@article { author = {Derakhshanfard, Samira and Mortazavi, Zahra and Ghanbari, Effat and Mortazavi, Saideh sadat}, title = {Identifying the effective factors in the inappropriate use of virtual education in the days of Covid 19 from the perspective of students}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {3}, pages = {59-72}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2021.53361.1104}, abstract = {ntroduction: The need for E-Learning due to its advantages Vs traditional education was felt at any time While in the time of COVID-19 and the absence absent students from the universities, the need for this type of education reached its peak. The purpose of this study is to investigate the factors affecting the inappropriate use of virtual education in the days of Covid 19 from the perspective of students of the Faculty of Rehabilitation, Hamadan University of Medical Sciences.Materials & Methods: The present study is descriptive, cross-sectional. The statistical population of the students of the Faculty of Rehabilitation of Hamadan University of Medical Sciences is 350. According to Morgan table, a sample of 206 people were selected randomly based on the inclusion and exit criteria. A researcher-made questionnaire was used to collect data. To determine the content validity of the questionnaire, the opinions of 10 experts in this field were used, which were examined based on the CVR formula. The total value of the questionnaire was 0.98, which is an acceptable value based on the Laches table. Also, CVI content validity index for relevance, clarity and simplicity were 0.89, 0.93, 0.90, respectively, which is acceptable considering that they have a value higher than 0.79. Descriptive test (mean) and inferential test (exploratory statistics analysis) were used to analyze the data. These data were analyzed with Spss software version 16.Results: In general, the 8 factors (pedagogical, individual, managerial, administrative, technical, budgetary, organizational, and cultural) explained about 74.819 percent of the total Variance. The pedagogical factor had the highest proportion in explaining the variance (4.979 percent) and the cultural factor had the smallest proportion (1.588 percent).Conclusion: The pedagogical obstacle was the most important problem factor of using e-learning from the viewpoint of the students in the rehabilitation faculty of Hamadan University of Medical Sciences can be resolved by Review the content of education and expressing the content and to engage and activate students.}, keywords = {Student,. E-learning,Students,COVID19}, title_fa = {شناسایی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: نیاز به آموزش مجازی باتوجه به مزایای آن در مقایسه با آموزش سنتی در هر زمان احساس میشد که در ایام شیوع کووید 19 و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه ها،ضرورت این نوع آموزش به اوج خود رسید. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در عدم استفاده مناسب از آموزش مجازی در ایام کووید 19 از دیدگاه دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان می-باشد.روش کار: مطالعه حاضر توصیفی، مقطعی است. جامعه آماری دانشجویان دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی همدان به تعداد 350 می باشند که براساس جدول مورگان از بین آن ها  نمونه ای به تعداد 206 نفر براساس معیار ورود و خروج به روش تصادفی انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه، از نظرات 10 متخصص در این حوزه استفاده شد که براساس فرمول CVR مورد بررسی قرار گرفت مقدار بدست آمده مجموع پرسشنامه 98/0 بود که براساس جدول لاوشه مقدار قابل قبولی می باشد. همچنین شاخص روایی محتوایی CVI برای مربوط بودن، واضح بودن و ساده بودن به ترتیب 89/0، 93/0، 90/0 بود که با توجه به اینکه  مقدار بالاتری از 79/0 دارند مورد قبول است. جهت بررسی داده-ها از آزمون توصیفی(میانگین) و آزمون استنباطی(تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شد این داده ها با نرم افزار Spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: بطور کلی 8 عامل (آموزشی، فردی، اجرایی، مدیریتی، فنی، بودجه ای، سازمانی، فرهنگی) در مجموع 819/74  درصد از کل واریانس راتبیین می کند که عامل پداگوژی 979/4 درصد از تبیین واریانس بیش ترین سهم را در تببین متغییر داشت و عامل فرهنگی 588/1 درصد از تبیین واریانس کمترین سهم را در تبیین متغییر داشت.نتیجه گیری: مهم ترین مشکلات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان در استفاده از آموزش مجازی در ایام کووید 19 مانع پداگوژی بود که نیاز است اساتید درباره محتوایی که تدریس می کنند و نحوه بیان آن محتوا  بازاندیشی کنند و باعث جلب توجه فراگیران و فعال شدن آن ها شوند.}, keywords_fa = {یادگیری الکترونیکی,دانشجویان,کووید 19}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17433.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17433_e7b9456257e9844dd4845c0776b927eb.pdf} }