@article { author = {Dastani, Meisam}, title = {COVID 19: A New Beginning in Virtual Education at the Medical Universities of Iran}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {1}, pages = {1-4}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.50428.1059}, abstract = {COVID 19 viral disease Was created in December 2019 in Wuhan of China and it quickly spread worldwide and it is a serious issue for public sanitation and people health and society. Considering that No specific controls or methods have yet been developed to prevent and treat this disease, One of the way for controlling and preventing the spread of this disease is staying at home, Avoid daily physical interactions and home quarantine. This crisis effect on whole educational system of the world including Iran, leads to closure presence courses for schools and Universities. Many Universities, instead of canceling their curriculum have encouraged masters to provide teaching and assessment though teaching remotely and online learning. University administrators have tried to provide the necessary standards for the implementation of virtual education to Masters and students as soon as possible. Therefore, using virtual education experiences in during of COVID19 in order to promote virtual education in medical sciences is necessary and important.}, keywords = {COVID19,Virtual education,Medical Sciences}, title_fa = {کووید 19: طلوعی جدید در آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی ایران}, abstract_fa = {بیماری ویروسی کووید 19 در دسامبر 2019 در ووهان چین پدیدار شد و به سرعت در کل جهان شیوع یافت و مسئله ای جدی برای بهداشت عمومی و سلامت افراد و جوامع محسوب می شود. با توجه به اینکه هنوز کنترل و روش خاصی برای پیشگیری و درمان این بیماری کشف نشده است، یکی از راه های کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری ماندن در خانه، دوری از تعاملات فیزیکی روزانه و قرنطینه خانگی است. این بحران بر سیستم های آموزشی در تمامی کشورهای جهان از جمله ایران تأثیر گذاشته و منجر به تعطیلی دوره های حضوری در مدارس و دانشگاه ها شده است. بسیاری از دانشگاه ها به جای لغو برنامه آموزشی خود، اساتید را نسبت به ارائه مطالب آموزشی و ارزیابی یادگیری از طریق آموزش از راه دور و آموزش های آنلاین ترغیب نمودند. بنابراین بکارگیری تجربیات آموزش مجازی دوران بحران کوید19 در جهت ارتقای آموزش مجازی علوم پزشکی امری ضروری و مهم است.}, keywords_fa = {کوید19,آموزش مجازی,علوم پزشکی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16402.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16402_7570d92039f3c97d25845017c045a668.pdf} }