@article { author = {yazdany, shahram and dashti, marzeyeh and derakhshan, akbar and gholami, hasan}, title = {Critical Review of Resource Allocation Models in Higher Education}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {8}, number = {2}, pages = {3-11}, year = {2018}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2018.13589}, abstract = {  Introduction: The main role of universities is to provide educational and research services to the community. Obviously, it is impossible to achieve goals and fulfill responsibilities without sufficient financial resources. Therefore, adequate funding is one of the most important challenges facing the universities.Considering the ubiquity of higher education institutions and the variety of operational strategies they offer to meet their financial resources, proper knowledge of these strategies is essential. The aim of this study is to critically identify models of financial allocation in higher education and consequently provide modulating suggestions. Methods: In this study, a “critical review” approach was adopted to qualitatively evaluate and review the models of financial allocation.  Results: According to previous studies, scientists in the field of education, economics and management have introduced three models to allocate financial resources in higher education. These models are based on the interactions between sources of financing and the impact of investment in higher education.  Each of these three general models, known as bureaucratic model, market-based model and collegial model, have their own advantages and disadvantages that have been criticized in this study. Conclusions: Adequate and sustained resources are required to achieve the goals of higher education. Therefore, it is possible to increase educational fund in higher education with a modulating attitude toward the most appropriate resource allocation model that is to the benefit of both society and government. By Examining a variety of payment methods and integrating best practices and models, we can see the tremendous impact on the performance of higher education systems in Iran. Key words: Higher education, Supply and financial allocation, Finance}, keywords = {Higher Education,Supply and financial allocation,Finance}, title_fa = {بررسی نقادانه الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی}, abstract_fa = {  مقدمه: یکی مهمترین کارکردهای دانشگاهها ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به جامعه است. بدیهی است، چنانچه دانشگاهها از اعتبارات مالی کافی برای تحقق اهداف خود برخوردار نباشند، در انجام وظایف خود با مشکل مواجه می‌شوند. بنابراین تامین اعتبارات مالی مکفی یکی از مهمترین چالشهای پیش ‌روی دانشگاههاست. با گستردگی در انواع موسسات آموزش عالی و تدابیر عملیاتی که هر یک از این موسسات برای تامین منابع مالی خود به کار می‌گیرند، بررسی  و اشراف بر زوایای مختلف این الگوها ضروری است.هدف از این پژوهش بازشناسایی و نقد الگوهای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی و به تبع آن ارائه پیشنهادهای تعدیلی آتی است. روش کار: در این پژوهش مدلهای تامین و تخصیص مالی با روش "مرور نقادانه"[1] مورد بررسی و ارزشیابی کیفی قرار گرفته‌اند. یافته‌ها: بررسیها نشان می‌دهد که دانشمندان حوزه‌های آموزش، اقتصاد و مدیریت، سه مدل برای تامین و تخصیص مالی در آموزش عالی تعیین نموده‌اند. این مدلها بر اساس تعامل[2] بین منابع تامین مالی و تاثیر سرمایه در سیستم آموزش عالی ترسیم شده است. از این سه مدل کلی با نامهای مدلهای بوروکراتیک، مبتنی بر بازار و  دانشکده‌ای یاد شده است. هر یک از مدلها معایب و مزایایی دارند که مورد نقد قرار گرفته است. نتیجه‌گیری:  از آنجایی که رسیدن به اهداف آموزش عالی نیازمند منابع مالی کافی و پایدار است، لذا با نگاه تعدیلی و انتخاب بهترین مدل می‌توان به افزایش منابع مالی در آموزش عالی کشور اهتمام ورزید و نه تنها افراد جامعه، بلکه دولت نیز از مزایای آن بهره‌مند شود. همچنین با بررسی انواع روشهای پرداخت و تلفیق بهترین روش و مدل، می‌توان شاهد تاثیر فوق العاده بر عملکرد سیستمهای آموزش عالی در ایران بود. کلید واژه ها: آموزش عالی، تامین و تخصیص مالی، سرمایه گذاری  }, keywords_fa = {آموزش عالی,تامین و تخصیص مالی,سرمایه گذاری}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13589.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_13589_68878ea85b691c73c7cabf9f3f340807.pdf} }