• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398

    نویسندگان

    • مریم محمدی 1
    • سمیه عبدالهی ثابت 2
    • لیدا ساسانی 3
    • احمد جلیلوند 4
    • مژگان ریاحی 5
    • مهران تهرخانی 6

    1 گروه آموزش پرستاری ، دانشکده پرستاری ابهر، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

    2 گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

    3 عضو هیئت علمی و عضو مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران

    4 دانشیار ، پاتولوژیست ، گروه پاتولوژی، بیمارستان آیت اله موسوی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان ، زنجان ، ایران.

    5 کارشناس پرستاری، بیمارستان ایت اله موسوی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

    6 گروه آموزش پرستاری ، دانشکده، پرستاری ابهر، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.53727.1109
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: آموزش نقش بسیار مهم در ارتقاء سطح دانش و تغییر در رفتار افراد دارد و آشنایی با حوزه های مختلف پژوهش جز از طریق آموزش امکان پذیر نمی باشد. هدف از این مطالعه بررسی نیازهای آموزشی کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر  در حوزه پژوهش در سال 1398می باشد.
روش کار: این یک مطالعه توصیفی- مقطعی می باشد که بر روی کارمندان رشته های علوم پزشکی غیر هیئت علمی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر انجام شده است. در این مطالعه از یک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که دارای دو بخش اطلاعات دموگرافیک و قسمت نیازهای آموزشی در حوزه پژوهش بود. پرسشنامه ها به طور تصادفی منظم در سه طبقه پرستاران، گروه پزشکی و پیراپزشکی ( به جز پرستاران) و گروه اداری توزیع و  داده ها در نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در این مطالعه XMR سنی 55/7±78/33 و سابقه کاری 21/7±34/9 سال بودند. بیشترین نیاز آموزشی در هر دو بیمارستان توانمندسازی زبان انگلیسی صرفا در زمینه تحقیق (5/68 %) و کمترین آن طراحی پوستر برای مقالات پذیرفته شده از کنگره ها و همایش ها (8/39 %) بود.
نتیجه گیری: شناسایی  نیازهای آموزشی در حوزه های مختلف پژوهشی و اولویت بندی آن در بین کارکنان شاغل در بیمارستان، ضمن کاهش هدر رفت منابع، منجر به تولید دانش مورد نیاز و ارتقاء سطح سلامت جامعه می شود. این مطالعه می تواند به عنوان راهنمایی برای فراخوان های نیازسنجی آموزشی کارمندان جهت آشنایی با حوزه های مختلف  پژوهشی در بین کارکنان حوزه سلامت از جمله کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان، مورد استفاده قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش
  • پژوهش
  • کارمندان
  • بیمارستان
  • علوم پزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 377.35 K
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 8.mp3
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Rashidian A, Mohamadi E, Yousefinezhadi T,
Dadgar E, Salavati S, Seyed Aghamiri ZB.
Identification of Research Priorities in the Field of
Health; Necessity and Feasibility of
Implementation. Payavard Salamat. 2019;
12(5):347-58.
2. Tress B, Tress G, Fry G. Defining concepts and
the process of knowledge production. Landsc Res
Landsc Plan Asp Integr Educ Appl. 2005; 12:13-
26.
3. Snyder H. Literature review as a research
methodology: An overview and guidelines. Journal
of Business Research. 2019; 104:333-9.
4. Purnell M. Findings from a training needs
analysis survey to support health professionals
across the research lifecycle. Health Information &
Libraries Journal. 2020; 37(2):118-27.
5. Barratt H, Fulop NJ. Building capacity to use
and undertake research in health organizations: a
survey of training needs and priorities among staff.
BMJ open. 2016; 6(12):1-10.
6. Rezai mir gayed H, Ahmadi k R, Koshaki J AR.
Needs assessment and determination of training
courses for staff of education and research units of
Hormozgan University based on competency
approach. Educational planning studies. 2018;
6(12):133-66.
7. Mahmoodabad S, Mehrabbeyk A, Mozaffari-
khosravi H, Fallahzadeh H. Identifying and
Prioritizing Educational Needs of Female
Adolescents in Relation to Healthy Eating Based
on Analytic Hierarchy Process Model. Global
Journal of Health Science. 2016; 9:223.
8. Atash Bahar O, Rajaiyan F, Bahrami MA, Garai
H, Homayuni A, Ataollahi F, et al. Educational
needs of the staff of teaching hospitals in Yazd to
establish clinical governance. Health management.
2014; 5(1):69-78.
9. Jahanbakhsh M, Setayesh H. Educational Needs
of Medical Records Practitioners in Isfahan
Teaching Hospitals Iranian Journal of Education in
Medical Sciences (Special Issue on Education
Development). 2011; 5(10):962-71.
10. Holloway K, Arcus K, Orsborn G. Training
needs analysis–The essential first step for
continuing professional development design. Nurse
education in practice. 2018; 28:7-12.
11. Viergever RF. The mismatch between the
health research and development (R&D) that is
needed and the R&D that is undertaken: an
overview of the problem, the causes, and solutions.
Glob Health Action. 2013; 6:22450 -.
12. Erfanpoor S, Esmaeili R, Sajjadi M, Alami A,
Mircheraghi SF. Needs Assessment and
Determination of the Priorities of Accountable
Education in Gonabad University of Medical
Sciences. Future of Medical Education Journal.
2018; 8(2):3-7.
13. Kristensen N, Nymann C, Konradsen H.
Implementing research results in clinical practice-
the experiences of healthcare professionals. BMC
health services research. 2015; 16(1):1-10.
14. Aiken L, Sloane D, Ball J, Bruyneel L, Rafferty
A, Griffiths P. Patient satisfaction with hospital
care and nurses in England: An observational
study. BMJ Open. 2017; 8.
15. Ryan EJ. Undergraduate nursing students’
attitudes and use of research and evidence-based
practice – an integrative literature review. Journal
of Clinical Nursing. 2016; 25(11-12):1548-56.
16. Mirzaei karzan A, Kikhavani S, Hossein zade
M, Aeivazi A. Educational Needs Assessment of
Faculty Members at Ilam University of Medical
Sciences. Development of education in medical
sciences. 2014; 6(11):61-71.
17. Akbari Z. The study of English Educational
Needs of Students Studying in Isfahan University
of Medical Sciences: Students' perspective.
Development Strategies in Medical Education.
2016; 3(2):1-13.
18. Ebadifar A, Mohammadi MR, Velai N.
Research Performance and Research Training
Needs of Dental Faculty Members - 2004. Journal
of Dentistry (Tehran University of Medical
Sciences). 2006; 18(4):95-101.
19. Asadi A, Taheri M, Salari A. The Survey of
Educational Needs to Empower Faculties in
GUMS. RME. 2016; 8(2):37-48.
20. Esmaelzadeh S, NoorySepehr M, Bahrami T,
Rajabi M. Momasi Model in Need Assessment of
Faculty Members of Alborz University. Alborz
University Medical Journal. 2013; 2(1):13-8
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,201
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,714
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 12، شماره 3
مهر 1400
صفحه 73-85
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 377.35 K
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • 8.mp3
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,201
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,714

