TY - JOUR ID - 17142 TI - سنجش تکوینی و بازخورد اثربخش در آموزش پزشکی JO - افق توسعه آموزش علوم پزشکی JA - HMED LA - fa SN - 2228-6438 AU - مستور, هانیه AD - استادیار گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 11 IS - 3 SP - 121 EP - 101 KW - سنجش تکوینی KW - بازخورد KW - بازخورد اثربخش KW - آموزش پزشکی DO - 10.22038/hmed.2020.52618.1093 N2 - مقدمه: سنجش تکوینی می­تواند فرایند یاددهی و یادگیری را بهبود بخشد. این نوع از سنجش به همراه ارائه بازخورد اثربخش، فرایند پیوسته و مستمری است که شواهد کارآمدی در خصوص میزان دستیابی به پیامدهای یادگیری در راستای اصلاح یا بهبود عملکرد یادگیرندگان فراهم می­آورد.روش کار: در این مطالعه مروری عبارات کلیدی مورد نظر شامل Formative Assessment، Electronic Formative Assessment، Digital Formative Assessment، Computer Assisted Formative Assessment، Feedback،Meaningful Feedback ، Cunstructive Feedback، Educational Feedback، Formative Feedback، Effective Feedback و Medical Education در مطالعات در دسترس پایگاه‌های اطلاعاتی بین­المللی مانند Scopus، Eric، ProQuest، Google Scholar، PubMed، Wiley Online Library، ScienceDirect و Web of Science در بازه سال‌های 2010 تا 2020 میلادی مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج: در مجموع 59 سند به عنوان مرتبط­ترین مطالعات مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند. یافته­ها حاکی از آن بود که استفاده مستمر از سنجش تکوینی و ارائه بازخورد اثربخش منجر به تاثیرات کارآمدی در فرایند یاددهی و یادگیری می­شود.نتیجه­ گیری: سنجش تکوینی نتایج مثبتی بر یادگیری داشته و با ارائه بازخورد اثربخش، تفاوت چشمگیری در کیفیت فرایند یاددهی و یادگیری ایجاد می­نماید. در واقع، بازخورد اثربخش حلقه ارتباطی بین سنجش تکوینی و یادگیری می­باشد و ‌یکی از عناصر بسیار مهم در ارزیابی یادگیرندگان است که منجر به کارکرد سنجش به عنوان ابزاری برای ‌یادگیری می­گردد. UR - https://hmed.mums.ac.ir/article_17142.html L1 - https://hmed.mums.ac.ir/article_17142_126001d09c805984396e3806ffe912a0.pdf ER -