@article { author = {Dastani, Meisam}, title = {COVID 19: A New Beginning in Virtual Education at the Medical Universities of Iran}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-4}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.50428.1059}, abstract = {COVID 19 viral disease Was created in December 2019 in Wuhan of China and it quickly spread worldwide and it is a serious issue for public sanitation and people health and society. Considering that No specific controls or methods have yet been developed to prevent and treat this disease, One of the way for controlling and preventing the spread of this disease is staying at home, Avoid daily physical interactions and home quarantine. This crisis effect on whole educational system of the world including Iran, leads to closure presence courses for schools and Universities. Many Universities, instead of canceling their curriculum have encouraged masters to provide teaching and assessment though teaching remotely and online learning. University administrators have tried to provide the necessary standards for the implementation of virtual education to Masters and students as soon as possible. Therefore, using virtual education experiences in during of COVID19 in order to promote virtual education in medical sciences is necessary and important.}, keywords = {COVID19,Virtual education,Medical Sciences}, title_fa = {کووید 19: طلوعی جدید در آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی ایران}, abstract_fa = {بیماری ویروسی کووید 19 در دسامبر 2019 در ووهان چین پدیدار شد و به سرعت در کل جهان شیوع یافت و مسئله ای جدی برای بهداشت عمومی و سلامت افراد و جوامع محسوب می شود. با توجه به اینکه هنوز کنترل و روش خاصی برای پیشگیری و درمان این بیماری کشف نشده است، یکی از راه های کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری ماندن در خانه، دوری از تعاملات فیزیکی روزانه و قرنطینه خانگی است. این بحران بر سیستم های آموزشی در تمامی کشورهای جهان از جمله ایران تأثیر گذاشته و منجر به تعطیلی دوره های حضوری در مدارس و دانشگاه ها شده است. بسیاری از دانشگاه ها به جای لغو برنامه آموزشی خود، اساتید را نسبت به ارائه مطالب آموزشی و ارزیابی یادگیری از طریق آموزش از راه دور و آموزش های آنلاین ترغیب نمودند. بنابراین بکارگیری تجربیات آموزش مجازی دوران بحران کوید19 در جهت ارتقای آموزش مجازی علوم پزشکی امری ضروری و مهم است.}, keywords_fa = {کوید19,آموزش مجازی,علوم پزشکی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16402.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16402_7570d92039f3c97d25845017c045a668.pdf} } @article { author = {Ramazani, Sajjad and Aramjoo, Hamed and Ramazani, Abbasali and Hajipoor, Reza and Naseri, Mohsen}, title = {Survey of Stress, Anxiety and Depression in Paramedical students of Birjand University of Medical Sciences, 2016}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {5-14}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.47030.1018}, abstract = {Introduction: Mental health is one of the most important aspects of the health of students and the prevalence of related diseases is increasing among students. The purpose of this study was to investigate depression, anxiety, and stress in paramedical students of Birjand University of Medical Sciences in 2016.Methods: In this cross-sectional study, 165 paramedical students from Birjand University of Medical Sciences were selected with the Stratified Sampling method, during the year 2016. The data collection tools were DASS-21 for measuring Stress, Anxiety, and Depression, and also a demographic questionnaire. Data were analyzed using SPSS 16 software and inferential statistics software such as evaluation of Chi-square test, t-test and one-way analysis of variance (ANOVA).Results: The findings of this study indicated that average degrees of stress, anxiety, and depression among students were 13.91 ± 4.25, 12.15 ± 4.00 and 11.94 ± 3.93 out of 28 points. The finding showed that 11.5% of students suffered from stress, 61% anxiety and 30.3% depression. There was a statistically significant difference between depression and semester (P < 0.05).Conclusion: Due to the psychological problems of paramedical students, planning and special attention of the authorities is necessary. Therefore, it is suggested to take steps to improve the mental health of students of this future maker group by recognizing the psychological problems of the students.