@article { author = {Arab-Rahamatipour, Marjan and Ebadollahi-Natanzi, Alireza and Arab-Rahmatipour, Gholamreza}, title = {COVID-19 Crisis, an Opportunity to Integrate Pandemic Learning into Evolution of Education and Research Process in Medical Sciences Universities}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {5-1}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2021.53777.1111}, abstract = {New attacks of microorganisms have occurred following coronavirus attacks across the world. Millions of people became infected or died during the pandemic. The daily lives of the people were influenced by the consequences on one side and health, economic, social, educational, political, and communicational areas experienced drastic changes on the other side. For this purpose, World Health Organization put on the agenda of social distancing, quarantine, and health protocols to reduce the consequences. On the other hand, the educational and research systems of universities were also affected by the situation. According to the health authorities' instructions, in-person education would be replaced with virtual and distance education and scientific meetings would be held through webinars and video conferences. They had strengths and weaknesses that need further investigation. Thus, the COVID-19 pandemic provided an opportunity for universities to take a different approach to deal with such incidents by integrating lessons learned in the pandemic and addressing weaknesses in education and research.}, keywords = {COVID 19,Education and Research,Virtual tutorials,integrate Pandemic,Learning,Universities of Medical Sciences}, title_fa = {بحران کووید- 19، فرصتی برای تلفیق آموخته‌های پاندمی در تحول فرایند آموزش و پژوهش در دانشگاه‌های علوم پزشکی}, abstract_fa = {با عالمگیر شدن بیماری کووید- 19، جهان شاهد حملات جدیدی از میکروارگانیسم‌ها بود. در این پاندمی میلیون‌ها نفر به این ویروس مبتلا و یا جان باختند. تبعات حاصل از این فاجعه انسانی، بر زندگی روزمره مردم نیز تأثیر گذارده و عرصه‌های بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی، سیاسی و ارتباطی نیز دچار دگرگونی شدند. به منظور کاهش تبعات این حادثه بزرگ از سوی سازمان بهداشت جهانی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار قرار گرفت. در شرایط پیش آمده نظام‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها نیز مستثنی نبودند و با توجه به دستورالعمل‌های متولیان سلامت  آموزش‌های مجازی و از راه دور را جایگزین نموده و مجامع علمی نیز از طریق وبینارها و ویدئوکنفرانس‌ها  برگزار می‌گردند. بکارگیری این روش‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی می‌باشد که نیاز به بررسی بیشتر دارند. پاندمی کووید- 19 فرصتی را بوجود آورد تا دانشگاه‌ها با تلفیق آموخته‌های بدست آمده در این پاندمی و برطرف کردن نقاط ضعف در آموزش و پژوهش، نگرشی متفاوت را در جهت رویارویی با چنین حوادثی تجربه کنند}, keywords_fa = {کووید- 19,آموزش و پژوهش,آموزش‌های مجازی,تلفیق آموخته‌های پاندمی,دانشگاه‌های علوم پزشکی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17771.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17771_6b2a0e1675cf268ecae304af7b51b95a.pdf} } @article { author = {Heidari, Alireza and Khademi, Javad and Khatirnamani, Zahra and Rafiei, Narges and Mirkarimi, Seyed-Kamaledin and Charkazi, Abdurrahman and Lotfi, Mansoureh and sohrabi, Massoumeh}, title = {Evaluating the quality of the public health internship program based on the CIPP model at Golestan University of Medical Sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {20-6}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.49976.1051}, abstract = {Introduction: Public health discipline is the basic branch of health sciences, whose graduates are responsible for providing, maintaining, and promoting public health. This study aimed to improve the quality and evaluate public health internship programs using the CIPP model Materials & Methods: This longitudinal study was performed on 38 students and instructors of public health using census sampling at Golestan University of Medical Sciences in 2019-2020. The research instruments included a questionnaire of demographic characteristics and an evaluation model based on the CIPP model.  