دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Surveying Opinion’s of Faculty Members of Mashhad University of Medical Sciences Regarding the Appropriate Strategy Toward Their Academic Performance Evaluationنظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیرامون راهکار مناسب جهت ارزیابی عملکرد ایشان در دانشگاه8111364510.22038/hmed.2016.13645FAیلدا روانشاداستادیار پزشکی اجتماعی، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان قائم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.محمد اعتضادرضویدانشیار گروه چشم، بیمارستان خاتم الانبیاء، مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.جعفر مدبرپزشک ، امور هیات علمی ساختمان قریشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.کیارش قزوینیدانشیار گروه میکروبیولوژی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، مرکز تحقیقات مقاومتهای میکروبی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانآذر فانیاستادیار گروه رادیوتراپی- انکولوژی، مرکز تحقیقات سرطان ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.رضا پروانهپزشک، معاون اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکیرویا وطن خواهکارشناس ارشد آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکیفاطمه پوراسماعیلدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکیعصت دلیریانکارشناس مامایی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، بیمارستان امام رضا، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانساره حسینیاستادیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی، مرکز تحقیقات سرطان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20150615<br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Introduction</strong>: Performance evaluation of faculty members, as a way to promote education centers, has a long history in the management of Universities. Given the diversity of faculty member’s activities, the index of covering all these activities and presenting a fair and factual judgement still remains ambiguous. The aim of this study was to investigate the comments and suggestions of faculties on how to register their activities by a system designed for this purpose in Mashad University of Medical Sciences since 2012. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"> <strong>Method: </strong>The present study was carried on faculty members of Clinical Departments of Mashhad University of Medical Sciences in 2014. A comprehensive questionnaire, whose reliability and validity was confirmed was applied to asses the faculty comments regarding the variety of evaluation systems such as hospital information system (HIS), electronic log book, timex, continuing education system, enabling teachers system, survey of students, residents and colleagues, self report or educational experts using likert scale. Data were analysed through SPSS software. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Results: </strong>In this study 127 faculty members filled the questionnaire. Thirty percent of whom were male and seventy percent were female. According to attendees’ comments, using educational experts was reported as the best option to register faculty members’ activities. The most reported dissatisfaction was about applying log book, timex and residents and students’ surveying for evaluation. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Conclusion: </strong>The results showed that faculty members generally agree with the whole idea of evaluation system. The revision in three areas (of applying log book, timex and students and residents’ surveying) will improve the system quality, increase faculty satisfaction, and make faculty members trust the system. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"> <strong>Key words: </strong>Evaluation, Faculty member, Electronic log book</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه: </strong>ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی به عنوان روشی برای ارتقای مراکز آموزش عالی، سابقه ای طولانی در مدیریت دانشگاه ها دارد. با توجه به تنوع فعالیت های عضو هیات علمی، شاخصی که بتواند همه این فعالیت ها را پوشش دهد و قضاوتی عادلانه و مبتنی بر واقعیت را ارائه دهد همچنان مورد سوال است. هدف این مطالعه بررسی نظرات و پیشنهادات اعضای هیات علمی پیرامون نحوه ثبت و ارزشیابی فعالیت های آنها توسط سازوکاری است که به این منظور از سال 90 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و اجرا شده است. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>روشکار: </strong>مطالعه حاضر در سال 1393 بر روی اعضای هیات علمی شاغل در بخشهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. از طریق طراحی پرسشنامه ای جامع که پایایی و روایی آن تایید شده بود، نظر اعضای هیات علمی پیرامون سیستم های مختلف ارزیابی عملکرد آنها در سامانه فوق شامل <span style="font-family: Calibri;">HIS</span>، لاگ بوگ الکترونیک، تایمکس، سامانه آموزش مداوم، سامانه توانمند سازی اساتید و نظرسنجی از دانشجویان، دستیاران و همکاران، استفاده از روش خوداظهاری و یا به کارگیری کارشناسان آموزشی پرسیده شد و در قالب معیار لیکرت ثبت گردید. سپس اطلاعات در نرم افزار <span style="font-family: Calibri;">spss</span> وارد شده و مورد آنالیز قرار گرفت. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>یافتهها</strong>: تعداد 127 نفر عضو هیات علمی پرسشنامه را پر کردند. از این میان 30% مرد و 70% زن بودند. از نظر اعضای شرکت کننده، کارشناسان آموزش دیده، بهترین گزینه برای ثبت فعالیت های آنها هستند. بیشترین نارضایتی مربوط به استفاده از لاگ بوک، تایمکس و نظرسنجی از دانشجویان و دستیاران به عنوان معیار ارزشیابی بود. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>نتیجهگیری: </strong>داده های مطالعه حاضر نشان داد که اعضای هیئت علمی با کلیت سامانه ای برای ارزشیابی خود موافقند. تجدید نظر در سه حوزه (استفاده از لاگ بوک، تایمکس و نظرسنجی از دانشجویان و دستیاران) با ارتقای کیفیت سامانه، افزایش رضایتمندی و اعتماد اعضای هیات علمی به آن همراه خواهد بود. </span><br /> <strong>واژههای کلیدی: </strong>ارزشیابی، عضو هیأت علمی، لاگ بوک الکترونیکدانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Clinical Application of Biochemistry Topics from
Nursing Students’ Point of Viewکاربرد بالینی سرفصل های درس بیوشیمی از دیدگاه دانشجویان پرستاری11131364610.22038/hmed.2016.13646FAلیلا شجاع قلعه دختربیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانطیبه کیانوش2 گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانفرناز زاهدی اول3 گروه بیوشیمی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20150609<br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Introduction: </strong>Programs and curriculum topics are important factors improving the quality of higher education and making attitudes, knowledge, and skills of graduates adaptable with the latest scientific achievements and their professional needs. Previous studies have shown a mismatch between educational objectives and professional needs of nursing graduates, which have been mainly related to the factors such as curriculum, and clinical facilities. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Method: </strong>This descriptive study was performed in the academic year of 2012-13 at the school of nursing in Mashhad. A total of 60 nursing students participated in the study. Data collection was done by a researcher-made questionnaire. Validity of the questionnaire was verified by examining experts and its reliability was confirmed through test-retest (score of 0. 85). </span></span> <br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span></strong> <br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span></strong> <br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span></strong> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Results: </strong>Forty percent of students considered Biochemistry a highly important topic. Fifty percent of respondents stated that biochemistry is moderately related to their future professional needs and also to the other topics in nursing curriculum. Students stated that they agree with revising the biochemistry curriculum toward more applicability and more clinically relevant topics (43% very highly, 36. 6% highly). Students feel insufficiency in Clinical Biochemistry topics during their training course (40% very highly, 33. 3% highly). </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Conclusion: </strong>Students mostly consider biochemistry course important, though, as indicated by the results, they are not satisfied with the topics of this course feeling less relationship between topics and their professional needs. The present study introduces the need of revising topics toward more applicability and clinicality. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Key word: </strong>education, nursing, Biochemistry</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه</strong><strong>: </strong>برنامه ها و سرفصلهای درسی یکی از عوامل مهم ارتقای کیفیت آموزش عالی و ایجاد تناسب بین نگرش، دانش، و مهارت دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای علمی و نیاز بازار کار هستند. مطالعات گذشته بیانگر عدم تناسب اهداف آموزشی با نیازهای حرفه ای دانش آموختگان پرستاری هستند که به عوامل متعددی از جمله سرفصل دروس، امکانات و تجهیزات مرتبط بوده اند. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>روشکار: </strong>این مطالعه به صورت توصیفی روی تمامی دانشجویان پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 92-1391 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد و تعداد 60 نفر از دانشجویان در پژوهش شرکت کردند. گردآوری داده ها به صورت حضوری و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. روایی محتوای پرسشنامه با بررسی افراد صاحبنظر مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی آن نیز از طریق آزمون مجدد (ضریب پایایی 85/0) تعیین شد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>یافتهها: </strong>40% دانشجویان درس بیوشیمی را به طور زیاد با اهمیت می دانند و 50% پاسخ دهندگان بیان داشتند که میزان ارتباط بیوشیمی با نیازهای آینده حرفه ای و با دیگر دروس برنامه درسی آموزش پرستاری به طور متوسط مورد توجه قرار گرفته است. 43% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 6/36% دانشجویان به طور زیاد بیان داشتند که موافق بازنگری سرفصلها در جهت کاربردی کردن مباحث می باشند. 40% دانشجویان به طور خیلی زیاد و 3/33% به طور زیاد در سرفصلهای بیوشیمی بالینی در دوره کارآموزی احساس کمبود می کنند. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>نتیجهگیری: </strong>بطور کلی اهمیت درس بیوشیمی از نظر دانشجویان نسبتا قابل توجه ارزیابی شده است، اگرچه طبق یافته های این پژوهش دانشجویان پرستاری از سر فصلهای درس بیوشیمی راضی نیستند و ارتباط کمی بین سرفصلها و نیازهای حرفه ای خود احساس می کنند. این مطالعه ضرورت بازنگری سرفصلها در راستای کاربردی و بالینی تر کردن مباحث را مطرح می سازد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>واژههای کلیدی: </strong>آموزش، پرستاری، بیوشیمی</span><br /> <br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <span style="font-family: Calibri;"> </span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Strategic Development and SWOT Analysis in Paramedical Faculty of Mashhad University of Medical Sciences-2014توسعه استراتژیک و تحلیل SWOT در دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 139315211364710.22038/hmed.2016.13647FAمرضیه معراجیاستادیار، عضو هیئت علمی گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.امیر حسین ضیاییمربی همتراز هیئت علمی، گروه تکنولوژی رادیولوژی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.جواد هرویاناستاد، عضو هیئت علمی گروه بینائی سنجی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانعلی فیض لائیناستادیار، عضو هیئت علمی گروه رادیولوژی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانعباس عظیمیاستاد، عضو هیئت علمی گروه بینائی سنجی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.سانازسادات محمودیانکارشناس ارشد مدارک پزشکی، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20150609<br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Background: </span></strong><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;">According to Strategic Planning, educational institutions analyze situation and scan their environment, discern opportunities and threats, and recognize facilities and limitation. They develop plan and implement strategies toward the clarification of the issues. The present study aimed at studying the status of Paramedical Faculty of Mashhad in 2014. </span></span> <br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Method: </span></strong><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;">Through a mix method, qualitative and quantitative, and during two stages, this study was carried in Paramedical Faculty of Mashhad University of Medical Sciences. At the first stage, a researcher-developed questionnaire distributed among all units of the Faculty (Educational groups and official departments). In order to fill the questionnaire, some </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">meetings were held with the manager of each unit At the second stage, top managers participated in 8 focused debate sessions. Qualitative content analysis was used to analyze the data. Finally SWOT was used to interpret and analyze findings.</span> <br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Results: </span></strong><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;">After internal and external analysis, 9 strengths, 11 weaknesses, 10 threats and 10 opportunities were identified. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Educational, research, and cultural optimal activities of professors, staff, and students, educational development of faculty members and experts, and publishing the professional academic-research journals and other student and cultural journals are among the most reported strengths. The most important weaknesses, as reported, were lack of educational space and lack of academic contribution of faculty members in Education Development Program. Among external evaluation, the educational, research, and cultural position of Mashhad University of Medical Sciences held the most score reported as the best opportunity while lack of official permission for attracting more faculty members and experts and lack of educational, research, and cultural budgets were reported as the most threats. Conclusion: Mashhad University of Medical Sciences enjoys strengths internally as well as opportunities externally. However, the new position of the faculty resulted in more weakness. Therefore, it seems critical to mak use of strengths and opportunities toward overcoming threaths and accompolishing macro objectives of the faculty</span> <br /><strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Keywords: </span></strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">internal appraisal, external appraisal, strategic planning</span>
<span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه: </strong>سازمانهای آموزشی بر اساس برنامه استراتژیک محیط را مورد تجزیه و تحلیل قرارمیدهند، تهدیدها و فرصتهای مرتبط با سازمان را شناسایی میکنند، امکانات و محدودیتهای موجود را تشخیص میدهند و با توجه به روشنسازی این عوامل به امر برنامهریزی و اجرای راهبردها میپردازند. هدف از این مطالعه بررسی و تحلیل وضعیت دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در سال 1393 بود. </span>
<span style="font-size: medium;"><strong>روشکار: </strong>این بررسی در دانشکده علوم پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 93 به روش ترکیبی (کمی و کیفی) در دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول، ابزار مورد استفاده یک پرسشنامه محقق ساخته بود که بین کلیه واحدهای دانشکده (گروههای آموزشی و واحدهای اداری) توزیع گردید و با مسئول هر واحد نیز جلساتی برای تکمیل پرسشنامه برگزار شد. در مرحله دوم 8 جلسه بحث گروهی متمرکز با حضور مدیران ارشد برگزار گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. در پایان برای تفسیر و استنباط دقیق یافته ها از روش <span style="font-family: Calibri;">SWOT</span> استفاده گردید. </span>
<span style="font-size: medium;"><strong>یافتهها: </strong>پس از تحلیل عوامل داخلی و عوامل خارجی 9 نقطه قوت، 11 نقطه ضعف، 10 مورد تهدید و 10 فرصت دانشکده علوم پیراپزشکی شناسایی شدند. فعالیت مطلوب اساتید، کارکنان و دانشجویان در حیطههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و جشنوارههای کشوری، ارتقا مقاطع تحصیلی اعضای هیئتعلمی و کارشناسان ارشد دانشکده و انتشار نشریه تخصصی علمی - پژوهشی و نشریات فرهنگی دانشجویی در دانشکده بهعنوان مهمترین نقاط قوت و کمبود شدید فضای دانشکده و مشارکت ناکافی اعضای هیئتعلمی با مرکز توسعه آموزش نیز بهعنوان مهمترین نقاط ضعف تعیین شدند. در ارزیابی های خارجی نیز جایگاه علمی مناسب دانشگاه علوم پزشکی مشهد از لحاظ آموزشی و پژوهشی، فرهنگی بیشترین امتیاز را در بین فرصتها؛ کمبود مجوز و پست سازمانی برای جذب اعضا هیئتعلمی، کارشناس و کمبود اعتبارات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بیشترین امتیاز را در بین تهدیدها کسب کردند. </span>
<span style="font-size: medium;"><strong>نتیجهگیری: </strong>دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد در داخل سازمان از نقاط قوت لازم و در خارج سازمان نیز از فرصتهای مناسبی برخوردار می باشد ولی با توجه به موقعیت جدید دانشکده نقاط ضعف افزایش یافته است؛ لذا بایستی از این نقاط قوت داخلی و فرصتهای موجود در خارج سازمان برای غلبه بر تهدیدها و رفع نقاط ضعف دانشکده استفاده گردد و راهکارهای مناسب و موثری جهت دستیابی به اهداف کلان دانشکده بر اساس این تحلیل ارایه گردد. </span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220The Assessment of Knowledge of General Practitioners of Mashhad and Chenaran Health Centers about Cutaneous Leishmaniasis and Its Treatmentارزیابی دانش پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی شهر مشهد و چناران در مورد سالک و درمان آن22271364810.22038/hmed.2016.13648FAمجیدرضا عرفانیان تقواییاستاد بیماریهای عفونی، بخش پزشکی اجتماعی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.محمدجواد یزدان پناه2استاد بیماریهای پوست، مرکز تحقیقات سالک جلدی، بیمارستان قائم(عج)، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.حبیب الله اسماعیلیاستاد آمارحیاتی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.انیس شریف زادهپزشک عمومی، دانشکده پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.Journal Article20150609<br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Introduction: </strong>Cutaneous Leishmaniasis is one of the endemic diseases in Khorasan. Human is the main host in the urban cutaneous Leishmaniasis, so we can limit it's incidence -specially for drug resistant types- by early diagnosis and suitable treatment with correct dosage. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">There are many ambiguities in diagnosis and treatment of this disease, so we decided to evaluate knowledge of general practitioners about leishmaniasis in Mashhad and Chenaran to provide a guide for educational purpose. </span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Materials and Method: </strong>This study, a descriptive -analytic one, was done on 62 general physicians through a questionnaire whose reliability and validity were confirmed and containing 15 questions in three subjects including etiology & epidemiology, clinical </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">findings & diagnosis, and treatment. We gathered our data from health care centers. To describe and analyze the data, frequency tables & diagrams and chi-square, Mann-Whitney, Kruskal –wallis & T-student tests were used. </span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Results: </strong>Among 62 physicians, 28 were male (45. 2 percent). 54. 6 percent of subjects were 31 to 40 years old. 40. 3% and 3. 