@article { author = {Soltani, Morteza and Amini, Mahnaz and Milani, Nasrin and Hashemzadeh, kamila and Ganji, Azita and Lotfi, Zahra and Hatefi olaee, Asie and Mohebbi, Masoud}, title = {The effect of virtual distance learning on physical examination competency of internal medicine residents}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {12}, number = {3}, pages = {50-58}, year = {2021}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2020.51895.1083}, abstract = {Introduction: The recent technological advancement has regrettably resulted in the preference of para clinical services over physical examination by physicians. This study is carried out to evaluate a new (remote learning) method for better instruction of physical examination skills to the first-year internal medicine residents as a sample of medical population and using available equipment.Materials & Methods: This Quasi-Experiment study was carried out on 11 first-year internal medicine residents in 2019. Residents initially were assessed in an Objective Structured Clinical Examination (OSCE) based on a standard checklist. Then, online learning resources in the form of videos from 7 common headlines of internal diseases were provided for one month. Residents were re-evaluated in the next OSCE.Results: Comparison of the scores of all stations before and after the intervention showed that intervention has increased the average of total score of residents significantly. It should be noted that in all stations the difference was significant in all station (P<0/001) except the station of chronic bronchitis (P=0.243).Conclusion: this study showed that using virtual learning resources can be a proper method for enhancing the level of competency in clinical examination of residents.}, keywords = {Physical examination,Virtual education,educational media,educational videos,clinical skills}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش مجازی هدفمند بر مهارت معاینه فیزیکی دستیاران تخصصی داخلی}, abstract_fa = {مقدمه: متاسفانه در سالهای اخیر با پیشرفتهای حاصله در تکنولوژی اقبال عمومی پزشکان به استفاده از معاینه فیزیکی کاهش یافته است و لیکن تمایل به استفاده از پاراکلینیک افزایش یافته است. ما بر آن شدیم  تا در این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مجازی بر  انتقال مهارت معاینه فیزیکی دستیاران تخصصی داخلی به عنوان نمونه ای از جامعه پزشکی و با توجه به امکانات موجود صورت پذیرفت.روش کار: این مطالعه به روش نیمه تجربی   بر روی 11 نفر از دستیاران تخصصی سال یک داخلی در سال تحصیلی 97 انجام شد.  ابتدا دستیاران  در آزمون ساختارمند بالینی (OSCE) براساس چک لیست استاندارد ، مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس فیلم ها اموزشی  از 7 فصل شایع مربوط به بیماریهای داخلی به صورت DVD و آنلاین به مدت یک ماه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت و مجددا دستیاران در آزمون ساختارمند بالینی بعد، مورد ارزیابی قرار گرفتند.نتایج: مقایسه ی نمره ی تمام ایستگاه ها قبل و بعد از انجام مداخله نشان داد که میانگین مجموع نمره ی کل دستیاران در هفت ایستگاه پس از انجام مداخله با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. که در تمامی ایستگاه ها 001/0P< می باشد به جز ایستگاه برونشیت مزمن که 243/0P= می باشد. در نتیجه به جز ایستگاه برونشیت مزمن، در سایر ایستگاه ها تفاوت معنادار بوده است.نتیجه گیری: در این مطالعه نشان داده شد که استفاده از روش آموزش مجازی هدفمند می تواند شیوه ی مناسبی جهت تقویت سطح مهارت معاینه بالینی دستیاران باشد.}, keywords_fa = {معاینه فیزیکی,آموزش مجازی,مدیای آموزشی,فیلم آموزشی,مهارت بالینی}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17957.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_17957_f4de84daaed25f51206ec5f2b4ae7a2a.pdf} }