APA

محمدی, مریم , عبدالهی ثابت, سمیه , ساسانی, لیدا , جلیلوند, احمد , ریاحی, مژگان و تهرخانی, مهران . (1400). نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), 73-85. doi: 10.22038/hmed.2021.53727.1109

MLA

محمدی, مریم , , عبدالهی ثابت, سمیه , , ساسانی, لیدا , , جلیلوند, احمد , , ریاحی, مژگان , و تهرخانی, مهران . "نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12, 3, 1400, 73-85. doi: 10.22038/hmed.2021.53727.1109

HARVARD

محمدی, مریم, عبدالهی ثابت, سمیه, ساسانی, لیدا, جلیلوند, احمد, ریاحی, مژگان, تهرخانی, مهران. (1400). 'نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12(3), pp. 73-85. doi: 10.22038/hmed.2021.53727.1109

CHICAGO

مریم محمدی , سمیه عبدالهی ثابت , لیدا ساسانی , احمد جلیلوند , مژگان ریاحی و مهران تهرخانی, "نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 12 3 (1400): 73-85, doi: 10.22038/hmed.2021.53727.1109

VANCOUVER

محمدی, مریم, عبدالهی ثابت, سمیه, ساسانی, لیدا, جلیلوند, احمد, ریاحی, مژگان, تهرخانی, مهران. نیازهای آموزشی حوزه پژوهش کارمندان رشته های علوم پزشکی شاغل در بیمارستان آیت اله موسوی زنجان و الغدیر ابهر در سال 1398. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1400; 12(3): 73-85. doi: 10.22038/hmed.2021.53727.1109

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب