@article { author = {fazaeli, somayeh and yosefi, mehdi and moradi, gholamreza and azeimi, abbas and karami, pareya and fazaeli, mehdi}, title = {Check the status of the value system among students of the Faculty of Medical Sciences, Mashhad, based on the value system Schwartz}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {22-30}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13594}, abstract = {    Background: Values ​​are considered as elements of the cultural structure of the societies. Hence, this research is approved to study values priorities among first and last semester students of Paramedical school in Mashhad. Method: This paper is a Cross-sectional and descriptive - analytic study. Samples included 120 students of first and last semesters of Paramedical school of Mashhad medical science University in 2013. The validity and reliability of questionnaire was confirmed by experts and Cranach’s alpha coefficient of 78%.  SPSS was employed for Data analysis. Results: As indicated by the results, the study regarding students’ prioritization of values indicated that the values ​​of universalism, security and power had the highest weight among the ten-item values. The results showed that there is a significant relationship between the value of tradition and marital status, and gender and place of birth. Benevolence values were lower in older students. Conclusion: This study tried to show a clear description of the status of the value system among students. The assessment of value system status can be implemented as an index for evaluating universities’s educational and cultural programs strengthening positive values ​​and removing negative ones among students. Keywords: status of value systems, Schwartz, Student}, keywords = {status of value systems,Schwartz,Student}, title_fa = {بررسی وضعیت نظام ارزشی در بین دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی مشهد: بر اساس شاخص نظام ارزشی شوارتز}, abstract_fa = {  مقدمه: ارزش­ها به مثابه عناصر ساختار فرهنگی هر جامعه به حساب می­آیند. از این رو پژوهش حاضر جهت بررسی اولویت­های ارزشی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام­پذیرفته­است. روش­کار: پژوهش حاضر به صورت مقطعی و به روش توصیفی- تحلیلی صورت­گرفته­است. نمونه مطالعه را 120 نفر از دانشجویان ترم اول و ترم آخر دانشکده پیراپزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-92 تشکیل دادند. ابزار جمع­آوری داده ها نیز پرسشنامه­ای بود که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78درصد تایید­شده­است. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. یافته­ها: بررسی اولویت­بندی ارزش­ها توسط دانشجویان نشان داد، ارزش­های جهان­گرایی، امنیت و قدرت بیشترین اولویت را در بین ارزش­های دهگانه داشتند. همچنین نتایج نشان داد که بین ارزش سنت با وضعیت تاهل، جنسیت و محل تولد رابطه معنی­داری وجود داشت. ارزش خیرخواهی در دانشجویان با سن بالاتر کمتر بوده­است. نتیجه­گیری: مطالعه حاضر سعی نمود تصویر روشنی از وضعیت نظام ارزشی را در بین دانشجویان مورد مطالعه نشان دهد. سنجش وضعیت نظام ارزشی در بین دانشجویان می­تواند به عنوان یک شاخص جهت ارزیابی برنامه­های آموزشی و فرهنگی دانشگاه در خصوص تقویت ارزش­های مثبت و تضعیف ارزش­های منفی در بین دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. واژه­های کلیدی: وضعیت نظام ارزشی؛ شوارتز؛ دانشجویان}, keywords_fa = {وضعیت نظام ارزشی,شوارتز,دانشجویان}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13594.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13594_7cafb97e2e8ccc2a930bfc9bf840c8ff.pdf} } @article { author = {zare, hosein and rajabzadeh, somayeh}, title = {Predicting the Relationship between Self-Monitoring and Thought Control in Mashhad University of Medical Scienses Staff}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {31-37}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13595}, abstract = {    Introduction: The present study aimed at investigating the relationship between self-monitoring and thought control. Method:The research method was descriptive, and statistical population included all administrative employees of Mashhad University of Medical Sciences, official or contractual form, and 141 of whom were randomly chosen. Data collection tools, Wells and Davis Thought Control and self-monitoring questionnaires, were based on the pattern Mohammad Moqimy with a reliability of 84% and 83% percent. The collected data were inferentially analyzed through SPSS software, tests of Pearson correlation and regression analysis. Results:As indicated by the results of the study, there is no significant relationship between self-monitoring and thought control. Regression analysis also showed that the obtained regression model is not significant (P= 0/279). F (1.274) revealed that the thought control components can significantly predict self-monitoring scores. Conclusion:Therefore, the research hypothesis regarding the relationship between self-monitoring and thought control