دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2
3
2008
06
14
مقایسه ازمون ها دو و سه گزینه ای در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی
3
6
FA
محسن
حاجی زاده
گروه فیزیک پزشکی .دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی
10.22038/hmed.2008.13725
<span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">مقدمه: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دروس علوم پایه اغلب توسط آزمون های ص-غ و یا چندگزینه ای انجام می شود</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;"> <span lang="AR-SA">مقایسه این دو نوع آزمون از جهات مختلف با یکدیگر، مى تواند کمک مؤثرى به اساتید در طراحى سؤالات امتحانى و اطمینان از نحوه ارزشیابى پیشرفت تحصیلى دانشجویان در هر یک از موضوعات درسى باشد. برای تحلیل سؤالات و ارزشیابی آزمون می توان از شاخص های ضریب دشواری (و یا واریانس نمرات) و ضریب تمیز سؤالات و همچنین ضریب پایائى آزمون استفاده نمود</span></span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">روش کار: به منظور مقایسه دو شیوه آزمون 4 و 2 گزینه ای (ص-غ) درارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس فیزیک پزشکی، از تحلیل سؤالات و نمرات در امتحان پایان ترم دو گروه دانشجویان پزشکی، 76 نفر، و دندانپزشکی، 74 نفر، که در ترم دوم سال تحصیلی 86 - 85 این درس را انتخاب نموده اند؛ استفاده شد. برای دانشجویان پزشکی 40 سؤال 4 گزینه ای از مباحث مشخصى طراحى شد. با استفاده از عبارات استفاده شده در گزینه هاى هر یک از سؤالات، یک تا 2 سؤال 2 گزینه ای (ص-غ)، جمعا 60 سؤال برای دانشجویان دندانپزشکی طراحی شد</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">نتایج: نمرات امتحانى دانشجویان و نیز درصد نمرات مکتسبه آنان از هرسؤال برحسب شماره سؤا لها به همراه ضرائب سختی، واریانس نمرات و ضرائب تمیز سؤالات و نیز ضریب پایائى آزمون با دو روش دو نیمه کردن اسپیرمن-براون و روش</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"> KR20</span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;"> <span lang="AR-SA">کودر-ریچاردسون محاسبه و ارائه شده است. به منظور مقایسه هر یک از ضرائب فوق با مقادیر بهینه آن ها، درصد ضرائب بهینه نیز نشان داده شده است</span></span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">نتیجه گیری: در درس فیزیک پزشکى سؤالات امتحانى 4 و 2 گزینه اى ص-غ مى تواند از نظر سختى یکسان طراحى گردد، ولى در شرایط یکسان سؤالات 4 گزینه اى تا حدود 40 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"> داراى ضریب تمیز بالاترى بوده و بهتر از سؤالات 2 گزینه اى ص-غ مى تواند دانشجویان را ارزیابى نماید. همچنین ضریب پایایى به روش</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"> KR20 </span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">کودر- ریچاردسون در امتحان با سؤالات 4 گزینه اى به میزان 7/ 13 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"> بیشتر از امتحان با سؤالات 2 گزینه اى مى باشد. با این وجود ضرورى است که در هر یک از سؤالات 4 گزینه اى، گزینه هاى مختلف با دقت طراحى شده و از انتخاب گزینه هایئ که سبب اشتباه اغلب دانشجویان مى گردد پرهیز شود.</span></span>
<span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"> </span></span>
https://hmed.mums.ac.ir/article_13725.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13725_9e5409cf757919b46e53b02908d0cc37.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2
3
2008
06
14
رضایتمندی دانشجویان مرحله فیزیوپاتولوژی از کارگا ههای برگزار شده در مرکز مهار تهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نی مسال دوم 86- 85
7
10
FA
زهرا
موفقی
مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد،مرکز مهارتهای بالینی
حمیده
وحید
مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد،مرکز مهارتهای بالینی
مصطفی
داستانی
مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد،مرکز مهارتهای بالینی
نازنین
کرمی فر
مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد،مرکز مهارتهای بالینی
مهدی رضا
عمادزاده
مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد،مرکز مهارتهای بالینی
حسین
شباهنگ
مرکز مطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد،مرکز مهارتهای بالینی
10.22038/hmed.2008.13726
<span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">مقدمه: آگاهى دانشجویان براى بررسى وضعیت آموزش، یافتن نقاط قوت و ضعف، و ارتقاى کیفیت آموزش بسیار ضروری است</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;"> <span lang="AR-SA">آموزش مهارت های بالینی، براى اولین بار در نیمسال دوم 85 - 86 به عنوان بخشى از واحد عملی درس نشانه شناسی دانشجویان پزشکى مرحله فیزیوپاتولوژى دانشگاه علوم پزشکی، مشهد در نظر گرفته شد. این مطالعه با هدف تعیین میزان رضایت مندى دانشجویان از کارگاه هاى عملى برگزارشده، انجام شد</span></span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">روش کار: ابزار جمع آورى اطلاعات در این مطالعه توصیفى، پرسشنامه اى مشتمل بر سه سوال باز و 12 سوال بسته بود که نظر دانشجویان را در زمینه نظم کارگاهها، آموزش، تمرین، نظارت و تاثیر کارگاه در تغییر نگرش دانشجویان جمع آورى نمود</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;"> <span lang="AR-SA">پرسشنامه ها توسط 66 دانشجو که در کارگاه های احیای قلبی- عروقی، مهارت هاى ارتباطى، مهارت هاى بالینى پایه و معاینه فیزیکی شرکت کرده بودند، به طور جداگانه تکمیل گردید. مجموعا 316 پرسشنامه جمع آورى شد</span></span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">نتایج: بیشترین میزان رضایت دانشجویان مربوط به نظم کارگاه ها ( 89 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">) و داشتن اجازه تمرین ( 89 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">) و در عین حال کمترین رضایت مندى به مؤثر بودن نظارت اساتید بر تمرین آن ها و ارائه بازخورد مناسب ( 67 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">) مربوط م یگردید. رضایت دانشجویان در مجموع ( 80 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">) بوده و تفاوت بین اساتید معنی دار</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR"> ( 0001 / p<span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">بود. اطلاعات به دست آمده از پاسخ دانشجویان به سوالات باز، بیانگر درخواست اکثر دانشجویان ( 74 </span><span style="color: black;" lang="AR-SA"><span style="font-family: Times New Roman;">٪</span></span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">) برای افزایش فرصت یادگیری و تمرین در واحد مهارت های بالینی پایه و تداوم این آموز شها در بخش های بالینی و درمانگاهی می باشد</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">نتیجه گیری: رضایت مندى بالاى دانشجویان بیانگر احساس نیاز زیاد آنها براى یادگیرى عملى این مهارت ها، و تفاوت معنى دار میان اساتید حاکى از ضرورت گزینشی بودن اساتید برگزار کننده این کارگاه ها می باشد</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span><br /> <span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;">کلمات کلیدی: رضایت مندى، آموزش عملى، مرکز مهارت هاى بالینى</span></span></span>
رضایت مندى,آموزش عملى,مرکز مهارت هاى بالینى
https://hmed.mums.ac.ir/article_13726.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13726_9421c0c6af183607a73c6d949cf89a1a.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2
3
2008
06
14
معرفی رو شهای تحلیل میدان نیرو و تحلیل شکاف در بهبود وضعیت آموزش پزشکی
11
15
FA
سیده نگار
اسعدی
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد- گروه توسعه آموزش و پژوهش دانشکده پزشکی
رضا
افشاری
استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد- گروه توسعه آموزش و پژوهش دانشکده پزشکی
محمدتقی
رجبی مشهدی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد- رئیس دانشکده پزشکی
10.22038/hmed.2008.13727
<span style="font-size: medium;"><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">هر چند روشهاى متعددى جهت توسعه آموزش معرفى شده است، اما روشهاى موثر در آموزش و تصمیم گیرى اجرائى به خوبى شناخته شده نیستند . این مطالعه مرورى با هدف معرفى تحلیل میدان نیرو</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">" Force Field Analysis " </span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">و تحلیل شکاف </span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">Gap Analysis" " </span><span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA">انجام شده است. تحلیل میدان نیرو یک تکنیک مدیریتی است ، این روش ساده و مؤثر در مدلهای تصمیم گیری با تصمیم های بهتر و سریعتر بکار می رود که در توسعه آموزش بخصوص آموزش پزشکی می تواند مؤثر باشد. تحلیل شکاف، شناسایی فاصله ها یا فضاهای خالی (خلأ) بین وضعیت کنونی و وضعیت رضای تبخش است که دربهبود وضعیت آموزش و تربیت نیروهای انسانی می تواند کمک کننده باشد</span><span style="color: black; font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-bidi-font-family: 'B Mitra';" dir="LTR">.</span></span>
<span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;">کلمات کلیدی: تحلیل میدان نیرو، تحلیل شکاف، آموزش پزشکى</span></span>
<span style="color: black; font-family: 'B Mitra'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"> </span></span>
تحلیل میدان نیرو,تحلیل شکاف,آموزش پزشکى
https://hmed.mums.ac.ir/article_13727.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13727_5f587538904f06e38dab9a35aeea97aa.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
2
3
2008
06
14
چگونه کارکنان خود راتوانمند سازیم؟
21
26
FA
مرضیه
دشتی رحمت آبادی
مرکزمطالعات و توسعه علوم پزشکی مشهد
10.22038/hmed.2008.13728
https://hmed.mums.ac.ir/article_13728.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13728_79231726434f1f3b697fbf544c0454d8.pdf