@article { author = {اربابی کلاتی, فاطمه and Ansari, Hosein and Sharifi, Seyede Elham and bakhshani, nor mohammd}, title = {Evaluation of relationship between spiritual intelligence and job satisfaction among faculty professor of zahedan university of medical sciences}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {10}, number = {2}, pages = {1-8}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.46335.1015}, abstract = {Introduction:Faculty members are the most important resources of universities and responsible for training human resources in the health system and Promoting their satisfaction will improve the education of students and the health system of the country. Spiritual intelligence is the ability to apply spiritual values and qualities in a way that promotes daily functioning and physical and mental health. Increasing spiritual intelligence seems to improve faculty-student relationships and, ultimately, job satisfaction by enhancing faculty motivation and reducing anxiety. Therefore, the present study was designed to determine the correlation between spiritual intelligence and job satisfaction of faculty members of Zahedan University of Medical Sciences. Materials & Methods: The present study was an analytical cross-sectional study and the study population was faculty members of Zahedan University of Medical Sciences. Data were collected using King's Spiritual Intelligence Questionnaire and JDI Job Satisfaction Questionnaire and the statistical analysis software was SPSS 16. Results: In this study, 100 faculty members were studied, 67 of which were basic science faculty members and 33 were clinical science faculty members. in this study an average work experience were 10.74 years.. There was no relationship between spiritual intelligence and job satisfaction in our study population. There was a significant difference between spiritual intelligence score and overall job satisfaction score between faculty members of basic sciences and clinical sciences. The mean score of spiritual intelligence and job satisfaction was higher among faculty members of basic sciences. Conclusion: However, the average spiritual intelligence and job satisfaction were higher among the faculty members of the basic sciences. But spiritual intelligence did not have a significant effect on job satisfaction.}, keywords = {Spiritual Intelligence,Job satisfaction,Faculty professor}, title_fa = {بررسی ارتباط هوش معنوی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان}, abstract_fa = {مقدمه: اعضاءهیئت علمی ‎مهم‎ترین منابع دانشگاه‎ها و مسئول تربیت نیروی انسانی نظام بهداشتی درمانی کشور هستندو ارتقای رضایت‎مندی ایشان سبب ارتقای آموزش در دانشجویان و نظام سلامت کشور می‎گردد. هوش معنوی توانایی بکارگیری ارزش‎ها و کیفیت‎های ‎معنوی است به گونه‎ای که بتواند کارکرد روزانه و سلامت جسمی‎و روحی را ارتقا دهد. به نظر می‎رسد افزایش هوش معنوی می‎تواند با ارتقاء انگیزه اعضای هیئت علمی ‎و کاهش اضطراب باعث بهبود رابطه استاد و دانشجو و نهایتاً افزایش رضایت شغلی شود. بنابراین مطالعه حاضر جهت شناسایی همبستگی هوش معنوی با رضایت شغلی اعضای هیئت علمی‎دانشگاه علوم پزشکی زاهدان طراحی شد. روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه تحلیلیمقطعی است که در سال 1398 انجام شد و جامعه مورد مطالعه اعضای هیئت علمی‎دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودند. ابزار جمع آوری داده‎ها پرسشنامه هوش معنوی کینگ SISRI و رضایت شغلی JDI و نرم افزار تجزیه و تحلیل آمار SPSS 16 بود. نتایج: در مطالعه حاضر تعداد 100 نفر عضو هیئت علمی‎مورد بررسی قرار گرفت که 67 نفر هیئت علمی‎علوم پایه و 33 نفر هیئت علمی‎علوم بالینی بودند. در مطالعه حاضر میانگین سابقه کار شرکت کننده‎ها7/4 ± 74/ 10سال بود. بین هوش معنوی و رضایت شغلی در جامعه مورد مطالعه ما ارتباط وجود نداشت. بین نمره هوش معنوی ونمره کلی رضایت شغلی در بین اعضای هیئت علمی‎علوم پایه و علوم بالینی تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین هوش معنوی و رضایت شغلی در بین اعضای هیئت علمی‎علوم پایه بیشتر بود. نتیجه گیری: هر چند میانگین هوش معنوی و رضایت شغلی در بین اعضای هئت علمی‎علوم پایه بیشتر بود. اما هوش معنوی بر رضایت شغلی تاثیر قابل توجهی نداشت.}, keywords_fa = {هوش معنوی,رضایت شغلی,اعضای هیئت علمی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_15522.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_15522_34b97fba9cb33c434914d54c3ddb135b.pdf} }