2024-03-28T20:45:40Z
https://hmed.mums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1631
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
بررسی وضعیت نظام ارزشی در بین دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد: بر اساس شاخص نظام ارزشی شوارتز
سمیه
فضایلی
مهدی
یوسفی
غلامرضا
مرادی
عباس
عظیمی
پریا
کرمی سوسهاب
مهدی
فضایلی
مقدمه: ارزشها به مثابه عناصر ساختار فرهنگی هر جامعه به حساب میآیند. از این رو پژوهش حاضر جهت بررسی اولویتهای ارزشی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجامپذیرفتهاست. روشکار: پژوهش حاضر به صورت مقطعی و به روش توصیفی- تحلیلی صورتگرفتهاست. نمونه مطالعه را 120 نفر از دانشجویان ترم اول و ترم آخر دانشکده پیراپزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-92 تشکیل دادند. ابزار جمعآوری داده ها نیز پرسشنامهای بود که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78درصد تاییدشدهاست. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. یافتهها: بررسی اولویتبندی ارزشها توسط دانشجویان نشان داد، ارزشهای جهانگرایی، امنیت و قدرت بیشترین اولویت را در بین ارزشهای دهگانه داشتند. همچنین نتایج نشان داد که بین ارزش سنت با وضعیت تاهل، جنسیت و محل تولد رابطه معنیداری وجود داشت. ارزش خیرخواهی در دانشجویان با سن بالاتر کمتر بودهاست. نتیجهگیری: مطالعه حاضر سعی نمود تصویر روشنی از وضعیت نظام ارزشی را در بین دانشجویان مورد مطالعه نشان دهد. سنجش وضعیت نظام ارزشی در بین دانشجویان میتواند به عنوان یک شاخص جهت ارزیابی برنامههای آموزشی و فرهنگی دانشگاه در خصوص تقویت ارزشهای مثبت و تضعیف ارزشهای منفی در بین دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. واژههای کلیدی: وضعیت نظام ارزشی؛ شوارتز؛ دانشجویان
وضعیت نظام ارزشی
شوارتز
دانشجویان
2016
05
21
22
30
https://hmed.mums.ac.ir/article_13594_7cafb97e2e8ccc2a930bfc9bf840c8ff.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
پیش بینی رابطه ی میان خودنظارتی و کنترل تفکردرکارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد
حسین
زارع
سمیه
رجب زاده
مقدمه: هدف از این پژوهش، تعیین رابطه ی میان خود نظارتی و کنترل تفکر بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری تمامی کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعم از رسمی و قراردادی تشکیل داده که از آن میان، 141 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس و پرسشنامه خودنظارتی بر اساس الگوی محمدمقیمی بود که ضریب پایایی آن به ترتیب 84% و 83% درصد است. داده های جمع آوری شده به وسیله ی نرم افزار spss از راه آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که خود نظارتی با کنترل تفکر رابطه معنادار ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد مدل رگرسیونی بدست آمده معنادار نیست (279/0P=). میزان F بدست آمده نشان میدهد مولفههای کنترل تفکر نمیتواند به طور معناداری نمرات خودنظارتی را پیشبینی کند. نتیجه گیری: بر این اساس فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین کنترل تفکر و خود نظارتی مورد تایید قرار نمیگیرد. کلیدواژه: خودنظارتی، کنترل تفکر، تفکر،آموزش
خودنظارتی
کنترل تفکر
تفکر
آموزش
2016
05
21
31
37
https://hmed.mums.ac.ir/article_13595_64cb9290eb844a270408e498d51db25c.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
نظرسنجی از دانش آموختگان دانشکده دندانپزشکی مشهد با سابقه یک تا دو سال کار در رابطه با تناسب محتوای آموزش و نیازهای حرفه ای آنها
نفیسه
اسدزاده عقدایی
جعفر
