2024-03-28T12:04:16Z
https://hmed.mums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1805
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
1
طراحی و روانسنجی چکلیست ارزیابی مهارتهای کلینیکی دانشجویان دندانپزشکی در واحد پروتز پارسیل عملی و بررسی میزان رضایتمندی ارزیابی شوندگان (دانشجویان) و ارزیابان (اعضای هیات علمی)
مریم
معماریان
مهران
بهرامی
محمد رضا
بابایی
محمد جواد
خرازی فرد
مقدمه: ارزیابی کلی GLOBAL RATING روشی سریع و آسان است اما نمرهی دریافتی دانشجو توسط اساتید مختلف در آن متفاوت بوده و نیز در صورت تکرار ارزیابی، ممکن است نتایج متفاوتی حاصل گردد. پژوهش حاضر با هدف طراحی ابزاری تحت عنوان چک لیست برای ارزیابی مهارتهای بالینی دانشجویان در واحد پروتز پارسیل عملی، و نیز بررسی میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان از چک لیست طراحی شده انجام شد. روش کار: با ارزیابی آیتمهایی در یک پنل تخصصی دیدگاههای اساتید اخذ و تغییرات لازم در آن اعمال و روایی محتوای چکلیست با روش Lawshe به تایید رسید. پایایی ابزار در دو سطح پایایی ارزیابان و پایایی ابزار با روش test-re-test انجام شد. و میزان رضایتمندی اساتید و دانشجویان با استفاده از یک معیار 5 قسمتی بررسی و گزارش گردید. نتایج: میزان رضایتمندی دانشجویان و اساتید از چکلیست بالا بود، بیشترین رضایتمندی اساتید در پاسخ به گزینهی (به نظر شما این روش ارزیابی، تا چه اندازه در عدم تأثیرپذیری از نظر شخصی ارزیابان در نمره دهی موفق میباشد؟) با میانگین 6/4 امتیاز و کمترین رضایتمندی هم دربارهی گزینهی (به نظر شما سهولت استفاده از این شیوهی ارزیابی برای ارزیابان چه اندازه است؟) با میانگین 0/3 امتیاز به ثبت رسید. نتیجه گیری: با توجه به روایی و پایایی مناسب چکلیست و نیز رضایتمندی دانشجویان و اساتید به نظر میرسد چکلیست طراحی شده بتواند برای ارزشیابی دانشجویان در این واحد درسی به کار گرفته شود.
روایی محتوا
پایایی
رضایتمندی
چکلیست
پروتز پارسیل عمل
2019
08
23
1
9
https://hmed.mums.ac.ir/article_15279_f7f88b79e1f03212bc019c1a80a657d6.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
1
تأثیر تناسب فرد- سازمان بر قصد ترک شغل با نقش میانجی تناسب فرد- گروه در بین پرستاران بیمارستانهای تخصصی دولتی شهرستان مشهد
براتعلی
نامدار بادلو
علی
شیرازی
یعقوب
مهارتی
مقدمه: امروزه پرستاری یکی از مشاغل با اهمیت و حیاتی در هر جامعهای است، یکی از چالشهای پیش روی نظام بهداشت و درمان و مدیران بیمارستانها، روند نگران کننده قصد ترک شغل پرستاران است. از جمله عواملی که میتواند در قصد ترک شغل پرستاران نقش مهمیداشته باشد، تناسب پرستاران با محیط کاریشان است. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی تأثیر تناسب فرد- سازمان بر قصد ترک شغل با نقش میانجی تناسب فرد- گروه در میان پرستاران بیمارستانهای تخصصی دولتی شهرستان مشهد است. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این تحقیق پرستاران رسمی، پیمانی و قراردادی شاغل در بیمارستانهای تخصصی دولتی مشهد به تعداد 1467 نفر میباشند که از بین آنها 305 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از روش پرسشنامه از نوع بسته پاسخ استفاده شد که ضریب پایایی این ابزار به روش آلفای کرونباخ 89/0 به دست آمده است. دادههای تحقیق از روشهای آمار توصیفی آمار استنباطی از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 18 وAMOS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: اثرات مستقیم و غیرمستقیم تناسب فرد- سازمان و تناسب فرد- گروه بر قصد ترک شغل پرستاران منفی و معنادار بود و همچنین اثر میانجی تناسب فرد- گروه بین تناسب فرد- سازمان بر قصد ترک شغل نیز تأیید شد. نتیجه گیری: بکارگیری و حفظ پرستارانی که از نظر باورها، اهداف و ارزشهای فردی، همخوانی و سازگاری مناسبی با چشم انداز، اهداف، اصول و ارزشهای نظام بهداشت و درمان دارند، باعث حفظ پرستاران و کاهش روند خروج و ترک داوطلبانه آنان و به تبع افزایش رضایتمندی بیماران و بهبود کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و ارتقای سلامت و رفاه کل جامعه میشود.
