دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
7
2
2016
08
22
روائی محتوی برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری از دیدگاه جامعه حرفه ای
4
8
FA
حسین
کریمی مونقی
دانشیار: الف- مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد ب- گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ج- گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
امیرحسین
میرحقی
استادبار،دکترا پرستاری، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ساناز
عیسی زاده
کارشناس پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
10.22038/hmed.2016.13607
<strong><span style="font-family: Calibri;"> </span></strong><br /> <strong>مقدمه:</strong> برنامه درسی کارشناسی پرستاری باید با نیازهای بیماران و نظام سلامت تطابق داشته باشد. با این حال، مشخص نیست این برنامه تا چه حد می تواند پاسخگوی نیاز جامعه دارد. این مطالعه با هدف تعیین روائی محتوی برنامه درسی کارشناسی پرستاری بر پایه نظرات کارکنان با سابقه نظام سلامت صورت گرفته است.<br /> <strong>روش کار:</strong> این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از تیر 1393 تا شهریور 1394 بطول انجامیده است.<br /> پژوهشگران با پرسشنامه پژوهشگر ساخته بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و معیارهای ورود و خروج داده ها را جمع آوری کردند. توافق ارزیابان بر سر موارد نمره داده شده برای هر آیتم (<span style="font-family: Calibri;">I-CVI</span>) و دوره (<span style="font-family: Calibri;">S-CVI</span>) محاسبه شده است.<br /> <strong>یافته ها:</strong> سی و دو نفر با میانگین سنی 43 و میانگین سابقه کاری 20 به نمونه مطالعه وارد شدند. میانگین ضریب روائی محتوا برنامه درسی پرستاری 83/0 بود. بیشترین ضریب روائی محتوا 1 و کمترین 50/0 بود.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> موضوع های برنامه درسی ارتباط قابل قبولی با ضرورت های مراقبت بالینی دارند اما توجه به تخصصگرائی در برنامه درسی می تواند روائی محتوا آن را به طور قابل توجهی ارتقا دهد. از این رو توصیه میشود در برنامه درسی کارشناسی پرستاری دوره ها تخصصی سازی شوند.<br /> <strong>کلیدواژه ها:</strong> آموزش، پاسخگو، روائی، برنامه درسی، پرستاری<br /> <br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong>
آموزش,پاسخگو,روائی,برنامه درسی,پرستاری
https://hmed.mums.ac.ir/article_13607.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13607_77ca8aa5130f32b655d7d94285c6f0f3.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
7
2
2016
08
22
ضرورت به بروز رسانی آموزش میکروب شناسی از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مشهد
9
13
FA
مجید
خادم رضاییان
0000-0003-2698-176X
متخصص پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشمتخصص پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
khademrm@mums.ac.ir
کیارش
قزوینی
دانشیار،گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مسعود
یوسفی
استادیار، گروه میکروب شناسی و ویروس شناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
10.22038/hmed.2016.13608
<br /> <strong>مقدمه: </strong> با توجه به اهمیت آموزش و نقش آن در پیشرفت جامعه بایستی برنامههای آموزشی را از نظر میزان دستیابی به اهداف به دقت مورد بررسی قرار داد. با توجه به اینکه فراگیران از بهترین منابع برای بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه های آموزشی هستند، مطالعه حاضر به منظور بررسی نظرات دانشجویان دندانپزشکی در خصوص آموزش درس میکروب شناسی شامل باکتری شناسی و ویروس شناسی انجام شد.<br /> <strong>روش کار:</strong> این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1393 بر روی 49 نفر از دانشجویان مقطع علوم پایه دندانپزشکی انجام شد. نظرات دانشجویان در خصوص اهمیت موضوع، برآورده کردن نیازهای آموزشی، ارتباط بالینی، کاربرد حرفه ای درس و نیاز به بازنگری درس در آینده توسط پرسشنامه محقق ساختهای که روایی و پایایی آن به تایید رسیده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از نرم افزار <span style="font-family: Calibri;">SPSS 23</span> مورد ارزیابی قرار گرفت. سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.<br /> <strong>یافته ها:</strong> 17 نفر (7/34%) از شرکت کنندگان مرد بودند. میانگین سنی شرکت کنندگان 13/1±76/19 سال بود. آیتمهای "نیاز به تغییر سرفصلها منطبق بر رشته دندانپزشکی" و "تدریس توسط اساتید <span style="font-family: Calibri;">MD</span> منجر به ارتباط علوم پایه و بالینی میشود" به ترتیب بیشترین امتیاز (9/0±2/4 و 6/0±1/4)را به خود اختصاص دادند. کمترین امتیاز (4±1/2)مربوط به آیتم "مطابقت سرفصل های درس با نیاز شغلی دندانپزشکان" بود.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> به نظر می رسد بر اساس نظر دانشجویان، مطالب ارائه شده در کوریکولوم این درس با نیاز های آتی دانشجویان مطابقت ندارد. بازبینی کوریکولوم می تواند راهگشای این مشکل باشد.<br /> <strong>واژههای کلیدی:</strong> میکروب شناسی، دندانپزشکی، آموزش
میکروب شناسی,دندانپزشکی,آموزش
https://hmed.mums.ac.ir/article_13608.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13608_ed3b9bf81659c38e57f6394c224df1b0.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
7
2
2016
08
22
پیش بینی راهبردهای خودتنظیمی از مولفههای کنترل تفکر
14
20
FA
حسین
زارع
استاد، دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سمیه
رجب زاده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، کارشناس مدیریت امور هیات علمی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
rajabzadehs2@mums.ac.ir
نجمه
مقدمی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
10.22038/hmed.2016.13609
<strong>چکیده</strong>
<strong>مقدمه:</strong> با رشد و گسترش نظام شناختی، مجموعهای از فرآیندهای فراشناختی شکل می گیرد که موجب یادگیری هدفمند شده و تنظیم و کنترل، فرآیندهای فکری فرد را در موقعیت یادگیری هدایت میکند. لذا، پژوهش حاضر با هدف، پیش بینی خودتنظیمی در مولفههای کنترل تفکر صورت گرفت.
