چکیده
مقدمه: نیاز است که آموزش پزشکی به صورت مداوم تحت بازنگری قرار گرفته و در ارتقاء آن کوشش شود. بنابراین در دوره دستیاری پزشک خانواده ، بر آن شدیم آموزش را به گونه ای کارآمد تر ارایه نماییم و از کلاس درسی معکوس استفاده کنیم . و ارزیابی را به صورت کی فیچر برگزار کنیم.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت مداخله ای قبل-بعد بود. جمعیت مورد مطالعه دستیاران تخصصی پزشک خانواده دانشگاه علوم پزشکی مشهد بودند. جهت ارزیابی مطالب آموزش داده شده به روش سنتی ، پیش آزمون (با روش ویژگی های کلیدی) به عمل امد. سپس ، آموزش معکوس را برای انها انجام شد. سپس پس آزمون (با روش ویژگی های کلیدی) انجام شد . همچنین فضای آموزشی با پرسشنامه DELES بررسی شد.
نتایج: در نظر سنجی اول میانگین نمره پرسشنامه DELES در مجموع معادل 48/0 ± 78/3 بود (میانه= 75/3). در 10 از 11 آزمون برگزار شده نمرات پس از مداخله بالاتر از نمرات قبل از مداخله بود. با این حال تنها در مورد آزمون های مباحث درمان های خوراکی دیابت ، انسولین تراپی و هایپوتیرویید تغییر نمره قبل از مداخله و بعد از آن از نظر آماری تفاوت معنی داری داشت.
نتیجه گیری:با توجه به اهمیت اموزش این دستیاران و نتایجی که در مطالعه به دست امد،نشان داده شد که روش اموزش معکوس باعث ارتقا کیفیت تصمیم گیری بالینی فراگیران گردید. امید است که این روش اموزش در دوره های بعدی دستیاران پزشک خانواده نیز اعمال گردد.
کلیدواژهها