دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921Evaluation of knowledge of faculty members of Jundishapur University of Medical Sciences
On hybrid e-learningبررسی میزان آگاهی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در مورد آموزش الکترونیکی ترکیبی591367610.22038/hmed.2010.13676FAداریوش رخ افروزمربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
* اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پرستاری و ماماییندا صیادیمربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
* اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پرستاری و مامایی
+اشرف السادات حکیممربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
* اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پرستاری و مامایی
+Journal Article20100511دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921Evaluation of Prerequisites and Feasibility of E - Learning Project Implementation in
Students of Fasa University of Medical Sciencesبررسی پیش نیازها و امکان سنجی اجرای پروژه یادگیری الکترونیکی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا11171368210.22038/hmed.2010.13682FAبیتاسادات زگردیکارشناس آمار و مدارک پزشکیآرش بردباردانشجوی کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانطیبه لقاییکارشناس حسابداریJournal Article20100412<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">زمینه و هدف</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">در سال های اخیر استفاده از فناوری های بر خط در آموزش، فرصت هایی برای استفاده از شیوه های جدید یادگیری وروش های موثرآموزش فراهم آورده است و دانشگاه های مهمی شروع به فعالیت دراین راستا وگسترش آموزش از این روش نموده اند. این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای پروژه یادگیری الکترونیک وبررسی میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا برای شرکت در یادگیری الکترونیکی طراحی و اجرا گردید</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">روش کار</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">جهت شناسایی امکانات وپیش نیازها از پرسشنامه ای استاندارد، دارای </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۶</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">سوال که در </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۶</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">محورتنظیم و با مقیاس</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نقطه ای لیکرت (طیف کاملامخالف تا کاملا موافق) امتیازبندی شده بود استفاده گردید، ودر بین </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۰۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">دانشجوکه به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند مورد ارزیابی قرار گرفت</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">یافته ها</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">دانشجویان مورد بررسی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵۳%</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">زن و </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۴۷%</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مرد،که </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۶۲%</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">آنهاکارشناس و بقیه در مقطع دکترا بودند</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">میانگین نمرات به سوالات مطروحه به ترتیب مربوط به محورمسائل مهم جهت موفقیت دریادگیری الکترونیکی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵/۶۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، توانایی یادگیری ازطریق رسانه ها </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۳/۶۱</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، دسترسی به فناوری </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۶۱</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، مهارتها و ارتباطات پیوسته </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۸/۵۸</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، گفتگوهای گروهی اینترنتی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۴/۵۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">و محورانگیزش </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵/۵۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">می باشد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">به طور کلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا دارای توانایی وآمادگی نسبی مناسبی درزمینه یادگیری الکترونیکی می باشند و با توجه به پایین بودن میانگین امتیازات معیار انگیزش دانشجو، باید مسائل انگیزشی