<strong>روش کار:</strong> پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد، در سال تحصیلی 93-92 بود. 145 نفر به روش تصادفی ساده، به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه کنترل تفکر ولز و دیویس و پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد را تکمیل کردند.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که از بین مولفه های پنجگانه کنترل تفکر، مولفهی پرت کردن حواس، ارزیابی مجدد، تنبیه و کنترل اجتماعی با خودتنظیمی همبستگی مثبت و معناداری دارد. با این حال، بین مولفهی نگرانی با خودتنظیمی همبستگی منفی مشاهده شد. در واقع، یافته مذکور حاکی از این است که خودتنظیمی منجر به پرت کردن حواس و تغییر عمدی توجه از فکر ناراحت کننده به افکار دیگری می گردد (05/0><span style="font-family: Calibri; font-size: medium;">p</span>).
<strong>نتیجه</strong><strong>گیری: </strong>در مجموع با توجه به یافته حاصل، می توان گفت که سازه خودتنظیمی افراد را قادر میکند جهتگیری هدفهای خود را در فرآیند یادگیری رشد داده و فرصتهایی را برای آنها فراهم میکند تا به طور فعال، فرآیندهای فکری خود را مورد ارزشیابی و نظارت قرار دهند.
<strong>کلید واژه ها:</strong> کنترل تفکر، خودتنظیمی، آموزش، راهبردهای تفکر
<strong><br clear="all" /> </strong>
کلید واژه ها: کنترل تفکر,خودتنظیمی,آموزش,راهبردهای تفکر
https://hmed.mums.ac.ir/article_13609.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13609_4f13388053587e6d15757dcbff3cc468.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
7
2
2016
08
22
سنجش میزان رضایتمندی از کتابخانه دانشکده دندانپزشکی مشهد
21
28
FA
فاطمه
رضاپور
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران
عبدالله
جوان رشید
کارشناس آمار، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
اعظم السادات
مدنی
استاد، گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد، ایران.
10.22038/hmed.2016.13610
<strong>چکیده</strong>
<strong>مقدمه:</strong> پژوهش حاضر با هدف مقایسة دیدگاه دانشجویان مقطع عمومی و تخصصی و اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی مشهد دربارة کیفیت خدمات کتابخانه این دانشکده و با استفاده از ابزار لایبکوآل انجام گرفت.
<strong>روش بررسی:</strong> پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعه پژوهش را 148 نفر از دانشجویان مقطع عمومی و تخصصی و اعضای هیات علمی دانشکده دندانپزشکی مشهد تشکیل دادند. ابزار مطالعه پرسشنامهای بود که بر اساس ابزار لایبکوآل آماده شد و سپس با شرایط کتابخانه دانشکده دندانپزشکی تغییراتی در آن صورت گرفت، که بر اساس آن، کیفیت خدمات کتابخانه در دو سطح" موجود و مورد انتظار "مورد بررسی قرار گرفت.
<strong>یافته ها:</strong>اختلاف نظر سه گروه، در مورد دو مولفه کیفیت خدمات و کنترل اطلاعات معنیدار بودند؛ اما در مورد مولفه فضای کتابخانه معنی دار نبود و بین سه گروه مورد بررسی در وضعیت مورد انتظار، در هیچ یک از سه مولفه تفاوتی مشاهده نشد. امتیاز همه مولفههای مورد بررسی در هر دو حالت موجود و مورد انتظار از وضعیت ایده آل بهطور معنی داری کمتر بود.