Descriptive statistics for quantitative and qualitative variables were used for data analysis. In each phase of the study, an independent t-test was used to examine the differences between groups using SPSS: 23. Results: No significant difference was found between the perspectives of online and offline students as well as the perspectives of students and instructors of the internship program for evaluating the quality of the internship program in the study phases (P>0.05). Getting feedback from students, taking a special look at the Log Book, using educational aids, practicing skills, and setting the right time to present an internship program were the issues that should be considered by decision-makers, developers, and implementers of the internship program. Conclusion: Evaluation using the CIPP model, identified the strengths and weaknesses of the internship from the perspective of students and educators in each phase of the study. The CIPP evaluation model has the potential to guide policymakers and stakeholders to implement reforms in a curriculum for informed decision-making.}, keywords = {Evaluation,Field of Public Health,Internship,CIPP Model,Quality Improvement}, title_fa = {ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی براساس الگوی CIPP در دانشگاه علوم پزشکی گلستان}, abstract_fa = {مقدمه: رشته بهداشت عمومی شاخه اساسی علوم بهداشتی است که دانش‌آموختگان آن، مسئولیت تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را به عهده می‌گیرند. هدف این مطالعه، بهبود کیفیت و ارزیابی برنامه کارآموزی رشته بهداشت عمومی با استفاده از الگوی CIPP بود.روش کار: این مطالعه طولی، به روش تمام شماری، در سال 1398 بر روی 38 نفر از دانشجویان و مربیان رشته بهداشت عمومی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسش‌نامه مشخصات دموگرافیک و الگوی ارزشیابی براساس مدل CIPP بود. برای تحلیل داده‌ها، از شاخص‌های توصیفی برای متغیرهای کمی و کیفی و همچنین در هریک از فازهای مطالعه، از آزمون تی مستقل برای بررسی تفاوت میانگین‌ها در گروه‌ها و در نرم افزار SPSS23 استفاده شد.نتایج: بین دیدگاه دانشجویان پیوسته و ناپیوسته و همچنین دیدگاه دانشجویان و مربیان برنامه کارآموزی در ارزیابی کیفیت برنامه کارآموزی در فازهای مطالعه تفاوت معناداری وجود نداشت(P >0.05). دریافت بازخورد از دانشجویان،نگاهی ویژه به دفترچـه فعالیتهای عملی، استفاده از تجهیزات کمک آموزشی، انجام مهارت‌های عملی و همچنین تعیین مدت زمان مناسب جهت ارائه برنامه کارآموزی از جمله نکاتی است که می‌بایست مورد توجه تصمیم گیرندگان و مسئولین طراحی و اجرای برنامه کارآموزی قرار گیرد.نتیجه گیری: در هر کدام از فازهای مطالعه، ارزشیابی با استفاده از الگوی CIPP، موجب شناسایی نقاط ضعف و قوت کارآموزی از دیدگاه دانشجویان و مربیان شد. مدل ارزیابی CIPP این پتانسیل را دارد که سیاستگذاران و ذینفعان را برای اجرای اصلاحات در یک برنامه آموزشی،به منظور تصمیم‌گیری آگاهانه هدایت کند.}, keywords_fa = {ارزشیابی,رشته بهداشت عمومی,کارآموزی,مدل CIPP,بهبود کیفیت}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17061.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17061_63a927fc0f4c29c43834cee96ab6c932.pdf} } @article { author = {zaheri, Azita and Eshaghi, Zainab and Kheiri, Soleman and Ghaderi, Horivash}, title = {The Association of Emotional Intelligence with Academic Achievement and Academic Motivation in students of Shahrekord Paramedical School in 2018-2019}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {32-21}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.50678.1063}, abstract = {Introduction: It is helpful for everybody especially students to recognize, understand and reinforce emotional intelligence by which they can be more successful in their education.  Academic motivation is considered as a component involved with enhancing academic achievement. This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and academic achievement and motivation. Materials & Methods: This cross-sectional study was performed on 125 students of the paramedical faculty of Shahrekord University of Medical Sciences in 2019. Barr's emotional intelligence and Harter's academic motivation questionnaires were used for study of emotional intelligence and academic motivation, respectively. Students' GPA (grade point average) was used as representative index for the academic achievement. Data were analyzed using ANOVA, independent t-test, and Spearman correlation coefficient by SPSS: 21. Results: significant and positive correlation was found between emotional intelligence, academic achievement, and academic motivation (p <0.05). Demographic variables of age, gender, and year of entering the university did not affect students' academic achievement (p> 0.05). Conclusion: The results of this study showed that the higher an individual's emotional intelligence, the higher their academic motivation and the better their academic achievement. Therefore, it is necessary to improve students' emotional intelligence in the scientific and community environment with proper interventions.