}, keywords = {stress,Anxiety,Depression,Student,Paramedical}, title_fa = {بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395}, abstract_fa = {مقدمه : سلامت روانی یکی از ابعاد مهم سلامت دانشجویان است که شیوع اختلالات و بیماری های مربوط به آن در بین دانشجویان در حال افزایش است. هدف این مطالعه تعیین استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان پیراپزشکی که عهده دار سلامت جامعه در آینده هستند، می باشد.روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی، 165 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در سال 1395 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد DASS-21 جهت سنجش استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان و همچنین پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. داده ها توسط نرم افزار 16 SPSS و آزمون های آماری کای اسکوئر، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.نتایج نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی افراد مورد مطالعه به ترتیب 25/4 ± 91/13 ، 00/4 ± 15/12 و 93/3 ± 94/11 از مجموع 28 نمره بود. نتایج مطالعه نشان داد 5/11 درصد دانشجویان از استرس، 61 درصد از اضطراب و 3/30 درصد دانشجویان از افسردگی رنج می برند. اختلاف آماری معنی داری بین افسردگی با ترم تحصیلی وجود داشت (P < 0.05).نتیجه ‏گیری: با توجه به وجود مشکلات روان شناختی در دانشجویان پیراپزشکی برنامه ریزی و توجه ویژه مسئولین به این امر ضروری می باشد. لذا پیشنهاد می گردد مسئولین و دست اندرکاران با شناخت مشکلات دانشجویان و رفع آن ها در جهت ارتقای سلامت روحی و روانی این قشر آینده ساز گام بردارند.}, keywords_fa = {استرس,اضطراب,افسردگی,دانشجو,پیراپزشکی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16403.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16403_3e3cac43b6e86c1a7d6c90e0bdb2bcb9.pdf} } @article { author = {Hatamian, Peyman and Vafapoor, Hosna}, title = {The prediction of unhealthy eating behaviors and attitudes based on the emotion dyregulation and ineffective reactions in girls students aged 14 to 20}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {15-25}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.47787.1019}, abstract = {Introduction:One of the most important traumatic problems among female students is unhealthy behaviors and attitudes related to eating that can increase tension in their normal relationships. Therefore, the present study aims to predict the unhealthy eating behaviors and attitudes based on the emotion dyregulation and ineffective reactions in female students aged 14 to 20 in Kermanshah city. Materials & Methods: The present study was cross-sectional. The target population included all female students aged 14-20 years old in Kermanshah in 2018, out of whom 150 were selected through convenient sampling method. The research tools included: eating feedback questionnaire, inefficient reactions questionnaire, and emotion deregulation questionnaire. To analyze the data, Pearson correlation coefficient, multivariate regression analysis, and Focal correlation were used. Data were finally analyzed by SPSS-22. Results: The results showed that ineffective reactions and emotional deregulation had a significant effect on unhealthy eating behaviors and attitudes (P<0.001). In addition, the results of the analysis indicated that predictive variables could explain 27 percent of the changes related to unhealthy eating behaviors and attitudes. Conclusion: The results of this study showed that unhealthy eating behaviors and attitudes in adolescent girls could challenge the mental and physical health of this group, so it can be suggested that therapists pay more attention to this issue.