@article { author = {Sadati, Leila and Nouri, Zahra and Karami, Sahar and Edalat, Fatemeh and Abjar, Rana}, title = {Explaining the experiences of Part-time undergraduate operating room students from teaching by blended learning method: A qualitative approach}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {13}, number = {1}, pages = {1-10}, year = {2022}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2021.54833.1119}, abstract = {Introduction: Blended learning (BL) is trending among medical education colleges around the world, and its many benefits, including the lack of physical presence in all sessions, have led to the popularity of this teaching method for adult learners. Therefore, the present study was conducted to explain the experiences of Part-time undergraduate operating room students from teaching by Blended learning method.Materials & Methods: This qualitative research was conducted by content analysis method in the first semester of 2019. Data were collected through semi-structured interviews during 15 interviews with Part-time operating room students. Then the data were analyzed by content analysis using MaxQDA2 software.Results: Data in three main categories of "challenges" with subcategories; Selection of appropriate curriculum content and secure social network, "Arrangements related to the implementation of the program by professors" category with sub-categories; Ability of teachers to teach and be motivated and the category of "brought" with subcategories; Multiplicative individual growth and interaction and increased self-confidence were categorized.Conclusion: Based on the findings of the study, the use of this teaching method with considerations such as a suitable Internet platform, the existence of motivation and capability in professors, the selection of appropriate content can lead to satisfaction of adult students working in medical centers and individual growth and provide more versatility and interaction in the classroom.}, keywords = {Blended learning,Operating room,part-time undergraduate student,Qualitative approach,Content Analysis}, title_fa = {تبیین تجارب دانشجویان ناپیوسته اتاق عمل از تدریس به روش یادگیری ترکیبی: یک رویکرد کیفی}, abstract_fa = {مقدمه: در حال حاضر، تدریس به شیوه یادگیری ترکیبی در بین کالج‌های آموزش پزشکی در سراسر جهان رو به پیشرفت است و مزایای متعدد آن از جمله عدم الزام به حضور فیزیکی در تمام جلسات درسی، منجر به محبوبیت این شیوه آموزشی در بزرگسالان شاغل شده است. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان ناپیوسته اتاق عمل از تدریس به روش یادگیری ترکیبی انجام شد.روش کار: این پژوهش کیفی به روش تحلیل محتوا در نیمسال اول تحصیلی سال 98 انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته در طی 15 مصاحبه از دانشجویان ناپیوسته اتاق عمل بدست آمد. سپس داده‌ها به روش آنالیز محتوی و با کمک نرم افزار MaxQDA2 تحلیل شد.نتایج: داده‌ها در 3 طبقه اصلی «چالش‌ها» با زیر طبقات؛ انتخاب محتوی درسی مناسب و شبکه اجتماعی مطمئن، طبقه «تمهیدات مرتبط با اجرای برنامه توسط اساتید» با زیر طبقات؛ توانمندی اساتید در تدریس و با انگیزه بودن و طبقه «آورده‌ها» با زیر طبقات؛ رشد فردی چند جانبه و تعامل و افزایش اعتماد به نفس دسته‌بندی شد.نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش، بکارگیری این شیوه تدریس مشروط به رعایت ملاحظاتی از جمله بستر اینترنتی مناسب، وجود اساتیدی با انگیزه و توانمند، انتخاب محتوای مناسب می تواند منجر به رضایتمندی دانشجویان بزرگسال و شاغل در مراکز درمانی گردد و موجبات رشد فردی چند جانبه و تعامل بیشتر آنها در کلاس‌های درسی را فراهم نماید.}, keywords_fa = {یادگیری ترکیبی,اتاق عمل,دانشجوی کارشناسی ناپیوسته,رویکرد کیفی,تحلیل محتوا}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_18327.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_18327_b9b52e59f80a8d1804fa544feb7d2e3b.pdf} }