نویسنده
گروه داخلی، دانشکده پزشکی، بیمارستان امام خمینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
,
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
10.22038/hmed.2024.76952.1303
چکیده
مقدمه: آموزش مبتنی بر بیمار و یادگیری مبتنی بر مشکل از شیوههای آموزش و یادگیری رایج در بخشهای بالینی هستند. هدف مطالعه تلفیق این دو شیوه به منظور بهبود رضایت کارورزان از اجرای آموزش برخورد با شکایات شایع درکوریکولوم پزشکی است.
روش کار: در این مطالعه با ارائه آموزش مبتنی بر شکایات شایع بالینی سرفصلهای کوریکولوم پزشکی عمومی بوسیله آموزش مبتنی بر بیمار که توسط طراحی و ارائه مرحله به مرحله موارد بالینی در بحث گروههای کوچک انجام شد، برخورد قدم به قدم با بیمار طراحی شده با حفظ پایبندی به مشکل مورد بحث توسط استاد بصورت محدود و کنترل شده و با ارائه بازخورد و امکان بازاندیشی در کلاس فراهم گردید و نتایج نظرسنجی دانشجویان از اجرای این شیوه جمع آوری شد.
نتایج: بیش از سه چهارم از 65 کارورزی که نظرسنجی را تکمیل کردند کاملا از تأثیر این شیوه آموزشی در نگرش و برخورد با شکایات بیمار رضایت داشتند و 80% نیز برنامه آموزشی را به منظور تشویق در اخذ دقیق علائم حیاتی بیمار مبتلا به تنگی نفس کاملاً موثر دانسته اند.
نتیجه گیری: شیوه تلفیق آموزش مبتنی بر مشکل به روش طراحی شده مبتنی بر موارد بالینی، طبق نظرسنجی بر رضایت کارورزان پیرامون بهبود نگرش در برخورد با شکایات بالینی بیمار موثر است و می تواند بعنوان ابزاری جذاب در آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این شیوه زمان بر نیازمند اساتید با تجربه به تعداد متناسب با پذیرش روزافزون دانشجویان پزشکی است.
- Jyothirmayi R. Case-based discussion: Assessment tool or teaching aid? Clinical oncology (RCR (Great Britain)). 2012; 24 10:649-53.
- Ghafourifard M, Haririan Hr, Aghajanloo A. The opinion of nursing student about case-based teaching method and comparison with lecture. FMEJ. 2013; 3(1):8-12.
- Ahmadi F, Nashibi R. Evaluation of Case-based teaching in the education of theoric course of infectious disease in Jondishapoor university of Ahwaz. AJUMS. 2014; 5(2):88-92 [In Persian].
- Curriculum-MD-13960501_0.pdf [Internet]. IUMS. 2018. Curriculum-MD-13960501_ 1(1).pdf (iums.ac.ir)
- Cen XY, Hua Y, Niu S, Yu T. Application of case-based learning in medical student education: a meta-analysis. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2021; 25(8):3173-81.
- McLean SF. Case-Based Learning and its Application in Medical and Health-Care Fields: A Review of Worldwide Literature. J Med Educ Curric Dev. 2016; 3:39-49
- Alhazmi A, Quadri MFA. Comparing case-based and lecture-based learning strategies for orthodontic case diagnosis: A randomized controlled trial. JDE. 2020; 84(8):857-63.
- Li S, Yu B, Yue J. Case-oriented Self-learning and Review in Pharmacology Teaching. AJMS. 2014; 348(1):52-6.
- Hamdan AR, Kwan CL, Khan A, Ghafar MNA, Sihes AJ. Implementation of Problem Based Learning among Nursing Students. IES. 2014; 7:136-42.
10.Thistlethwaite JE, Davies D, Ekeocha S, Kidd JM, MacDougall C, Matthews P, et al. The effectiveness of case-based learning in health professional education. A BEME systematic review: BEME Guide No. 23. Medical Teacher. 2012; 34(6): e421-e44.
- Srinivasan M, Wilkes M, Stevenson F, Nguyen T, Slavin S. Comparing problem-based learning with case-based learning: effects of a major curricular shift at two institutions. Academic medicine: AAMC. 2007; 82(1):74-82.
12.Burgess A, Matar E, Roberts C, Haq I, Wynter L, Singer J, et al. Scaffolding medical student knowledge and skills: team-based learning (TBL) and case-based learning (CBL). BMC mededuc. 2021; 21(1):238.
- Sandars J, Murdoch-Eaton D. Appreciative inquiry in medical education. Medical Teacher. 2017; 39(2):123-7.
- Williams B. Case based learning—a review of the literature: is there scope for this educational paradigm in prehospital education? EMJ. 2005; 22(8):577-81.
- Irby DM. Three exemplary models of case-based teaching. Academic medicine: AAMC. 1994; 69(12):947-53.
- Eissa S, Sallam RM, Moustafa AS, Hammouda AMA. Large-scale application of case-based learning for teaching medical biochemistry: a challenging experience with positive impacts. Innovation and Education. 2020; 2(1):1.