}, keywords = {Eating behaviors,Emotional regulations,Ineffective reactions,Students}, title_fa = {پیش بینی رفتارها و نگرش‌های خوردن ناسالم بر اساس بدتنظیمی هیجان و واکنش‌های ناکارآمد در دانش آموزان دختر 14 تا 20 ساله}, abstract_fa = { مقدمه: یکی از مهمترین مشکلات آسیب­زا در بین دانش­آموزان دختر، رفتارها و نگرش­های ناسالم مرتبط با خوردن در میان آنهاست که می‌تواند موجب افزایش تنش در روابط عادی آنها گردد. از این رو پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم بر اساس بدتنظیمی هیجان و واکنش­های ناکارآمد در دانش­آموزان دختر 14 تا 20 ساله شهر کرمانشاه انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعۀ آماری، تمامی دانش­آموزان دختر در محدوه سنی 14 تا 20 ساله  شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند، که به روش نمونه­گیری در دسترس، تعداد 150 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از: پرسشنامة بازخورد خوردن، پرسشنامة واکنش­های ناکارآمد و پرسشنامه دشواری تنظیم هیجان. برای تحلیل داده­ها، از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان و همبستگی کانونی به وسیلة نرم‌افزار SPSS-22 استفاده شد.نتایج: نتایج نشان داد که واکنش­های ناکارآمد و بد تنظیمی هیجان، بر رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم تأثیر معناداری دارد (001/0>P). همچنین نتایج تحلیل روشن ساخت که متغیرهای پیش‌بین همگی باهم، می­توانند 27 درصد تغییرات مرتبط با رفتارها و نگرش های خوردن ناسالم را تبیین کنند.نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان­دهنده آن بود که رفتارها و نگرش­های خوردن ناسالم در دختران نوجوان، می­تواند موجب چالش در بهداشت روانی و جسمانی این گروه شود، بنابراین پیشنهاد می­شود؛ که درمانگران حوزه سلامت به این مهم توجه بیشتری داشته باشند.    }, keywords_fa = {رفتارهای خوردن,تنظیم هیجان,واکنش‌های ناکارآمد,دانش‌آموزان}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16404.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16404_399c9d1334ab7c12652f6ec47cb8cb13.pdf} } @article { author = {Moaddab, Fatemeh and Ghanbari, Atefeh and Paryad, Ezzat and Jahani, Marzieh and Sedighi, Asieh}, title = {The effect of using the peer assisted learning system from the perspective of nursing students: A quasi-experimental study}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {26-42}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.48151.1020}, abstract = {Introduction: The urgent need to use high potentials of higher education students is clearly felt in the medical sciences faculties. It seems that using peer education, which is one of the most widely used methods of constructivism, can somehow alleviate shortage of clinical teachers. The aim of this study was to determine the effect of using the peer assisted learning system in clinical education from the perspective of nursing students and compare it with the conventional method. Materials & Methods: The present study is a quasi-experimental study in which the research population consisted of 3rd semester students as interns and nursing students in the field of Rasht Nursing and Midwifery Faculty as peer educators. Data collection tool was a questionnaire containing general and specific items. Data were analyzed by descriptive and analytical statistics (Independent T-test, Chi-square, Fisher's exact test and Pearson correlation coefficient) in SPSS21 at a significant level of P≤0.05. Results: The mean score of overall and general dimension in peer education group were higher than traditional group (respectively 149.47±23.91vs.147.19±24.78; 91.5±17.23 vs. 88.66±18.45), but there was no significant difference between two groups (P=0.68; P=0.48). Also, in the specific dimension of questionnaire, there was no significant difference between students' scores in two groups (P=0.81) and the mean scores of students in traditional group were slightly higher than those of peer group (58.54±11.55 vs. 57.97±9.16, respectively). Conclusion: Considering the importance of the subject and the results of the study based on the higher scores of the case group in