قره چایی
فوژان
قربانیان
حمید رضا
رجعتی
مقدمه: خدمات دندانپزشکی در جهان شاهد تغییرات بسیاری می باشد و از کشفیات علمی و پیشرفتهای تکنولوژی تاثیر بسیار داشته است . هدف از این مطالعه نظر سنجی از دندانپزشکان عمومی فارغ التحصیل ازدانشکده دندانپزشکی مشهد با سابقه یک تا دو سال ارائه خدمات درمورد تناسب محتوای دروس با نیازهای حرفه ای آنها. موادو روشها: 70 نفر از بین دندانپزشکان تازه فارغ التحصیل که واجد شرایط شرکت در نظر سنجی این تحقیق بوده اند به صورت تصادفی انتخاب شدند و از طریق پرشسنامه که مشتمل بر موضوعات و محتوای دروس بود مورد نظرسنجی قرارگرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که از 17 توانمندی عمده مطرح شده در پرسشنامه در قسمت های اخلاق، ارائه برنامه درمانی، پیشگیری و حفظ سلامت، کنترل درد و اضطراب، درمان پریودنتال، درمان جراحی و دارویی، درمان ترمیمی و پروستودنتیک، تامین واحد دندانپزشکی و سایر حیطه ها،اکثریت شرکت کنندگان از توانمندی مطلوبی برخوردار بودند و در قسمت های تشخیص و معاینه بیماران، درمان اندونتیک، موارد اورژانس، درمان اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی (TMD ) و اکلوژن و درمان ارتودنتیک ابراز ضعف نموده اند. نتیجه گیری: نیاز به بازنگری و انجام مطالعات بیشتر بر روی نحوه آموزش و محتوای دروس در حیطه های تشخیص و معاینه بیماران، درمان اندودنتیک، موارد اورژانس، درمان اختلالات مفصل گیجگاهی – فکی ( TMD ) و اکلوژن و درمان ارتودنتیک احساس می شود. کلمات کلیدی: نیازهای حرفه ای، آموزش دندانپزشکی، دانش آموخته
نیازهای حرفه ای
آموزش دندانپزشکی
دانش آموخته
2016
05
21
4
13
https://hmed.mums.ac.ir/article_13597_9c8e474a868022f7277b8f0c2e1ea23d.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
بررسی تاثیر زیرساخت های مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در کارکنان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
امیرحسین
امیرخانی
محبوبه
حاجی زاده صفار
مقدمه: امروزه، دانش به یک منبع کلیدی اقتصاد و عامل موفقیت سازمان ها تبدیل شده است و همین امر باعث مطرح گردیدن مفاهیم مختلف در مدیریت دانش شده است. با وجود آنکه در مدارک علمی متعددی ارتباط مدیریت دانش با عملکرد سازمانی بیان گردیده است، اما تلاش های اندکی برای نشان دادن این موضوع انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مولفه های زیرساختهای مدیریت دانش با عملکرد سازمانی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. حجم نمونه آماری با استفاده از روش کوکران 39 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامهاستاندارد شرون لاوسن که پس از بومی سازی به تایید چند نفر صاحب نظر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیده است. ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 91 صدم بدست آمده بوده و روایی صوری و محتوایی به وسیله ی خبرگان مدیریت دانش تایید گردید. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری میانگین و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار spss تحلیل گردید. یافته ها: بین بعد همکاری و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. بعد اعتماد، فرهنگ یادگیری، بعد ترویج، بعد پشتیبانی فناوری اطلاعات، تحصیل دانش، تبدیل دانش، کاربرد دانش، حفاظت دانش و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار مشاهده شد. نتیجه گیری: در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی نسبتا مناسبی برای اجرای فرایندهای مدیریت دانش وجود دارد و بر این اساس جهتشناسایی دانش کلیدی تمرکز بر فرآیندهای سازمان ضروری به نظر میرسید. کلیدواژه ها: مدیریت دانش، عملکرد سازمانی، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی
مدیریت دانش
عملکرد سازمانی
کارکنان دانشگاه علوم پزشکی
2016
05
21
14
21
https://hmed.mums.ac.ir/article_13601_af1bf71d4b581d6175972926875b6b5d.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
کارپوشه و نقش آن در حوزه آموزش پزشکی
سانازسادات
محمودیان
مرضیه
معراجی
کارپوشه ها عامل کلیدی و مهمی در یادگیری هستند. کارپوشه، مجموعهای هدفمند از شواهد است که میتواند تلاش و پیشرفت فراگیر را در یک یا چند زمینه نشان بدهد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های کارپوشه و کاربرد آن در حوزه آموزش پزشکی در ایران انجام شده است . مقاله حاضر نوعی مطالعه مروری است، که منابع حاصل از جستجوی ترکیبی کلمات کلیدی مرتبط با کارپوشه در پایگاههای داده مرتبط را در بر میگیرد. نتایج بررسی نشان داد که کارپوشه دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت میباشد. طی بررسی مطالعات انجام شده در حوزه آموزش پژشکی ایران مشخص گردید؛ که اکثر مطالعات انجام شده در حوزه پرستاری و غالبا در عرصه کارآموزی و کاروزی استفاده گردیده است که موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان، ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری، ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب ها و سایر منابع علمی، ارائه راه حل تشخیصی و درمانی، برقراری ارتباط بین آموخته های تئوری و بالینی، تکامل مهارت بازاندیشی، ارزیابی واقعی تر و بر اساس شواهد مکتوب، یادگیری اثربخش در محیط های بالینی و برآورده شدن انتظارات دانشجویان از محیط های بالینی و ارتقاء صلاحیت بالینی پرستاران می گردد. یادگیری مبتنی بر کارپوشه در کلیه حوزههای آموزش پزشکی به عنوان یک راهکار آموزشی و ارزشیابی باید مورد استفاده قرار گیرد. و استفاده از کارپوشه الکترونیکی در آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از شیوه های نوین سنجش پیشنهاد می گردد.
2016
05
21
38
44
https://hmed.mums.ac.ir/article_13605_91679c22573619b8c852188efa517e7a.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
فرآیند برگزاری ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد در گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فرهاد
فرید حسینی
علی
ثاقبی
فاطمه
محرری
مجید
خادم رضاییان
ملیحه
دادگر
ژورنال کلاب به صورت گردهمایی گروهی از افراد به صورت منظم جهت نقد آخرین مقالات منتشر شده بیان می شود.(1) ژورنال کلاب به صورت کلاسیک اولین بار توسط سر ویلیام اسلر، در سال 1875 در دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا و سپس در دانشگاه جان هاپکینز جهت آموزش دستیاران پزشکی به نحو فعال استفاده و از آن پس به عنوان چهارچوبی برای مطالعه آخرین تحقیقات پزشکی و بحث در مورد آن به کار گرفته شد. بنابراین بیش از 100 سال است که از ژورنال کلاب به عنوان یک روش آموزش در پزشکی استفاده می شود(1). درگذشته هدف از برگزاری ژورنال کلاب به روز کردن معلومات و اطلاعات شرکت کنندگان بود ولی در حال حاضر به عنوان روشی برای آموزش تفکر انتقادی، تشویق به انجام اقدامات بالینی بر مبنای طراحی پزشکی مبتنی بر شواهد، روش تحقیق، آمار زیستی و اپیدمیولوژی بکار می رود
2016
05
21
38
44
https://hmed.mums.ac.ir/article_13617_235f4f1cd889ecd82396aa306d4cbc1d.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1395
7
1
آموزش مجازی در عصر تلفنهای هوشمند
رضا
اسدی
محمد
اعتضادرضوی
2016
05
21
48
50
https://hmed.mums.ac.ir/article_13618_df5d12e34da419d4d4b5c86fca86bb6e.pdf