@article { author = {Darban, Fatemeh and Bagheri, Maryam and Behnam vashani, Hamidreza and Hajiabadi, Fatemeh}, title = {Evaluation of stressors in clinical education from the perspective of nursing students of Mashhad School of Nursing and Midwifery}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {64-78}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.50395.1058}, abstract = {Introduction:Clinical education is a stressful experience, especially in the nursing profession that they deal with human lives. Therefore, identifying the stressful factors of clinical education is a necessity. The aim of this study was to investigate the stressful factors of clinical education of nursing students in different semesters. Materials & Methods: In this descriptive cross-sectional study, the research sample consisted of 131 nursing students of Mashhad University of Medical Sciences who were selected by census method in 2016. Data collection tools was a researcher-made questionnaire that included the stressful factors of clinical education in six domains related to the nature of the discipline (4 items), the instructor (9 items), the clinical environment (9 items), the patient (12 items), student (16 items) and educational system (4 items) were examined. Results: Based on the findings of this study, the highest stress of subjects was in the field of instructor (15.2 ± 20.6), clinical environment (12.9 ± 5.9) and student (12.1 ±6.8). There was no statistically significant difference between students of different semesters in the nature of the field, but this difference was significant in other areas (p < 0.001). Conclusion: The stressors have a negative effect on students' academic performance, physical and mental health. Therefore, it seems necessary for managers to understand the stressors in clinical education and act properly to reduce it, such as familiarization of students with the concept of stress and ways to confront with it like relaxation, exercise and music from the beginning of the course through educational programs, academic and psychological counselling, change the structure of teamwork, managerial reforms, and increase social support. }, keywords = {stressful factors,Clinical education,Nursing Student}, title_fa = {بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: آموزش بالینی تجربه ای پر استرس است خصوصا در حرفه پرستاری که با جان انسان ها سر و کار دارند. لذا شناسایی عوامل استرس زا آموزش بالینی یک ضرورت است. هدف از این مطالعه بررسی  عوامل استرس زای آموزش بالینی دانشجویان ترم های مختلف پرستاری است.روش کار: در  این مطالعه توصیفی- مقطعی، واحدهای پژوهش شامل 131 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1395 بودند که به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که عوامل استرس زای آموزش بالینی را در شش حیطه عوامل مربوط به ماهیت رشته (4 عبارت)، مربی (9 عبارت)، محیط بالین (9 عبارت)، بیمار (12 عبارت)، دانشجو (16 عبارت) و سیستم آموزشی(4 عبارت) بررسی می کردنتایج: بر اساس یافته های این مطالعه، بیشترین استرس واحدهای پژوهش مربوط به حیطه مربی (6/20±2/15)، محیط بالین (9/5±9/12)  و دانشجو (8/6±1/12) بود. در حیطه ماهیت رشته تفاوت آماری معنی داری بین دانشجویان ترم های مختلف وجود نداشت اما این تفاوت در سایر حیطه های  دیگر معنی دار بود (001/0>p).نتیجه گیری: از آنجایی که عوامل استرس زا تأثیر منفی در عملکرد تحصیلی، سلامت جسمی و روانی دانشجویان دارد؛ لذا ضروری به نظر می رسد مسئولان با درک عوامل استرس زا در اموزش بالین، جهت کاهش آن تدابیری از جمله: آشنایی دانشجویان با مفهوم استرس و راههای مقابله با استرس نظیر آرام سازی، ورزش و موسیقی از ابتدای دوره تحصیل از طریق برنامه های آموزشی، مشاوره های تحصیلی و روانشناختی، تغییرساختار کار تیمی، اصلاحات مدیریتی، افزایش حمایت اجتماعی و ...را اتخاذ نمایند}, keywords_fa = {عوامل استرس زا,آموزش بالینی,دانشجوی پرستاری}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16410.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16410_efdf4167f2c961358a08aeabd4ebfcd8.pdf} }