is not approved. Keywords: self-monitoring, thought control, thinking, training}, keywords = {self-monitoring,Thought control,Thinking,Training}, title_fa = {پیش بینی رابطه ی میان خودنظارتی و کنترل تفکردرکارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد}, abstract_fa = {  مقدمه: هدف از این پژوهش، تعیین رابطه ی میان خود نظارتی و کنترل تفکر بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه ی آماری تمامی کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعم از رسمی و قراردادی تشکیل داده که از آن میان، 141 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس و پرسشنامه خودنظارتی بر اساس الگوی محمدمقیمی بود که ضریب پایایی آن به ترتیب 84% و 83% درصد است. داده های جمع آوری شده به وسیله ی نرم افزار spss از راه آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که خود نظارتی با کنترل تفکر رابطه معنادار ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان می‌دهد مدل رگرسیونی بدست آمده معنادار نیست (279/0P=). میزان F بدست آمده نشان می‌دهد مولفه‌های کنترل تفکر نمی‌تواند به طور معناداری نمرات خودنظارتی را پیش‌بینی کند. نتیجه گیری:  بر این اساس فرضیه پژوهش مبنی بر وجود رابطه بین کنترل تفکر و خود نظارتی مورد تایید قرار نمی‌گیرد. کلیدواژه: خودنظارتی، کنترل تفکر، تفکر،آموزش   }, keywords_fa = {خودنظارتی,کنترل تفکر,تفکر,آموزش}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13595.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13595_64cb9290eb844a270408e498d51db25c.pdf} } @article { author = {asadzadeh, nafiseh and gharechahi, jafar and ghorbaneyan, fojan and rejatei, hamidreza}, title = {Surveying Dentists Graduated from Mashhad Dental School about Educational Curriculum and Their Professional Requirements}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {4-13}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13597}, abstract = {  Introduction: Dental treatment has always been the subject of change through scientific and technologic development. In spite of the progress in medical and dental education, most of universities worldwide use traditional educational methods. The present study aims at surveying the opinions of new graduated dentists regarding their education and their needs in dental practice. Materials and Methods: The questionnaires were distributed among 70 new graduated dentists from Mashhad Dental School selected randomly. The questionnaire includes 17 dentistry capabilities item essential for being recognized as efficient dentists. SPSS (15.0.3) is used for Data analysis. Results: Among 17 dentistry capabilities items included, most dentists feel efficient in moral, treatment plan, preventive treatment, anxiety and pain control, periodontal therapy, surgery, restorative and prosthetic treatment, dental office management while in other capabilities such as examination and diagnosis, root canal therapy, dental emergencies, TMD treatment, occlusion and orthodontic therapy they feel deficiency.  Conclusion: There should be a revise and more research on educational methods in diagnosis, endodontic treatment, emergencies, TMD treatment, occlusion and orthodontic treatment. Keywords: Dental education, dentist, professional requirements}, keywords = {dental education,dentist,professional requirements}, title_fa = {نظرسنجی از دانش آموختگان دانشکده دندانپزشکی مشهد با سابقه یک تا دو سال کار در رابطه با تناسب محتوای آموزش و نیازهای حرفه ای آنها}, abstract_fa = {  مقدمه: خدمات دندانپزشکی در جهان شاهد تغییرات بسیاری می باشد و از کشفیات علمی و پیشرفتهای تکنولوژی تاثیر بسیار داشته است . هدف از این مطالعه نظر سنجی از دندانپزشکان عمومی فارغ التحصیل ازدانشکده دندانپزشکی مشهد  با سابقه  یک  تا دو سال ارائه  خدمات درمورد تناسب محتوای دروس با نیازهای حرفه ای آنها. موادو روشها:  70 نفر از بین دندانپزشکان تازه  فارغ التحصیل  که واجد  شرایط شرکت در نظر سنجی این تحقیق بوده اند به صورت تصادفی انتخاب شدند و از طریق پرشسنامه که مشتمل بر موضوعات و محتوای دروس بود مورد نظرسنجی قرارگرفتند. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که از 17 توانمندی عمده مطرح شده در پرسشنامه در قسمت های اخلاق، ارائه برنامه درمانی، پیشگیری و حفظ سلامت، کنترل درد و اضطراب، درمان پریودنتال، درمان جراحی و دارویی، درمان ترمیمی و پروستودنتیک، تامین واحد دندانپزشکی و سایر حیطه ها،‌اکثریت شرکت کنندگان از توانمندی مطلوبی برخوردار بودند و در قسمت های تشخیص و معاینه بیماران، درمان اندونتیک، موارد اورژانس، درمان اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی (‌TMD ) و اکلوژن و درمان ارتودنتیک ابراز ضعف نموده اند. نتیجه گیری:  نیاز به بازنگری و انجام  مطالعات  بیشتر  بر روی نحوه آموزش و محتوای دروس در حیطه های تشخیص و معاینه بیماران، درمان اندودنتیک، موارد اورژانس، درمان اختلالات مفصل گیجگاهی – فکی ( TMD ) و اکلوژن و درمان ارتودنتیک احساس می شود. کلمات کلیدی: نیازهای حرفه ای، آموزش دندانپزشکی، دانش آموخته   }, keywords_fa = {نیازهای حرفه ای,آموزش دندانپزشکی,دانش آموخته}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13597.