2% of these physicians had low level and high level of information about leishmaniasis respectively. Levels of information between males and females were not statistically different. Sex, sites and years of practice, and participation in continuous educational courses did not significantly influence knowledge of physicians. Individuals under 30 years old in comparison with subjects above 40 years old had more information about Leishmaniasis </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Conclusion: AS indicated by the results, educational courses regarding different aspects of Leishmaniasis, especially its treatment during medical education and other follow-up continiuos educational courses, sould be considered as an educational need. </span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Keywords: </strong>cutaneous leishmaniasis, general practitioners of health centers, treatment</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه: </strong>لیشمانیوز جلدی از جمله شایعترین بیماریهای اندمیک استان خراسان و شهر مشهد می باشد. نظر به اینکه در سالک نوع شهری میزبان اصلی انسان است، امکان محدود کردن بیماری و پیشگیری از پیدایش سوشهای مقاوم انگلی با تشخیص به موقع و درمان مناسب با دوز صحیح و مدت کافی وجود دارد. به دلیل مشاهده موارد متعدد ضعف در تشخیص و درمان بیماری، تصمیم به ارزیابی نحوه درمان بیماری سالک در پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد و چناران گرفتیم چرا که نتایج حاصل از این بررسی در مورد جنبه ها و زمینه های گوناگون بیماری سالک، به تدوین برنامه های مناسب آموزشی کمک خواهد کرد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"> <strong>روشکار</strong>: مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی – تحلیلی است که به صورت مقطعی روی 62 پزشک شاغل در مراکز بهداشتی درمانی شهر مشهد و چناران با استفاده از پرسشنامه ای شامل 15 سئوال که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت در3 زیرگروه 1- اتیولوژی، اپیدمیولوژی 2- علائم بالینی و تشخیصی 3- درمانی انجام شد. این پرسشنامه با مراجعه مستقیم به مراکز بهداشتی درمانی توسط پزشکان مرکز تکمیل شد در مقایسه بین گروهها از آزمونهای کای دو، من ویتنی، کروسکال والیس و t-student استفاده گردید. </span><br /> <span style="font-size: medium;">نتایج: از 62 پزشک مورد مطالعه 28نفر (2/45%) مذکربودند. 6/54% در گروه سنی 40-31 سال قرار داشتند. 3/40% معادل 25 نفر از سطح آگاهی ضعیف وتنها 2/3% آنها از سطح آگاهی خوبی برخوردار بودند. سطح آگاهی پزشکان در دوجنس معنی دار نبود (53/0=p ). سطح آگاهی پزشکان نسبت به مدت زمان فارغ التحصیلی ومحل خدمت وشرکت در دوره های بازآموزی مرتبط با بیماری سالک تفاوت معنی داری نداشت. با این حال گروه سنی کمتر از 30 سال دارای آگاهی بیشتری نسبت به افراد بالای 40 سال بودند. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>نتیجه گیری</strong>: با توجه به نتایج بدست آمده به نظر می رسد دوره های آموزشی مرتبط با جنبه های مختلف بیماری سالک به ویژه درمان آن در طول دوره تحصیل پزشکی و پس از آن به شکل دوره های آموزشی مستمر به عنوان نیاز آموزشی باید مد نظر قرار گیرد. </span><br /> <strong><span style="font-size: medium;">کلیدواژهها</span></strong>: <span style="font-size: medium;">لیشمانیوز جلدی؛ پزشکان عمومی شاغل در مراکز بهداشتی ودرمانی؛ درمان. </span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Quality of Hospitals Clinical Learning Environment: Teachers’ Viewpointsبررسی کیفیت محیط یادگیری بالینی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه اساتید28321364910.22038/hmed.2016.13649FAرویا وطن خواهکارشناس ارشد آموزش پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، ایرانسیده سکینه سبزواریاستادیار، دکتری آموزش پرستاری، کارشناس ارشد آموزش پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، ایران.محمدرضا بانشیاستادیار، دکترای آمارزیستی ،مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان ، ایران.Journal Article20150709 <br /><br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Background</strong>: To improve the quality of clinical education, it should always be assessed and as a clinical teachers of clinical encounter with problems the concrete evaluation of clinical training aid identify barriers to effective education is considered negative. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Method</strong>: This cross-sectional descriptive study using a DREEM inventory in four main clinical teaching hospitals in the three domains of Learning, Teachers and Educational atmosphere that the questionnaires distribute among 50 members of the faculty. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Results</strong>: The highest mean scores were in the surgical ward (127), and Gynecology and Obstetrics (125). </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Scores is in hospitals Afzalipour 119, Bahonar 126 and Shafa 118. The most points have received in Bahonar hospital. Comparing mean scores in clinical and teaching hospitals in domain of learning differ significantly with the results of Anova Test (p <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Conclusion</strong>: Scores indicate the clinical educational environment is very desirable situation. In addition, all three domains, the quality of education in hospitals is estimated to be in very good condition. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Keywords</strong>: Evaluation, Educational environment, clinical, Perception of Medical Sciences</span></span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه</strong>: برای بهبود و ارتقای کیفیت آموزش بالینی، وضعیت آن همواره باید مورد ارزیابی قرار گیرد و از آنجا که اساتید بالینی بطور ملموسی با مسائل و مشکلات بالینی در تماس هستند ارزشیابی عرصه های آموزش بالینی کمک مؤثری بر شناسایی عوامل بازدارنده یا منفی آموزش به حساب می آید. بر این اساس مطالعه ای با هدف بررسی کیفیت محیط یادگیری بالینی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیدگاه اساتید در سال 1391 انجام شد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>روش</strong></span>: <span style="font-size: medium;">این پژوهش توصیفی- تحلیلی با استفاده از پرسشنامه </span><span style="font-family: Calibri;">DREEM</span> <span style="font-size: medium;">و در چهار بخش اصلی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. شرکت کنندگان 50 نفر از اساتید بالینی بودند. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار آماری </span><span style="font-family: Calibri;">SPSS18</span><span style="font-size: medium;"> و آزمونهای </span><span style="font-family: Calibri;">T,ANOVA</span><span style="font-size: medium;">استفاده شد. </span><br /> <strong><span style="font-size: medium;">یافتهها</span></strong><strong>: </strong><span style="font-size: medium;">بیشترین میانگین نمرات مربوط به بخشهای جراحی (127) و زنان و زایمان (125) است. نمرات کسب شده در بیمارستان های افضلی پور 119، باهنر 126 و شفا 118 است که بیشترین امتیاز را بیمارستان باهنر بدست آورده است. </span><br /> <span style="font-size: medium;">همچنین نتایج آزمون </span><span style="font-family: Calibri;">ANOVA</span><span style="font-size: medium;"> در مقایسه میانگین کل امتیازات در بخش های بالینی (02/0</span><strong>P</strong><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"><</span>)<span style="font-size: medium;"> و بیمارستان های آموزشی )01/0</span><strong>P</strong><span style="font-size: medium;"><) در حیطه یادگیری تفاوت معنی داری را نشان داد. </span><br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> نمرات کسب شده حاکی از وضعیت بسیار مطلوب محیط آموزشی بالین است. علاوه بر این در کل حیطه های سه گانه، کیفیت آموزشی در محیط بیمارستان ها نیز از منظر اساتید در شرایط بسیار مطلوب ارزیابی شدهدانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Doctor&Patient Relationship in Family Medicine: A Review Articleرابطه پزشک و بیمار در پزشکی خانواده: یک بررسی مروری33351365010.22038/hmed.2016.13650FAعلی عمادزادهدکترای تخصصی آموزش بهداشت، گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانیلدا روانشاداستادیار پزشکی اجتماعی، مرکزتوسعه تحقیقات بالینی بیمارستان قائم، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانآنوش آذرفرفوق تخصص نفرولوژی اطفال ، استادیار ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانیلدا وطن خواهکارشناس ارشد آموزش پزشکی، کارشناس واحد برنامه ریزی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20150609<br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Background and Objectives: </strong>Family Medicine Idea comes out of Communication refers to some learnable skills considered as a basic clinical skill by some experts. Although communication skills are complex, they can be learned and taught. The present study investigated the relationship between Doctor and Patient in Family Medicine System. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong>Method: </strong>This study is a review article. we searched doctor-patient communication in family medicine system in the following sites: sid. ir, science direct, and Google scholar search engine. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"> <strong>Results</strong>: In Family Medicine Program, the family physician communication ability includes not only the exchange of information through verbal and written interaction with patients but also with their families and other members of the health team. Probably, the kalamazoo consensuse statement is a good example of a comprehensive model for doctor-patient relationship in ambulatory/outpatient care such as family doctor. Other models include ILS, Framework SEGUE, and Calgary Cambridge.</span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"><strong> </strong><strong>Conclusion: </strong>Family medicineincreases the efficiency of health care and patient satisfaction. Doctor-patient relationship plays a key role in Family Medicine Program and must be used in future policy making and planning programs especially in lesson plan development. </span></span> <br /><span style="font-family: Calibri;"><span style="font-size: medium;"> <strong>Keywords: </strong>The patient, family medicine, relationship/communication</span></span> <br /> <br /><strong><br clear="all" /> </strong> <br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه:</strong> تفکر</span><span style="font-size: medium;">پزشک </span><span style="font-size: medium;">خانواده </span><span style="font-size: medium;">در کشور</span><span style="font-size: medium;">ما</span><span