2024-03-28T18:46:41Z
https://hmed.mums.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1806
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
2
بررسی ارتباط هوش معنوی و رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
فاطمه
اربابی کلاتی
حسین
انصاری
سیده الهام
شریفی
نورمحمد
بخشانی
مقدمه: اعضاءهیئت علمی مهمترین منابع دانشگاهها و مسئول تربیت نیروی انسانی نظام بهداشتی درمانی کشور هستندو ارتقای رضایتمندی ایشان سبب ارتقای آموزش در دانشجویان و نظام سلامت کشور میگردد. هوش معنوی توانایی بکارگیری ارزشها و کیفیتهای معنوی است به گونهای که بتواند کارکرد روزانه و سلامت جسمیو روحی را ارتقا دهد. به نظر میرسد افزایش هوش معنوی میتواند با ارتقاء انگیزه اعضای هیئت علمی و کاهش اضطراب باعث بهبود رابطه استاد و دانشجو و نهایتاً افزایش رضایت شغلی شود. بنابراین مطالعه حاضر جهت شناسایی همبستگی هوش معنوی با رضایت شغلی اعضای هیئت علمیدانشگاه علوم پزشکی زاهدان طراحی شد. روش کار: پژوهش حاضر، مطالعه تحلیلیمقطعی است که در سال 1398 انجام شد و جامعه مورد مطالعه اعضای هیئت علمیدانشگاه علوم پزشکی زاهدان بودند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه هوش معنوی کینگ SISRI و رضایت شغلی JDI و نرم افزار تجزیه و تحلیل آمار SPSS 16 بود. نتایج: در مطالعه حاضر تعداد 100 نفر عضو هیئت علمیمورد بررسی قرار گرفت که 67 نفر هیئت علمیعلوم پایه و 33 نفر هیئت علمیعلوم بالینی بودند. در مطالعه حاضر میانگین سابقه کار شرکت کنندهها7/4 ± 74/ 10سال بود. بین هوش معنوی و رضایت شغلی در جامعه مورد مطالعه ما ارتباط وجود نداشت. بین نمره هوش معنوی ونمره کلی رضایت شغلی در بین اعضای هیئت علمیعلوم پایه و علوم بالینی تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین هوش معنوی و رضایت شغلی در بین اعضای هیئت علمیعلوم پایه بیشتر بود. نتیجه گیری: هر چند میانگین هوش معنوی و رضایت شغلی در بین اعضای هئت علمیعلوم پایه بیشتر بود. اما هوش معنوی بر رضایت شغلی تاثیر قابل توجهی نداشت.
هوش معنوی
رضایت شغلی
اعضای هیئت علمی
2020
02
20
1
8
https://hmed.mums.ac.ir/article_15522_34b97fba9cb33c434914d54c3ddb135b.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
2
نگرش به اتانازی: یک مطالعه توصیفی تحلیلی از دیدگاه پزشکان
اسماعیل
رعیت دوست
فاطمه
ملکی
مهدی
فروغیان
نیکتا
نقی پور
نوید
کلانی
محمد
شجاعی
مقدمه: افزایش بیماری های مزمن و صعب العلاج از یک سو و پیشرفت تکنولوژی پزشکی و تجهیزات جدید از سوی دیگر تیم درمانی را با چالش های اخلاقی فراوان مواجه ساخته که یکی از این چالش ها؛ موضوع مرگ از روی ترحم یا اتانازی میباشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی دیدگاه پزشکان در رابطه با اتانازی انجام پذیرفت. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال 1397بر روی 55 نفر از پزشکان شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهرستان جهرم انجام پذیرفت. دادهها با استفاده از فرم مشخصات فردی و مقیاس نگرش به اتانازی (EAS) جمع آوری و با نرم افزار آماری SPSS 24 و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: تعداد 27 نفر (62.8 درصد) از پزشکان شرکت کننده در این تحقیق مرد و تعداد 28 نفر (65.1 درصد) متاهل بودند. همچنین این افراد به طور متوسط دارای سابقه کاری 2.59±3.86 سال بودند به طوریکه 77.8 درصد سابقه ای معادل 5 سال یا کمتر داشتند. میانگین نمره کل نگرش به اتانازی و ابعاد ملاحظات اخلاقی و ارج نهادن به زندگی بالاتر از حد متوسط بودکه در مورد ملاحظات اخلاقی و نمره کل نگرش این اختلاف معنی دار بود (p<0.05). هم چنین ارتباط آماری معناداری بین نگرش به اتانازی با مشخصات دموگرافیک در پزشکان دیده نشد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که نگرش پزشکان نسبت به اتانازی، ملاحظات اخلاقی و ارج نهادن به زندگی در حد متوسط قرار دارد.
اتانازی
نگرش
پزشکان
2020
02
20
9
17
https://hmed.mums.ac.ir/article_15281_7cbfaa8c4bbc496517a9e328146a1b1d.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
2
چگونه پروژه اصلاح فضای فیزیکی برای تأمین شرایط مناسب یادگیری فعال در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیش رفت؟
مریم
علیزاده
سعیدرضا
مهرپور
فردین
عمیدی
مقدمه: این مقاله به توصیف مراحل پیشبرد ایجاد فضای یادگیری فعال بر اساس مدل رهبری تغییر جان کاتر و ارزشیابی پیامدهای ایجاد این فضا در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران می پردازد. روش: این مطالعه اقدام پژوهی از سال 1396 تا 1398 بعد از کسب مجوز از دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. رهبری این تغییر با استفاده از مدل جان کاتر پیش رفت و ارزشیابی پیامدهای ایجاد فضای یادگیری فعال با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته روا و پایا با همکاری 265 دانشجوی پزشکی علوم پایه با روش نمونه گیری در دسترس و 33 نفر اعضای هیات علمی مدرس در کلاس یادگیری فعال انجام شد. نتایج: فرایند رهبری تغییر، موفقیت آمیز بود و منجر به اصلاح بخشی از فضای فیزیکی کلاس های دانشکده پزشکی شد. در تحلیل نتایج ارزشیابی از نظر دانشجویان بر اساس یافته های این مطالعه 129 نفر(48.76 درصد) موافق و کاملا موافق بودند که یادگیری در این فضا تاثیر بیشتری بر عمیق شدن یادگیری شان دارد. نتایج نشان داد 30 نفر(90.91 درصد) از اعضای هیات علمی معتقد بودند که در فضای تالار قریب زمان بیشتری را به کار گروهی و تبادل نظر اختصاص می دهند. نتیجه گیری: پ به نظر می رسد تغییر فضای فیزیکی باعث تسهیل بحث گروهی و تعامل شده است. در این مطالعه ما به توصیف تجربه رهبری این تغییر و ارزشیابی نظرات دانشجویان و اعضای هیات علمی در مورد یاددهی- یادگیری درکلاس فعال اکتفا نمودیم. کاربرد این مطالعه برای مدیران و رهبران تغییر است که به دنبال اصلاح در برنامه های درسی هستند، چراکه توجه به تغییر در فضای فیزیکی همراستا با برنامه های درسی عموما مورد غفلت قرار می گیرد.
یادگیری فعال
دانشجو محوری
فضای فیزیکی
رهبری تغییر
مدل جان کاتر
2020
02
20
18
30
https://hmed.mums.ac.ir/article_15284_d79f8d1863b4a4d82e87bf06a462cfdb.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
2
آگاهی کارورزان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اخلاق پزشکی در سال 1394
علی
شریعتی
محمد
درخشان
لیدا
جراحی
کیارش
قزوینی
مسعود
یوسفی
مقدمه: اخلاق پزشکی یکی از شاخههای اخلاق کاربردی حرفهای است که اصول اخلاقی را به صورت کاربردی در حیطه عمل پزشکان و کادر درمان در تصمیم گیری اخلاق محورانه و نوع روابط حیطه درمان را بحث میکند. میزان اطلاع پزشکان حین فارغ التحصیلی از اصول اخلاق پزشکی همواره از دغدغههای دانشکدههای پزشکی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان آگاهی و تصمیم گیری اخلاقی کارورزان دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی بر روی 60 نفر از دانشجویان کارورز زن و مرد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت نمونه گیری آسان انجام شد. ابزار جمع اوری دادهها ، پرسشنامه ارزیابی قضاوت اخلاق محورانه بر مبنای مدل Rest با 20 سوال بود که جنبههای مختلفی از تصمیم گیری اخلاقی را با سناریو مورد ارزیابی قرار میدهد (دامنه نمره : 0-20). دادهها توسط SPSS نسخه 5/11 مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج: 40% از افراد (24 نفر) مورد مطالعه مذکر بودند. میانگین نمره دانشجویان 9/1 ± 4/11 بود. 10 نفر (7/16%) آگاهی خوب، 50 نفر (3/83%) آگاهی متوسط داشتند. نمره نهایی در دو جنس تفاوت آماری معنی داری نداشت(527/0=p).
نتیجه گیری: میزان آگاهی کارورزان در زمینه اخلاق پزشکی در حد متوسط میباشد با این وجود مطالعات اختصاصی تر با بررسی مسائل اخلاقی مرتبط با هر بخش بالینی و توسعه آموزش اخلاق پزشکی در بالین توصیه میشود.
اخلاق پزشکی
کارورز
اختیار بیمار
اتونازی
2020
02
20
31
37
https://hmed.mums.ac.ir/article_15521_ec4dff910d4e944f7aff7371b40d6f0e.pdf
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
2228-6438
2228-6438
1398
10
2
بررسی آموزشهای لازم آزمایشگاهی برای عطاران و ضرورت آن در تأمین سلامت افراد دریافت کننده درمانهای گیاهی
علیرضا
عبادالهی نطنزی
حمیدرضا
رحیمی
مرجان
عرب رحمتی پور
غلامرضا
عرب رحمتی پور
مقدمه: با توجه به اعتماد اقشار مختلف جامعه به عطاریها به عنوان کانونهای ارائه گیاهان دارویی و درمانهای سنتی و بروز برخی بیماریهای ناشناخته ناشی از مصرف داروهای صناعی و همچنین ترکیبات گیاهی، افزایش سطح آگاهی و دانش در بین عطاریها ضروری به نظر میرسد. لذا این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی عطاران از نتایج آزمایشگاهی و همچنین شناخت برخی موانع پیش روی آنها، انجام شد. روش کار: این پژوهش مطالعهای مقطعی میباشد و جامعه آماری 40 عطاری را شامل گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه مشتمل بر 22 گزاره و در چهار حیطه بود و بر اساس مقیاس لیکرت به آنها امتیاز داده شد(بسیار زیاد: 5، زیاد: 4، متوسط: 3، کم: 2، بسیار کم: 1). نتایج: امتیاز پاسخ عطاریها به سؤالات در چهار حیطه نشان داد که؛ بیشترین امتیاز، مربوط به «گرایش به یادگیری مفاهیم آزمایشگاهی» میباشد که میانگین آن از 5 برابر با 339/0 ± 20/4 بود . همچنین کمترین امتیاز در حیطه «استفاده عطاران از نتایج آزمایشگاهی» بدست آمد که برابر با 527/0 ± 39/3 بود. میانگین امتیاز کلی پاسخ دهندگان مربوط به تمامیحیطههای مورد بررسی 37/7 ± 38/83 از (110) حاصل شد. بین«استفاده عطاران از نتایج آزمایشگاهی» و دو حیطه «نگرشهای سنتی» و «مشکلات مهارتی آنها» رابطه معنیدار وجود داشت(047/0=p و 024/0=p). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه، انتخاب گیاهان دارویی توسط عطاریها منطبق با گزارشهای آزمایشگاهی صورت نمیپذیرد و با توجه به امتیازهای بدست آمده، به نظر میرسد؛ آموزشهای لازم آزمایشگاهی برای عطاران از طریق رفع مشکلات مهارتی این قشر، سبب کاهش اشتباهات آنها در ارائه ترکیبات گیاهی به افراد گردد و در تأمین سلامت جامعه نقش مهمیداشته باشد.
آموزش و یادگیری
عطاران
گیاهان دارویی
نتایج آزمایشگاهی
2020
02
20
38
48
https://hmed.mums.ac.ir/article_15283_f7eab46336f760a9d4c00cf53ee90eee.pdf