• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389

    نویسندگان

    • فاطمه مهرآور 1
    • لیلا جویباری 2
    • اکرم ثناگو 3
    • مهرعلی قلی نیا 4

    1 دانشجوی کارشناسی پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان

    2 دکترای تخصصی آموزش پرستاری، استادیار گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی گلستان

    3 دکترای تخصصی آموزش پرستاری، استادیار گروه بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان

    4 مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی گلستان

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2011.13670
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: روانشناسان یادگیری نظریه هایی را در مورد چگونگی مطالعه و یادگیری ارائه نموده اند و به این نکته اشاره کرده اند که برای مطالعه باید سر حال و آماده یادگیری باشید.                               
با توجه به اهمیت اعتکاف در دین مبین اسلام، سعی کردیم تا با تلفیق این آموزه دینی در شیوه های مطالعاتی دانشجویان علوم پزشکی گامی در کاربردی کردن مفاهیم دینی درامور دانشگاهی وبصیرت نظام منددینی برداشته شود.
هدف :هدف از این مطالعه،بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص اثربخشی "اعتکاف علمی در مسجد برای آماده سازی شرکت در امتحانات پایان ترم بوده است
روش کار:در این پزوهش کیفی با 30 دانشجوی دانشگاه علو پزشکی گلستان (1389)با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف که تجربه شرکت در برنامه اعتکاف علمی را قبل ازشروع ترم داشتندمصاحبه های نیمه ساختار بعمل آمد.کلیه مصاحبه ها ضبط،خط به خط دست نویسسپس مطابق روش"آنالیزمحتوا"مورد بررسی قرار گرفت.سوال مشترک از دانشجویان تجربه خود را از اعتکاف علمی در مسجد بازگو نماییند.
یافته ها:مضمون گرفته شده از این مطالعه کسب اراده در مقابل سستی و خمودگی،خرسندی و خشنودی ،شورو هیجان،آرامش ذهنی و قلبی ،کسب انرژی مضاعف ،تمرکز حواس،دانشجویان مشارکت کننده در این مطالعه بیان نمودند  که محیط معنوی و مذهبی مسجد و حرکت اعتکاف که به معنی دوری گزینی از رویدادهای زندگی مادی و توکل به خداو کسب علم را نوعی عبادت دانستن ،باعث شد که بتوانندبا فراغ بال به مطالعه بپردازندویادگیری سریع برای آنها اتفاق افتادو باعث شد حجم زیاد درس را مطالعه نمایندو این خود باعث کاهش استرس وآمادگی آنها برای امتحان ترم شد.وجود همکلاسی ها ویافتن نکات غیرقابل  فهم باعث سرعت یادگیری آنها شد
بحث و نتیجه گیری:این نکته که آرامش ،ضمیر ناخودآگاه را پویاو فعال  میکنددر این مطالعه تجربه شد.دانشجویان در این اعتکاف علمی به آرامش رسیده بودند وبنابراین ضمیر ناخودآگاه آنها فعال و پویا شده بودویادگیری برای آنها اتفاق افتاده .این دانشجویان در این اعتکاف علمی از جنبه های مختلف سود جستن و به نفع یادگیری خود استفاده نموده بودند.دیدن سایر دانشجویان در حال مطالعه و یادگیری باعث شده بود که آنها تلاش مضاعف داشته باشندو توکل به خدا وآرامش داشتن،سرعت بلای مطالعه آنها رابه موفقیت نزدیکتر نموده بود.
کلمات کلیدی :اعتکاف،یادگیری ،امتحان،دانشجو

کلیدواژه‌ها

  • اعتکاف
  • یادگیری
  • امتحان
  • دانشجو
  • XML
  • اصل مقاله 658.7 K
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 7,444
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,625
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 5، شماره 1
آذر 1390
صفحه 1-8
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 658.7 K
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 7,444
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,625

APA

مهرآور, فاطمه , جویباری, لیلا , ثناگو, اکرم و قلی نیا, مهرعلی . (1390). بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5(1), 1-8. doi: 10.22038/hmed.2011.13670

MLA

مهرآور, فاطمه , , جویباری, لیلا , , ثناگو, اکرم , و قلی نیا, مهرعلی . "بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5, 1, 1390, 1-8. doi: 10.22038/hmed.2011.13670

HARVARD

مهرآور, فاطمه, جویباری, لیلا, ثناگو, اکرم, قلی نیا, مهرعلی. (1390). 'بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5(1), pp. 1-8. doi: 10.22038/hmed.2011.13670

CHICAGO

فاطمه مهرآور , لیلا جویباری , اکرم ثناگو و مهرعلی قلی نیا, "بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 5 1 (1390): 1-8, doi: 10.22038/hmed.2011.13670

VANCOUVER

مهرآور, فاطمه, جویباری, لیلا, ثناگو, اکرم, قلی نیا, مهرعلی. بررسی اثر بخشی "اعتکاف علمی در مسجد" بر آماده سازی دانشجویان برای شرکت در امتحانات پایان ترم در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1390; 5(1): 1-8. doi: 10.22038/hmed.2011.13670

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب