@article { author = {ravanshad, yalda and etezadrazavi, mohamad and modaber, jafar and ghazvini, kiarash and fani, azar and parvaneh, reza and vatankhah, roya and poresmail, fatemeh and daliyan, esmat and hoseini, sareh}, title = {Surveying Opinion’s of Faculty Members of Mashhad University of Medical Sciences Regarding the Appropriate Strategy Toward Their Academic Performance Evaluation}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {6}, number = {2}, pages = {8-11}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13645}, abstract = {Introduction: Performance evaluation of faculty members, as a way to promote education centers, has a long history in the management of Universities. Given the diversity of faculty member’s activities, the index of covering all these activities and presenting a fair and factual judgement still remains ambiguous. The aim of this study was to investigate the comments and suggestions of faculties on how to register their activities by a system designed for this purpose in Mashad University of Medical Sciences since 2012.  Method: The present study was carried on faculty members of Clinical Departments of Mashhad University of Medical Sciences in 2014.  A comprehensive questionnaire, whose reliability and validity was confirmed was applied to asses the faculty comments regarding the variety of evaluation systems such as hospital information system (HIS), electronic log book, timex, continuing education system, enabling teachers system, survey of students, residents and colleagues, self report or educational experts using likert scale. Data were analysed through SPSS software. Results: In this study 127 faculty members filled the questionnaire. Thirty percent of whom were male and seventy percent were female. According to attendees’ comments, using educational experts was reported as the best option to register faculty members’ activities. The most reported dissatisfaction was about applying log book, timex and residents and students’ surveying for evaluation. Conclusion: The results showed that faculty members generally agree with the whole idea of evaluation system. The revision in three areas (of applying log book, timex and students and residents’ surveying) will improve the system quality, increase faculty satisfaction, and make faculty members trust the system.  Key words: Evaluation, Faculty member, Electronic log book}, keywords = {Evaluation,Faculty Member,Electronic log book}, title_fa = {نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیرامون راهکار مناسب جهت ارزیابی عملکرد ایشان در دانشگاه}, abstract_fa = { مقدمه: ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی به عنوان روشی برای ارتقای مراکز آموزش عالی، سابقه ای طولانی در مدیریت دانشگاه ها دارد. با توجه به تنوع فعالیت های عضو هیات علمی، شاخصی که بتواند همه این فعالیت ها را پوشش دهد و قضاوتی عادلانه و مبتنی بر واقعیت را ارائه دهد همچنان مورد سوال است. هدف این مطالعه بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای هیات علمی پیرامون نحوه ثبت و ارزشیابی فعالیت های آنها توسط سازوکاری است که به این منظور از سال 90 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و اجرا شده است. روش­کار: مطالعه حاضر در سال 1393 بر روی اعضای هیات علمی شاغل در بخشهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. از طریق طراحی پرسشنامه ای جامع که پایایی و روایی آن تایید شده بود، نظر اعضای هیات علمی پیرامون سیستم های مختلف ارزیابی عملکرد آنها در سامانه فوق شامل HIS، لاگ بوگ الکترونیک، تایمکس، سامانه آموزش مداوم، سامانه توانمند سازی اساتید و نظرسنجی از دانشجویان، دستیاران و همکاران، استفاده از روش خوداظهاری و یا به کارگیری کارشناسان آموزشی پرسیده شد و در قالب معیار لیکرت ثبت گردید. سپس اطلاعات در نرم افزار spss وارد شده و مورد آنالیز قرار گرفت. یافته­ها: تعداد 127 نفر عضو هیات علمی پرسشنامه را پر کردند. از این میان 30% مرد و 70% زن بودند. از نظر اعضای شرکت کننده، کارشناسان آموزش دیده، بهترین گزینه برای ثبت فعالیت های آنها هستند. بیشترین نارضایتی مربوط به استفاده از لاگ بوک، تایمکس و نظرسنجی از دانشجویان و دستیاران به عنوان معیار ارزشیابی بود. نتیجه­گیری: داده های مطالعه حاضر نشان داد که اعضای هیئت علمی با کلیت سامانه ای برای ارزشیابی خود موافقند. تجدید نظر در سه حوزه (استفاده از لاگ بوک، تایمکس و نظرسنجی از دانشجویان و دستیاران) با ارتقای کیفیت سامانه، افزایش رضایتمندی و اعتماد اعضای هیات علمی به آن همراه خواهد بود. واژه­های کلیدی: ارزشیابی، عضو هیأت علمی، لاگ بوک الکترونیک}, keywords_fa = {ارزشیابی,عضو هیأت علمی,لاگ بوک الکترونیک}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13645.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13645_e74ccafe0f1759acfca2d2e7db442f6d.pdf} }