}, keywords = {Academic success,Emotional intelligence,academic motivation,Medical Science Students}, title_fa = {بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی شهرکرد در سال1398- 1397}, abstract_fa = {مقدمه: شناخت هوش هیجانی(Emotional Intelligence) و تقویت آن در همه افراد جامعه خصوصا دانشجویان مفید می باشد. دانشجویان با شناخت هوش هیجانی و به کارگیری آن می توانند در امر تحصیل موفقیت بیشتری را کسب کنند. انگیزش تحصیلی نیز خود یک مولفه ایست که در جهت افزایش پیشرفت تحصیلی(Academic Achievement) می تواند موثر باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی و انگیزش انجام گرفت.روش کار: مطالعه بصورت مقطعی بر تعداد 125 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1397 انجام گرفت. برای هوش هیجانی و انگیزش تحصیلی بترتیب از پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار ان و انگیزش تحصیلی  هارتر استفاده شد. برای شاخص پیشرفت تحصیلی از معدل دانشجویان استفاده گردید. تحلیل داده ها با استفاده از ازمونهای آنالیز واریانس، تی مستقل و ضریب همبستگی اسپیرمن به کمک نرم افزار spss21   صورت گرفت.نتایج: هرسه متغیر هوش هیجانی ،پیشرفت تحصیلی و انگیزش تحصیلی همبستگی معنی دار و مثبتی با یکدیگر داشتند(p <0/05). متغیر های سن ،جنس، سال ورود به دانشگاه تاثیری بر میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان نداشتند(p>0/05).نتیجه گیری: هر چه هوش هیجانی فرد بیشتر باشد انگیزش تحصیلی بالاتری داشته و همچنین پیشرفت تحصیلی بهتری را شاهد خواهیم بود در نتیجه لازم است با مداخلات صحیح به تقویت هوش هیجانی دانشجویان در محیط علمی و جامعه پرداخت.}, keywords_fa = {پیشرفت تحصیلی,هوش هیجانی,انگیزش تحصیلی,دانشجویان علوم پزشکی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17062.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17062_06289c78656d470db7033a7f2c8820a3.pdf} } @article { author = {Mahtalab, Zahra and Hoseini, Seyed Masoud and Mosa Farkhani, Ehsan and Makarem, Abbas}, title = {Assessing the quality of in-service training for employees of Mashhad comprehensive health centers}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {44-33}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51109.1071}, abstract = {Introduction: Due to the importance of training, organizations strive to provide opportunities for the growth and development of their employees, so that they can achieve their missions and goals. Therefore, it is necessary to pay attention to training employees to improve their performance and increase their efficiency.  This study examines the quality of in-service educational services to employees working in comprehensive health centers in Mashhad. Materials & Methods: This descriptive-analytical study was conducted in October 2017. The statistical population included 1795 employees in comprehensive health service centers in Mashhad in all occupations. The research instrument included a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed by experts. Kolmogorov-Smirnov test, spearman test, Wilcoxon test, and Mann-Whitney test were used to analyze the data. Results: a significant gap was found between the perceptions and expectations of the staff of comprehensive health centers in all five dimensions of the quality of in-service training services, i.e. tangible dimension (0.95), confidence dimension (0.94), accountability dimension (0.85), guarantee dimension (0.81) and the dimension of empathy (0.74). The level of expectations was higher than perceptions. Conclusion: The results of this study indicate that there is a gap between the perceptions and expectations of employees in all dimensions. It was also found that the largest gap was in the tangible and reliable dimension. Determining the gap in the quality of in-service educational services can be a good basis for planning, prioritizing, and deciding on the allocation of resources needed to improve education.it is suggested that city health centers allocate resources and try to solve problems and improve the quality of education. The dimensions with the most gaps should be given priority.}, keywords = {in-service training,Employees,quality of educational services,comprehensive health center}, title_fa = {بررسی کیفیت خدمات آموزشی ضمن خدمت به کارکنان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: سازمان‌ها با توجه به اهمیت آموزش تلاش می‌کنند، فرصت‌هایی را برای رشد و بالندگی کارکنان خود فراهم آورند، تا بدین وسیله بتوانند به رسالت‌ها و اهداف خویش نائل گردند، لذا ،شایسته است آموزش شاغلین را جهت بهبود عملکرد و افزایش کارایی آنان مورد توجه قرار دهند. این پژوهش به بررسی کیفیت ارائه خدمات آموزشی ضمن خدمت به کارکنان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر مشهد پرداخته است.