@article { author = {Habibzadeh, Seyed reza and Reihani, Hamid reza and Rahmanian sharid abad, Amir and Karimi moonaghi, Hossein and Foroughian, Mahdi}, title = {Evaluation of Implementation of Emergency Medicine Specialty Curriculum in Medical Universities of Iran}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {11}, number = {2}, pages = {28-41}, year = {2020}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.49660.1035}, abstract = {Introduction:Emergency medicine assistant training has many problems, but accurate implementation and achieving the set goals are affected by various factors. This study examines the implementation of emergency medical curriculum in the field of emergency medicine in the country's medical universities and its compliance with the official curriculum approved by the Ministry of Health and Medical Education. Materials & Methods: A cross-sectional descriptive study was performed on the study population, which included 38 emergency medicine groups across the country (group managers and senior assistants). In this study, a questionnaire was prepared based on the items in the official emergency medicine curriculum and sent to group managers and senior assistants of emergency medicine of the country's medical universities. After completing and extracting data, using SPSS 23 statistical software, it was analyzed. Were analyzed. Results: 38.92% of the programs presented in emergency medicine training groups across the country did not comply with the official curriculum content approved by the Ministry of Health and Medical Education. Only 29.46% of the programs presented were highly compliant with the official curriculum content approved by the Ministry of Health and Medical Education. The compliance of the training programs provided by emergency medicine training groups across the country with the official curriculum content was based on the opinions of the assistants and group leaders using the Kappa coefficient of 0.411, which indicates the average agreement. The results of a survey of group managers and senior assistants of emergency medicine showed that in training programs over 50% in accordance with the programs of the Ministry of Health, advanced pulmonary resuscitation operations provided in emergency medicine training groups across the country are performed with 90% compliance. The results of the survey showed that the station tests (OSCE) provided in all emergency medicine training groups across the country were not performed at all. The PMP test was not performed at all in 50% of the training groups and was performed on average in 50%. Conclusion: Based on the results of the present study, a small percentage of the programs presented were in line with the official curriculum content approved by the Ministry of Health and Medical Education}, keywords = {Curriculum,Education,Emergency Medicine}, title_fa = {بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور}, abstract_fa = {مقدمه: آموزش دستیاری طب اورژانس با مشکلات زیادی روبرو می باشد، اما اجرای دقیق و رسیدن به اهداف تعیین شده تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این پژوهش به  بررسی نحوه اجرای کوریکولوم آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی کشور و میزان تطابق آن با کوریکولوم رسمی تصویب شده در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پرداخته است.روش کار: مطالعه  توصیفی مقطعی حاضر برروی جامعه مورد مطالعه که در این پژوهش 38 نفر از گروه های طب اورژانس سراسر کشور(مدیران گروه و دستیاران ارشد) بوده اند، انجام پذیرفت. در این مطالعه پرسشنامه ای بر اساس موارد موجود در کوریکولوم رسمی طب اورژانس تهیه و برای مدیران گروه و دستیاران ارشد طب اورژانس دانشگاه های علوم پزشکی کشور فرستاده شد و پس از تکمیل و استخراج اطلاعات داده ها با استفاده از نرم افزار اماری SPSS 23  تجزیه و تحلیل شد.نتایج: 92/38 درصد از برنامه‌های ارائه شده در گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور، با محتوای کوریکولوم رسمی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تطابق نداشتند. تنها 46/29 درصد از برنامه‌های ارائه شده با محتوای کوریکولوم رسمی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تطابق در سطح زیاد داشتند. میزان انطباق برنامه‌های آموزشی ارائه شده گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور با محتوای کوریکولوم رسمی براساس نظرات دستیاران ومدیران گروه ها با استفاده از ضریب کاپا 411/0 بدست آمد که نشان دهنده میزان توافق متوسط می باشد. نتایج نظرسنجی از مدیران گروه و دستیاران ارشد طب اورژانس نشان داد که در برنامه‌های آموزشی بالای 50 درصد دارای تطابق با برنامه‌های وزارت بهداشت، عملیات احیاء قلبی ریوی پیشرفته ارائه شده در گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور با تطابق 90 درصد انجام می‌شود. نتایج نظرسنجی نشان داد که آزمونه‌ای ایستگاهی (OSCE) ارائه شده در تمام گروه‌های آموزشی طب اورژانس سراسر کشور اصلاً انجام نشده است. آزمون PMP در 50 درصد از گروه‌های آموزشی اصلاً انجام نشده و در 50 به‌طور متوسط انجام شده است.نتیجه­ گیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر درصد کمی از  برنامه‌های ارائه شده با محتوای کوریکولوم رسمی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تطابق داشتند..}, keywords_fa = {کوریکولوم,آموزش,طب اورژانس}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16516.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_16516_168710bf56453dbe757072e4b0b8adcb.pdf} }