تناسب فرد- سازمان
تناسب فرد- گروه
قصد ترک شغل
2019
08
23
10
19
https://hmed.mums.ac.ir/article_15280_0b53f8a671b5ebbcdab3dc6a6c31ef35.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
1
دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش دورهی علوم پایه در سال 97
مجید
خادم رضاییان
زهرا
محمد زاده
مجید
فیروزی فورگ
کیارش
قزوینی
لیدا
جراحی
مسعود
یوسفی
مقدمه: ارزیابی وضعیت آموزش دندانپزشکی در مقاطع مختلف میتواند نقاط ضعف برنامه پی برد و تغییرات و اصلاحات لازم را در برنامه اعمال کرد. هدف از مطالعه حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی مقاطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به آموزش دورهی علوم پایه میباشد. روش کار: مطالعه حاضر، مقطعی است و در سال 97 بر روی 60 دانشجوی مقطع بالینی (سال چهارم و پنجم) دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. اطلاعات دموگرافیک و پایه، میزان کاربردی بودن دروس علوم پایه در بالین، دید کلی نسبت به دوره علوم پایه و نحوه ارائهی دروس علوم پایه در یک پرسشنامه محقق ساخته چهار قسمتی (با طیف لیکرت از 1 تا 5) که روایی و پایایی آن بررسی و تأیید شد، به صورت خود گزارشی تکمیل گردید. نتایج: از نظر دانشجویان، دروس آناتومی سر و گردن با 54/0 ± 62/4 نمره و زبان تخصصی با 68/0 ± 12/4 امتیاز از پرکاربردترین دروس علوم پایه در مقطع بالینی بودند. دروس بیوشیمی با 1/0 ± 91/0 امتیاز و فیزیک پزشکی با 2/0 ± 1/1 امتیاز از کم کاربردترین دروس علوم پایه گزارش شدند. نتایج دید کلی نسبت به دوره علوم پایه نشان داد که اکثر دانشجویان (52 نفر، 6/86%) با عبارت دوره علوم پایه لازم است ولی مدت آن طولانی است، موافقند. همچنین در خصوص نحوه ارائه دروس بیشترین موافقت (%35) مربوط به عبارت ‘’دروس عملی برای درک مفاهیم دروس تئوری مفید بودند‘’، بود و بیشترین مخالفت با 57 مورد (%95) ‘مربوط به عبارت" طراحیدروسعلومپایهبراساس مهارتحلمسئلهبود"بود. نتیجه گیری: به نظر میرسد سیستم آموزش دندانپزشکی در قسمت علوم پایه در قسمتهای مختلف کارآیی و تواناییهای نسبتاً مطلوبی دارد، با این حال، نواقص در قسمتی از برنامههای آموزشی برای برخی دانشجویان قابل چشم پوشی نیست. سازمانهای آکادمیک دندانپزشکی میتوانند با کمک این یافتهها و بسط آن به شرایط آموزشی خود در جهت بهبود کیفیت آموزش دانشجویان تلاش کنند.
آموزش
دانشجویان دندانپزشکی
علوم پایه
2019
08
23
20
31
https://hmed.mums.ac.ir/article_15285_a0f591bf0dba858e560e871d8917b14c.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
1
تأثیر تغییر ساعات کشیک کارورزان داخلی در میزان رضایتمندی و ارتقای سطح آموزش
ابولقاسم
الهیاری
زهرا
رضایی یزدی
میترا
احدی
علی
بهاری
مینا
اکبری راد
آرزو
اروجی
مقدمه: مطالعات متعدد نشان میدهند که کشیکهای طولانی مدت باعث کاهش کیفیت استراحت، کاهش کیفیت پاسخگوئی، کاهش سرعت عمل و افزایش چشمگیر میزان خطای پزشکی میگردد. هدف از مطالعه حاضر تغییر در ساعات کشیک کارورزان بخش داخلی طی یک دورهی ۳ ماهه و بررسی اثرات آن بر جنبههای متفاوت فردی، رفتاری و آموزشی کارورزان میباشد. روش کار:این مطالعه نیمه تجربی، بر روی ۲ گروه از کارورزان بخش داخلی بعنوان گروه مداخله و کنترل انجام شد. گروه کنترل دورهی ۳ ماهه بخش خود را بطور نرمال طی کردند. گروه تغییر اما دورهی ۳ ماههی بخش خود را با نصف شدن ساعات کاری مداوم (بطور مثال یک کشیک ۲۴ ساعته به ۲ کشیک ۱۲ ساعته تقسیم شد) طی کردند. در پایان دوره کارورزان یک فرم شامل سوالات متعددی در خصوص پارامترهای متفاوت آموزشی، رفتاری و ... را تکمیل نمودند. نتایج: کل کارورزان داخلی شرکت کننده دراین پژوهش 8۳ نفر بودند. نتایج تی مستقل حاکی از آن بود که میزان زیر مقیاسهای واکنش فردی، آموزشی و رفتاری بعد از تغییر ساعات کشیک افزایش مییابد و اختلاف معنی داری با میزان آنها قبل از تغییر ساعات کشیک دارد(001/0 >p)، و در مقابل آن میزان رضایتمندی از وضعیت تغییر یافته، بطور معناداری کاهش یافته است (001/0 >p). نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که علیرغم اثر مثبت تغییر و اصلاح ساعات کشیک، کارورزان از بروز آن رضایت شخصی ندارند. علتاین امر را میتوان در تازه و بالطبع ناقص بودناین تغییر، مقاومت در برابر تغییر و همچنین مشکلات رفت و آمدی (هم برای کارورزان مقیم و هم کارورزان خوابگاهی)، دانست.
کارورز پزشکی
تغییر ساعت کشیک
معیارهای رفتاری
معیارهای فردی
معیارهای آموزشی
2019
08
23
32
38
https://hmed.mums.ac.ir/article_15286_03ccd89a26cd8b7ae79a0e2196796226.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
1
پاورپوینت یا پرزی: آیا زمان تغییر فرا رسیده است؟
امین
اظهری
بیش از 10 سال از زمان تاسیس کمپانی پرزی می گذرد. پرزی نرم افزاری است که برای تولید و ارائه محتواهای آموزشی به کار گرفته می شود. استفاده مناسب از جاذبه های بصری و فضایی، ساختار انیمیشنی و توانایی بالای دسته بندی مطالب از مزیت های بارز این نرم افزار است. عیب عمده نرم افزار در حال حاضر، عدم امکان تایپ مستقیم مطالب به زبان فارسی درون نرم افزار می باشد. برخی شواهد معتبربرتری ارائه با نرم افزار پرزی را بر ارائه متداول با پاورپوینت و همچنین سخنرانی مطرح نموده اند. فراگیران پرزی را موثرترو دارای ساختار بهتر دانسته و معتقد بودند استفاده از جاذبه های بصری توسط این نرم افزار باعث انتقال بهتر مفاهیم میگردد. لذا مطلوب است اساتید بیش از گذشته به استفاده از این نرم افزار جهت بهبود کیفیت تدریس توجه کنند. حرکتی که مدتی است توسط برخی اساتید دانشگاه علوم پزشکی مشهد شروع شده و بازخوردهای نشانگر میزان بالاتری از رضایتمندی در فراگیران می باشد. لیکن لازم است ابعاد مختلف استفاده از این نرم افزار با انجام پژوهش های دقیق بررسی گردد.
پاورپوینت
پرزی
سخنرانی
تدریس
یادگیری
2019
08
23
39
43
https://hmed.mums.ac.ir/article_15282_5f5814e4fb7ad3131aa66fcc14f621f7.pdf