همانند حضور استاد به صورت پیوسته، عدم وجود اختلالات شبکه ای و عدم وجود عوامل مخل موجود درخانه بیشتر موردتوجه مسوولین اجرای پروژه یادگیری الکترونیکی در دانشگاه قرار گیرد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">معنی داربودن ارتباط بین مقطع تحصیلی دانشجویان با میانگین کل امتیازات معیارهای مورد مطالعه و آمادگی بیشتر دانشجویان درمقاطع بالاترجهت شرکت دریادگیری الکترونیکی نیزمی تواند مورد توجه مجریان پروژه قرار گیرد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، آموزش بر خط، فناوری آموزشی بر خط، امکان سنجی</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه یادگیری زایشی19281369310.22038/hmed.2010.13693FAحسین زنگنهدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانهاشم فردانشدانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
*تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دفتر گروه تعلیم و تربیتJournal Article20100415<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نظریه یادگیری زایشی ریشه در پژوهش های عصب شناختی ویت راک دارد که وی تاکید بر درک و فهم و یادگیری عمیق از طریق ایجاد رابطه ها توسط یاد گیرنده، هم بین اطلاعات جدید با یکدیگر و هم بین آنها با دانسته های قبلی دارد که در نهایت یادگیرنده براساس ایجاد این رابطه ها به خلق معنای جدیدی از آنها دست پیدا می کند. در این مقاله ابتدا به توصیف مختصری از نظریه پرداخته شد سپس در جهت کاربردی کردن این نظریه برای بکارگیری آن در فرآیند یاددهی- یادگیری، الگویی طراحی شده که مراحل اصلی آن عبارتند از: تجزیه و تحلیل، تعیین بازده های یادگیری، بیان مفهوم و بافت آن، بیان پیش نیازها، تدارک فضای کار، تولید رابطه ها و معناها، انتقال یادگیری، ارزشیابی، منابع و ابزارهای کسب اطلاعات، تسهیل گری و پشتیبانی و نهایتا تولید دانش. هدف نظریه یادگیری زایشی و طراحی الگوی مبتنی بر آن در حقیقت دستیابی یادگیرنده به فهم و یادگیری عمیق از موضوع است</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: یادگیری زایشی، ایجاد رابطه، خلق معنا، طراحی آموزشی، درک و فهم عمیق و تولید دانش</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.ارزیابی کیفیت درونی برنامه درسی دوره ی آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد29361369410.22038/hmed.2010.13694FAمهدی ربیعیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانسکینه محبی امیندانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانصالح رشیدحاجی خواجه لودانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20100412<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">زمینه و هدف</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">هدف این تحقیق ارزیابی کیفیت برنامه درسی دوره ی آموزش مجازی می باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. در این تحقیق کیفیت برنامه درسی با توجه به عناصر نه گانه فرانسیس کلاین و یک عنصر که بر آن عناصر افزوده گردید، مورد بررسی قرار گرفته است. اهداف عمده این پژوهش عبارت بود از بررسی میزان کیفیت واحدهای درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد به تفکیک دروس، با توجه به عناصربرنامه درسی، و بررسی کیفیت برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد از دیدگاه دانشجویان</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">روش کار</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">گروه نمونه شامل </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۱۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">دانشجو که در سال </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱۳۸۸</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">دروس خود را به صورت مجازی انتخاب نموده بودند، می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جهت سنجش روایی پرسشنامه، از روایی محتوا استفاده شده و پایایی آن با ضریب آلفای کرانباخ </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۸۹/۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">یافته ها</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت برنامه درسی دوره آموزش مجازی دانشگاه فردوسی مشهد از لحاظ عناصر هدف، محتوا، طراحی صفحات، مواد آموزشی، گروه بندی، زمان، فضا و ارزشیابی در سطح مطلوبی از کیفیت، عنصر فعالیت های یادگیری در سطح متوسط و عنصر گروه بندی در سطح کیفی نامطلوب قرار دارد. همچنین در میان دروس ارائه شده، درس نهج البلاغه از بالاترین سطح کیفیت و درس ریاضی از پائین ترین سطح کیفیت برخوردارند</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">کیفیت برنامه درسی دوره آموزش مجازی این دانشگاه، در سطح مطلوبی قرار دارد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: AR-SA; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: برنامه درسی، ارزیابی کیفیت، آموزش مجازی</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.بررسی راهکارهای بلند مدت آموزش الکترونیکی ترکیبی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز37401369510.22038/hmed.2010.13695FAندا صیادیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراناشرف ا لسادات حکیممربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانداریوش رخ افروزمربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20100415دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.آموزش مداوم الکترون کی: جدید اما سردرگم41451369610.22038/hmed.2010.13696FAرضا اسدیزشک و کارشناس ارشد تحقیقات سلامت و دوره عالی مدیریت بهداشت ) )MPH
