TY - JOUR ID - 18333 TI - کیفیت آموزش در هر یک از بخش‎های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399 JO - افق توسعه آموزش علوم پزشکی JA - HMED LA - fa SN - 2228-6438 AU - بشردوست, نازنین AU - محمدی گوابر, مریم AU - میرفرهادی, نسترن AD - مرکز تحقیقات علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران AD - دانشکده دندان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران AD - دانشکده پرستاری و مامایی شهیدبهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 3 SP - 18 EP - 6 KW - کیفیت KW - آموزش بالین KW - دانشجویان KW - آموزش دندان‌پزشکی DO - 10.22038/hmed.2021.56577.1141 N2 - مقدمه: ارزیابی ساختار و محتوای آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان می‌تواند منبع مهمی برای تصمیم‌گیری مدیران آموزشی به شمار آید. لذا مطالعه‎ی حاضر با هدف تعیین کیفیت آموزش در هر یک از بخش‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی درسال 1399 انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه مقطعی تحلیلی کلیه دانشجویان سال‌های پنجم و ششم دندان‌پزشکی دانشکده دندانپزشکی رشت (88نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه دوبخشی شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه‎ی 23 آیتمی کیفیت آموزش در بخش‌های بالینی (مومنی دانایی و همکاران) درحیطه‌های دانش و عملکرد اساتید، رفتار اعضای هیئت‌علمی و پرسنل، امکانات بالینی و رضایت کلی دانشجویان بود. اطلاعات وارد نرم‌افزار 24 SPSS گردید. تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون‌های t-مستقل، آزمون اندازه‌های تکراری و آزمون همبستگی اسپیرمن) استفاده به عمل آمد. سطح معناداری در تمام آزمون‎ها( 05/0>p) در نظر گرفته شده است.نتایج :نتایج نشان داد میانگین سنی دانشجویان 36/1±59/24، 78نفر (6/88 درصد) مجرد و میانگین معدل دانشجویان 19/1 ± 73/15 بودند. بین میانگین نمره کیفیت آموزش در حیطه رضایت دانشجویان با بخش‌های بالینی ارتباط آماری معنادار بود (001/0>p). بالاترین میزان رضایت دانشجویان مربوط به بخش رادیولوژی و اطفال و پایین‌ترین نمره رضایت مربوط به بخش ارتودنسی وپروتز متحرک گزارش گردید. در حیطه‎ی دانش و عملکرد اساتید بخش اطفال بالاترین و بخش پروتز متحرک کمترین نمره (001/0>p)، در حیطه‎ی رفتار اساتید و پرسنل بخش اطفال بیشترین و بخش اندو کمترین (001/0>p)و در حیطه‎ی امکانات بالینی بخش اطفال بیشترین و بخش پروتز متحرک کمترین (001/0>p) نمره کیفیت آموزش را به خود اختصاص دادند.نتیجه گیری: با تکیه برنتایج مطالعه حاضر لزوم توجه مدیران آموزشی به بهبود رضایت دانشجویان دربخش‌های بالینی به همراه بازنگری در شیوه‌های آموزشی اساتید مطابق با کوریکولوم ضروری به نظر می‌رسد. UR - https://hmed.mums.ac.ir/article_18333.html L1 - https://hmed.mums.ac.ir/article_18333_a2b330be4e797ae9afb8181d62a03252.pdf ER -