the overall and general dimension and the higher scores of the control group in the specific dimension, it can be seen that the peer assisted learning system is effective, in such a way that use the young forces of higher levels, i.e. master's degree, who have more experience and expertise, providing training and continuous evaluation and holding workshops to further enhance their specialized dimension, can be used. It’s also recommended that studies should be conducted to evaluate the level of learning and effectiveness of this system, taking into account the above mentioned issues.}, keywords = {Peer Assisted Learning,Clinical education,Nursing students}, title_fa = {تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی}, abstract_fa = {مقدمه: در دانشکده­های علوم پزشکی، نیاز مبرم به استفاده از توانایی­های زیاد دانشجویان مقاطع بالاتر به وضوح احساس می­شود. به نظر می­رسد بتوان با استفاده از روش آموزش از طریق همتایان، که یکی از روشهای پرکاربرد سازنده­گرایی است، خلاء کمبود استادان بالینی را تا حدودی برطرف کرد. هدف از این مطالعة تعیین تأثیر به کارگیری شیوة یادگیری به کمک همتایان در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مقایسه آن با روش متداول است.روش کار: مطالعه حاضر مطالعه­ای نیمه تجربی بوده که جامعه پژوهش آن شامل دانشجویان ترم 3، به عنوان کارآموز و دانشجویان عرصه پرستاری دانشکده پرستاری-مامایی رشت، به عنوان مربی همتا، بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­ای مشتمل بر آیتم­های عمومی و اختصاصی بود. پس از جمع­آوری داده ها، برای تجزیه و تحلیل از نرم­افزار SPSS21 و آزمون­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، کای دو، تست دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون) با سطح معنی­داری P≤0.05 استفاده شد.نتایج: میانگین نمره کلی و نمرة بعد عمومی پرسشنامه در گروه آموزش همتایان بیشتر از گروه سنتی بود(به ترتیب 91/23±47/149 در مقابل 78/24±19/147؛ 23/17±5/91 در مقابل 45/18±66/88)، ولی تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه وجود نداشت (P=0.68؛ P=0.48). در بعد اختصاصی پرسشنامه نیز بین نمرات دانشجویان در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (P=0.81) و میانگین نمرات دانشجویان در گروه سنتی کمی بیشتر از گروه آموزش همتایان بود (به ترتیب 55/11±54/58 در مقابل 16/9±97/57).نتیجه­ گیری: با توجه به اهمیت موضوع و نتایج مطالعه، مبنی بر نمرات بالاتر گروه مداخله در بعد عمومی و کلی و نمرات بالاتر گروه شاهد در بعد اختصاصی، مشاهده می شود که شیوة یادگیری به کمک همتا مؤثر است، به نحوی­که می توان از نیروهای جوان مقاطع بالاتر؛ یعنی کارشناسی ارشد که تجربه و تخصص بیشتری دارند (مشروط به آموزش و سنجش مداوم و برگزاری کارگاه برای ارتقای بیشتر بعد تخصصی آنان) استفاده شود. همچنین پیشنهاد می­شود مطالعاتی نیز برای بررسی میزان یادگیری و اثربخشی این شیوه با در نظر گرفتن موارد ذکر شده صورت گیرد.}, keywords_fa = {یادگیری به کمک همتایان,آموزش بالینی,دانشجویان پرستاری}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16405.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16405_4cf1140b5c911b0f8ebbf9d02c73cff7.pdf} } @article { author = {Daryazadeh, Saeideh and Yavari, Maryam and Sharif, Mohammad Reza and Azadchahr, Mohammad Javad and Akhavan, Mohamad Shahab and Akbari, Hosein}, title = {Medical learners' viewpoint towards the Objective Structured Clinical Exam (OSCE) in Kashan University of Medical Sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {43-51}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.49823.1042}, abstract = {Introduction:One of the final evaluation methods in most clinical departments of medical universities is the use of Objective Structured Clinical Exam (OSCE). Due to the importance of measuring the various dimensions of clinical skills in medical students, this study was conducted in 2019 with the aim of investigating the views of medical learners of Shahid Beheshti Hospital of Kashan University of Medical Sciences about this type of exam. Materials & Methods: This descriptive cross-sectional study was performed with the participation of 103 medical students in residency, internship