روش کار: این پژوهش به صورت توصیفی، تحلیلی در مهر ماه سال 1398 صورت گرفت. جامعه آماری مورد بررسی شامل 1795 نفر از شاغلین در مراکز خدمات جامع سلامت شهر مشهد در همه رشته‌های شغلی بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن توسط صاحب‌نظران مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها آزمون کولموگرف اسمیرنف ،آزمون اسپیرمن،آزمون ویلکاکسون ،آزمون من ویتنی مورداستفاده قرار گرفت.نتایج: میان ادراکات و انتظارات کارکنان مراکز جامع سلامت در تمامی ابعاد پنجگانه مورد بررسی کیفیت خدمات آموزشی ضمن خدمت یعنی بعد ملموس (95/0_)، بعد اطمینان (94/0_)، بعد پاسخگویی (85/0_)، بعد تضمین (81/0_) و بعد همدلی (74/0_) به صورت معناداری شکاف وجود دارد و میزان انتظارات از ادراکات ببیشتر می باشد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از وجود شکاف بین انتظارات و ادراکات شاغلین در تمامی ابعاد مورد بررسی می‌باشد همچنین مشخص شد بیشترین شکاف در بعد ملموس و اطمینان بوده است. تعیین شکاف کیفیت خدمات آموزشی ضمن خدمت می‌تواند مبنای مناسبی برای برنامه ریزی، اولویت بندی و تصمیم گیری در زمینه تخصیص منابع لازم برای ارتقاء آموزش باشد، پیشنهاد می‌شود مراکز بهداشت شهرستان برای تخصیص منابع و تلاش به منظور رفع مشکلات و بالابردن کیفیت آموزش، ابعادی که بیشترین شکاف را نشان داده است در اولویت توجه قرار دهند.}, keywords_fa = {آموزش ضمن خدمت,کیفیت خدمات آموزشی,مرکز جامع سلامت}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17065.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17065_cb3ff740578413a8a3c0eba661fc99fd.pdf} } @article { author = {Rasoulian kasrineh, Marjan and Ebrahimi, Alireza and sharifzadeh, Nahid and naeimi banaeiyanshargh, Mohammadreza and Dadgarmoghaddam, Maliheh}, title = {Assessing the status of knowledge Translation from the perspective of a number of faculty members of Mashhad University of Medical Sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {56-45}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51295.1074}, abstract = {Introduction: Translation of research findings into the language of the audience and stakeholders is one of the most important parts of knowledge research. Knowledge transfer, indeed, is the method to use theoretical knowledge produced by universities to improve training processes and decisions based on observation. This study examines the status of knowledge translation among faculty members. Materials & Methods: The study population consisted of all faculty members of Mashhad University of Medical Sciences in 2019. The research tool was the Knowledge Translation Questionnaire, which has been compiled and approved by the Knowledge Translation Committee of Tehran University of Medical Sciences whose validity and reliability of the questionnaire were also confirmed in the present study. Following the explaining, the objectives, data were collected using research tools that were completed by the faculty members and analyzed afterward. Results: As to the results, compared to the total average of each influential parameter in knowledge translation, the highest mean (3.22) was related to the “changing the behavior of decision-makers or achieving practical results through research results” and the lowest mean (3.05), was related to “generate evidence that can be used in decision making”. The mean of other effective factors of knowledge translation was between (3.05-3.22). Conclusion: Although some of the sub-factors show a favorable situation, none of the main parameters were in the expected situation}, keywords = {Knowledge Translation,Research,knowledge transfer}, title_fa = {بررسی وضعیت ترجمان دانش ازدیدگاه تعدادی از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از مهمترین بخش‌های انتقال دانش در حوزه دانش پژوهشی، ترجمان یافته های پژوهشی به زبان مخاطبان و ذینفعان می باشد. ترجمان دانش به عنوان روشی جهت استفاده کاربردی از دانش نظری تولید شده توسط دانشگاه ها جهت بهبودفرایندهای آموزشی و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد است. این تحقیق به بررسی وضعیت ترجمان دانش در بین اعضای هیئت علمی پرداخته است.