دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220COVID-19: Principles of Change Management to Modifying Medical Curriculumکووید-19: اصول مدیریت تغییر در اصلاح برنامه درسی پزشکی611845810.22038/hmed.2021.57218.1150FAامیرمحمد صالحیدانشجو پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشکده پزشکی، همدان ، ایران0000-0002-1724-6432محمد احمدیاندانشجو کارشناسی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.0000-002-3943-1727پریسا حبیبیاستادیار فیزیولوژی ، دپارتمان فیزیولوژِی ،دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشکده پزشکی ، همدان ، ایران0000-0002-5311-8630غزل ریاحیدانشجو پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان دانشکده پزشکی، همدان ، ایران0000-0003-1826-4680Journal Article20210428Advances in technology and discoveries lead to promoting health services and, consequently, improving the quality of patient care services. In the meantime, educational programs and teaching methods play an important role in achieving the goals, and it is necessary to change and update the necessary information in them as technology advances and Crisis times that will take society into coma; Such as infectious diseases like Covid-19; To be able to meet the needs of the human day and health care system maintains its efficiency. Changing curricula to keep pace with existing technologies and innovations is a challenge, even for the best professors at medical universities. "Change" has a protocol of "best principles" developed by "change managers" and must be applied when developing medical education programs. Although different curricula have different outcomes and learning objectives; But the basic principles of change management theory apply to all aspects of change in curricula and include six steps: driving change and setting goals, communicating with stakeholders, planning, monitoring, and evaluation.<strong>چکیده:</strong><br />پیشرفت فناوری و اکتشافات جدید، ارتقاء خدمات بهداشتی درمانی و به تبع آن بهبود کیفیت خدمات مراقبت از بیمار را به همراه دارد. در این میان برنامههای آموزشی و روشهای تدریس در تحقق اهداف نقش بهسزایی دارند و ضروری است که همگام با پیشرفت تکنولوژی و مواقع بحرانی که جامعه را به اغما خواهد برد؛ نظیر بیماریهای واگیر چون کووید-19، تغییر و بهروزرسانیهای لازم در آنها ایجاد شود؛ تا بتوان پاسخگوی نیازهای روز بشر بود و سیستم سلامت و مراقبت کارآمدی خود را حفظ کند. اعمال تغییر در برنامههای آموزشی با هدف همگامشدن در راستای فناوریها و نوآوریهای موجود، حتی برای بهترین اساتید دانشگاههای علوم پزشکی نیز یک چالش محسوب میشود. «تغییر» پروتکلی از «بهترین اصول» را دارد که توسط «مدیران تغییر» تدوین شدهاند و در زمان تدوین برنامههای آموزش پزشکی باید اعمال شوند. علیرغم اینکه برنامههای آموزشی مختلف خروجیها و اهداف یادگیری مختلف و مختص به خود را دارند؛ اما اصول پایه نظریه مدیریت تغییر برای کلیه جنبههای تغییر در برنامههای آموزشی اعمال میشود و شامل 6 گام است: محرک تغییر و تنظیم اهداف، برقراری ارتباط با ذینفعان، برنامهریزی، نظارت و ارزیابی.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220Effect of aromatherapy on test anxiety before objective structured clinical examinations, among final year undergraduate nursing studentsتاثیر آروماتراپی بر میزان اضطراب قبل از آزمون ساختاریافته عینی در دانشجویان سال آخر کارشناسی پرستاری2171832210.22038/hmed.2021.52573.1097FAمریم خسرویمربی، کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران0000-0001-7357-6957حمیرا محرابیمربی،کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران0000-0002-9314-2117میترا رحیم زادهدانشیار،دکتری آمار زیستی گروه آمار و اپیدمیولوژی ، دانشکده بهداشت ، مرکز اجتماعی مرکز تحقیقات بهداشت. دانشگاه علوم پزشکی البرز0000-0002-9863-5949منصوره تجویدیدانشیار، دکتری پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای بالینی و ارتقای سلامت، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران.0000-0002-8826-0397ندا حقیقی خوشخومربی، کارشناسی ارشد پرستاری، گروه پرستاری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران0000-0003-2183-2802Journal Article20201015<strong>Introduction:</strong><em> </em>Test anxiety is an important factor that negatively affects nursing student's success during the education process. Concerning the prevalence of test anxiety among students, this study was conducted to determine the effect of aromatherapy on test anxiety among nursing student in Islamic Azad University, Karaj branch 2019.<br /><strong>Materials & Methods: </strong>This single blinded randomized clinical trial consisted of last year nursing students (n=60) at faculty of nursing and midwifery, Islamic Azad University Karaj Branch. Participant randomly divided into the experimental and control groups. In pre-test, demographic data and Sarason anxiety questionnaires were filled by all students. Then inhalation aromatherapy was performed for students in the experimental group. The control group received no intervention. After 15 minutes, sarason test anxiety questionnaire was filled by two groups again. The collected data were analyzed by the statistical tests (i.e. χ2, paired t-test, independent sample t-test and analysis of covariance) using SPSS 18.<br /><strong>Results: </strong>The results showed a statistically significant reduction in the anxiety score in the both group. The rate of decrease in anxiety score in the control and treatment group was 1.13 and 3.8 respectively (p-value=0.029 and p-value<0.001). Furthermore the results of analysis of covariance showed, the amount of anxiety score before treatment have great effect on the anxiety score after treatment (p-value<0.001) also the treatment have little effect on the anxiety score (p-value=0.049).<br /><strong>Conclusion</strong>: The result showed, aromatherapy may be an effective method to reduce test among nursing students. Using aromatherapy in testing environments for students who have test-related anxiety may be a good option to help students. Further evaluation is needed to correlate the impact of aromatherapy on anxiety before a definitive conclusion can be drawn.<strong>مقدمه:</strong> اضطراب امتحان فاکتور مهمی است که تاثیر منفی روی موفقیت و پیشرفت دانشجویان طی فرایند تحصیل دارد. با توجه به شیوع بالای اضطراب آزمون در دانشجویان پرستاری ، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آروماتراپی بر اضطراب آزمون عینی ساختار یافته در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج سال 1398 انجام گرفت.<br /><strong>روش کار:</strong> این کارآزمایی بالینی تصادفی یک سو کور روی دانشجویان پرستاری سال آخر (n=60) در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی کرج انجام شد. نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. در پیش آزمون، پرسشنامه دموگرافیک و اضطراب امتحان ساراسون توسط دانشجویان هر دو گروه پر شد. سپس آروماتراپی استنشاقی برای دانشجویان گروه آزمون انجام شد. برای دانشجویان گروه کنترل هیچگونه مداخله ای انجام نشد. پس از 15 دقیقه هر دو گروه مجدد پرسشنامه اضطراب آزمون را پر کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و آزمونهای آماری (یعنی کای دو ، تی زوجی و تی مستقل و تحلیل کواریانس) تجزیه و تحلیل شد.<br /><strong>نتایج:</strong> از نظر آماری میزان اضطراب در هر دو گروه کاهش یافته است. میزان کاهش در نمره اضطراب در گروه کنترل 13/1 (pvalue<0.001)و در گروه مداخله 8/3 بود P-value = 0.029 نتیجه حاصل از آنالیز کواریانس نشان داد که میزان اضطراب قبل از مداخله تاثیر خیلی زیادی بر میزان اضطراب بعد دارد در صورتی که مداخله روی اضطراب تاثیر جزئی دارد (P-value <0.001) و ( p-value = 0.049).<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> این مطالعه نشان داد که آروماتراپی استنشاقی می تواند در کاهش میزان اضطراب امتحان OSCE موثر باشد. استفاده از آروماترپی در محیط آزمون برای دانشجویانی که اضطراب آزمون دارند، گزینه خوبی برای کمک به آنها است هرچند ارزیابی های بیشتری برای تایید تاثیر آروماتراپی روی اضطراب آزمون باید انجام شود.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220Improvement of apical surgery training in endodontic assistants on Mashhad Dental School by jaw lamb modelارتقاء یادگیری جراحی آپیکال در دستیاران اندودانتیک دانشکده دندانپزشکی مشهد با استفاده از مدل فک گوسفند37221812110.22038/hmed.2021.53710.1108FAمریم قره چاهیدانشیار بخش درمان ریشه ، دانشکده دندانپزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران0000-0002-7287-524Xسیاوش موشخیاناستادیار بخش درمان ریشه ، دانشکده دندانپزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد ایران.0000-0002-3370-283XJournal Article20201121<em><strong>Introduction:</strong></em><em> </em>Several investigation have shown that endodontic assistants had problems in performing apical surgeries and without any practical training and only based on theoretical reserves, they started apical surgery in the third year, which caused reduction of the quality of surgeries, high treatment failures, high stress and reduced motivation and self-confidence of residents, prolongation of surgeries, patient harassment and sometimes irreparable mistakes were made on the patient. Therefore, it was decided that continuous steps to solve these problems should start from the pre-clinic and continue until the clinical stage. The aim of the present study was to investigate the improvement of skills, competence and motivation of endodontic assistants in performing periapical surgeries after changes in the pre-clinic of endodontic treatment.<br /><em><strong>Materials & Methods: </strong></em>Since 2016, changes have been made in the model and method of teaching in apical surgery in the endodontic department of Mashhad Dental School. Based on surveys of endodonticprofessors and assistants, as well as reviewing the quality of treatments, the effectiveness of this new system was evaluated. Therefore, a descriptive cross-sectional study was designed. To assess the satisfaction of residents, questionnaires were distributed among the endodontic residents of Mashhad Dental School from the entrance of 2016 to 2020, and another questionnaires were given to 13 faculty members of the endodontics department. Before distributing the questionnaires, their validity and reliability were checked.<br /><em><strong>Results: </strong></em>The results of a survey from residents showed 78.3% increase the quality of treatments, 65% speed of operation and confidence and motivation to perform periapical surgeries independently.According to the professors, the speed of action, mastery and skills of the assistants as well as the patients' satisfaction have increased.<br /><em><strong>Conclusion</strong></em>: Providing this educational model of periapical surgery has an important role in promoting the training of endodontic assistants and can be included in the educational curriculum.<strong>مقدمه:</strong> طبق بررسی های متعدد مشخص شد که دستیاران درمان ریشه در زمینه انجام جراحی های آپیکال مشکلاتی داشتند و بدون هیچ آموزش عملی و صرفا بر اساس اندوخته های نظری ، در سال سوم دستیاری جراحی آپیکال را آغاز میکردند که موجب کاهش کیفیت جراحی ها، شکست های بالای درمان ها، استرس بالا و کاهش انگیزه و اعتماد به نفس دستیاران ، طولانی شدن عمل های جراحی، اذیت شدن بیمار و گاها ایجاد خطا های جبران ناپذیر بر روی بیمار می شد. بنابراین تصمیم گرفته شد که گام هایی پیوسته جهت رفع این مشکلات از مرحله پره کلینیک آغاز شود و تا مراحل کلینیک و کار بر روی بیمار ادامه یابد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی ارتقاء مهارت ، توانمندی و انگیزه دستیاران رشته درمان ریشه در انجام جراحیهای پری آپیکال بعد از اعمال تغییرات در پره کلینیک درمان ریشه بود<strong>.</strong><br /><strong>روش کار:</strong> سال 1395 تغییراتی در مدل و نحوه آموزش جراحی آپیکال در بخش درمان ریشه دانشکده دندانپزشکی مشهد انجام شد که بر اساس نظرسنجی هایی از اساتید و دستیاران ، همچنین بررسی کیفیت درمان های انجام شده، کارآیی این سیستم جدید ارزیابی شد. بنابراین مطالعه ای توصیفی - مقطعی طراحی گردید. جهت بررسی میزان رضایتمندی دستیاران ،پرسشنامه ها بین دستیاران درمان ریشه دانشکده دندانپزشکی مشهد از ورودی1395 تا 1399 توزیع شد و به منظور ارزیابی اساتید از نحوه عملکرد دستیاران، پرسشنامه ها به 13 نفر هیات علمی بخش درمان ریشه داده شد. قبل از توزیع پرسشنامه ها روایی صوری و محتوایی آنها بررسی شد و پایایی آنها با روش آزمون - باز آزمون تعیین گردید. نمونه گیری به صورت همه پرسی انجام شد.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج نظرسنجی از دستیاران، نشان از افزایش 3/78% کیفیت درمان ها، 65% در سرعت عمل و افزایش اعتماد به نفس، و 3/78 % در انگیزه انجام عمل های جراحی پری آپیکال به طور مستقل بود. بر اساس نظر اساتید، تسلط و مهارت ، موفقیت درمان ها، نمرات در سمینارهای ارائه caseجراحی 100 افزایش داشت و سرعت عمل ، دستیاران و همچنین رضایتمندی بیماران به میزان 70% افزایش یافت.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> ارایه این مدل آموزشی جراحی پری آپیکال، نقش مهمی در ارتقا آموزش دستیاران درمان ریشه دارد و میتواند در کوریکولوم آموزشی وارد شود.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220Comparison of common and integrated curriculum in general medicine pharmacology course in medical school of Mashhad University of Medical Sciencesمقایسه برنامه درسی رایج و ادغام یافته در درس فارماکولوژی رشته پزشکی عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد52381890310.22038/hmed.2021.45251.1009FAمهسا طیبیدانشجوی پزشکی عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-6481-0702حمیدرضا صادق نیاعضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-6481-0702رضا شفیعی نیکعضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-2960-9667سید هادی موسویعضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-6481-0702حسن رخشندهعضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-2960-9667علیرضا ابراهیمیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی، کارشناس پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد0000-0001-6101-4084هانیه مستوراستادیار گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0003-4893-0998محمد طاهر بروشکیعضو هیئت علمی گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.0000-0002-2960-9667Journal Article20191222<em><strong>Introduction:</strong></em><em> </em>Education is the vital and economic engine of any society that changed from traditional to electronic mode following the Covid-19 epidemic and provided the necessary context for self-teaching thinking. In the field of education, there is a concept called self-directed learning, which consists of three separate parts: self means personal, directed means guidance and learning means learning. In fact, self- directed learning includes all cognitive and motivational processes which the learner determines goals accordingly and plans in that direction.<br /><em><strong>Materials & Methods: </strong></em>This research is a narrative review study of some articles and books published in the field of self- directed learning from 1975 to 2020.<br /><em><strong>Results: </strong></em>To achieve self- direction in learning, it is necessary to strengthen skills and characteristics. In fact, both learner and teacher have roles that the learner can contribute to the effectiveness of their learning.<br /><em><strong>Conclusion</strong></em>: One of the effective ways to be self- directed in learning, motivation and commitment. In fact, self- directed learning will be effective when the person first feels the need to learn, then determines goals for successful learning, and finally, to achieve the goals from communication tools, participation and teacher monitoring get help.<br /> <strong>مقدمه:</strong> از نظر طراحان، یک برنامه درسی واقعی که به وسیله دانشجویان تجربه می شود بر برنامه درسی قصدشده برتری دارد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه نمرات دانشجویان و رضایت مندی ایشان در دروس فارماکولوژی قبل و بعد از برنامه درسی ادغام یافته و همچنین بررسی دیدگاه اساتید و دانشجویان در این خصوص می باشد.<br /><strong>روش </strong><strong>کار</strong><strong>:</strong> در این مطالعه توصیفی و مقطعی جامعه آماری شامل 1620 دانشجوی رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که از سال تحصیلی 1387 لغایت 1394 در مقطع فیزیوپاتولوژی به تحصیل اشتغال داشته اند. نمرات دانشجویان در دروس فارماکولوژی (1) و (2) جمع آوری و به دو گروه قبل و بعد از برنامه درسی ادغام یافته تقسیم و مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفت.<br /><strong>نتایج:</strong> در درس فارماکولوژی (1) بین میانگین نمرات دانشجویان (14.8) قبل از برنامه درسی ادغام یافته با میانگین (13.24) بعد از برنامه درسی ادغام یافته، تفاوت وجود دارد در حالی که در درس فارماکولوژی (2) این رابطه برعکس می باشد به طوری که میانگین نمرات درس فارماکولوژی (2) دانشجویان شرکت کننده در برنامه درسی ادغام یافته (12.81) بالاتر از نمرات دانشجویان قبل از آن (12.69) است. رضایت مندی دانشجویان درباره دروس فارماکولوژی (1) و (2) در دو دوره قبل از برنامه درسی ادغام یافته و بعد از آن، به طور معناداری از یکدیگر متفاوت است (p≤0.001). در حیطه انگیزشی، بین رضایت مندی دانشجویان قبل و بعد از بازنگری دوره نیز تفاوت معنادار بود (p≤0.001). همچنین اعضای هیات علمی در حیطه های انگیزشی، رضایت مندی و فهم مطالب دانشجویان بعد از برنامه درسی ادغام یافته را بهتر از قبل از آن، ارزیابی نمودند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> برنامه درسی ادغام یافته به مرور زمان جای خود را در برنامه درسی موجود باز کرده و اثرات تسهیل کننده یادگیری آن در دانشجویان به مرور زمان بروز و ظهور می کند.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220Evaluation of research performance of Post- graduate students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences and its relationship with the Research Self-Efficacyارزیابی عملکرد پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و ارتباط آن با خودکارآمدی پژوهشی63531832310.22038/hmed.2021.53040.1102FAمعصومه حساماستادیار ﮔﺮوه آموزشی فیزیوتراپی، داﻧﺸﻜﺪه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0001-8726-4559سعیده منجزیﮔﺮوه آموزشی فیزیوتراپی، داﻧﺸﻜﺪه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0001-9963-8108فرشاد ملهمیدانشجو دکتری تخصصی فیزیوتراپی،کمیته تحقیقات دانشجویی،دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران0000-0001-8703-6708محمد مهرآورمربی ﮔﺮوه آموزشی فیزیوتراپی، داﻧﺸﻜﺪه علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران.0000-0001-8834-6521Journal Article20201027<strong>Background:</strong> One of the effective factors in research quality and training of efficient human resources in this field is the beliefs and individual attitudes in relation to research. The purpose of this study was to determine the level of research self-efficacy and its relationship with research performance in postgraduate students of Ahvaz rehabilitation school.<br /><strong>Methods: </strong>Fourty-six postgraduate students of Ahvaz Rehabilitation school participated in this cross-sectional study in census manner. Research self-efficacy Scale and research performance scale questionnaires were used for data collection. Data were analyzed by SPSS software using descriptive and analytic statistics.<br /><strong>Results:</strong> Of the total of 46 participants, 37 (80.4%) were women and 9 (19.6%) were men with total mean age of 30 (± 5.9%) years. Mean score of research self-efficacy scale was 178.88 (± 28.XMRThe Spearman’s correlation test indicated a significant positive weak to moderate correlation (r = 0.99 and p = 0.006) between research performance and research self-efficacy.<br /><strong>Conclusions: </strong>With regard to the average level of research self-efficacy in postgraduate students of Ahvaz rehabilitation school and the existence of a weak to moderate positive significant relationship between this index and research performance, it is suggested that educational administrators should hold empowerment workshops for students, especially workshops on qualitative studies, basic and advanced statistical tests, and Persian and English academic paper writing.<strong>مقدمه:</strong> طراحی آموزشی به عنوان یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت آموزش مجازی معرفی شده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عناصر و مولفه های طراحی و مدیریت فرایند تعاملی آموزش مجازی انجام شده است<strong>.</strong><br /><strong>روش کار:</strong> مطالعه حاضر مروری از نوع Overview است. این نوع مطالعات مروری، با هدف بررسی و تبیین ویژگی های یک مفهوم و توضیح آن انجام می شود. مطالعه حاضر در پاسخ به این سوال که مولفه های اساسی در طراحی، اجرا و مدیریت یک برنامه آموزش مجازی مورد نیاز است، انجام شده است. نتایج مطالعه حاضر می تواند در برنامه ریزی مداخلات و یا دوره های آموزشی که بستر آموزش مجازی طراحی و اجرا می شود، کاربرد داشته باشد. مطالعه حاضر از طریق جستجوی کلید واژه های Distance education, virtual education, e-learning, instructional design, e-teaching, educational management, و e-teacher معادل فارسی آن طراحی آموزشی، آموزش مجازی، یادگیری الکترونیکی، تدریس الکترونیکی، آموزش از راه دور، مدیریت آموزشی، آموزش و مدرس الکترونیکی در پایگاه های دادهMagIran, ISC , SID ,Scopus, Science Direct, PubMed انجام شده است. جستجو به زبان فارسی و انگلیسی در سالهای 2000- سپتامبر 2020 انجام شده است. در بررسی انجام شده در مرحله اول 128 مطالعه استخراج شد. سپس عنوان متون مستخرج بررسی و 78 مستند شامل مقاله، گزارش و راهنما جهت بررسی چکیده در مرحله بعد وارد شد. در نهایت براساس معیار ورود 42 مطالعه، 18 مطالعه فارسی و 24 مطالعه انگلیسی جهت بررسی کامل متن مورد بررسی قرار گرفت و در مطالعه حاضر مورد استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج مطالعات نشان دادند چارچوب طراحی آموزشی در فرایند آموزش مجازی شباهت زیادی به مراحل طراحی آموزشی در فرایند آموزش حضوری دارد اما در جزئیات، لازم است ویژگی های آموزش مجازی/الکترونیکی درنظرگرفته شود. در فرایند طراحی آموزش مجازی لازم است به هشت مؤلفه شامل تعیین مخاطب، تعیین اهداف و پیامدهای مورد انتظار، محتوای آموزشی، نحوه سازماندهی محتوا، تعیین روشهای آموزش و فعالیتهای یادگیری، تعیین رسانه های آموزشی، نحوه ارزیابی فراگیر و ارزشیابی برنامه/دوره آموزشی توجه داشت. تدوین طرح درس/دوره و تدوین راهنماهای یادگیری به عنوان نقشه راه برای اساتید و فراگیران در بستر آموزش مجازی اهمیت دارد تا یادگیری مؤثر فراگیران را تسهیل نماید. در فرایند آموزش مجازی لازم است مدرس با ایجاد فعالیتهای یادگیری مبتنی بر مسئله مانند پروژه، سؤالات مبتنی بر سناریو، تکالیف تحلیلی و گروه های بحث، فرصت تحلیل و کاربرد آموخته ها را برای فراگیران فراهم کند. همچنین بازخورد اساتید به فعالیتهای یادگیری فراگیران به عنوان پایه ای ترین سطح تعامل مدرس و فراگیر تعریف شده است. ارزشیابی به عنوان آخرین گام طراحی آموزشی معرفی شده است که اجرای مداوم آن در رشد اثربخشی برنامه های آموزشی اهمیت دارد<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> طراحی و مدیریت یک فرایند آموزش مجازی، موضوع چند بعدی است که مؤلفه های مختلفی مانند عناصر هشت گانه طراحی آموزشی، تکنولوژی های آموزشی دردسترس، فعالیتهای مشارکتی و ایجاد فرصت یادگیری همتا و رشد توانمندی های مدرسین در محیط آموزش الکترونیکی در موفقیت برنامه آموزش مجازی نقش کلیدی دارد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220Formative evaluation through Case-based Discussion method in gynecological diseases internshipبررسی تأثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماریهای زنان73641844910.22038/hmed.2020.52386.1088FAالهام فکوریعضو هیات علمی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.فاطمه کشمیریدانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.0000-0002-6791-2579Journal Article20200927<em><strong>Introduction:</strong></em><em> </em>The aim of this study was to design and implement case-based discussion method as a formative assessment in gynecology internship among midwifery students of Jiroft University of Medical Sciences.<br /><em><strong>Materials & Methods: </strong></em>The present study is an interventional study. The midwifery students in Jiroft University of Medical Sciences were entered by census (n = 30). In this study, case-based discussion method was used in gynecology diseases internship. The purpose of the formative evaluation was to assess the skills of patient management in nine main gynecologydisease. . The content of the assessment included history taking and inquiry of patient complaints and symptoms, differential diagnoses, diagnostic and therapeutic plan. After the evaluation, the feedback was provided to the student. The final evaluation of students was done by direct observation of students’ performances. The learners' satisfaction was assessed by Olson’s questionnaire. Data analysis was performed using SPSS16 software and descriptive tests (mean, SD).<br /><em><strong>Results: </strong></em>30 midwifery students participated in this study. Their mean age was 22±1 years. The mean score of students in relation to patient management evaluation was 86±12.72. Students were satisfied with this method. 77/8 % of the students believed that this method helped them during theircareer.<br /><em><strong>Conclusion</strong></em>: Our results showed that case-based discussion method for midwifery students can be used as an appropriate tool for formative assessment. The method can be used as a suitable method in clinical internships and provide an opportunity to transfer "evaluation from learning" to "evaluation for learning".<strong>مقدمه:</strong> استفاده از روشهای ارزیابی مبتنی بر عملکرد در کارآموزیهای دانشجویان رشتهی مامایی اهمیت زیادی دارد و امکان رشد مهارتهای فراگیران را در تشخیص، تصمیم گیری و مهارتهای عملی فراهم میکند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر استفاده از روش بحث مبتنی بر مورد در دوره کارآموزی بیماریهای زنان بر مهارتهای مدیریت بیمار و رضایتمندی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اجرا شد<strong>.</strong><br /><strong>روش کار:</strong> مطالعه حاضر، مداخلهای تک گروهی است. دانشجویان مامایی ترم هفت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بهصورت سرشماری در مطالعه وارد شدند. در این مطالعه از روش بحث مبتنی بر مورد به عنوان یکی از روش های ارزیابی مبتنی بر عملکرد در کارآموزی بیماری زنان استفاده شد. هدف این روش، ارزیابی توانایی مدیریت بیماران، در 9 بیماری شایع و مهم زنان بود. برای اجرای روش مذکور، دانشجو لازم بود با گرفتن شرح حال کامل، بررسی پرونده بیمار و مطالعه منابع و متون در دسترس، بطور کامل بیماری مدنظر را بررسی کند و مراقبتهای مورد نیاز بیمار را انجام دهد. جلسات بحث مبتنی بر مورد بهصورت تکوینی و پس از جلسات کارآموزی برگزار شد. در این جلسات مهارت دانشجو در بررسی شکایتهای بیمار و علایم بیماری، تشخیصهای افتراقی، اقدامات تشخیصی و درمانی مورد نیاز ارزیابی شد. پس از ارزیابی، بازخورد لازم به دانشجو ارائه شد. ارزشیابی پایانی دانشجویان بصورت مشاهدهای انجام شد. رضایتمندی فراگیران بااستفاده از فرم نظرسنجی السون و همکاران انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آزمونهای توصیفی(mean, SD) انجام شد.<br /><strong>نتایج:</strong> در این مطالعه 30 نفر از دانشجویان مامایی شرکت داشتند. میانگین سنی آنها 1±22 سال بود. میانگین نمرات دانشجویان در رابطه با ارزیابی مدیریت بیمار 72/12±86 تعیین شد. 8/77 درصد دانشجویان معتقد بودند آموختههای حاصل از این روش در زمان اشتغال به آنها کمک کرده است.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> نتایج مطالعه حاضر نشان داد روش بحث مبتنی بر مورد برای دانشجویان مامایی میتواند به عنوان ابزاری متناسب برای ارزیابی تکوینی مهارت های مدیریت بیمار دانشجویان استفاده گردد. استفاده از این روش، ضمن تعیین نقش و مسئولیت به دانشجویان به دلیل ارزیابی و ارائه بازخورد آنی میتواند به عنوان روشی مناسب در کارآموزیهای بالینی مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220The viewpoint of clinical students and trainers in Qaen school of nursing and midwifery about facilitating and inhibiting factors in clinical skills learningدیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده موثر بر یادگیری مهارتهای بالینی84741832110.22038/hmed.2020.52169.1087FAمحمد رضا جانیمربی، کارشناس ارشد مهندسی بهداشت محیط، گروه بهداشت عمومی، دانشکده پرستاری و مامایی قاین، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.0000-0002-6732-8989زهره برزگری اسفدنمربی، کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی و بهداشت فردوس، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.0000-0002-6732-8989محمدرضا رزم ارامربی، کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری قاین، دانشگاه آزاد، بیرجند، بیرجند، ایران.0000-0002-2841-8058اسما نیکخواه بیدختیمربی، کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.0000-0002-6732-8989حمید قریبدانش آموخته کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران0000-0002-6352-5823قاسم دستجردیدانش آموخته کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران0000-0002-2534-2164حسین لطفیدانش آموخته کارشناسی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی قائن، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران0000-0002-6893Journal Article20200920<em><strong>Introduction:</strong></em><em> </em>In today's world, with the expansion of universities and higher education institutions, the discussion about the quality of education is of special importance, so that students ’issues and problems are considered to be very vital. Therefore, this study was conducted to investigate the views of instructors and students of Qaen School of Nursing and Midwifery about the inhibitory and facilitating factors affecting the learning of clinical skills in 2016.<br /><em><strong>Materials & Methods: </strong></em>This descriptive-analytical study was conducted on all clinical instructors (22 people) and students of Qaen School of Nursing and Midwifery who have an internship program (280 people) by census. Darta collection was made possible through 3 ways including personal information, 38 questions were related to facilitating factors and 27 questions were about inhibitory factors affecting clinical skills learning. Data were analyzed by SPSS version 22.<br /><em><strong>Results:</strong></em><em> The results showed that the mean age in instructors was 32.13±4.54 and in students was 22.4±3.24 years.</em> <em>In the frequency distribution of inhibitory factors from the viewpoints of instructors, the relationship between instructor and student was 46.7% and from the students' point of view, the student's satisfaction with the way of presenting practical and theoretical courses was 88.4%. And in examining the facilitating factors from the viewpoints of instructors, students' satisfaction with the way of presenting practical and theoretical courses 46.7% had the highest frequency.</em><br /><em><strong>Conclusion</strong></em><em>: According to the results obtained; to facilitate the presentation of the oretical courses and improve communication between students and instructors, as well as motivation and responsibility in other members of the health care team, review and appropriate measures by educational officials for a Clinical educational environment is recommended.</em><strong>مقدمه:</strong> در جهان امروز با گسترش دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بحث در مورد کیفیت آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است بهطوری که مسائل و مشکلات دانشجویی از موضوعات بسیار حیاتی بهحساب میآید. لذا این مطالعه باهدف بررسی دیدگاه مربیان و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی قاین درباره عوامل بازدارنده و تسهیل کننده مؤثر بر یادگیری مهارتهای بالینی در سال 1395 انجام گرفت.<br /><strong>روش کار: </strong>این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی می باشد که بر روی کلیه مربیان بالینی (22 نفر) و دانشجویانی دانشکده پرستاری و مامایی قاین که واحد کارآموزی دارند (280 نفر) بهصورت سرشماری انجام شد ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای مشتمل بر سه بخش مشخصات فردی، 38 سؤال در رابطه با عوامل تسهیلکننده و 27 سؤال عوامل بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارتهای بالینی بود دادهها توسط Spss ورژن 22 تجزیه و تحلیل شد..<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج نشان داد که میانگین سنی در مربیان 54/4±13/32 و در دانشجویان 24/3±4/22 سال بود. در توزیع فراوانی عوامل بازدارنده از دیدگاه مربیان، ارتباط بین مربی و دانشجو 7/XMRبررسی عوامل تسهیل کننده از دیدگاه مربیان، رضایت دانشجو از نحوه ی ارائه ی دروس عملی و تئوری 7/XMR درصد بیشترین درصد فراوانی را به خود اختصاص دادند.<br /><strong>نتیجه گیری: </strong>با توجه به نتایج به دست آمده جهت تسهیل در نحوه ارائه دروس تئوری و نظری و بهبود ارتباط بین دانشجویان و مربیها و همچنین با ایجاد انگیزه و مسئولیت در دیگر اعضای تیم بهداشتی – درمانی، بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسئولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی پیشنهاد میشود.دانشگاه علوم پزشکی مشهدافق توسعه آموزش علوم پزشکی2228-643812420220220A review of the basics of determining the cutting point in academic achievement tests and the introduction of Angoff scientific methodمروری بر مبانی تعیین نقطه برش در آزمونهای پیشرفت تحصیلی و معرفی روش علمی انگوف96851832610.22038/hmed.2021.54426.1116FAحسین کارشکیدانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0002-5631-539Xفاطمه حاجی آبادیاستادیار، گروه داخلی جراحی ، دانشکده پرستاری مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،مشهد ،ایران0000-0003-3832-5022مریم باقریمربی ، گروه فوریتهای پزشکی ، دانشکده پرستاری مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد ،مشهد ،ایران0000-0002-4326-6226اکرم قنبری مقدممربی گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-8519-5289Journal Article20201226<em><strong>Introduction:</strong></em><em> </em>The cut-off point in a test is the score that divides test takers into different classes (such as rejection-acceptance). The process of determining the cut-off point is frequently used in educational tests. The cut-off point should be based on a generally accepted methodology and reflect the judgment of competent and qualified individuals. The aim of this study was to determine the basics of determining the cut of point in academic achievement tests.<br /><em><strong>Materials & Methods: </strong></em>The present study is a review study in which all articles related to the purpose, using keywords of standardization of the test and determination of the cutting point in reputable Persian and English scientific sites were searched..<br /><em><strong>Results: </strong></em>In the search, it was found that there was no reliable Persian scientific source in determining the cutting point. However, English articles and books in this field were carefully studied.<br /><em><strong>Conclusion</strong></em>: Despite the importance of determining the correct cut point, especially in academic achievement tests, but Persian texts contain few resources in the field of principles and foundations for doing this and probably the lack of these resources makes researchers less familiar with the correct process of determining the point. Their inclination and tendency to use unscientific methods to do it in their studies. This article can be a useful tool as a guide to the basic principles of determining the cut-off point in academic achievement tests, which puts more emphasis on using the cut-off point for important decisions.<strong>مقدمه:</strong> نقطه برش در یک آزمون، نمره ای است که آزمون دهندگان را به طبقات مختلف(نظیر رد – قبول ) تقسیم می کند. فرایند تعیین نقطه برش در آزمون های حوزه آموزشی به کرات مورد استفاده قرار می گیرد .نقطه برش باید بر اساس یک متدولوژی مورد قبول عموم بوده و منعکس کننده قضاوت افراد با کفایت و واجد شرایط باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین مبانی اولیه تعیین نقطه برش در آزمون های پیشرفت تحصیلی انجام شد<strong>.</strong><br /><strong>روش کار:</strong> مطالعه حاضر یک مطالعه مروری است که طی آن کلیه مقالات مرتبط با هدف، با استفاده از کلید واژه های فارسی استاندارد سازی آزمون و تعیین نقطه برش در سایت های معتبر علمی فارسی و انگلیسی جستجو شد.<br /><strong>نتایج:</strong> در جستجوی انجام شده، هیچ منبع علمی معتبر فارسی در زمینه تعیین نقطه برش یافت نشد. با این حال مقالات و کتب انگلیسی موجود در این زمینه به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند.<br /><strong>نتیجه گیری:</strong> با وجود اهمیت تعیین صحیح نقطه برش علی الخصوص در آزمونهای پیشرفت تحصیلی، واینکه متون فارسی حاوی منابع اندکی در زمینه اصول و مبانی انجام این کار می باشد و احتمالا اندک بودن این منابع موجب آشنایی کمتر پزوهشگران با روند صحیح تعیین نقطه برش و تمایل انها به استفاده از روش های غیر علمی جهت انجام این مهم در مطالعات خود می باشد، این مقاله می تواند به عنوان راهنمای مبانی اولیه تعیین نقطه برش در آزمون های پیشرفت تحصیلی ، کمک کننده باشد