* مشهد، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، واحد آموزش الکترونیکJournal Article20100424<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">آموزش مداوم جامعه پزشکی ضرورتی اساسی برای حفظ توانمندی های متولیان حفظ و ارتقای سلامت جامعه در کشور است. برای دسترسی پذیری بیشتر و افزایش رضایتمندی مخاطبان، در سال های اخیر مجریان برنامه های آموزش مداوم اقدام به تعریف برنامه های خودآموزی مکتوب و غیرمکتوب نمودند. اما در امر اجرای آن همانند دوره های حضوری با مشکلاتی برخورد نمودند که چالش برانگیز بود. هرکدام از این شیوه ها نقاط قوت و ضعفی داشتند که کاملا در کنار هم مهم به نظر می رسیدند. این در حالی است که در بررسی پایگاه های داده مشخص شد که تحقیقات کمی در این حوزه انجام و منتشر شده است. در این مقاله به جزییات آموزش مداوم الکترونیک به عنوان روش آموزش مداوم خودآموزغیرمکتوب پرداخته شده است و انواع آن با نگاه نقادانه بررسی شده است</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: آموزش مداوم جامعه پزشکی، آموزش مبتنی بر رایانه، آموزش مبتنی بر وب</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.بررسی و اولویت بندی عوامل موثردر پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا47491369710.22038/hmed.2010.13697FAآرش بردبار.1 دانشجوی کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمدمهدی نقی زاده.مربی هیات علمی آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی فسا، فسا، ایران
.بیتا سادات زگردیکارشناس آمار و مدارک پزشکیطیبه لقاییکارشناس حسابداریJournal Article20100517<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span><br /> <span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">زمینه و هدف</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">این پژوهش با هدف بررسی و اولویت بندی عوامل موثر در پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی فسا طراحی و اجرا شد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span><br /> <span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">روش کار</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">برای شناسایی اولویتها از پرسشنامه طراحی شده توسط محقق ساخته استفاده شد، که با </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۳۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">سوال اولویتها را در هفت محور مورد بررسی قرار می دهد. هر سوال ارزش عوامل موثر را در </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۷</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">گزینه (بدون ارزش تا کاملا ارزشمند) ارزیابی می کند. این پژوهش به بصورت تمام شماری انجام شد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span><br /> <span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">یافته ها</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">افراد مورد بررسی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۳۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نفر (</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۷۸%</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مرد و </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۲%</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">زن) بودند که </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۷%</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">آنها سابقه بیش از </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">سال تدریس داشتند</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">میانگین اولویتها به ترتیب در قسمت عوامل تکنولوژی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۷/۶</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، عامل ذینفعان </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۷۵/۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، عوامل سازمانی</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۶۵/۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، منابع آموزشی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵۹/۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، عوامل