@article { author = {Azhari, Amin}, title = {PowerPoint or Prezi: is it time to change our teaching medium?}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {10}, number = {1}, pages = {39-43}, year = {2019}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.45118.1010}, abstract = {Prezi is a presentation collaboration founded in April 5, 2009. Like modern touchscreens or Google Maps, Prezi is an example of what scholars of computer-human interaction label a zoomable user interface (ZUI). It is believed that by encouraging users to watch and process information spatially, ZUIs such as Prezi may superior to traditional tools such as PowerPoint that do not encourage such visuospatial integration. In 2017, researchers from Harvard medical school found that Prezi could be preferred over other presentation methods such as PowerPoint or oral presentations. In this study, the audience rated Prezi as more effective, engaging, organized, and persuasive than PowerPoint and oral presentations. In judging the visual components of the PowerPoint and Prezi presentations, participants rated Prezi presentations as more distinctive, visually compelling, and dynamic than PowerPoint slides. With regards of above-mentioned, presentation’s medium can affect quality of education and Prezi may hold the key for improving the quality of educational materials and learning process. A couple of faculty members at Mashhad University of Medical Sciences have started to substitute Prezi for PowerPoint and several contents have been created. However, preliminary feedbacks is considerable, but high quality researches is necessary to evaluate different aspects of this type of teaching medium.}, keywords = {PowerPoint,Prezi,Lecture,Teaching,Learning}, title_fa = {پاورپوینت یا پرزی: آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟}, abstract_fa = {بیش از 10 سال از زمان تاسیس کمپانی پرزی می گذرد. پرزی نرم افزاری است که برای تولید و ارائه محتواهای آموزشی به کار گرفته می شود. استفاده مناسب از جاذبه های بصری و فضایی، ساختار انیمیشنی و توانایی بالای دسته بندی مطالب از مزیت های بارز این نرم افزار است. عیب عمده نرم افزار در حال حاضر، عدم امکان تایپ مستقیم مطالب به زبان فارسی درون نرم افزار می باشد. برخی شواهد معتبربرتری ارائه با نرم افزار پرزی را بر ارائه متداول با پاورپوینت و همچنین سخنرانی مطرح نموده اند. فراگیران پرزی را موثرترو دارای ساختار بهتر دانسته و معتقد بودند استفاده از جاذبه های بصری توسط این نرم افزار باعث انتقال بهتر مفاهیم میگردد. لذا مطلوب است اساتید بیش از گذشته به استفاده از این نرم افزار جهت بهبود کیفیت تدریس توجه کنند. حرکتی که مدتی است توسط برخی اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع شده و بازخوردهای نشانگر میزان بالاتری از رضایتمندی در فراگیران می باشد. لیکن لازم است ابعاد مختلف استفاده از این نرم افزار با انجام پژوهش های دقیق بررسی گردد.}, keywords_fa = {پاورپوینت,پرزی,سخنرانی,تدریس,یادگیری}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_15282.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_15282_5f5814e4fb7ad3131aa66fcc14f621f7.pdf} }