style="font-size: medium;">ریشه </span><span style="font-size: medium;">در</span><span style="font-size: medium;">فرهنگ </span><span style="font-size: medium;">ایرانی اسلامی </span><span style="font-size: medium;">دارد. ارتباط، </span><span style="font-size: medium;">مجموعه ای</span><span style="font-size: medium;">ا ز</span><span style="font-size: medium;">توانایی های قابل</span><span style="font-size: medium;">آموختن </span><span style="font-size: medium;">ا ست </span><span style="font-size: medium;">که </span><span style="font-size: medium;">به اعتقاد </span><span style="font-size: medium;">بسیاری</span><span style="font-size: medium;">ا ز</span><span style="font-size: medium;">صاحب نظران </span><span style="font-size: medium;">یک </span><span style="font-size: medium;">مهارت </span><span style="font-size: medium;">بالینی پایه محسوب میشود؛ هر چند مهارتهای ارتباطی پیچیده هستند، قابلیت آموزش و آموختن دارند. در این بررسی به رابطه پزشک و بیمار در سیستم پزشک خانواده پرداخته شده است. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع مروری بوده و جهت برنامه پزشک خانواده و ارتباط پزشک و بیمار در سایت های</span><span style="font-family: Times New Roman;">sid.ir</span>،<span style="font-family: Times New Roman;"> Science direct </span><span style="font-size: medium;">و موتور جستجوی</span> <span style="font-family: Times New Roman;">google scholar</span> <span style="font-size: medium;">جستجو انجام شد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>یافته ها:</strong> در برنامه پزشک خانواده تواناییهای ارتباطی نه تنها شامل تعامل با بیماران بلکه تبادل اطلاعات از طریق کلامی و نوشتاری با خانواده های آنان و </span><br /> <span style="font-size: medium;"> </span><br /> <span style="font-size: medium;">دیگر اعضای تیم بهداشتی نیز می شود. </span><span style="font-family: Times New Roman;">The kalamazoo consensuse statement</span><span style="font-size: medium;"> شاید یک مثال خوب از یک مدل همه جانبه ارتباطی پزشک و بیمار برای مراقبتهای سرپایی از قبیل پزشک خانواده باشد. مدلهای دیگر عبارتند از</span> <span style="font-family: Times New Roman;">ILS</span><span style="font-size: medium;">، </span><span style="font-family: Times New Roman;">Framework</span> <span style="font-family: Times New Roman;">SEGUE</span><span style="font-size: medium;">، مدل کالگری کمبریج. </span><br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> برنامه پزشک خانواده منجر به افزایش کارآیی خدمات درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران می شود. رابطه پزشک و بیمار نقش کلیدی در برنامه ی پزشک خانواده دارد و باید در سیاست گذا ری ها و برنامه ریزی های آتی به خصوص تدوین برنامه های درسی این امر مدنظر قرار گیرد.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="font-size: medium;">علی عمادزاده</span><sup><span style="font-size: small;">1</span></sup><span style="font-size: medium;"> ، یلدا روانشاد</span><sup><span style="font-size: small;">2</span></sup><span style="font-size: medium;">،آنوش آذرفر</span><sup><span style="font-size: small;">3</span></sup><span style="font-size: medium;">، رؤیا وطن خواه</span><sup><span style="font-size: small;">4</span></sup><br /> <span style="font-size: small;"><sup>1 دکترای تخصصی</sup><sup>آموزش</sup><sup>بهداشت،</sup><sup>گروه</sup><sup>آموزش</sup><sup>پزشکی،</sup><sup>دانشکده</sup><sup>پزشکی،</sup><sup>دانشگاه</sup><sup>علوم</sup><sup>پزشکی</sup><sup>مشهد،</sup><sup>مشهد،</sup><sup>ایران </sup></span><br /> <sup><span style="font-size: small;">2</span></sup> <span style="font-size: small;"><sup>استادیار</sup><sup>پزشکی</sup><sup>اجتماعی،</sup><sup>مرکز</sup><sup>توسعه </sup><sup><span style="font-family: Calibri;"> </span></sup><sup>تحقیقات بالینی</sup><sup>بیمارستان</sup><sup>قائم،</sup><sup>دانشکده</sup><sup>پزشکی،</sup><sup>دانشگاه</sup><sup>علوم</sup><sup>پزشکی</sup><sup>مشهد،</sup><sup>مشهد،</sup><sup>ایران</sup></span><br /> <sup><span style="font-size: small;">3 فوق تخصص نفرولوژی اطفال ، استادیار ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران</span></sup><br /> <sup><span style="font-size: small;">4 کارشناس ارشد آموزش پزشکی، کارشناس واحد برنامه ریزی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران</span></sup><br /> <strong>نویسنده مسئول: </strong><strong>یلدا روانشاد</strong><strong>،</strong><br /> <strong>نشانی نویسنده مسئول: مشهد، دانشگاه علوم پزشکی، ساختمان قرشی، مرکز مطالعات</strong><strong>و توسعه آموزش پزشکی،پست الکترونیک: </strong><strong><span style="font-family: Calibri;">RavanshadY@mums.ac.ir</span></strong><br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <br /> <strong><span style="font-size: medium;">چکیده</span></strong><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>مقدمه:</strong> تفکر</span><span style="font-size: medium;">پزشک</span><span style="font-size: medium;">خانواده</span><span style="font-size: medium;">در کشور</span><span style="font-size: medium;">ما</span><span style="font-size: medium;">ریشه</span><span