per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
3
11
10.22038/hmed.2018.13589
13589
Original Article
بررسی نقادانه الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی
Critical Review of Resource Allocation Models in Higher Education
شهرام یزدانی
1
مرضیه دشتی رحمت آبادی
2
اکبر درخشان
3
حسن غلامی
4
دانشیار، گروه آموزشی ارتوپدی، ریاست دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
دکتری آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
دانشیار، گروه قرنیه، گروه آموزشی چشم پزشکی، مرکز تحقیقات چشم، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مربی، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مقدمه: یکی مهمترین کارکردهای دانشگاهها ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به جامعه است. بدیهی است، چنانچه دانشگاهها از اعتبارات مالی کافی برای تحقق اهداف خود برخوردار نباشند، در انجام وظایف خود با مشکل مواجه میشوند. بنابراین تامین اعتبارات مالی مکفی یکی از مهمترین چالشهای پیش روی دانشگاههاست. با گستردگی در انواع موسسات آموزش عالی و تدابیر عملیاتی که هر یک از این موسسات برای تامین منابع مالی خود به کار میگیرند، بررسی و اشراف بر زوایای مختلف این الگوها ضروری است.هدف از این پژوهش بازشناسایی و نقد الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی و به تبع آن ارائه پیشنهادهای تعدیلی آتی است. روش کار: در این پژوهش مدلهای تامین و تخصیص مالی با روش "مرور نقادانه"[1] مورد بررسی و ارزشیابی کیفی قرار گرفتهاند. یافتهها: بررسیها نشان میدهد که دانشمندان حوزههای آموزش، اقتصاد و مدیریت، سه مدل برای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی تعیین نمودهاند. این مدلها بر اساس تعامل[2] بین منابع تامین مالی و تاثیر سرمایه در سیستم آموزش عالی ترسیم شده است. از این سه مدل کلی با نامهای مدلهای بوروکراتیک، مبتنی بر بازار و دانشکدهای یاد شده است. هر یک از مدلها معایب و مزایایی دارند که مورد نقد قرار گرفته است. نتیجهگیری: از آنجایی که رسیدن به اهداف آموزش عالی نیازمند منابع مالی کافی و پایدار است، لذا با نگاه تعدیلی و انتخاب بهترین مدل میتوان به افزایش منابع مالی در آموزش عالی کشور اهتمام ورزید و نه تنها افراد جامعه، بلکه دولت نیز از مزایای آن بهرهمند شود. همچنین با بررسی انواع روشهای پرداخت و تلفیق بهترین روش و مدل، میتوان شاهد تاثیر فوق العاده بر عملکرد سیستمهای آموزش عالی در ایران بود. کلید واژه ها: آموزش عالی، تامین و تخصیص مالی، سرمایه گذاری
Introduction: The main role of universities is to provide educational and research services to the community. Obviously, it is impossible to achieve goals and fulfill responsibilities without sufficient financial resources. Therefore, adequate funding is one of the most important challenges facing the universities.Considering the ubiquity of higher education institutions and the variety of operational strategies they offer to meet their financial resources, proper knowledge of these strategies is essential. The aim of this study is to critically identify models of financial allocation in higher education and consequently provide modulating suggestions. Methods: In this study, a “critical review” approach was adopted to qualitatively evaluate and review the models of financial allocation. Results: According to previous studies, scientists in the field of education, economics and management have introduced three models to allocate financial resources in higher education. These models are based on the interactions between sources of financing and the impact of investment in higher education. Each of these three general models, known as bureaucratic model, market-based model and collegial model, have their own advantages and disadvantages that have been criticized in this study. Conclusions: Adequate and sustained resources are required to achieve the goals of higher education. Therefore, it is possible to increase educational fund in higher education with a modulating attitude toward the most appropriate resource allocation model that is to the benefit of both society and government. By Examining a variety of payment methods and integrating best practices and models, we can see the tremendous impact on the performance of higher education systems in Iran. Key words: Higher education, Supply and financial allocation, Finance
https://hmed.mums.ac.ir/article_13589_68878ea85b691c73c7cabf9f3f340807.pdf
آموزش عالی
تامین و تخصیص مالی
سرمایه گذاری
Higher Education
Supply and financial allocation
Finance
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
12
20
10.22038/hmed.2018.13591
13591
Original Article
ارزیابی میزان استفادهپذیری وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه دانشجویان دوره تخصص دندانپزشکی
Evaluating the usability of Central Library website of Mashhad University of Medical Sciences from dental post-graduate Students’ Point of view
فاطمه رضاپور
1
هادی شریف مقدم
2
عبدالله جوان رشید
3
.کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
دانشیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه پیام نور،مشهد، ایران
کارشناس آمار، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران
مقدمه: وبسایت هر سازمانی به عنوان درگاهی برای ارائه اطلاعات، تولیدات و خدمات آن سازمان به شمار می رود که باید به طور واقعی براساس نیازهای کاربران طراحی شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان استفادهپذیری وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه دانشجویان دوره تخصصی دندانپزشکی انجام گرفته است. روش کار: روش انجام این پژوهش پیمایشی است و جامعه مورد بررسی آن دانشجویان دوره تخصصی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است؛ با توجه به جدول مورگان به 80 نفر از این دانشجویان پرسشنامه ارائه شد و درنهایت دادههای 59 پرسشنامه عودت داده شده با استفاده از نرمافزارهای Excel, SPSS صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها نیز پرسشنامهای بود که بر پایه استانداردهای موجود و از پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه، اقتباس شده است. روایی پرسشنامه با نظرسنجی از اساتید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (که در یک نمونه 50 نفری تایید شده است)، در مطالعات پیشین سنجیده شده بود. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد به طور کلی بهکارگیری ابعاد استفادهپذیری در وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دید کاربران در وضعیت "خوب"(بیش از 60 تا 80 درصد)قرار داشت. "محتوا"با میانگین 28/3 (66 درصد)کمترین وسازماندهی وقابلیت خوانایی با میانگین 64/3 (73 درصد)بیشترین نمره را کسب کردند. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این پژوهش، توجه به ابعاد استفادهپذیری در طراحی وبسایت کتابخانهها و اعمال نظرات کاربران ضروری است. کلید واژهها: وبسایت، کتابخانه مرکزی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، استفادهپذیری، رضایت مراجعان.
Introduction: The website of an organization is a gateway for providing information, products or services and should be designed based on the users’ demands. The aim of present study is to evaluate the usability of Central Library website of Mashhad University of Medical Sciences from dental post-graduate Students’ Point of view. Methods: Survey method was used in this study. Study population consists of Post-graduate students of Mashhad dental school. According to the Morgan's table, 80 questionnaires were distributed among the students and 59 of them were collected eventually. For statistical analysis, SPSS software was used. Data were collected by a questionnaire, which was designed based on the pervious researches in the field. Validity of the questionnaire was assessed by some experts in the field and its reliability was evaluated through Cronbach's alpha in a group consisted of fifty students. Results: The results of this study revealed that the usability of central library website was good (60-80%) from the user's point of view. "Content" got the lowest score 3.28 (66%) and "Organization and readability" with the mean score of 3.64 (73%) had the highest rank. Keywords: website, central library, Mashhad University of Medical Sciences, usability,user satisfaction
https://hmed.mums.ac.ir/article_13591_e83a7f89484b4c00bf4f21ddeb887121.pdf
وبسایت
کتابخانه مرکزی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
استفادهپذیری
رضایت مراجعان
Website
central library
Mashhad University of Medical Sciences
usability
user satisfaction
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
21
25
10.22038/hmed.2018.13592
13592
Original Article
ارائه مداخله مختصر جهت پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد
Brief intervention for prevention and treatment of drug abuse
ویدا وکیلی
1
احسان تقیان
2
زهرا عباسی
3
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
روانپزشک، کارشناس پژوهشی، دانشگاه علوم پزشکی،مشهد، ایران
. استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران
مقدمه: سوءمصرف مواد غیرمجاز به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی، درمانی و اجتماعی قرن حاضر شناخته شده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی مروری در خصوص ارائه مداخلات مختصر (Brief interventions) جهت پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد است. روش کار: جستجو در پایگاههای اطلاعاتی SCOPUS، PUBMED،PROQUEST،SCIENCE DIRECT، ISC، IRANDOC، MAGIRAN، با واژگان کلیدی سوء مصرف مواد، اعتیاد، مداخلات مختصر، مصاحبه انگیزشی، Motivational interview, Brief interventions بدون محدودیت زمانی انجام شد. نتایج: مداخلات مختصر با کمک به افراد در درک اینکه چگونه مصرف مواد آنها را در معرض خطر قرار میدهد، به کاهش یا ترک مصرف مواد میانجامد. بیشترین اثربخشی مداخلات مختصر برای افرادی است که مصرف مواد آنها خیلی شدید و طولانیمدت نبوده اما الگوهای مصرف تکانشی، مشکلزا یا خطرناک دارند. نتیجه گیری: ارائه مداخلات مختصر توسط ارائهدهندگان خدمات سلامت مجموعه خدمات مبتنی بر شواهدی هستند که کارایی آنها جهت ایجاد انگیزه برای تغییر رفتار در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد و مشکلات سلامتی مربوط به آن ثابت شده است.
