نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: یادگیری الکترونیکی نوعی از یادگیری است که با ابزارهای الکترونیکی متنوعی چون تلفن های همراه انجام میشود و مزایایی همچون دسترسی در هر زمان و هر مکان، کاهش هزینه های آموزشی و انعطاف پذیری را داراست. مطالعه حاضر با هدف طراحی، اجرا و ارزیابی برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه جهت آموزش مبحث مراقبت پرستاری در منزل از بیماری های مزمن شایع انجام شده است.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توسعه ای- کاربردی، با رویکرد طراحی نرم افزار بود که در سه مرحله انجام شد: در مرحله اول بر اساس سرفصل درسی پرستاری مراقبت در منزل، عناصر داده ای مورد نیاز برای طراحی برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه مراقبت پرستاری در منزل تعیین گردید. سپس در قالب چک لیستی محقق ساخته اعتبارسنجی محتوا برای پنج نفر از اعضای هیئت علمی گروه پرستاری ارسال شد. در مرحله دوم، برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه، جهت آموزش مبحث مراقبت پرستاری در منزل در بستر اندروید طراحی گردید. در مرحله سوم، به منظور ارزیابی قابلیت استفاده،برنامه بر روی تلفن همراه 30 نفر از دانشجویان پرستاری نصب و پس از دو هفته استفاده، پرسشنامه استاندارد قابلیت استفاده و رضایت کاربر ارزیابی شد.
یافته ها: نتایج ارزیابی قابلیت استفاده از برنامه نشان داد میانگین نمره کلی پرسشنامه قابلیت استفاده از برنامه از دیدگاه دانشجویان 42/1±40/7 از 9 بود که در سطح مطلوب طبقه بندی میشود.
نتیجه گیری: استفاده از برنامه های مبتنی بر تلفن همراه میتواند دانش نظری را به صورت تمرینات عملی در بین دانشجویان تبدیل نماید و به عنوان ابزارهای آموزشی مناسب در جهت بهبود آموزش آنان مورد استفاده قرار گیرد.
کلمات کلیدی: مراقبت در منزل؛ برنامه کاربردی؛ دانشجویان پرستاری
کلیدواژهها