ORIGINAL_ARTICLE
طراحی و روانسنجی چکلیست ارزیابی مهارتهای کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایتمندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)
مقدمه: ارزیابی کلی GLOBAL RATING روشی سریع و آسان است اما نمرهی دریافتی دانشجو توسط اساتید مختلف در آن متفاوت بوده و نیز در صورت تکرار ارزیابی، ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری تحت عنوان چک لیست برای ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان در واحد پروتز پارسیل عملی، و نیز بررسی میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان از چک لیست طراحی شده انجام شد. روش کار: با ارزیابی آیتمهایی در یک پنل تخصصی دیدگاههای اساتید اخذ و تغییرات لازم در آن اعمال و روایی محتوای چکلیست با روش Lawshe به تایید رسید. پایایی ابزار در دو سطح پایایی ارزیابان و پایایی ابزار با روش test-re-test انجام شد. و میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان با استفاده از یک معیار 5 قسمتی بررسی و گزارش گردید. نتایج: میزان رضایتمندی دانشجویان و اساتید از چکلیست بالا بود، بیشترین رضایتمندی اساتید در پاسخ به گزینهی (به نظر شما این روش ارزیابی، تا چه اندازه در عدم تأثیرپذیری از نظر شخصی ارزیابان در نمره دهی موفق میباشد؟) با میانگین 6/4 امتیاز و کمترین رضایتمندی هم دربارهی گزینهی (به نظر شما سهولت استفاده از این شیوهی ارزیابی برای ارزیابان چه اندازه است؟) با میانگین 0/3 امتیاز به ثبت رسید. نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مناسب چکلیست و نیز رضایتمندی دانشجویان و اساتید به نظر میرسد چکلیست طراحی شده بتواند برای ارزشیابی دانشجویان در این واحد درسی به کار گرفته شود.
https://hmed.mums.ac.ir/article_15279_f7f88b79e1f03212bc019c1a80a657d6.pdf
2019-08-23
1
9
10.22038/hmed.2020.43247.1002
روایی محتوا
پایایی
رضایتمندی
چکلیست
پروتز پارسیل عمل
مریم
معماریان
memarian@sina.tums.ac.ir
1
گروه اموزشی پروتزهای دندانی دانشکده دندانپزشکی علوم پزشکی تهران
LEAD_AUTHOR
مهران
بهرامی
m-bahrami@sina.tums.ac.ir
2
2استادیار گروه پروتزهای دندانی*، مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی تهران
AUTHOR
محمد رضا
بابایی
3
فارغ التحصیل دانشکده دندانپزشکی تهران
AUTHOR
محمد جواد
خرازی فرد
4
مشاور آماری دانشکده دندانپزشکی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تناسب فرد- سازمان بر قصد ترک شغل با نقش میانجی تناسب فرد- گروه در بین پرستاران بیمارستانهای تخصصی دولتی شهرستان مشهد
مقدمه: امروزه پرستاری یکی از مشاغل با اهمیت و حیاتی در هر جامعهای است، یکی از چالشهای پیش روی نظام بهداشت و درمان و مدیران بیمارستانها، روند نگران کننده قصد ترک شغل پرستاران است. از جمله عواملی که میتواند در قصد ترک شغل پرستاران نقش مهمیداشته باشد، تناسب پرستاران با محیط کاریشان است. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تناسب فرد- سازمان بر قصد ترک شغل با نقش میانجی تناسب فرد- گروه در میان پرستاران بیمارستانهای تخصصی دولتی شهرستان مشهد است. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق پرستاران رسمی، پیمانی و قراردادی شاغل در بیمارستانهای تخصصی دولتی مشهد به تعداد 1467 نفر میباشند که از بین آنها 305 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از روش پرسشنامه از نوع بسته پاسخ استفاده شد که ضریب پایایی این ابزار به روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمده است. دادههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی آمار استنباطی از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 18 وAMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: اثرات مستقیم و غیرمستقیم تناسب فرد- سازمان و تناسب فرد- گروه بر قصد ترک شغل پرستاران منفی و معنادار بود و همچنین اثر میانجی تناسب فرد- گروه بین تناسب فرد- سازمان بر قصد ترک شغل نیز تأیید شد. نتیجه گیری: بکارگیری و حفظ پرستارانی که از نظر باورها، اهداف و ارزشهای فردی، همخوانی و سازگاری مناسبی با چشم انداز، اهداف، اصول و ارزشهای نظام بهداشت و درمان دارند، باعث حفظ پرستاران و کاهش روند خروج و ترک داوطلبانه آنان و به تبع افزایش رضایتمندی بیماران و بهبود کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای سلامت و رفاه کل جامعه میشود.
https://hmed.mums.ac.ir/article_15280_0b53f8a671b5ebbcdab3dc6a6c31ef35.pdf
2019-08-23
10
19
10.22038/hmed.2020.43776.1004
تناسب فرد- سازمان
تناسب فرد- گروه
قصد ترک شغل
براتعلی
نامدار بادلو
namdarb1@mums.ac.ir
1
کارگزین دانشگاه علوم پزشکی مشهد
AUTHOR
علی
شیرازی
a-shirazi@um.ac.ir
2
دانشیار گروه آموزشی مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
یعقوب
مهارتی
maharati@um.ac.ir
3
استادیار گروه آموزشی مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش دورهی علوم پایه در سال 97
مقدمه: ارزیابی وضعیت آموزش دندانپزشکی در مقاطع مختلف میتواند نقاط ضعف برنامه پی برد و تغییرات و اصلاحات لازم را در برنامه اعمال کرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش دورهی علوم پایه میباشد. روش کار: مطالعه حاضر، مقطعی است و در سال 97 بر روی 60 دانشجوی مقطع بالینی (سال چهارم و پنجم) دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و پایه، میزان کاربردی بودن دروس علوم پایه در بالین، دید کلی نسبت به دوره علوم پایه و نحوه ارائهی دروس علوم پایه در یک پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی (با طیف لیکرت از 1 تا 5) که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد، به صورت خود گزارشی تکمیل گردید. نتایج: از نظر دانشجویان، دروس آناتومی سر و گردن با 54/0 ± 62/4 نمره و زبان تخصصی با 68/0 ± 12/4 امتیاز از پرکاربردترین دروس علوم پایه در مقطع بالینی بودند. دروس بیوشیمی با 1/0 ± 91/0 امتیاز و فیزیک پزشکی با 2/0 ± 1/1 امتیاز از کم کاربردترین دروس علوم پایه گزارش شدند. نتایج دید کلی نسبت به دوره علوم پایه نشان داد که اکثر دانشجویان (52 نفر، 6/86%) با عبارت دوره علوم پایه لازم است ولی مدت آن طولانی است، موافقند. همچنین در خصوص نحوه ارائه دروس بیشترین موافقت (%35) مربوط به عبارت ‘’دروس عملی برای درک مفاهیم دروس تئوری مفید بودند‘’، بود و بیشترین مخالفت با 57 مورد (%95) ‘مربوط به عبارت" طراحیدروسعلومپایهبراساس مهارتحلمسئلهبود"بود. نتیجه گیری: به نظر میرسد سیستم آموزش دندانپزشکی در قسمت علوم پایه در قسمتهای مختلف کارآیی و تواناییهای نسبتاً مطلوبی دارد، با این حال، نواقص در قسمتی از برنامههای آموزشی برای برخی دانشجویان قابل چشم پوشی نیست. سازمانهای آکادمیک دندانپزشکی میتوانند با کمک این یافتهها و بسط آن به شرایط آموزشی خود در جهت بهبود کیفیت آموزش دانشجویان تلاش کنند.
https://hmed.mums.ac.ir/article_15285_a0f591bf0dba858e560e871d8917b14c.pdf
2019-08-23
20
31
10.22038/hmed.2020.45911.1013
آموزش
دانشجویان دندانپزشکی
علوم پایه
مجید
خادم رضاییان
khademrm@mums.ac.ir
1
دپارتمان پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
زهرا
محمد زاده
mohammadzadehz@mums.ac.ir
2
گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مجید
فیروزی فورگ
majidfiroozi245@yahoo.com
3
دانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
کیارش
قزوینی
ghazvinik@mums.ac.ir
4
دپارتمان میکروب شناسی و ویروس شناسی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
لیدا
جراحی
jarahil@mums.ac.ir
5
دپارتمان پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مسعود
یوسفی
youssefim@mums.ac.ir
6
دپارتمان میکروب شناسی و ویروس شناسی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر تغییر ساعات کشیک کارورزان داخلی در میزان رضایتمندی و ارتقای سطح آموزش
مقدمه: مطالعات متعدد نشان میدهند که کشیکهای طولانی مدت باعث کاهش کیفیت استراحت، کاهش کیفیت پاسخگوئی، کاهش سرعت عمل و افزایش چشمگیر میزان خطای پزشکی میگردد. هدف از مطالعه حاضر تغییر در ساعات کشیک کارورزان بخش داخلی طی یک دورهی ۳ ماهه و بررسی اثرات آن بر جنبههای متفاوت فردی، رفتاری و آموزشی کارورزان میباشد. روش کار:این مطالعه نیمه تجربی، بر روی ۲ گروه از کارورزان بخش داخلی بعنوان گروه مداخله و کنترل انجام شد. گروه کنترل دورهی ۳ ماهه بخش خود را بطور نرمال طی کردند. گروه تغییر اما دورهی ۳ ماههی بخش خود را با نصف شدن ساعات کاری مداوم (بطور مثال یک کشیک ۲۴ ساعته به ۲ کشیک ۱۲ ساعته تقسیم شد) طی کردند. در پایان دوره کارورزان یک فرم شامل سوالات متعددی در خصوص پارامترهای متفاوت آموزشی، رفتاری و ... را تکمیل نمودند. نتایج: کل کارورزان داخلی شرکت کننده دراین پژوهش 8۳ نفر بودند. نتایج تی مستقل حاکی از آن بود که میزان زیر مقیاسهای واکنش فردی، آموزشی و رفتاری بعد از تغییر ساعات کشیک افزایش مییابد و اختلاف معنی داری با میزان آنها قبل از تغییر ساعات کشیک دارد(001/0 >p)، و در مقابل آن میزان رضایتمندی از وضعیت تغییر یافته، بطور معناداری کاهش یافته است (001/0 >p). نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که علیرغم اثر مثبت تغییر و اصلاح ساعات کشیک، کارورزان از بروز آن رضایت شخصی ندارند. علتاین امر را میتوان در تازه و بالطبع ناقص بودناین تغییر، مقاومت در برابر تغییر و همچنین مشکلات رفت و آمدی (هم برای کارورزان مقیم و هم کارورزان خوابگاهی)، دانست.
https://hmed.mums.ac.ir/article_15286_03ccd89a26cd8b7ae79a0e2196796226.pdf
2019-08-23
32
38
10.22038/hmed.2020.45920.1014
کارورز پزشکی
تغییر ساعت کشیک
معیارهای رفتاری
معیارهای فردی
معیارهای آموزشی
ابولقاسم
الهیاری
allahyaria@mums.ac.ir
1
گروه هماتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
زهرا
رضایی یزدی
rezaieyazdiz@mums.ac.ir
2
گروه روماتولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
میترا
احدی
ahadim@mums.ac.ir
3
گروه بیماریهای گوارش و کبد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
علی
بهاری
baharia@mums.ac.ir
4
گروه بیماریهای گوارش و کبد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
مینا
اکبری راد
akbariradm@mums.ac.ir
5
گروه بیماریهای داخلی، دانشکده پزشکی، دانشکده علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
LEAD_AUTHOR
آرزو
اروجی
arezoo.orooji23@gmail.com
6
دانشجوی دکترای آمارزیستی، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پاورپوینت یا پرزی: آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟
بیش از 10 سال از زمان تاسیس کمپانی پرزی می گذرد. پرزی نرم افزاری است که برای تولید و ارائه محتواهای آموزشی به کار گرفته می شود. استفاده مناسب از جاذبه های بصری و فضایی، ساختار انیمیشنی و توانایی بالای دسته بندی مطالب از مزیت های بارز این نرم افزار است. عیب عمده نرم افزار در حال حاضر، عدم امکان تایپ مستقیم مطالب به زبان فارسی درون نرم افزار می باشد. برخی شواهد معتبربرتری ارائه با نرم افزار پرزی را بر ارائه متداول با پاورپوینت و همچنین سخنرانی مطرح نموده اند. فراگیران پرزی را موثرترو دارای ساختار بهتر دانسته و معتقد بودند استفاده از جاذبه های بصری توسط این نرم افزار باعث انتقال بهتر مفاهیم میگردد. لذا مطلوب است اساتید بیش از گذشته به استفاده از این نرم افزار جهت بهبود کیفیت تدریس توجه کنند. حرکتی که مدتی است توسط برخی اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع شده و بازخوردهای نشانگر میزان بالاتری از رضایتمندی در فراگیران می باشد. لیکن لازم است ابعاد مختلف استفاده از این نرم افزار با انجام پژوهش های دقیق بررسی گردد.
https://hmed.mums.ac.ir/article_15282_5f5814e4fb7ad3131aa66fcc14f621f7.pdf
2019-08-23
39
43
10.22038/hmed.2020.45118.1010
پاورپوینت
پرزی
سخنرانی
تدریس
یادگیری
امین
اظهری
azharia@mums.ac.ir
1
دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
LEAD_AUTHOR