سواد اطلاعاتی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵۸/۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، عوامل محیطی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۴۹/۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">و عوامل روش های الکترونیکی </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱/۵</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">می باشد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">از بین مجموعه عوامل به ترتیب اقبال مسوولین دانشگاه برای توسعه آموزش الکترونیک، دسترسی به اینترنت پر سرعت، دسترسی به نرم افزارهای لازم برای توسعه یادگیری الکترونیکی، بیشترین اولویت را داشت</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span><br /> <span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span><br /> <span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">بر اساس یافته های مطالعه، مهم ترین عامل در پیاده سازی موفق آموزش الکترونیکی، مجموعه عوامل تکنولوژی بود. با توجه به همکاری و بودجه بسیار زیادی که این عوامل نیاز دارد پیشنهاد می شود دانشگاه های مستقر در یک منطقه جغرافیایی جهت تامین زیر ساختها به منظور توسعه آموزش الکترونیکی همکاری و تعامل متقابل داشته باشند</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span><br /> <span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span><br /> <span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، اینترنت پرسرعت، زیر ساخت</span></span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.آموزش ترکیبی: رهیافتی نوین جهت کاربست در آموزش الکترونیکی55631369810.22038/hmed.2010.13698FAمرضیه سعید پوردانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه (علامه طباطبائی )رهسیده زکیه طبسیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا )س(Journal Article20100429<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه آموزش از نخستین نهاد هایی است که دستخوش تحولات اساسی شده است. کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش سبب شده است تا محیط های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق داده شوند. این امر با وجود فرصت های بی شماری که به وجود می آورد، یک مشکل عمده در آموزش به طور اعم و آموزش الکترونیکی به طور اخص ایجاد می کند و آن؛ عدم ارتباط و تعامل حضوری بین یاد دهنده و یاد گیرنده است. از آنجایی که وجود تعامل حضوری در آموزش الکترونیکی به ویژه در بعضی دروس عملی که به طورجدی به آزمایشگاه ها و رسانه های مختلف متکی هستند، از ضروریات می باشد، این مشکل بیش از پیش جلوه گر می شود. راه حلی که آموزش الکترونیکی برای مواجهه با این مشکل اتخاذ نموده است «رویکرد آموزش ترکیبی» است. آموزش ترکیبی به طور کلی به معنای بهکارگیری بیش از یک روش، راهبرد، تکنیک یا رسانه در امر آموزش، جهت ارائه محتوا و مطالب آموزشی است. این شیوه از آموزش به عنوان موج دوم آموزش های مجازی، توسط مارش و دیگران درسال </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲۰۰۳</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مطرح شده است و به عنوان رویکرد جدیدی در برنامه ریزی آموزشی مطرح می باشد که در آن برای آموزش، از ترکیبی از تجهیزات الکترونیکی و حضوری و نیز ترکیبی از شیوه های دانشجو محور و استاد محور استفاده می شود. به عبارتی این رویکرد قادر به ایجاد ساختارهای چند وجهی مجزا با هماهنگی کلیه فاکتور های مجموعه آموزشی در کنار بکارگیری تئوری ها و تکنیک های نوین آموزشی، نرم افزار های آموزشی، وب و... درراستای خلق مجموعه های آموزشی- یادگیری مشارکتی از راه دور می باشد. این رویکرد سعی دارد اصول یادگیری شناختی و ساختن گرایی اجتماعی را با هم تلفیق نموده و عناصر سه نظام آموزشی آگاهی دهنده، توانایی دهنده و خلاق را یک جا گرد هم آورد. بکارگیری این شیوه آموزشی درسیستم آموزش الکترونیکی مزایایی همچون دستیابی به کیفیت بالای یادگیری با تلفیق تکنولوژیهای ارتباطی– اطلاعاتی در درون مجموعه های یادگیری متنوع درجهت حمایت ازآموزش حضوری و مجازی، کاهش هزینه های دستیابی به اطلاعات بنیادی و پر هزینه مورد نیاز در پژوهش های تخصصی، منعطف نمودن فرآیند سازماند هی و ارائه مواد آموزشی توسط اساتید، قرار دادن فراگیر به عنوان محور فرآیند یادگیری آن هم با ایجاد یک سری چالشهای ذهنی، دخالت دادن فراگیران در سازماندهی امور آموزشی، تشریح واضح محتوی دروس، ارزشیابی و ملاکهای آن، کوتاه تر شدن منحنی یادگیری برای کل فراگیران، تقویت فعالیت های فراگیران با بهره گیری از روش حل مسئله و پرسش گری با استفاده از تعاملات گروهی و رقابت سالم در ساختاری پویا و... را به همراه خواهد داشت. با عنایت به ضرورت مبحث عنوان شده و لزوم بکارگیری این شیوه از آموزش درسیستم آموزش الکترونیکی، در این مقاله تلاش شده است مفاهیم، مبانی، روش ها و نیز مزایای کاربرد آموزش ترکیبی در آموزش الکترونیکی مورد بحث قرار گیرد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL"> آموزش سنتی، آموزش مجازی، آموزش ترکیبی</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.