%0 Journal Article %T بررسی سبک تدریس اعضای هیئت علمی و رابطه آن با برخی ویژگی‌های دموگرافیک آنان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %J افق توسعه آموزش علوم پزشکی %I دانشگاه علوم پزشکی مشهد %Z 2228-6438 %A شکورنیا, عبدالحسین %A اورکی, مجتبی %A الهام پور, حسین %A ایزدپناه, شبنم %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 13 %N 2 %P 38-27 %! بررسی سبک تدریس اعضای هیئت علمی و رابطه آن با برخی ویژگی‌های دموگرافیک آنان در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز %K سبک تدریس %K هیات علمی %K علوم پزشکی %R 10.22038/hmed.2021.57026.1144 %X مقدمه: سبک های تدریس اصول و روش‌هایی هستند که مدرسین بکار می‌گیرند تا امکان یادگیری و انتقال اطلاعات را برای فراگیران فراهم نمایند. سبک تدریس اغلب منعکس کننده نظریات مدرسین نسبت به تدریس است و از جایگاه مهمی در آموزش برخوردار است. با توجه به اهمیت سبک‌های تدریس در یادگیری دانشجویان، این مطالعه با هدف بررسی سبک تدریس اعضای هیات علمی و رابطه آن با برخی ویژگی دموگرافیک اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1399 انجام شد.روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 172 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به روش نمونه گیری طبقه ای وارد مطالعه شده و مورد بررسی قرار گرفتند. روش ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد تدریس گراشا-ریچمن شامل 40 سوال بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای و همبستگی پیرسون از طریق نرم افزار SPSS-18 تحلیل شد.نتایج: از بین 172 عضو هیئت علمی مورد بررسی 90 نفر(5/52 درصد) مذکر و 82 نفر(5/47 درصد) مونث و با میانگین سن 8/8±95/45 سال بودند. یافته‌های مطالعه نشان داد که اساتید از سبک تدریس آمرانه با فراوانی 9/27 درصد و سبک تدریس خبره با 8/23 درصد بطور معنی داری بیشتر از سایر سبک‌ها استفاده می‌کنند(007/0=p). همچنین کمترین سبک‌های مورد استفاده اساتید نیز سبک‌های تدریس تسهیل کننده با1/15درصد و وکالتی با 2/12 درصد بودند. 9/20 درصد از افراد مورد مطالعه نیز از سبک تدریس فردی استفاده می‌کردند. محاسبه ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سن، جنس، رتبه علمی، سابقه تدریس و دانشکده محل تدریس با سبک تدریس اساتید رابطه معنی‌دار آماری وجود ندارد(05/0