نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
زمینه و هدف: آموزش مبتنی بر بیمار و یادگیری مبتنی بر مشکل از شیوه های آموزش و یادگیری رایج در بخشهای بالینی هستند. هدف مطالعه تلفیق این دو شیوه به منظور بهبود رضایت کارورزان از اجرای آموزش برخورد با شکایات شایع درکوریکولوم پزشکی است.
روش بررسی: در این مطالعه با ارائه آموزش مبتنی بر شکایات شایع بالینی سرفصلهای کوریکولوم پزشکی عمومی بوسیله آموزش مبتنی بر بیمار که توسط طراحی و ارائه مرحله به مرحله موارد بالینی در بحث گروههای کوچک انجام شد، برخورد قدم به قدم با بیمار طراحی شده با حفظ پایبندی به مشکل مورد بحث توسط استاد بصورت محدود و کنترل شده و با ارائه بازخورد و امکان بازاندیشی در کلاس فراهم گردید و نتایج نظرسنجی دانشجویان از اجرای این شیوه جمع آوری شد.
یافته ها: بیش از سه چهارم از 65 کارورزی که نظرسنجی را تکمیل کردند کاملا از تأثیر این شیوه آموزشی در نگرش و برخورد با شکایات بیمار رضایت داشتند و 80% نیز برنامه آموزشی را به منظور تشویق در اخذ دقیق علائم حیاتی بیمار مبتلا به تنگی نفس کاملاً موثر دانسته اند.
نتیجه گیری: شیوه تلفیق آموزش مبتنی بر مشکل به روش طراحی شده مبتنی بر موارد بالینی، طبق نظرسنجی بر رضایت کارورزان پیرامون بهبود نگرش در برخورد با شکایات بالینی بیمار موثر است و می تواند بعنوان ابزاری جذاب در آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. این شیوه زمان بر نیازمند اساتید با تجربه به تعداد متناسب با پذیرش روزافزون دانشجویان پزشکی است.