ORIGINAL_ARTICLE
روائی محتوی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه جامعه حرفه ای
مقدمه: برنامه درسی کارشناسی پرستاری باید با نیازهای بیماران و نظام سلامت تطابق داشته باشد. با این حال، مشخص نیست این برنامه تا چه حد می تواند پاسخگوی نیاز جامعه دارد. این مطالعه با هدف تعیین روائی محتوی برنامه درسی کارشناسی پرستاری بر پایه نظرات کارکنان با سابقه نظام سلامت صورت گرفته است. روش کار: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تیر 1393 تا شهریور 1394 بطول انجامیده است. پژوهشگران با پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و معیارهای ورود و خروج داده ها را جمع آوری کردند. توافق ارزیابان بر سر موارد نمره داده شده برای هر آیتم (I-CVI) و دوره (S-CVI) محاسبه شده است. یافته ها: سی و دو نفر با میانگین سنی 43 و میانگین سابقه کاری 20 به نمونه مطالعه وارد شدند. میانگین ضریب روائی محتوا برنامه درسی پرستاری 83/0 بود. بیشترین ضریب روائی محتوا 1 و کمترین 50/0 بود. نتیجه گیری: موضوع های برنامه درسی ارتباط قابل قبولی با ضرورت های مراقبت بالینی دارند اما توجه به تخصصگرائی در برنامه درسی می تواند روائی محتوا آن را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. از این رو توصیه میشود در برنامه درسی کارشناسی پرستاری دوره ها تخصصی سازی شوند. کلیدواژه ها: آموزش، پاسخگو، روائی، برنامه درسی، پرستاری
https://hmed.mums.ac.ir/article_13607_77ca8aa5130f32b655d7d94285c6f0f3.pdf
2016-08-22
4
8
10.22038/hmed.2016.13607
آموزش
پاسخگو
روائی
برنامه درسی
پرستاری
حسین
کریمی مونقی
1
دانشیار: الف- مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد ب- گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ج- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
امیرحسین
میرحقی
2
استادبار،دکترا پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ساناز
عیسی زاده
3
کارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت به بروز رسانی آموزش میکروب شناسی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مشهد
مقدمه: با توجه به اهمیت آموزش و نقش آن در پیشرفت جامعه بایستی برنامههای آموزشی را از نظر میزان دستیابی به اهداف به دقت مورد بررسی قرار داد. با توجه به اینکه فراگیران از بهترین منابع برای بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه های آموزشی هستند، مطالعه حاضر به منظور بررسی نظرات دانشجویان دندانپزشکی در خصوص آموزش درس میکروب شناسی شامل باکتری شناسی و ویروس شناسی انجام شد. روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1393 بر روی 49 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه دندانپزشکی انجام شد. نظرات دانشجویان در خصوص اهمیت موضوع، برآورده کردن نیازهای آموزشی، ارتباط بالینی، کاربرد حرفه ای درس و نیاز به بازنگری درس در آینده توسط پرسشنامه محقق ساختهای که روایی و پایایی آن به تایید رسیده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 مورد ارزیابی قرار گرفت. سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: 17 نفر (7/34%) از شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 13/1±76/19 سال بود. آیتمهای "نیاز به تغییر سرفصلها منطبق بر رشته دندانپزشکی" و "تدریس توسط اساتید MD منجر به ارتباط علوم پایه و بالینی میشود" به ترتیب بیشترین امتیاز (9/0±2/4 و 6/0±1/4)را به خود اختصاص دادند. کمترین امتیاز (4±1/2)مربوط به آیتم "مطابقت سرفصل های درس با نیاز شغلی دندانپزشکان" بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد بر اساس نظر دانشجویان، مطالب ارائه شده در کوریکولوم این درس با نیاز های آتی دانشجویان مطابقت ندارد. بازبینی کوریکولوم می تواند راهگشای این مشکل باشد. واژههای کلیدی: میکروب شناسی، دندانپزشکی، آموزش
https://hmed.mums.ac.ir/article_13608_ed3b9bf81659c38e57f6394c224df1b0.pdf
2016-08-22
9
13
10.22038/hmed.2016.13608
میکروب شناسی
دندانپزشکی
آموزش
مجید
خادم رضاییان
khademrm@mums.ac.ir
1
متخصص پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشمتخصص پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
کیارش
قزوینی
2
دانشیار،گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مسعود
یوسفی
3
استادیار، گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفههای کنترل تفکر
چکیده
مقدمه: با رشد و گسترش نظام شناختی، مجموعهای از فرآیندهای فراشناختی شکل می گیرد که موجب یادگیری هدفمند شده و تنظیم و کنترل، فرآیندهای فکری فرد را در موقعیت یادگیری هدایت میکند. لذا، پژوهش حاضر با هدف، پیش بینی خودتنظیمی در مولفههای کنترل تفکر صورت گرفت.
