نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
در این مطالعه توصیفی- همبستگی، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانش گاه های علوم پزشکی تبریز بود. نمونه آماری این مطالعه را 400 نفر از دانشجویان سال چهارم به بالای دانشکده های پزشکی دانشگاه های سراسری و آزاد تبریز براساس جدول مورگان تشکیل دادند. با توجه به مساوی بودن جامعه آماری از هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی (فقط دانشکده پزشکی) ، 200 نمونه به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه برنامه درسی پنهان پزشکی و اخلاق پزشکی بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
رابطه همبستگی متغیر اخلاق پزشکی با مولفههای برنامه درسی پنهان پزشکی نشان میدهد که رابطه اخلاق پزشکی با هدف و برنامه درسی ( * 104/0 )، آموزش بالینی/تخصصی ( ** 144/0 )، محتوای آموزشی ( ** 133 /0 )، فضای فیزیکی ـ اجتماعی ( ** 195/0)، س ی ستم تشو ی ق و تنب ی ه ( ** 146/0)، ساختار سازمان ی ( * 126/0)، رعا ی ت حقوق ( * 100/0)، رفتار اخلاق ی ( * 104/0) و احساس مسئول ی ت ( * 122/0) مثبت و معنی دار است. رابطه بین اخلاق پزشکی و زم ی نه شخص ی /مح ی ط ی ( ** 189/0 - ) و چشم انداز و الگو ی شغل ی /مال ی ( ** 321/0 - ) منفی معنی دار است. بین اخلاق پزشکی و ارزشیابی و نگرش و مشارکت رابطه معنی دار یافت نشد.
کلیدواژهها