Introduction: Illicit drug abuse has emerged as a health, medical and social issue in the current century. The purpose of this study is to review the brief interventions for the prevention and treatment of illicit drug abuse. Method: The search was conducted in the SCOPUS, PUBMED, PROQUEST, SCIENCE DIRECT, ISC, MAGIRAN, and IRANDOC databases, with the key words of substance abuse, illicit drug abuse, addiction, motivational interviewing, motivational interview, and brief interventions without any time limitation. Results: Brief interventions can reduce or discourage drug abuse by helping people understand how their behavior puts them at risk. The most effective interventions are for people who are neither heavy nor prolonged drug abusers, but present with impulsive, problematic or dangerous patterns of substance use. Conclusion: Brief interventions presented by health service providers are evidence-based services, that are proved to be effective in motivating behavioral changes in people at risk of substance abuse and related health problems.
https://hmed.mums.ac.ir/article_13592_70bd587d8c07377a6f93ebace5e48daa.pdf
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
26
31
10.22038/hmed.2018.13632
13632
Original Article
بیمار دیابتی با تب و لرز
Diabetic patient with fever and chills
بهاره قربانی
1
علی اکبر حیدری
2
. دکتری تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، دکتری تخصصی بیماریهای عفونی، گروه بیماریهای عفونی، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
بیمار خانم میانسالی است که به علت تب و لرز مراجعه کرده است. در آزمایشهای همراه ترومبوسیتوپنی و سدیمان بالا داشته و جهت بررسی بیشتر به بخش عفونی بیمارستان امام رضا ارجاع شده است. در بررسیهای بعدی بیمار، از جمله سیتیاسکن شکم و لگن، آبسههای متعدد کبدی گزارش شد و کشت خون نیز برای بیمار ارسال شد که با توجه به جواب مثبت کشت )ایشریشیا کولای( با تشخیص آبسه پیوژنیک کبدی تحت درمان (آنتیبیوتیکی و درناژ) قرار گرفت. تب و لرز با تاخیر و لرز و بدحالی به سرعت بهبود یافت و بیمار با حال خوب مرخص شد.
https://hmed.mums.ac.ir/article_13632_1ea8ab806f3b449dc0c5c78f4ca2a379.pdf
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
32
34
10.22038/hmed.2018.13633
13633
Original Article
بیماری با طحال بسیار بزرگ (ماسیو)
Massive spleen disease (Massive
فریده یعقوبیان
1
اشرف توانایی ثانی
2
رزیدنت تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، دکتری تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری، گروه بیماریهای عفونی، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
بیمار خانمی 62 ساله مورد دیابت و آرتریت روماتویید و کمکاری تیرویید تحت درمان متوترکسات به علت تب و لرز و تهوع و اسپلنومگالی مراجعه کرد و در بیوبسی مغز استخوان و نیز با تستهای تاییدی، میلوفیبروز اولیه بیمار تایید و جهت ادامه درمان به متخصص خون ارجاع شد
https://hmed.mums.ac.ir/article_13633_23a74c32abfbbc9cb88c839e2ff66ab1.pdf
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
35
38
10.22038/hmed.2018.13634
13634
Original Article
بیماری با تب، تورم، اریتم و گرمی در بازوی چپ به دنبال ترومای جسم خارجی
Illness with fever, swelling, erythema, and warmth in the left arm following foreign body trauma
مهناز آریان
1
علی اکبر حیدری
2
استادیار، دکتری تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
دانشیار، دکتری تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری، گروه بیماریهای عفونی، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
بیمار، مردی 30 ساله، با شکایت از تورم و گرمی و سفت شدن محل زخم ترومای شیشه به همراه تب مراجعه کرده است. وی دچار تورم در محل بازوی راست در محل سوچور زودهنگام در محل ترومای عمیق، همراه با ادم و اریتم و گرمی پیشرونده در ناحیه مربوط شده است. با احتمال عفونت نکروزان نسج نرم و فاشئیت، اکسپلور جراحی انجام شد. چرک فراوان از بازو خارج شده و شستشو و دبریدمان بافت نکروزه انجام شد. بیمار با تشخیص نهایی عفونت نکروزان نسج نرم پس از چندین نوبت دبریدمان جراحی همراه با آنتیبیوتیک وسیعالطیف و نهایتا با حال خوب و زخم تمیز و فاقد نکروز از بیمارستان مرخص شد.
https://hmed.mums.ac.ir/article_13634_95b4f0c01954befc5da2f550575bda77.pdf
per
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2018-02-20
8
2
39
42
10.22038/hmed.2018.13635
13635
Original Article
مقاله ویژه عفونی: بروسلا، ترومبوسیتوپنی و خونریزی
Infectious Special Article: Brucella, Thrombocytopenia and Bleeding
علی اکبر حیدری
1
دانشیار، دکتری تخصصی بیماریهای عفونی و گرمسیری، گروه بیماریهای عفونی، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی امام رضا (ع)، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
https://hmed.mums.ac.ir/article_13635_5a23a533f524a4a7baba82bf335232d7.pdf