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13597_9c8e474a868022f7277b8f0c2e1ea23d.pdf} } @article { author = {amirkhani, amirhosein and hajeezadeh, mahbobeh}, title = {The Influence of Knowledge Management Infrastructure on Organizational Performance of Staff of Education Vice-Presidency Department of Mashhad University of Medical Sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {14-21}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13601}, abstract = {  Introduction: Knowledge, nowadays, has become a key contributor to the Economy and a success factor for all organizations raising many new concepts in the field of knowledge management. Although the literature has tried its best in revealing the relationship between knowledge management and organizational performance, little effort is truly dedicated to illustrating this relationship. Method: This study aims at examining the relationship between the underlying components of knowledge management and organizational performance employing a descriptive survey methodology with a sample size of 39 using the Cochrane method. Our data collection tool is a localized version of the standard Lawson’s questionnaire, approved by several subject matter experts at Mashhad University of Medical Sciences. The questionnaire enjoyed a 0.91 reliability coefficient using Cronbach's coefficient. Face and content validities are approved by knowledge management experts.  The collected data are analyzed through a Mean statistical methodology and Pearson autocorrelation coefficient using the SPSS software. Results: As indicated by the results of the study, there is a statistically significant positive relationship between cooperation and organizational performance. We further find statistically significant positive relationships between organizational performance and trust, culture of learning, promotion, information technology support, knowledge acquisition, knowledge modification, knowledge application, knowledge protection, and organizational learning. Conclusion:The vice-presidency Department of Education of Mashhad University of Medical Sciences is recognized capable of implementing knowledge management processes. Therefore, in order to identify the key knowledge,  it is necessary to focus on organizational processes. Keywords: knowledge management, organizational performance, staff of the University of Medical Science  }, keywords = {Knowledge Management,organizational performance,staff of the University of Medical Science}, title_fa = {بررسی تاثیر زیرساخت های مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در کارکنان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد}, abstract_fa = { مقدمه: امروزه، دانش به یک منبع کلیدی اقتصاد و عامل موفقیت سازمان ها تبدیل شده است و همین امر باعث مطرح گردیدن مفاهیم مختلف در مدیریت دانش شده است. با وجود آنکه در مدارک علمی متعددی ارتباط مدیریت دانش با عملکرد سازمانی بیان گردیده است، اما تلاش های اندکی برای نشان دادن این موضوع انجام گرفته است. روش کار: این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مولفه های زیرساختهای مدیریت دانش با عملکرد سازمانی انجام شده است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. حجم نمونه آماری با استفاده از روش کوکران 39 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامهاستاندارد شرون لاوسن که پس از بومی سازی به تایید چند نفر صاحب نظر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد رسیده است. ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  91 صدم بدست آمده بوده و روایی صوری و محتوایی به وسیله ی خبرگان مدیریت دانش تایید گردید. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری میانگین و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار spss تحلیل گردید.  یافته ها: بین بعد همکاری و عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت. بعد اعتماد، فرهنگ یادگیری، بعد ترویج، بعد پشتیبانی فناوری اطلاعات، تحصیل دانش، تبدیل دانش، کاربرد دانش، حفاظت دانش و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمانی ارتباط مثبت و معنادار مشاهده شد. نتیجه گیری: در معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی نسبتا مناسبی برای اجرای فرایندهای مدیریت دانش وجود دارد و  بر این اساس جهتشناسایی دانش کلیدی تمرکز بر فرآیندهای سازمان ضروری به نظر می‌رسید. کلیدواژه ها: مدیریت دانش، عملکرد سازمانی، کارکنان دانشگاه علوم پزشکی}, keywords_fa = {مدیریت دانش,عملکرد سازمانی,کارکنان دانشگاه علوم پزشکی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13601.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13601_af1bf71d4b581d6175972926875b6b5d.pdf} } @article { author = {mahmodeyan, sanazsadat and merajei, marzeyeh}, title = {Portfolio and Its Role in Medical Education}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {38-44}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13605}, abstract = {   Portfolios play a key and important role in learning. It refers to a purposeful collection of learner’s attempts and progression in one or some fields. The present study aims at studying the features of portfolio and its usability in Medical Education in Iran. This is a review study comprising of explanations regarding portfolio searched through portfolio keywords in relevant databases. As indicated by the results of the study, portfolio enjoys different kinds with different applicability. As indicated by the results of studies carried in Medical Education field in Iran, portfolios have mostly been used in nursing studies, especially in training and internship courses. It is indicated that portfolio application has led to the increase of students’ satisfaction, their motivation in learning contribution, using books and other scientific sources, presenting diagnostic and treatment solutions, making relationship between theoretical and clinical learnt materials, developing re-thinking skills, more real assessment based on written evidence, effective learning in clinical environments, meeting students’ expectation from clinical environments and improving the clinical competency of nurses. It is suggested that portfolio-based learning as an assessment and educational strategy be used in all fields of medical education. Using e-portfolio (electronic portfolio) in virtual education as a modern approach toward evaluation is also recommended.}, keywords = {}, title_fa = {کارپوشه و نقش آن در حوزه آموزش پزشکی}, abstract_fa = {  کارپوشه ها عامل کلیدی و مهمی در یادگیری هستند. کارپوشه،  مجموعه­ای هدفمند از شواهد است که می­تواند تلاش و پیشرفت فراگیر را در یک یا چند زمینه نشان بدهد. این مطالعه با هدف بررسی ویژگی های کارپوشه و کاربرد آن در حوزه آموزش پزشکی در ایران انجام شده است . مقاله حاضر نوعی مطالعه مروری است، که منابع حاصل از جستجوی ترکیبی کلمات کلیدی مرتبط با کارپوشه  در پایگاه­های داده مرتبط را در بر می‌گیرد. نتایج بررسی نشان داد که کارپوشه دارای انواع مختلف با کاربردهای متفاوت می­باشد. طی بررسی مطالعات انجام شده در حوزه آموزش پژشکی ایران مشخص گردید؛ که اکثر مطالعات انجام شده در حوزه پرستاری و غالبا در عرصه کارآموزی و کاروزی استفاده گردیده است که موجب افزایش رضایتمندی دانشجویان، ایجاد علاقه و انگیزه برای مشارکت دانشجویان در یادگیری، ایجاد انگیزه برای استفاده از کتاب ها و سایر منابع علمی، ارائه راه حل تشخیصی و درمانی، برقراری ارتباط بین آموخته های تئوری و بالینی، تکامل مهارت بازاندیشی، ارزیابی واقعی تر و  بر اساس شواهد مکتوب، یادگیری اثربخش در محیط های بالینی و  برآورده شدن انتظارات دانشجویان از محیط های بالینی و ارتقاء صلاحیت بالینی پرستاران می گردد. یادگیری مبتنی بر کارپوشه در کلیه حوزه­های آموزش پزشکی  به عنوان یک راهکار آموزشی و ارزشیابی باید مورد استفاده قرار گیرد. و استفاده از کارپوشه الکترونیکی در آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از شیوه های نوین سنجش پیشنهاد می گردد.}, keywords_fa = {}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13605.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13605_91679c22573619b8c852188efa517e7a.pdf} } @article { author = {fridhoseini, farhad and saghebi, ali and mohareri, fatemeh and khademrezeiyan, majeed and dadgar, malihe}, title = {Evidence-Based Journaling Process in Mashhad University of Medical Sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {38-44}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13617}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فرآیند برگزاری ژورنال کلاب مبتنی بر شواهد در گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد}, abstract_fa = {ژورنال کلاب به صورت گردهمایی گروهی از افراد به صورت منظم جهت نقد آخرین مقالات منتشر شده بیان می شود.(1) ژورنال کلاب به صورت کلاسیک اولین بار توسط سر ویلیام اسلر، در سال 1875 در دانشگاه مک گیل در مونترال کانادا و سپس در دانشگاه جان هاپکینز جهت آموزش دستیاران پزشکی به نحو فعال استفاده و از آن پس به عنوان چهارچوبی برای مطالعه آخرین تحقیقات پزشکی و بحث در مورد آن به کار گرفته شد. بنابراین بیش از 100 سال است که از ژورنال کلاب به عنوان یک روش آموزش در پزشکی استفاده می شود(1). درگذشته هدف از برگزاری ژورنال کلاب به روز کردن معلومات و اطلاعات شرکت کنندگان بود ولی در حال حاضر به عنوان روشی برای آموزش تفکر انتقادی، تشویق به انجام اقدامات بالینی بر مبنای طراحی پزشکی مبتنی بر شواهد، روش تحقیق، آمار زیستی و اپیدمیولوژی بکار می رود  }, keywords_fa = {}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13617.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13617_235f4f1cd889ecd82396aa306d4cbc1d.pdf} } @article { author = {asadi, reza and etezadrazavi, mohamad}, title = {Virtual education in the age of smartphones}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {7}, number = {1}, pages = {48-50}, year = {2016}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2016.13618}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {آموزش مجازی در عصر تلفنهای هوشمند}, abstract_fa = {}, keywords_fa = {}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13618.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13618_df5d12e34da419d4d4b5c86fca86bb6e.pdf} }