%0 Journal Article %T دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی %J افق توسعه آموزش علوم پزشکی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2228-6438 %A جانی, محمد رضا %A برزگری اسفدن, زهره %A رزم ارا, محمدرضا %A نیکخواه بیدختی, اسما %A قریب, حمید %A دستجردی, قاسم %A لطفی, حسین %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 12 %N 4 %P 84-74 %! دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی %K عوامل تسهیل‌کننده %K عوامل بازدارنده %K آموزش بالینی %K دانشجویان علوم پزشکی %R 10.22038/hmed.2020.52169.1087 %X مقدمه: در جهان امروز با گسترش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بحث در مورد کیفیت آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است به‌طوری که مسائل و مشکلات دانشجویی از موضوعات بسیار حیاتی به‌حساب می‌آید. لذا این مطالعه باهدف بررسی دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی در سال 1395 انجام گرفت.روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی کلیه مربیان بالینی (22 نفر) و دانشجویانی دانشکده پرستاری و مامایی قاین که واحد کارآموزی دارند (280 نفر) به‌صورت سرشماری انجام شد ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، 38 سؤال در رابطه با عوامل تسهیل‌کننده و 27 سؤال عوامل بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارت‌های بالینی بود داده‌ها توسط Spss ورژن 22 تجزیه و تحلیل شد..نتایج: نتایج نشان داد که میانگین سنی در مربیان 54/4±13/32 و در دانشجویان 24/3±4/22 سال بود. در توزیع فراوانی عوامل بازدارنده از دیدگاه مربیان، ارتباط بین مربی و دانشجو 7/XMRبررسی عوامل تسهیل کننده از دیدگاه مربیان، رضایت دانشجو از نحوه ی ارائه ی دروس عملی و تئوری 7/XMR درصد بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص دادند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده جهت تسهیل در نحوه ارائه دروس تئوری و نظری و بهبود ارتباط بین دانشجویان و مربی‌ها و همچنین با ایجاد انگیزه و مسئولیت در دیگر اعضای تیم بهداشتی – درمانی، بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسئولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی پیشنهاد می‌شود. %U https://hmed.mums.ac.ir/article_18321_b436b8c895e12bc52e9113b1bf73494c.pdf