%0 Journal Article %T آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی %J افق توسعه آموزش علوم پزشکی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2228-6438 %A صاحب زاده, ماندانا %A مهری, منصوره %D 2021 %\ 09/23/2021 %V 12 %N 3 %P 97-112 %! آموزش عالی و بررسی روش های یادگیری خودمحور در آموزش مجازی %K آموزش عالی %K یادگیری خودمحور %K یادگیری خودتنظیمی %K یادگیری مبتنی بر مسئله %R 10.22038/hmed.2020.53747.1110 %X مقدمه: آموزش، موتور حیاتی و اقتصادی هر جامعه ای می باشد که در پی اپیدمی کووید-19، از حالت سنتی به حالت الکترونیک تغییر پیدا کرد و زمینه لازم را برای ایجاد تفکر خود-آموزی تشکیل داد. در حوزه آموزش، مفهومی به نام self-directed learning وجود دارد که از سه قسمت مجزا تشکیل شده است: self به معنای شخصی، directed به معنای  هدایت کننده و  learningبه معنای یادگیری می باشد. در واقع یادگیری خودمحور شامل کلیه فرایندهای شناختی و انگیزشی می باشد که یادگیرنده متناسب با آن هدف گزینی کرده و در جهت آن  برنامه ریزی می کند.روش کار: این پژوهش یک مطالعه مروری روایتی بر برخی مقالات و کتاب های منتشر شده در زمینه یادگیری خودمحور از سال های 1975 تا 2020 می باشد.نتایج: برای دستیابی به خودراهبری در یادگیری، لازم است تا مهارت ها و ویژگی هایی را در خود تقویت کرد. در واقع هم یادگیرنده هم یاددهنده دارای نقش هایی می باشند که یاددهنده می تواند به اثربخش بودن یادگیری خود کمک کند.نتیجه گیری: یکی از راهکارهای موثر برای خودراهبر بودن در یادگیری، انگیزه و تعهد شخص می باشد. درواقع یادگیری خودمحور هنگامی اثربخش خواهد بود که ابتدا فرد نیاز به یادگیری را در خود احساس کرده سپس اهداف یادگیری موفق را تعیین نموده و در نهایت برای نیل به اهداف از وسایل ارتباطی، مشارکت و نظارت یاددهنده کمک گیرد. %U https://hmed.mums.ac.ir/article_17219_7397cd246102b34ab5c3ce4538f7b007.pdf