and clerkship stages. These students took the test at least once. The data collection tool, a valid and reliable questionnaire, including 23 Likert-scale questions to determine learners' views on the overall structure, how it was conducted, and the overall test. Data were analyzed using SPSS16 software. Results: Most students agreed with the overall OSCE test (74.8%) with an average score of 59.6 ±10.1 and at a moderate level. There was no significant difference in the level of students' agreement with the whole OSCE exam and its’ general structure in terms of gender, degree and residency year, but in relation to the way the OSCE exam is held, the level of clerkships agreement was significantly higher than the internships and the residents (p = 0.022). Overall, from the point of view of most learners, the performance of OSCE test is at moderate level. Conclusion: In general, the medical students of Kashan Shahid Beheshti Hospital had a positive view for the OSCE exam. However, the structure and manner of the test should be changed and its’ quality should be improved in terms of station content, attendance and standardized patient, and it should be used as an evaluation tool in the hospital's educational departments.}, keywords = {Objective Structured,Clinical Exam,Evaluation,Clinical competency,Test}, title_fa = {دیدگاه فراگیران پزشکی نسبت به آزمون ساختار یافته عینی (OSCE) در دانشگاه علوم پزشکی کاشان}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از روش های ارزشیابی نهایی در بیشتر بخش های بالینی دانشگاههای علوم پزشکی، استفاده از آزمون ساختار یافته عینی (OSCE) است. با توجه به اهمیت سنجش ابعاد مختلف مهارتهای بالینی در دانشجویان پزشکی، این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه فراگیران پزشکی بیمارستان شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، نسبت به این آزمون در سال 1397 انجام شدروش کار: این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی با مشارکت 103 نفر از فراگیران پزشکی در مقاطع دستیاری و کارورزی و کارآموزی انجام شد. این دانشجویان حداقل یک بار در آزمون شرکت کرده بودند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای روا و پایا شامل 23 پرسش در مقیاس لیکرت برای تعیین دیدگاه فراگیران در مورد ساختار کلی، نحوه برگزاری و کل آزمون بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شد.نتایج: میزان موافقت اکثر دانشجویان نسبت به کل آزمون OSCE (8/74 درصد) با میانگین نمره 1/10±6/59 و در سطح متوسط بود. در میزان موافقت دانشجویان نسبت به کل آزمون OSCE و ساختار کلی آن بر حسب جنس، مقطع تحصیلی و سال دستیاری اختلاف معناداری وجود نداشت اما در ارتباط با نحوه برگزاری آزمون OSCE، میزان موافقت کارآموزان به طور معناداری بیشتر از کارورزان و دستیاران بود (022/0=p). در مجموع از دیدگاه بیشتر فراگیران آزمون OSCE در سطح متوسطی برگزار می شودنتیجه­ گیری: در مجموع فراگیران پزشکی بیمارستان شهید بهشتی کاشان دیدگاه مثبتی نسبت به برگزاری آزمون OSCE داشتند. اما ساختار و نحوه برگزاری آزمون باید تغییر یافته و کیفیت آن از نظر محتوای ایستگاهها، حضور ممتحن و بیمار استاندارد شده بهبود یابد و بتواند به عنوان یک ابزار ارزشیابی در دپارتمان های آموزشی بیمارستان استفاده شود.}, keywords_fa = {آزمون ساختار یافته عینی,ارزیابی,توانمندی بالینی,آزمون}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16407.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16407_3f2358bde20908a80f6b04509653d7ff.pdf} } @article { author = {salehian, Maryam and Heydari, Abbas and Karimi Moonaghi, Hossein and Aghebati, Nahid}, title = {Reforming of bachelor nursing curriculum based on the concept of caring in education}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {52-63}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.49854.1045}, abstract = {Introduction:There have been made lots of attempts to design curricula based on conceptual frameworks. The aim of this study was to reform the bachelor nursing curriculum on the concept of caring in education. Materials & Methods: This study was done in 5 parts based on Leana Uys method: 1. Establishing the context and foundations