روش کار: ﺟﻤﻌﻴـﺖ ﻣـﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌـﻪ، اﻋﻀـﺎی ﻫﻴـﺎت ﻋﻠﻤـﻰ دانشکده علوم پزشکی مشهد  بودند ﻛﻪ در نیمسال 99-98 ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻋﻀﻮ ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻰ مشغول به کار بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترجمان دانش بود که توسط کمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی تهران تدوین و تایید اعتبار شده است و مجددا جهت این تحقیق روایی و پایایی آن تایید گردید و ﺑـﺎ ﻣﺮاﺟﻌـﻪ ﺣﻀﻮری ﺑﻪ دانشکده ﻋﻠـﻮم ﭘﺰﺷـﻜﻰ مشهد و بیمارستان‌های وابسته، اﺑـﺰار ﭘﮋوﻫﺶ در ﺑﻴﻦ اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺎت ﻋﻠﻤﻰ ﺗﻮزﻳﻊ و در زﻣﺎن ﻣﻘﺮر ﺟﻤﻊ آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﻛــﻞ ﻫــﺮ ﻳــﻚ از ﻣﺠﻤﻮﻋــﻪ ﻋﻮاﻣــﻞ ﻣــﻮﺛﺮ در ﺗﺮﺟﻤــﺎن داﻧــﺶ، ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ(3.22) ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ عامل » تغییر رفتار تصمیم گیرندگان یا حصول نتایج کاربردی بواسطه نتایج پژوهش ها « و ﻛﻤﺘـﺮﻳﻦ ﻣﻴﺰان ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ (3.05) ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ عامل » تولید شواهد قابل استفاده در تصمیم گیری‌ها« ﺑﻮده اﺳﺖ. میانگین سایر عوامل موثر در ترجمان دانش عددی بین (3.05) و (3.22) بود.نتیجه گیری: هرچند در برخی از زیرعامل های حوزه های یاد شده از مطلوبیت لازم برخوردار بوده‌اند، لکن در مجموع و بطور کلی هیچکدام از این عوامل تشکیل دهنده انتقال دانش در وضعیت مطلوب نبودند.}, keywords_fa = {ترجمان دانش,پژوهش,انتقال دانش}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17127.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17127_2761ab89820bcc4e97993356967c0732.pdf} } @article { author = {Farahmandi, Farahnaz and Gholami, Hasan and Emadzadeh, Ali}, title = {The effect of education on the level of physical activity of female health workers in comprehensive health service centers in Mashhad}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {69-57}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51084.1072}, abstract = {Introduction: Sedentary lifestyle, poor mobility and decrease physical activity in people are considered as the consequences of mechanical life in the present century. As to the national studies, women are healthier than men in most areas. Regarding the important role of health system staff, especially health workers in the first level of referral, this study aimed to investigate the effect of education based on trans theoretical model and using the construct of stages of behavior change on the level of physical activity in female health workers of comprehensive rural health service centers in Mashhad 1 in 1398. Materials & Methods: In the present quasi-experimental study, 62 female (middle-aged) health workers working in health center number one in Mashhad were studied, of which 31 were assigned to the intervention group and 31 to the control group. Data were collected using The International Short-Term Physical Activity Questionnaire and the Marcus Questionnaire. Following data collection, the intervention group underwent educational intervention using the lecture-question and answer method. SPSS software version 21 was used for data analysis. Results: The results showed no statistically significant difference between the two groups in terms of levels of physical activity and stages of behavior change before the training course (P> 0.05), but a significant difference was found between the two groups following the training course. (P <0.05). Conclusion: The results of the present study showed that training using the meta-theoretical model and stages of behavior change construct can improve the level of physical activity of employees to higher levels. Therefore, it can be effective in educational planning to promote physical activity behaviors in employees.}, keywords = {Behvarz,Physical Activity,Transnational Model}, title_fa = {بررسی تأثیرآموزش بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان مشهد}, abstract_fa = {مقدمه: از جمله پیامدهای زندگی ماشینی در قرن حاضر، فقر حرکتی و کاهش فعالیت بدنی مناسب در افراد است. مطالعات کشور نشان می دهد، سلامت زنان در بیشتر حیطه ها کمتر از مردان است. با توجه به این که نقش کارکنان نظام سلامت به ویژه بهورزان در سطح اول ارجاع بسیار حائز اهمیت می‌باشد، لذا؛ این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی برالگوی فرانظریه‌ای و با استفاده از سازه مراحل تغییر رفتار بر میزان فعالیت بدنی بهورزان زن مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان مشهد یک در سال 1398انجام شد.روش کار: درمطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر تعداد 62 بهورز زن(میانسال) شاغل در مرکز بهداشت شماره یک مشهد، مورد بررسی قرار گرفتند که تعداد 31 نفر در گروه مداخله و تعداد 31 نفر در گروه شاهد قرار داشتند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی فرم کوتاه مدت  و پرسشنامه مارکوس  استفاده شد. پس از جمع آوری اطلاعات، گروه مداخله با استفاده از روش سخنرانی - پرسش و پاسخ مورد مداخله آموزشی قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار  SPSS نسخه 21 استفاده شد.نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که قبل از برگزاری دوره آموزشی اختلاف آماری معنی داری از نظر سطوح فعالیت بدنی و مراحل تغییر رفتار بین دو گروه وجود نداشت(.(P>0.05 اما پس از برگزاری دوره آموزشی، این اختلاف بین دو گروه معنی دار شد(p <0.05).نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش با استفاده از الگوی فرانظریه ای و سازه مراحل تغییر رفتار می تواند موجبات ارتقاء سطح فعالیت بدنی کارکنان به سطوح بالاتر را فراهم نماید. لذا در برنامه ریزی های آموزشی جهت ارتقاء رفتارهای فعالیت بدنی در کارکنان می تواند اثر بخش باشد.}, keywords_fa = {بهورز,فعالیت بدنی,آموزش,الگوی فرانظریه ای}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17064.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17064_c1e6c0b95c450b57e0444dcd5cfda25f.pdf} } @article { author = {Rahmanian, Mohammad and Mosalanezhad, Hadi and Rahmanian, Ehsan and Kalani, Navid and Hatami, Naser and Rayat Dost, Esmaeal and Abiri, Samaneh}, title = {Anxiety and stress of new coronavirus (COVID-19) in medical personnel}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {80-70}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51423.1076}, abstract = {Introduction: Educational agents are screen characters that can influence learning outcomes and learner behaviors by playing different roles. Educational agents have been changed during the history from electronic performance support systems to tutoring systems and have moved towards human-like avatars; now, following the development of artificial intelligence and its usage in learning, they have called intelligent educational agents and have been regarded as one of the topics in the field of educational technology and can be used in teaching various sciences, including medicine. Materials & Methods: This study systematically reviewed the studies related to the roles of the educational agent and their impact from 2010 to 2019 in Science Direct, Springer, Google Scholar, and IEEEXplore databases. The included studies were all experimental studies written in English. The keywords of educational agent and pedagogical agent have been used to search articles. Results: Based on the search strategy and following deleting the items that either could not be accessed to the full version of the article or the abstract did not contain complete information, on one side and was not related to the research questions on the other side, 30 articles were reviewed. Findings showed that educational agents in different situations take on different roles such as coach, specialist, facilitator, motivator, feedback, etc., and these roles have a positive effect on learners' learning outcomes and behaviors. Conclusion: The educational factor can positively influence learning outcomes as well as learners' behaviors by taking on various roles such as feedback, motivator, facilitator, instructor, etc. Therefore, to design e-learning environments, it is necessary to use educational agents to improve the quality of learning.}, keywords = {Anxiety,Medical personnel,Coronavirus,COVID-19}, title_fa = {اضطراب و استرس ابتلا به کرونا ویروس جدید(کوید-19) در پرسنل درمانی}, abstract_fa = {مقدمه: کرونا ویروس خانواده بزرگ از ویروس ها هستند که ممکن است باعث عفونت های تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا بیماری های شدیدتر مانند مرس و سارس شوند. یکی از عواملی که در روزهای اخیر اضطراب زیادی ایجاد کرده است اضطراب مرتبط با ویروس کرونا است. با توجه به شرایط و ویژگی های محیطی که پرسنل درمانی با بیماران کرونا در ارتباط هستند، هدف از انجام این مطالعه بررسی میزان اضطراب پرسنل درمانی در مواجهه با پاندمی ویروس کرونا جدید(کوید-19) می باشد.روش کار: در این مطالعه توصیفی – مقطعی 204 نفر از پرسنل درمانی شاغل در بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان جهرم که در مواجهه یا عدم مواجهه با این بیماری بودند، به صورت نمونه گیری سرشماری در سال 1399وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این مطالعه شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مقیاس اضطراب کرونا ویروس(CDAS) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفت.نتایج: میانگین نمره میزان اضطراب پرسنل درمانی بیمارستان‌ها در زمان پاندمی ویروس کرونا جدید (کوید-19) در شهرستان جهرم 85/29 درصد بوده است. همچنین در پرسنل درمانی میانگین نمره علائم روانی (91/XMR معنی‌داری بالاتر از مردان مشاهده شد (p <0.05). بین متغیرهای دموگرافیک، متغیرهای جنسیت، سابقه خدمت و تعداد اعضای خانوار با اضطراب ارتباط وجود دارد (05/0>p).نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه ارائه شده به نظر می رسد رسیدگی و حفظ سلامت روان کارکنان مراقبت های پزشکی در طی مواجه با بیماری عفونی مسری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این مهم در مورد پزشکان و پیراپزشکان از اهمیت بیشتری برخوردار می یابد. ضرورت دوره های بازآموزی برای پزشکان و پیراپزشکان به صورت مجازی با هدف آموزش و سلامت روان برگزار گردد.}, keywords_fa = {اضطراب,پرسنل درمانی,کرونا ویروس,کوید 19}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17059.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17059_dbde3fb3e58bc731e186535caf221639.pdf} } @article { author = {Safdari, Mohammad Reza and Shekari, Shima and Jafari, Ehsan and Roshanravan, Mostafa and Namdar Ahmadabad, Hassan}, title = {Evaluation of Virtual Educations System from the Viewpoints of Faculty Members and Students in NKUMS during the Pandemic Coronavirus 2019}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {96-81}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51181.1080}, abstract = {Introduction: COVID‑19 pandemic has influenced educational systems across the world including Iranian higher education. To prevent educational disruption in Iranian medical universities, virtual education has been spread, as an alternative to conventional approaches to education. In the present study, the efficacy of the virtual education system in North Khorasan University of Medical Sciences from the viewpoints of faculty members and students has been evaluated. Materials & Methods: In this descriptive-analytical study, 115 faculty members and 354 students from different faculties were selected using a stratified random sampling method. Data were collected using a questionnaire with 8 components for evaluating virtual education systems including teaching-learning activities, flexibility, educational content and organization, interaction and feedback, users’ support, workload, and virtual system. Descriptive and analytic statistics were applied to analyze the data using the GraphPad Prism software. Results: The findings showed that all components of virtual education be semi-desirable (scores were above mean score) from viewpoints of students and faculty members, except the component of interaction and feedback which were desirable (score was lower than the mean score). In addition, a significant difference was found between viewpoints of faculty members and students in all components of virtual education except the virtual education system. Conclusion: To increase the quality of virtual education, it is suggested to promote interaction and feedback between faculty members and students through making synchronous communication, enabling group learning activities, promoting active learning, and providing immediate feedback throughout the courses.}, keywords = {Evaluation,Virtual education,Student,Faculty Member}, title_fa = {ارزیابی نظام آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دوران همه گیری کروناویروس 2019}, abstract_fa = {مقدمه: بیماری همه گیر COVID 19 سیستمهای آموزشی در سراسر جهان از جمله آموزش عالی ایران را تحت تأثیر قرار داده است. آموزش مجازی برای جلوگیری از اختلال در آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی ایران به عنوان جایگزینی برای رویکردهای متعارف آموزش رواج یافته است.  ما در مطالعه حاضر نظام آموزش مجازی را در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از دیدگاه اعضای هیات علمی و دانشجویان مورد ارزیابی قرار دادیم.روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 115 عضو هیئت علمی و 354 دانشجو از دانشکده های مختلف با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه ای که شامل 8 مؤلفه برای ارزیابی سیستم آموزش مجازی بود، انجام شد. مؤلفه ها شامل فعالیت های یاددهی-یادگیری ، انعطاف پذیری ، محتوای آموزشی و سازمانی ، تعامل و بازخورد ، پشتیبانی کاربران ، حجم کار و سامانه آموزش مجازی بودند. از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار گراف پد پریزم استفاده شد.نتایج: یافته ها نشان داد از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیات علمی همه مولفه های آموزش مجازی در وضعیت نیمه مطلوب (میانگین نمره بالاتر از متوسط) می باشند، تنها مولفه تعامل و بازخورد در وضعیت نامطلوب (میانگین نمره پایین تر از متوسط) قرار داشت. علاوه بر این، ما دریافتیم که تفاوت معناداری بین دیدگاه اعضای علمی و دانشجویان در مولفه های مختلف مرتبط با آموزش مجازی بجز مولفه سامانه آموزش مجازی وجود دارد.