style="font-size: medium;">در</span><span style="font-size: medium;">فرهنگ</span><span style="font-size: medium;">ایرانی اسلامی</span><span style="font-size: medium;">دارد. ارتباط،</span><span style="font-size: medium;">مجموعه ای</span><span style="font-size: medium;">از</span><span style="font-size: medium;">توانایی های قابل</span><span style="font-size: medium;">آموختن</span><span style="font-size: medium;">است</span><span style="font-size: medium;">که</span><span style="font-size: medium;">به اعتقاد</span><span style="font-size: medium;">بسیاری</span><span style="font-size: medium;">از</span><span style="font-size: medium;">صاحب نظران</span><span style="font-size: medium;">یک</span><span style="font-size: medium;">مهارت</span><span style="font-size: medium;">بالینیپایه محسوبمیشود؛ هر چند مهارتهای ارتباطی پیچیده هستند، قابلیت آموزش و آموختن دارند. در این بررسی به رابطه پزشک و بیمار در سیستم پزشک خانواده پرداخته شده است. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>روش:</strong> مطالعه حاضر از نوع مروری بوده و جهت برنامه پزشک خانواده و ارتباط پزشک و بیمار در سایت های</span><span style="font-family: Times New Roman;">sid.ir</span>،<span style="font-family: Times New Roman;"> Science direct </span><span style="font-size: medium;">و موتور جستجوی</span> <span style="font-family: Times New Roman;">google scholar</span> <span style="font-size: medium;">جستجو انجام شد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>یافته ها:</strong> در برنامه پزشک خانواده تواناییهای ارتباطی نه تنها شامل تعامل با بیماران بلکه تبادل اطلاعات از طریق کلامی و نوشتاری با خانواده های آنان و </span><br /> <span style="font-size: medium;"> </span><br /> <span style="font-size: medium;">دیگر اعضای تیم بهداشتی نیز می شود. </span><span style="font-family: Times New Roman;">The kalamazoo consensuse statement</span><span style="font-size: medium;"> شاید یک مثال خوب از یک مدل همه جانبه ارتباطی پزشک و بیمار برای مراقبتهای سرپایی از قبیل پزشک خانواده باشد. مدلهای دیگر عبارتند از</span> <span style="font-family: Times New Roman;">ILS</span><span style="font-size: medium;">، </span><span style="font-family: Times New Roman;">Framework</span> <span style="font-family: Times New Roman;">SEGUE</span><span style="font-size: medium;">، مدل کالگری کمبریج. </span><br /> <span style="font-size: medium;"><strong>نتیجه گیری:</strong> برنامه پزشک خانواده منجر به افزایش کارآیی خدمات درمانی و افزایش رضایتمندی بیماران می شود. رابطه پزشک و بیمار نقش کلیدی در برنامه ی پزشک خانواده دارد و باید در سیاست گذا ری ها و برنامه ریزی های آتی به خصوص تدوین برنامه های درسی این امر مدنظر قرار گیرد. </span><br /> <span style="font-size: medium;"> <strong>واژه های کلیدی:</strong> بیمار، پزشک خانواده، ارتباط</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Programs with High Priority for EDC in Mashhad University of Medical Sciences
(In Accordance with Documents of Transformation and Innovation Medical Education)برنامه های اولویت دار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه مشهد (مطابق با سند تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی )36381365110.22038/hmed.2016.13651FAمحمد اعتضادرضویمرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشیار گروه چشم، بیمارستان خاتم الانبیاء، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.رضا پروانهپزشک عمومی، معاون اجرایی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.معصومه محمدحسین زادهدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران.Journal Article20150709دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64386220160220Clinical Round Anxietyاسترسِ راند بالینی39401365310.22038/hmed.2016.13653FAمسعود یوسفیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران.Journal Article20150712 <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">Occasionally teaching and discussed in clinical rounds is accompanied with anxiety of students participating the round. Anxiety reduces the learning outcomes and affects motivation and interest of the students. There is no doubt that students should learn the main </span> <br /><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">topics or so called “must learn” of each ward and the final exam seems to be a suitable tool for monitoring and evaluation of such learning. Training as a small group discussion with human dignity and mutual respect and a discussion without anxiety can be a good strategy for a successful clinical round.</span> <br /> <br /> <br /> <br /> گهگاه در راندهای بالینی روش تدریس و بحث همراه با استرس برای شرکت کنندگان در راند است. استرس سبب کاهش فرآیند یادگیری می شود و انگیزه و علاقه و توجه دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این شکی نیست که دانشجویان باید ضروریات آموزشی هر بخش را فراگیرند و راه کنترل و سنجش فراگیری آزمون پایان بخش است. آموزش بصورت بحث در گروه های کوچک همراه با حفظ کرامت انسانی دانشجویان و احترام متقابل و بحث گروهی فارغ از استرس میتواند راهبردی مناسب برای برگزاری یک راند موفق باشد