which consists of two steps: In the first step (i.e. designing the framework), the concept of caring in nursing education was analyzed with principle-based concept analysis methodology introduced by Hupcey & Penrod (2005). Then, the caring experience of the faculty and students in Nursing Faculty of Mashhad were analyzed by content analysis. Finally, the findings of two studies (concept analysis and content analysis) were integrated and an advanced theoretical definition of the caring concept in nursing education was introduced, using Template Comparison methodology introduced by Penrod and Hupcey (2003). In the second step (i.e. designing the context) the situation of Nursing Faculty of Mashhad was analyzed. 2- Defining the curriculum vision and mission based on the concept of caring in nursing education. 3- Developing a macro-curriculum and the curriculum outcomes. 4- Developing an instance of a micro curriculum. 5- Planning for curriculum evaluation. Results: An integrative and advanced definition of the concept of caring in nursing education was presented. Then in macro and micro-curriculum parts, proposal and comparative courses were suggested and described, and finally the internal and external evaluation for assessing the curriculum were recommended. Conclusion: The bachelor nursing curriculum has been designed and revised based on the concept of caring in nursing education and the results of the conceptual and situational analysis. Integration of the concept of caring in education is recommended for designing and reforming all courses and levels of nursing.}, keywords = {Caring in Education,Nursing education,Curriculum development,bachelor of nursing}, title_fa = {بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستاری مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش: یک مطالعه کیفی}, abstract_fa = {مقدمه: تلاش های زیادی برای طراحی برنامه های درسی مبتنی بر چارچوب های مفهومی صورت پذیرفته است. هدف از مطالعه حاضر بازنگری برنامه درسی کارشناسی پرستای مبتنی بر مفهوم مراقبت در آموزش است.روش کار: مطالعه در 5 مرحله بر اساس الگوی لینا وایز انجام گردید: 1- طراحی چارچوب و زمینه برنامه درسی که شامل دو گام است: در گام اول و در طراحی چارچوب، مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری با استفاده از روش تحلیل مفهوم مبتنی بر اصول فلسفی هاپسی و پنراد 2005 مورد تحلیل قرار گرفت. سپس تجارب مراقبتی اساتید و دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری مشهد با کمک روش تحلیل محتوی (هدایت شده) مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت با استفاده از روش شناسی مقایسه الگوی هاپسی و پنراد یافته های دو مطالعه (تحلیل مفهوم و تحلیل محتوی) ادغام و تعریف نظری منسجم و توسعه یافته ای از مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری معرفی گردید. در گام دوم یعنی طراحی زمینه، موقعیت دانشکده پرستاری مشهد تحلیل گردید، 2- تعریف رسالت و دورنمای برنامه درسی بر اساس مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری، 3- طراحی برنامه درسی کلان و پیامد ها، 4- طراحی برنامه درسی جزیی. 5- برنامه ریزی جهت ارزشیابی برنامه درسینتایج: تعریف منسجم و توسعه یافته ای از مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری ارائه گردید. در بخش خرد و کلان برنامه، دوره های دروسی پیشنهادی و تطبیقی پیشنهاد و توصیف گردید و روش ارزیابی درونی و بیرونی جهت ارزشیابی برنامه پیشنهاد شد.نتیجه گیری: برنامه درسی پرستاری کارشناسی بر مبنای مفهوم مراقبت در آموزش پرستاری و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مفهوم و تحلیل موقعیت طراحی و بازنگری شد. تلفیق مفهوم مراقبت در آموزش برای طراحی و بازنگری تمامی دروس و مقاطع پرستاری توصیه می گردد.}, keywords_fa = {مراقبت در آموزش,آموزش پرستاری,طراحی برنامه درسی,کارشناسی پرستاری}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16409.