نتیجه گیری: به منظور ارتقای کیفیت آموزش مجازی پیشنهاد می شود تعامل و بازخورد بین اعضای هیات علمی و دانشجویان از طریق برقراری ارتباط همزمان، فراهم نمودن امکان فعالیت یادگیری گروهی، ارتقای یادگیری فعال و ارائه بازخوردهای فوری در طول دوره فراهم گردد.}, keywords_fa = {ارزیابی,آموزش مجازی,اعضای هیات علمی,دانشجویان}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17066.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17066_c5c394d8bcefd15d4561a39825c67a03.pdf} } @article { author = {Nili Ahmadabadi, Mohammad Reza and Mohtadi, Somayeh}, title = {Educational Agent's Role and Learning}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {2}, pages = {105-97}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51649.1081}, abstract = {Introduction: Sedentary lifestyle, poor mobility and decrease physical activity in people are considered as the consequences of mechanical life in the present century. As to the national studies, women are healthier than men in most areas. Regarding the important role of health system staff, especially health workers in the first level of referral, this study aimed to investigate the effect of education based on trans theoretical model and using the construct of stages of behavior change on the level of physical activity in female health workers of comprehensive rural health service centers in Mashhad 1 in 1398. Materials & Methods: In the present quasi-experimental study, 62 female (middle-aged) health workers working in health center number one in Mashhad were studied, of which 31 were assigned to the intervention group and 31 to the control group. Data were collected using The International Short-Term Physical Activity Questionnaire and the Marcus Questionnaire. Following data collection, the intervention group underwent educational intervention using the lecture-question and answer method. SPSS software version 21 was used for data analysis. Results: The results showed no statistically significant difference between the two groups in terms of levels of physical activity and stages of behavior change before the training course (P> 0.05), but a significant difference was found between the two groups following the training course. (P <0.05). Conclusion: The results of the present study showed that training using the meta-theoretical model and stages of behavior change construct can improve the level of physical activity of employees to higher levels. Therefore, it can be effective in educational planning to promote physical activity behaviors in employees.}, keywords = {Educational Agent,Educational Agents’ Roles,Learning Outcomes,Learner’s Behaviors}, title_fa = {نقش های عامل آموزشی و یادگیری}, abstract_fa = {مقدمه: عاملان آموزشی شخصیت های روی صفحه نمایش هستند که می توانند با ایفای نقش های مختلف بر نتایج یادگیری و رفتارهای یادگیرنده تأثیر گذارند. عامل‌های آموزشی در یک سیر تاریخی از نظام الکترونیکی پشتیبانی عملکرد و سپس سیستم‌های معلم خصوصی  به سمت آواتارهای شبیه انسان حرکت کرده و اکنون بعد از پیشرفت هوش مصنوعی و کاربرد آن در یادگیری، با نام عامل‌های هوشمند آموزشی به یکی از مباحث مطرح در رشته فناوری آموزش تبدیل شده و در آموزش علوم مختلف از جمله پزشکی قابل استفاده است.روش کار: این مطالعه با شناسایی دقیق، منظم و برنامه ریزی شده پژوهش های مرتبط با نقش های عامل آموزشی و تأثیر آن ها در طی سال های 2010 تا 2019 در پایگاه های Science Direct، Springer، Google Scholar و IEEEXplore به بررسی نظام مند آن ها پرداخته است. در انتخاب مقالات تنها مقالات انگلیسی که بر اساس یک پژوهش تجربی نگاشته شده بود مورد بررسی قرار گرفت. برای یافتن مقالات از کلید واژه های educational agent و pedagogical agent استفاده شده است.نتایج: براساس راهبرد جستجو و پس از حذف مواردی که امکان دسترسی به نسخه کامل مقاله نبود و در چکیده آن نیز اطلاعات کامل نیامده بود، و یا به سوالات این تحقیق مربوط نبود، تعداد 30 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که عاملان آموزشی در موقعیت های مختلف نقش های متفاوتی از جمله مربی، متخصص، تسهیل کننده، انگیزه دهنده، بازخورددهنده بر عهده می گیرند.نتیجه گیری: عامل آموزشی با برعهده گرفتن نقش های متنوع از جمله بازخورد دهنده، مشوق، انگیزه دهنده، تسهیل کننده، مربی می تواند تأثیر مثبتی بر نتایج یادگیری و همچنین رفتارهای یادگیرندگان ایجاد کند. به همین دلیل برای طراحی محیط های یادگیری الکترونیکی نیاز است از عاملان آموزشی جهت بهبود کیفیت یادگیری استفاده شود.}, keywords_fa = {عامل آموزشی,نقش های عامل آموزشی,نتایج یادگیری,رفتارهای یادگیرنده}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17129.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17129_54231c0886b32ab348190286cf4f2c92.pdf} }