بررسی نظرات مشمولین آموزش مداوم علوم پزشکی تبریز در خصوص برگزاری برنامه ها به روش الکترونیکی در سال 138865671369910.22038/hmed.2010.13699FAحبیب الله قمیکارشناس ارزشیابی آموزشیعلیرضا زادگانکارشناس ارشد امور آموزشیJournal Article20100416<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">مقدمه</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">ترویج آموزش مداوم علوم پزشکی با استفاده از روش یاد گیری الکترونیکی میتواند محدودیتهای زمانی و مکانی آموزش مداوم را برطرف نماید. این مطالعه با هدف بررسی نظرات مشمولین برنامه های آموزش مداوم درباره برگزاری برنامه ها به روش الکترونیکی انجام شد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">روش کار</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و بصورت مقطعی پیمایشی است. جمعآوری داده ها از طریق </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۴۵۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">پرسشنامه بصورت تصادفی ساده و حضوری در بین مشمولین برنامه های آموزش مداوم علوم پزشکی تبریز در سال </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۸۹-۸۸</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">انجام گرفته که به تعداد </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۳۱۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">پرسشنامه تکمیل و برگردانده شد. داده ها با استفاده از برنامه نرمافزاری</span><span style="font-family: Calibri;"> SPSS</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">و مقیاس لیکرت (کم=</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، متوسط=</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، زیاد=</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۳</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، خیلی زیاد=</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۴) </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">یافته ها</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: Calibri;">. </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نتایج با میانگین و اولویتبندی از مقیاس چهار در قالب </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱۴</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">میانگین بدست آمدند. طبق نظر مشمولین آموزش مداوم تبریز، برگزاری برنامه های آموزش مداوم، به ترتیب در استفاده موثر از وقت، به روز کردن معلومات و ارتقاء دانش مشمولین، و در ارائه مطالب جدید موفق بوده است. شناخت مشمولین از برنامه های آموزش مداوم الکترونیکی کم ترین امتیاز را به دست آورد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">با در نظر گرفتن شناخت کم مشمولین از یادگیری الکترونیکی، بایستی فعالیتهای بیشتری از طریق متولیان یادگیری الکترونیکی درخصوص معرفی بهینه این روش صورت پذیرد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">کلیدواژگان: یادگیری الکترونیکی، آموزش مجازی و آموزش مداوم پزشکی</span></span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.شبیه سازی و واقعیت مجازی؛ روشی نوین برای بهبود کیفیت آموزش پزشکی69741370010.22038/hmed.2010.13700FAسید محمدرضا مهاجریدانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
*مشهد- پردیس دانشگاه فردوسی- دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدسید امیررضا مهاجریدانشجوی پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
*مشهد- پردیس دانشگاه فردوسی- دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهدJournal Article20100416<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"><span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">پزشکی همواره در جوامع مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است که به دلیل نقش مهم دانش آموختگان این رشته در جامعه می باشد. این اهمیت سبب شده است که همیشه بهترین و کاراترین آموزشها برای تعلیم دانشجویان این رشته به کار بسته شود تا بدین وسیله خطاها در بالین بیمار به حداقل برسد. یکی از روش های کم کردن این خطاها بیشتر شدن آموزش های عملی دانشجویان همراه با بالاتر بردن کیفیت آموزش می باشد. در شیوه های سنتی آموزش، دانشجو جهت فراگیری علم مستقیما در یک موقعیت واقعی و بر بالین بیمار قرار می گیرد که خطرات زیاد و محدودیت های بسیاری را به همراه دارد. از جمله راهکارهای قابل تامل، ایجاد فضاهای مجازی با کیفیت فضاهای واقعی و حتی بالاتر جهت آموزش می باشد. از جمله تکنولوژی های جدید قابل استفاده در این زمینه شبیه سازی و واقعیت مجازی است. مزایای آموزش پزشکی از طریق شبیه سازی عبارتند از: افزایش سلامت و امنیت بیمار، کاهش خطاهای پزشکی و کاهش هزینه درمان. مطالعه حاضر به مرور موضوعات آموزش پزشکی که شبیه سازی و واقعیت مجازی می تواند در آنها کارایی داشته باشد، تکنولوژی های زیر شاخه واقعیت مجازی و مشکلات و محدودیت های آنها می پردازد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span></span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: آموزش پزشکی، شبیه سازی و واقعیت مجازی</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.