<strong>نتیجه گیری:</strong> با توجه به محدودیتهای این مطالعه و ابعاد مطرح شده در لایبکوآل و در نظر گرفتن پیشنهادات و نیازهای کاربران کتابخانه، مولفههای مورد بررسی کتابخانه مطلوب نیست و باید جهت ارتقاءکیفیت خدمات کتابخانه تمهیداتی اندیشید.
<strong>کلیدواژه: </strong>ارزیابی کیفیت خدمات، مدل تحلیل شکاف (لایبکوآل)، کتابخانه دانشگاهی، دانشکده دندانپزشکی مشهد
کلیدواژه: ارزیابی کیفیت خدمات,مدل تحلیل شکاف (لایبکوآل),کتابخانه دانشگاهی,دانشکده دندانپزشکی مشهد
https://hmed.mums.ac.ir/article_13610.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13610_e48c7d5077bf6cfaa0efe32367959e2e.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
7
2
2016
08
22
ادغام برنامه آموزشی مقطع فیزیوپاتولوژی پزشکی عمومی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد
29
32
FA
علی
بهاری
دانشیار، عضو هیئت علمی گروه داخلی، فوق تخصص گوارش بالغین، مرکز تحقیقات گوارش دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
روح انگیز
پورامین
مسؤول ریفورم آموزش پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
ندا
چوبدار
رئیس اداره آموزش دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
10.22038/hmed.2016.13619
<br /> مسئله ادغام در آموزش پزشکی، یک استراتژی آموزشی مهم در علم پزشکی محسوب میشود که هماهنگی موضوعی در ذهن دانشجو، افزایش سطح یادگیری و در سطح وسیعتر، افزایش کیفیت آموزش را دربرمیگیرد. بر این اساس پژوهش حاضر به منظور سنجش میزان رضایت گروهی از دانشجویان و اساتید درگیر در بازنگری از ادغام شیوههای آموزشی در مقطع فیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان ورودی مهرماه1389و بعد از آن و گروهی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تشکیل می دهند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق<span style="font-family: Calibri;"></span>ساخته بر اساس طیف لیکرت طراحی و تنظیم شد و از نظر روایی و پایایی مورد تایید اساتید گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده<span style="font-family: Calibri;"></span>ها از روشهای آماری توصیفی استفاده شده است. یافته<span style="font-family: Calibri;"></span>های پژوهش نشان داد ادغام برنامه آموزشی مقطع فیزیوپاتولوژی منجر به افزایش رضایتمندی دانشجویان از دوره مذکور شده است.<br /> <strong>واژگان کلیدی:</strong> ادغام، فیزیوپاتولوژی، پزشکی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد،
ادغام,فیزیوپاتولوژی,پزشکی عمومی,دانشگاه علوم پزشکی مشهد
https://hmed.mums.ac.ir/article_13619.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13619_46f6f53ac1a76844470d52f9c56df9e2.pdf
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2008-5540
7
2
2016
08
22
آزمونهای مبتنی بر ویژگی کلیدی در ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی: یک بررسی مروری
33
38
FA
رضا
اخوان
استادیار، عضو هیئت علمی گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
بیتا
عباسی
استادیار، عضو هیئت علمی گروه رادیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
10.22038/hmed.2016.13621
<br /> یکی از مهمترین وظایف نظام آموزشی در علوم پزشکی تربیت نیروهایی است که بتوانند در آینده به درستی پاسخگوی نیازهای سلامت جامعه باشند. برای دستیابی به این هدف طراحی سیستم های ارزیابی که بتوانند قدرت استنتاج بالینی فراگیران را در زمانی مناسب و با پایایی و روایی قابل قبول ارزیابی کنند، ضروری است. آزمونهای مبتنی بر ویژگی کلیدی یکی از بهترین ابزارهای موجود در این زمینه هستند که به ارزیابی تصمیمگیریهای کلیدی و حیاتی در اداره بیماران می پردازند. این آزمونها مهارت فراگیران در مواجهه با طیف وسیعی از سناریوهای بالینی را مورد ارزیابی قرار می دهند.<br /> آزمونهای ویژگی کلیدی ابزارهای سنجش انعطاف پذیری هستند، که میتوان آنها را با ساختارهای مختلفی مانند سوالات چهارگزینهای یا سوالات تشریحی کوتاه پاسخ طراحی نمود. به نظر میرسد که در آیندهای نه چندان دور این آزمونها به صورت گستردهای در آزمونهای جامع فراگیران رشتههای پزشکی کشورمان مورد استفاده قرار گیرند.<br /> <br /> <strong><br clear="all" /> </strong><br /> <br /> <strong><br clear="all" /> </strong>
https://hmed.mums.ac.ir/article_13621.html
https://hmed.mums.ac.ir/article_13621_7f0f64e95cc5032b0037d4d6b09174c7.pdf