@article { author = {Allahyari, Abolghasem and Mohebbi, Masoud and Farzanehfar, Mohammadreza and Abbasi shaye, zahra and Akbarirad, Mina and Goshayeshi, Ladan and Emadzadeh, Ali and Milani, Nasrin}, title = {Evaluation of the satisfaction of residents of the Internal medicine department of Mashhad University of Medical Sciences from combined education (virtual and face-to-face) in 2020}, journal = {Horizon of Medical Education Development}, volume = {13}, number = {2}, pages = {18-6}, year = {2022}, publisher = {Mashhad University of Medical Sciences}, issn = {2228-6438}, eissn = {2008-5540}, doi = {10.22038/hmed.2021.55694.1129}, abstract = {Introduction: The Covid-19 disease pandemic has affected various aspects of life including medical education. Therefore, it has been inevitable to shift medical education programs towards "combined virtual and face-to-face learning and hybrid learning". In this regard, we activated a   virtual education system along with face-to-face training to improve the education of learners in the internal medicine department.Materials & Methods: A present quasi-experimental study without control group was performed on residents of the internal medicine department of Mashhad University of Medical Sciences residing in both Imam Reza and Ghaem hospitals from March 2020 to December 2021 by census. Virtual training started alongside face-to-face training. Student satisfaction was assessed using the Distance education learning environments survey (DELES) questionnaire, the validity and reliability of which have been assessed in previous studies. All learners who did not answer more than one of the 30 questions in the questionnaire and final year students were excluded from the study. Data analysis was performed using SPSS software (22).Results: A total of 26 learners were participated in the survey, including 10 men (38.5%) and 12 women (46.5%) and 4 individuals with undisclosed gender. In this survey, the level of satisfaction with the new implemented integrated education program in the internal group was %66.66. The greatest scores given by the learners to the system belonged to the ability to share information and the opportunity to cooperate with other students.Conclusion: The results of this survey showed that learners were very satisfied with the combined learning system as a part of their educational program. Improving learners' outcomes and feedback after moving to combined method of virtual and face-to-face training, despite all the constraints imposed during the Covid-19 Pandemic era, promises a brighter future in training programs of the internal medicine department.}, keywords = {Learning,Teaching,Method,Education}, title_fa = {ارزیابی میزان رضایت دستیاران تخصصی بخش داخلی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از آموزش ترکیبی (مجازی و حضوری) در سال 1399}, abstract_fa = {مقدمه: پاندمی بیماری کووید، جنبه های مختلف زندگی از جمله آموزش پزشکی را تحت تاثیر قرار داده است. لذا  در این شرایط  به نظر می‌رسد شیفت آموزش پزشکی به سمت آموزش ترکیبی مجازی و حضوری اجتناب‌ ناپذیر باشد. ما تلاش کردیم  جهت ارتقاء آموزش فراگیران در بخش داخلی، از این شیوه نوین استفاده  کنیم.روش کار: مطالعه حاضر، به صورت شبه تجربی بدون گروه کنترل، بر روی تمام دستیاران تخصصی بخش داخلی بیمارستان امام رضا و قائم دانشگاه علوم پزشکی مشهد از فروردین 1399 تا دی 1399 به صورت سرشماری انجام شد. آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری، شروع شد. میزان رضایتمندی فراگیران از طریق پرسشنامه Distance education learning environments survey(DELES)  که روایی و پایایی آن در مطالعات گذشته بررسی شده است، مورد ارزیابی قرار گرفت. تمام فراگیرانی که بیش از یک سوال از 30 سوال پرسشنامه را پاسخ نداده بودند و نیز دانشجویان سال اخر از مطالعه خارج شدند. انالیز داده ها با استفاده ازنرم افزار spss (22) انجام  شد.نتایج: در مجموع 26 نفر در این نظر سنجی شرکت کردند که شامل 10 مرد(38.5%) و 12 زن (46.5%) و 4 نفر که جنسیت  انها مشخص نشده بود. در این نظرسنجی، میزان رضایت از برنامه اجرا شده نوین آموزش تلفیقی در گروه داخلی " به میزان (66.66%) بود. در رابطه با سوالات بیشترین امتیازات را فراگیران به توانایی اشتراک اطلاعات (4.11) و همکاری با دانشجویان دیگر (4.07) ذکر کردند.نتیجه گیری: نتایج این نظرسنجی، نشان دهنده، تمایل فراگیران به آموزش مجازی به عنوان بخشی از فرایند آموزشی، بود. بهبود نتایج و بازخوردهای فراگیران پس از حرکت به سمت آموزش ترکیبی مجازی و حضوری، علی رغم تمام محدودیت های اعمال شده در دوران پاندمی کووید نوید از آینده ای روشن تر در آموزش گروه داخلی است.}, keywords_fa = {یادگیری,آموزش دادن,روش,تعلیم و تربیت}, url = {https://hmed.mums.ac.ir/article_18329.html}, eprint = {https://hmed.mums.ac.ir/article_18329_adb262ebc0cc0f3b92c27edddcec5834.pdf} }