بررسی راهکارهای کوتاه مدت آموزش الکترونیکی ترکیبی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز75791370110.22038/hmed.2010.13701FAاشرف السادات حکیممربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانداریوش رخ افروزمربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایرانندا صیادیمربی هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
* اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، دانشکده پرستاری و ماماییJournal Article20100416<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">زمینه و هدف</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">یادگیری به شیوه الکترونیکی به عنوان یک نوع روش آموزش انفرادی محسوب می شود که در آن یادگیرندگان قادرند با توجه به استعدادهای خود به هدف های آموزشی دست یابند. هدف در این پژوهش بررسی راهکارهای کوتاه مدت یادگیری الکترونیکی ترکیبی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز می باشد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">روش کار</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">در این مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز (</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵۰</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نفر) بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی وتحلیلی در نرم افزار آماری</span><span style="font-family: Calibri;"> spss </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">نسخه </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱۳</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">یافته ها</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">یافته های پژوهش فوق نشان داد که </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۸۳</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">درصد اعضای هیات علمی به طراحی نرم افزارهای ارائه کننده خدمات آموزشی جذاب و ایرانی پسند به عنوان بهترین راهکار کوتاه مدت اعتقاد داشتند و </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱۷</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">درصد راهکار یادگیری الکترونیک را که صرفا«جهت کسب دانشجویان توسعه یابد را به عنوان غیرکاربردی ترین راهکار انتخاب کرده بودند</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه به نظر می رسد مسئولین باید در خصوص ارائه نرم افزارهایی که بیشتر با فرهنگ ایرانی همخوانی داشته باشد تلاش نمایند تا بتوان در این امر مهم که همانا آماده سازی بستر مناسب جهت اجرای آموزش الکترونیکی ترکیبی است گام برداشت</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: راهکار، یادگیری، یادگیری الکترونیکی ترکیبی</span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.نرم افزار اجتماعی وب 2 ؛ پشتیبان آموزش الکترون کیی نوین81851370210.22038/hmed.2010.13702FAمرضیه سعیدپوردانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی )ره(، تهران، ایرانسیدزکیه طبسیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20100517<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">با ورود به عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوزه آموزش و محیط های آموزشی دستخوش دگرگونی عمیقی شده اند که چنین روندی از یک سو دست اندرکاران را ملزم به اعمال روش های علمی و منطقی در برنامه ریزی، مدیریت، اجرا و ارزیابی آموزش الکترونیکی بر مبنای فناوری های نوین می نماید و از سوی دیگر فراگیران را ملزم به تبادل سریع اطلاعات و ارتباطات در محیط های آموزش الکترونیکی می نماید. آموزش الکترونیکی بااستفاده نظام مند از فناوری های اطلاعات و ارتباطات جهت عرضه فرایند آموزش و یادگیری توانسته محیطی را پدید آورد که از محیط های آموزش سنتی متمایز می باشد. البته مسئله مهم در این آموزش، روش مورد استفاده به لحاظ کیفی می باشد، به طوری که قادر به تداعی محیط های یادگیری واقعی و ارتباط دو سویه استاد– فراگیر به عنوان شروط اساسی کیفیت آموزش در محیط های الکترونیکی باشد. در این راستا کاربرد ایده وب</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">درآموزش الکترونیکی با خصوصیات مشترکی چون تمرکز زدایی، سهولت بیشتر در طراحی اینترفیس، طبیعت تعاملی، تولید محتوا با مشارکت فعالانه کاربر و شفافیت بیشتر در گردش اطلاعات، منشاء به وجود آمدن تحولات جدیدی در زمینهی آموزش الکترونیکی گردیده است که این تحولات آن قدر چشمگیر بوده است که متخصصان آموزشی از آن به عنوان سیر تحول آموزش الکترونیکی از </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۱</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">به </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">یاد می کنند</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">دیدگاه آموزش الکترونیکی</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">از یک سو، به کاربرد نظریه سازاگرایی اجتماعی جهت ایجاد سیستمهای تولید محتوا می پردازد واز سوی دیگر به عنوان یک وسیله ارتباطی- تعاملی هوشمند با مشارکت جمعی و حذف محدودیت، توانسته خرد جمعی را در خدمت همافزایی درآورده و از تجاری کردن دانش با بکارگیری رهیافت توسعه باز ممانعت نماید. لذا در این مقاله سعی شده وب </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">با کلیه موارد مطرح دراین باره اش مورد بررسی قرار گیرد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: آموزش الکترونیکی، وب</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، آموزش الکترونیکی</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، نظریه ساختن گرایی</span></span>دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-64384120100921.بررسی نظرات دانشجویان پزشکی در مورد استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط اعضای هیات علمی در حین تدریس87891370310.22038/hmed.2010.13703FAسیده نگار اسعدیاستادیار گروه بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20100416<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">زمینه و هدف</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">در طول زمان مدرسان و اعضای هیات علمی از وسایل کمک آموزشی گوناگونی برای آموزش بهتر مطالب به دانشجویان بهره جسته اند. این وسایل و ابزار می توانند از قدرت درک و تجسم دانشجویان برای آموزش کمک بگیرند از جمله آن ها: تخته سیاه، تخته سفید، پاورپوینت، اطلس و عکس، مولاژ، فیلم و سایر وسایل اند. هدف از این مطالعه تعیین نظرات دانشجویان در مورد استفاده از وسایل کمک آموزشی توسط اعضای هیات علمی در حین تدریس است</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">روش کار</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">در این مطالعه مقطعی، توسط یک پرسشنامه که روایی و پایایی آن تایید شده است، اطلاعات مربوط به میزان استفاده اعضای هیات علمی از وسایل کمک آموزشی در حال حاضر و اینکه این میزان چقدر باید باشد، و مناسبت وسایل کمک آموزشی با نوع درس از نظر دانشجویان پزشکی بررسی و بر حسب درصد از (</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۰-۱۰۰) </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">به وسایلی از قبیل: تخته سیاه، تخته سفید، پاورپوینت، اطلس و عکس، مولاژ، فیلم و سایر وسایل نمره داده شد. داده ها در</span><span style="font-family: Calibri;">SPSS </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵/۱۱</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">یافته ها</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">از بین پرسشنامه های عودت داده شده، اطلاعات </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵۲</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. از نظر دانشجویان پزشکی میزان استفاده اعضای هیات علمی از پاورپوینت بین وسایل کمک آموزشی بیشتر از بقیه بود (</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۵۳/۷۱ %)</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">، میزان استفاده اعضای هیات علمی از پاورپوینت می بایست بیشترین میزان درصد بین وسایل کمک آموزشی باشد (</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۰۱/۷۹ %) </span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">و از بین وسایل کمک آموزشی ذکر شده اطلس و عکس از بقیه مناسبت بیشتری با نوع درس داشته است (</span><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">۶۱/۷۹</span><span style="font-family: Calibri;"> %).</span></span>
<span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL"><span style="font-size: medium;">نتیجه گیری</span></span>
<span style="font-size: medium;"><span style="font-family: 'Arial','sans-serif'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;" lang="AR-SA" dir="RTL">استفاده از وسایل کمک آموزشی الکترونیکی رایج شده است و البته کاربردی نیز هست ولیکن انتخاب وسیله کمک آموزشی بر اساس مناسبت با نوع درس صورت می گیرد</span><span style="font-family: Calibri;">.</span></span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: medium;"> </span>
<span style="line-height: 115%; font-family: 'Arial','sans-serif'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-fareast-theme-font: minor-latin; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA;" lang="AR-SA" dir="RTL">کلیدواژگان: وسایل کمک آموزشی، مناسبت، پاورپوینت، اطلس و عکس</span>