TY - JOUR ID - 21071 TI - چکیده صوتی مقالات: ابزاری برای دستیابی به مخاطبان بیشتر و اشتراک ‎گذاری آسان JO - افق توسعه آموزش علوم پزشکی JA - HMED LA - fa SN - 2228-6438 AU - فلاح نژاد, سمیه AU - ابراهیمی, نگار AD - عضو مرکز تحقیقات سلول های بنیادی عصبی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران. AD - دانشجوی رشته پزشکی ،دانشگاه علوم پزشکی. دانشکده پزشکی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 13 IS - 2 SP - 4 EP - 1 KW - چکیده صوتی KW - چکیده ویدیوئی KW - اشتراک گذاری DO - 10.22038/hmed.2022.64992.1218 N2 - ارتباطات علمی معمولاً با فرمت نوشتاری مرتبط است و مقالات علمی همچنان بیشترین کاربرد را در دانشگاه‎ها برای انتشار پژوهش‎های تولید شده دارند. با این‎حال، با ظهور اینترنت و علم فن‏آوری اطلاعات، شیوه انتقال علم شاهد تغییرات عمیقی بوده است. در عصر ارتباطات دیجیتال، متخصصان و عموم مردم دائماً در یک محیط بصری متراکم غوطه‎ور هستند، به‎ویژه وقتی صحبت از محتوای علم و فناوری می‎شود. تصاویر در علم مدرن از همان ابتدا در مرکز فرآیندهای ارتباطی قرار داشته است. در حال حاضر یوتیوب پس از گوگل دومین موتور جستجوی وب پرکاربرد است و سواد علمی در بعد استاندارد، به درک عمومی از علم در سطح بین‌المللی می‏باشد  همانطور که می‎دانیم اینترنت و رسانه‎ها، نقش مهمی در ارتباطات جامعه علمی داشته و به نظر می‎رسد استفاده از این ابزارها با روشی خلاقانه، تأثیر بسزایی در توسعه و گسترش یافته‏های علمی محققان ایفا کند. امروزه انتشارات می‎توانند از ابزارهای ارتباطی جدید بهره‏مند شوند و مقالات، فراتر از اسناد متنی ساده‎ای باشند که حاوی برخی نمودارها و جداول هستند. به اشتراک‌گذاری نتایج از طریق منابع سمعی و بصری نقش مهمی در این فرآیند به دست آورده است. یک چکیده صوتی فرصتی برای ارتباط محققین در قالب چند رسانه‎‍‎‎‎ای غنی فراهم می‎کند. در سال‎های اخیر، استفاده از ویدئوها توسط جامعه علمی به طور گسترده‎ای افزایش یافته و محققان برای گسترش و تأثیر انتشارات علمی خود از رسانه‌های صوتی و تصویری استفاده می‌کنند .تأثیر علمی، میزان استفاده از یک اثر توسط سایر محققین است از آنجایی‎ که چکیده‏های صوتی تصویری باعث افزایش تعداد استنادات به مقاله، افزایش میزان درک از تحقیقات علمی توسط سایر محققین، افزایش اعتبار، شفافیت و محبوبیت مقاله می‎شود، توسط ناشرین و مجلات مورد توجه قرار گرفته است. UR - https://hmed.mums.ac.ir/article_21071.html L1 - https://hmed.mums.ac.ir/article_21071_3a1443ecf58f38b642c757d6a8069278.pdf ER -