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16409_a93714fa15e9089de43f05cd91e5fd0e.pdf} } @article { author = {Darban, Fatemeh and Bagheri, Maryam and Behnam vashani, Hamidreza and Hajiabadi, Fatemeh}, title = {Evaluation of stressors in clinical education from the perspective of nursing students of Mashhad School of Nursing and Midwifery}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {64-78}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.50395.1058}, abstract = {Introduction:Clinical education is a stressful experience, especially in the nursing profession that they deal with human lives. Therefore, identifying the stressful factors of clinical education is a necessity. The aim of this study was to investigate the stressful factors of clinical education of nursing students in different semesters. Materials & Methods: In this descriptive cross-sectional study, the research sample consisted of 131 nursing students of Mashhad University of Medical Sciences who were selected by census method in 2016. Data collection tools was a researcher-made questionnaire that included the stressful factors of clinical education in six domains related to the nature of the discipline (4 items), the instructor (9 items), the clinical environment (9 items), the patient (12 items), student (16 items) and educational system (4 items) were examined. Results: Based on the findings of this study, the highest stress of subjects was in the field of instructor (15.2 ± 20.6), clinical environment (12.9 ± 5.9) and student (12.1 ±6.8). There was no statistically significant difference between students of different semesters in the nature of the field, but this difference was significant in other areas (p < 0.001). Conclusion: The stressors have a negative effect on students' academic performance, physical and mental health. Therefore, it seems necessary for managers to understand the stressors in clinical education and act properly to reduce it, such as familiarization of students with the concept of stress and ways to confront with it like relaxation, exercise and music from the beginning of the course through educational programs, academic and psychological counselling, change the structure of teamwork, managerial reforms, and increase social support. }, keywords = {stressful factors,Clinical education,Nursing Student}, title_fa = {بررسی عوامل استرس زا در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: آموزش بالینی تجربه ای پر استرس است خصوصا در حرفه پرستاری که با جان انسان ها سر و کار دارند. لذا شناسایی عوامل استرس زا آموزش بالینی یک ضرورت است. هدف از این مطالعه بررسی  عوامل استرس زای آموزش بالینی دانشجویان ترم های مختلف پرستاری است.روش کار: در  این مطالعه توصیفی- مقطعی، واحدهای پژوهش شامل 131 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1395 بودند که به شیوه سرشماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که عوامل استرس زای آموزش بالینی را در شش حیطه عوامل مربوط به ماهیت رشته (4 عبارت)، مربی (9 عبارت)، محیط بالین (9 عبارت)، بیمار (12 عبارت)، دانشجو (16 عبارت) و سیستم آموزشی(4 عبارت) بررسی می کردنتایج: بر اساس یافته های این مطالعه، بیشترین استرس واحدهای پژوهش مربوط به حیطه مربی (6/20±2/15)، محیط بالین (9/5±9/12)  و دانشجو (8/6±1/12) بود. در حیطه ماهیت رشته تفاوت آماری معنی داری بین دانشجویان ترم های مختلف وجود نداشت اما این تفاوت در سایر حیطه های  دیگر معنی دار بود (001/0>p).نتیجه گیری: از آنجایی که عوامل استرس زا تأثیر منفی در عملکرد تحصیلی، سلامت جسمی و روانی دانشجویان دارد؛ لذا ضروری به نظر می رسد مسئولان با درک عوامل استرس زا در اموزش بالین، جهت کاهش آن تدابیری از جمله: آشنایی دانشجویان با مفهوم استرس و راههای مقابله با استرس نظیر آرام سازی، ورزش و موسیقی از ابتدای دوره تحصیل از طریق برنامه های آموزشی، مشاوره های تحصیلی و روانشناختی، تغییرساختار کار تیمی، اصلاحات مدیریتی، افزایش حمایت اجتماعی و ...را اتخاذ نمایند}, keywords_fa = {عوامل استرس زا,آموزش بالینی,دانشجوی پرستاری}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16410.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16410_efdf4167f2c961358a08aeabd4ebfcd8.pdf} } @article { author = {Emadzadeh, Ali and Vatankhah, Roya and Etezadrazavi, Mohammad and Karimi Moonaghi, Hossien and Nekooei, Sirous and Tafaghodiyousefi, Bahar}, title = {A review of the various applications of 3D printing technology in medicine sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {79-88}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.48565.1027}, abstract = {Introduction:Although 3D printing technology entered the medical world in the mid-1980s, it has only become widely known in the world in recent years. Recent advances in printing speed, technology, and material selection have had a significant impact on several industries, and even health care. This technology is used in various fields. Similarly, 3D printing technology can be effective in modelling replicas or drawing some parts of the human body, including hard and soft tissue. The purpose of this review is to review the various applications of 3D printing technology in medical sciences. Materials & Methods: This review study uses search in databases such as Scopus, ERIC, Science Direct Elsevier, PubMed, Google scholar ProQuest with the keywords training, educational technology, 3D training, body print, orbit and anatomy. The search was conducted in Perian and English without any restrictions. The most relevant research is reported. Results: A total of 220 articles were found. After reviewing the title and abstract, the most relevant articles were evaluated. The findings suggest that 3D printing technology has revolutionized medical science. This technology has been used in various fields of medicine, including pharmacy, ophthalmology, medical orthopedics, medical surgery, cardiology, dentistry, etc., and has had satisfactory results. Conclusion: The importance of 3D printing technology in its’ use in medicine has led to the design of implants that reduce the time of surgery, increase diagnostic accuracy, motivate knowledge and attract attention, positive effects of attitude and logical thinking, create simulators for surgery, and real anatomical representation and characteristics of the tissue.}, keywords = {3D printing,3D printing in medicine,Application of 3D,printing technology}, title_fa = {مروری بر کاربردهای مختلف فن‌آوری چاپ سه بعدی در علوم پزشکی}, abstract_fa = {مقدمه: اگرچه فن‌آوری چاپ سه‌بعدی در اواسط دهه 1980 وارد دنیای علوم پزشکی شد، فقط در سالهای اخیر در جهان به طور گسترده ای شناخته شده است. پیشرفت های اخیر در سرعت چاپ، فن‌آوری و انتخاب مواد، تأثیرات قابل توجهی در چندین صنعت و حتی مراقبت های بهداشتی دارد. این فن‌آوری در رشته‌های مختلفی کاربرد دارد. به همین ترتیب، فن‌آوری چاپ سه‌بعدی می تواند در نمونه سازی ماکتها یا ترسیم بعضی از قسمت‌های بدن انسان اعم از بافت سخت و نرم مؤثر باشد. هدف از این مطالعه مروری بررسی کاربردهای مختلف فن‌آوری چاپ سه بعدی در علوم پزشکی می باشد.روش کار: این مطالعه مروری با استفاده از جستجوی در پایگاه های اطلاعاتی از جمله Scopus,  ERIC, Science Direct Elsevier , PubMed , Google scholar, ProQuest   با کلیدواژه های آموزش، فن‌آوری آموزشی، آموزش سه بعدی، پرینت اعضای بدن، اوربیت  و آناتومی به زبان انگلیسی و فارسی بدون محدودیت زمانی جستجو انجام شد که بعد از بررسی نتایج مرتبط ترین پژوهش های انجام شده ارائه شده است.نتایج: در مجموع 220 مقاله یافت شد. پس از بررسی عنوان و چکیده، مرتبط ترین مقالات مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته های این مطالعات حاکی از آن بود که فن‌آوری چاپ سه بعدی باعث تحول در سیستم های علوم پزشکی شده است. این فناوری در رشته‌های مختلف پزشکی اعم از داروسازی، چشم پزشکی، ارتوپدی پزشکی، جراحی پزشکی،  قلب، دندانپزشکی و ... مورد استفاده قرار گرفته و نتایج رضایت بخشی داشته است.نتیجه ­گیری: اهمیت فن‌آوری چاپ سه‌بعدی در بکارگیری آن در پزشکی سبب طراحی ایمپلنت ها که خود باعث کاهش زمان جراحی ها، افزایش دقت تشخیص، ایجاد انگیزه در کسب دانش و جلب توجه، اثرات مثبت نگرش و تفکر منطقی، ایجاد شبیه سازهایی برای جراحی و بازنمایی آناتومیک و ویژگی های بافت واقعی شده است.}, keywords_fa = {فن‌آوری چاپ سه‌بعدی,چاپ سه‌بعدی در پزشکی,کاربرد فن‌آوری چاپ سه بعدی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16411.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16411_d8b34f8ca86d50fbef70d4cccf1f7ff5.pdf} }