روش کار: پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، در سال تحصیلی 93-92 بود. 145 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد را تکمیل کردند.
یافته ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که از بین مولفه های پنجگانه کنترل تفکر، مولفهی پرت کردن حواس، ارزیابی مجدد، تنبیه و کنترل اجتماعی با خودتنظیمی همبستگی مثبت و معناداری دارد. با این حال، بین مولفهی نگرانی با خودتنظیمی همبستگی منفی مشاهده شد. در واقع، یافته مذکور حاکی از این است که خودتنظیمی منجر به پرت کردن حواس و تغییر عمدی توجه از فکر ناراحت کننده به افکار دیگری می گردد (05/0>p).
نتیجهگیری: در مجموع با توجه به یافته حاصل، می توان گفت که سازه خودتنظیمی افراد را قادر میکند جهتگیری هدفهای خود را در فرآیند یادگیری رشد داده و فرصتهایی را برای آنها فراهم میکند تا به طور فعال، فرآیندهای فکری خود را مورد ارزشیابی و نظارت قرار دهند.
کلید واژه ها: کنترل تفکر، خودتنظیمی، آموزش، راهبردهای تفکر
https://hmed.mums.ac.ir/article_13609_4f13388053587e6d15757dcbff3cc468.pdf
2016-08-22
14
20
10.22038/hmed.2016.13609
کلید واژه ها: کنترل تفکر
خودتنظیمی
آموزش
راهبردهای تفکر
حسین
زارع
1
استاد، دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
سمیه
رجب زاده
rajabzadehs2@mums.ac.ir
2
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مدیریت امور هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
نجمه
مقدمی
3
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
سنجش میزان رضایتمندی از کتابخانه دانشکده دندانپزشکی مشهد
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسة دیدگاه دانشجویان مقطع عمومی و تخصصی و اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی مشهد دربارة کیفیت خدمات کتابخانه این دانشکده و با استفاده از ابزار لایبکوآل انجام گرفت.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعه پژوهش را 148 نفر از دانشجویان مقطع عمومی و تخصصی و اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی مشهد تشکیل دادند. ابزار مطالعه پرسشنامهای بود که بر اساس ابزار لایبکوآل آماده شد و سپس با شرایط کتابخانه دانشکده دندانپزشکی تغییراتی در آن صورت گرفت، که بر اساس آن، کیفیت خدمات کتابخانه در دو سطح" موجود و مورد انتظار "مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها:اختلاف نظر سه گروه، در مورد دو مولفه کیفیت خدمات و کنترل اطلاعات معنیدار بودند؛ اما در مورد مولفه فضای کتابخانه معنی دار نبود و بین سه گروه مورد بررسی در وضعیت مورد انتظار، در هیچ یک از سه مولفه تفاوتی مشاهده نشد. امتیاز همه مولفههای مورد بررسی در هر دو حالت موجود و مورد انتظار از وضعیت ایده آل بهطور معنی داری کمتر بود.
نتیجه گیری: با توجه به محدودیتهای این مطالعه و ابعاد مطرح شده در لایبکوآل و در نظر گرفتن پیشنهادات و نیازهای کاربران کتابخانه، مولفههای مورد بررسی کتابخانه مطلوب نیست و باید جهت ارتقاءکیفیت خدمات کتابخانه تمهیداتی اندیشید.
کلیدواژه: ارزیابی کیفیت خدمات، مدل تحلیل شکاف (لایبکوآل)، کتابخانه دانشگاهی، دانشکده دندانپزشکی مشهد
https://hmed.mums.ac.ir/article_13610_e48c7d5077bf6cfaa0efe32367959e2e.pdf
2016-08-22
21
28
10.22038/hmed.2016.13610
کلیدواژه: ارزیابی کیفیت خدمات
مدل تحلیل شکاف (لایبکوآل)
کتابخانه دانشگاهی
دانشکده دندانپزشکی مشهد
فاطمه
رضاپور
1
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران
AUTHOR
عبدالله
جوان رشید
2
کارشناس آمار، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
اعظم السادات
مدنی
3
استاد، گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ادغام برنامه آموزشی مقطع فیزیوپاتولوژی پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
مسئله ادغام در آموزش پزشکی، یک استراتژی آموزشی مهم در علم پزشکی محسوب میشود که هماهنگی موضوعی در ذهن دانشجو، افزایش سطح یادگیری و در سطح وسیعتر، افزایش کیفیت آموزش را دربرمیگیرد. بر این اساس پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان رضایت گروهی از دانشجویان و اساتید درگیر در بازنگری از ادغام شیوههای آموزشی در مقطع فیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان ورودی مهرماه1389و بعد از آن و گروهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تشکیل می دهند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر اساس طیف لیکرت طراحی و تنظیم شد و از نظر روایی و پایایی مورد تایید اساتید گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد ادغام برنامه آموزشی مقطع فیزیوپاتولوژی منجر به افزایش رضایتمندی دانشجویان از دوره مذکور شده است. واژگان کلیدی: ادغام، فیزیوپاتولوژی، پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،
https://hmed.mums.ac.ir/article_13619_46f6f53ac1a76844470d52f9c56df9e2.pdf
2016-08-22
29
32
10.22038/hmed.2016.13619
ادغام
فیزیوپاتولوژی
پزشکی عمومی
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
علی
بهاری
1
دانشیار، عضو هیئت علمی گروه داخلی، فوق تخصص گوارش بالغین، مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
روح انگیز
پورامین
2
مسؤول ریفورم آموزش پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ندا
چوبدار
3
رئیس اداره آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آزمونهای مبتنی بر ویژگی کلیدی در ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی: یک بررسی مروری
یکی از مهمترین وظایف نظام آموزشی در علوم پزشکی تربیت نیروهایی است که بتوانند در آینده به درستی پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه باشند. برای دستیابی به این هدف طراحی سیستم های ارزیابی که بتوانند قدرت استنتاج بالینی فراگیران را در زمانی مناسب و با پایایی و روایی قابل قبول ارزیابی کنند، ضروری است. آزمونهای مبتنی بر ویژگی کلیدی یکی از بهترین ابزارهای موجود در این زمینه هستند که به ارزیابی تصمیمگیریهای کلیدی و حیاتی در اداره بیماران می پردازند. این آزمونها مهارت فراگیران در مواجهه با طیف وسیعی از سناریوهای بالینی را مورد ارزیابی قرار می دهند. آزمونهای ویژگی کلیدی ابزارهای سنجش انعطاف پذیری هستند، که میتوان آنها را با ساختارهای مختلفی مانند سوالات چهارگزینهای یا سوالات تشریحی کوتاه پاسخ طراحی نمود. به نظر میرسد که در آیندهای نه چندان دور این آزمونها به صورت گستردهای در آزمونهای جامع فراگیران رشتههای پزشکی کشورمان مورد استفاده قرار گیرند.
https://hmed.mums.ac.ir/article_13621_7f0f64e95cc5032b0037d4d6b09174c7.pdf
2016-08-22
33
38
10.22038/hmed.2016.13621
رضا
اخوان
1
استادیار، عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
بیتا
عباسی
2
استادیار، عضو هیئت علمی گروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR