• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی

    نویسندگان

    • ناهید جمشیدیان قلعه شاهی 1
    • صابر بابا زاده 2
    • سید حسین رضوی 3
    • محمد خدابخش 4
    • سید مصطفی محمودی 5

    1 دندانپزشک عمومی، اصفهان، ایران.

    2 گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.

    3 گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران.

    4 دندانپزشک عمومی، یزد، ایران.

    5 گروه آسیب شناسی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.78573.1346
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: برنامه درسی پنهان، قوی ترین راه برای انتقال ارزش‌های حرفه ی پزشکی است. شناسایی و توجه کافی به آن، باعث درک بهتر و جامع تری در ارتقاء آموزش های مهارت بالینی می گردد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان دندانپزشکی از برنامه درسی پنهان انجام شد.
روش کار: در این مطالعه کیفی از روش تحلیل محتوا جهت کشف جنبه‌های پنهان یادگیری دانشجویان از اساتیدشان استفاده شد. داده‌ها بوسیله مصاحبه‌های عمیق ونیمه ساختارمند از 20 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد بصورت حضوری و تلفنی جمع آوری شد. مصاحبه‌ها پس از ضبط به صورت متن برگردانده شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه‌ها استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شد. داده‌ها به روش تحلیل محتوی آنالیز گردید.
نتایج:  برنامه درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان در چهار مضمون اصلی: برخورد اساتید، برخورد با خطاها و مشکلات، قوانین و مقررات آموزشی، تبعیضات بین فردی و دوازده مضمون فرعی شناسایی شدند. مضامین پدیدآمده بر اهمیت آموزش‌های عملی و نیز الگوپذیری دانشجویان از اساتیدشان خصوصاً در عرصه بالینی دلالت داشتند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق تاثیر برنامه درسی پنهان را در آموزش و یادگیری دانشجویان نمایان ‌می‌کند و نتایج این مطالعه می تواند در جهت بهسازیِ توانمندی‌های مرتبط با نقش آموزشی اساتید دندانپزشکی مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

  • برنامه درسی پنهان
  • آموزش دندانپزشکی
  • مطالعه کیفی
  • XML
  • اصل مقاله 1.75 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی ۱۳۴۶.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
  1. Khaghanizadeh M, Fathi Vajargah K. Univeasal curriculum. J Educ Strategies Med Sci. 2008 : 1(2) : 11-9 (persian).
  2. Hafferty FW, Castellani B. The hidden curriculum: a theory of medical education. Handbook of the sociology of medical education: Routledge; 2009. p. 29-49.
  3. Bertolami CN. Rationalizing the dental curriculum in light of current disease prevalence and patient demand for treatment: form vs. content. Journal of dental education. 2001;65(8):725-35; discussion 36-43.
  4. Masella RS. The hidden curriculum: value added in dental education. Journal of dental education. 2006;70(3):279-83.
  5. Dent J, Harden RM, Hunt D. A practical guide for medical teachers: Elsevier Health Sciences; 2017.
  6. Manogue M, McLoughlin J, Christersson C, Delap E, Lindh C, Schoonheim-Klein M, et al. Curriculum structure, content, learning and assessment in European undergraduate dental education - update 2010. European journal of dental education : official journal of the Association for Dental Education in Europe. 2011;15(3):133-41.
  7. Alikhani M, Mehrmohammadi M. Survey of unintended consequences (hidden curriculum) from the social environment of secondary schools in Isfahan. J Educational & Psychological Sciences. 2005;11(3):121-46.
  8. Brown G, Manogue M, Rohlin M. Assessing attitudes in dental education: is it worthwhile? British dental journal. 2002;193(12):703-7.
  9. Gaufberg EH, Batalden M, Sands R, Bell SK. The hidden curriculum: what can we learn from third-year medical student narrative reflections? Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges. 2010;85(11):1709-16.
  10. Pourbairamian G, Bigdeli S, Soltani Arabshahi SK, Yamani N, Sohrabi Z, Ahmadi F, et al. Hidden Curriculum in Medical Residency Programs: A Scoping Review. Journal of Advances in Medical Education & Professionalism. 2022;10(2):69-82.
  11. Fathi Vajargah K, Vahed S. Identification of citizenship education damages in hidden curriculum: secondary education system from the perspective of women teachers in Tehran & provide ways to improve its situation. J Educational Innovations. 2006;5(17):93-132.
  12. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W. In the students' own words: what are the strengths and weaknesses of the dental school curriculum? Journal of dental education. 2007;71(5):632-45.
  13. Mahram B, Kazemi S. An investigation of the performance of administrators as a component of hidden curriculum in values education. Journal of curriculum studies. 2010;5(17):129-52.
  14. McHarg J, Kay EJ. Designing a dental curriculum for the twenty-first century. British dental journal. 2009;207(10):493-7.
  15. Hedayati A, Sarbaz-Hoseini AA, Hedayati M, Rezaei A. Identify the desired achievements of the hidden curriculum from the perspective of student-teacher' competencies. Quarterly Journal of educational Leadership & Administration. 2017;11(2):129-47.
  16. Fazlollahigh-Qomshi S. Hidden curriculum and student avoidance of responsibility; Investigate the factors and priorities. Culture in The Islamic University. 2015;4(4):587-603.
  17. Jalalvandi M, Sohrabi M, Jamali A, Taghipoor-Zahir A. The Association between patient-centered hidden curriculum and medical students’communication skills. Iranian Journal of Medical Education Policy Analysis Archives. 2014;13(11):920-30.
  18. Graneheim UH, Lindgren BM, Lundman B. Methodological challenges in qualitative content analysis: A discussion paper. Nurse education today. 2017;56:29-34.
  19. Taghvaei-Yazdeli Z, Yazdkhasti A, Rahimi H. The study of hidden curriculum situation in Kashan University of Medical Sciences. J Med Educ Dev. 2013;6(12):14-23.
  20. Mosalanejad L, Parandavar N, Rezaie E. Students' Experience about the Hidden Curriculum: A Qualitative Study. Journal of Rafsanjan University of Medical Sciences 2014;13(2):111-24.
  21. Amini M, Tamannaiefar MR, Mashallahinejad ZA. Survey on the Position of hidden curriculum from point of views of medical students of kashan. J Med Educ Dev. 2015;8(18):1-13.
  22. Mahram B, Saketi P, Massoodi A, MehrMohammadi M. The role of the components of hidden curriculum in the academic identity of the students (University of Ferdosi case study,Mashhad). Curriculum studies periodicals. 2006;3:3-39.
  23. Safaei-Movahed S, Bavafa D. Towards Another meta-theory for understanding the hidden curriculum Research in Curriculum Planning. 2013;2(37):75-95.
  24. Rahimibashar M. The Relationship between Clinical Instructors' Behaviors and State Anxiety of Nursing Students in Islamic Azad University of Lahijan City. Iranian Journal of Nursing Research. 2017;12(4):1-7.
  25. Pejhmankhah S, Farajzadeh Z, Nakhae M, Saadatjoo S, Kianfar S. Effective factors in communication with patients and barriers from nurses’ perspective Val-e-Asr hospital: Birjand. Modern Care Journal. 2009;5(1):46-51.
  26. Lempp H, Seale C. The hidden curriculum in undergraduate medical education: qualitative study of medical students' perceptions of teaching. BMJ (Clinical research ed). 2004;329(7469):770-3.
  27. D'Eon M, Lear N, Turner M, Jones C. Perils of the hidden curriculum revisited. Medical teacher. 2007;29(4):295-6.
  28. Ghaneirad MA. Interactions and Communications in the Scientific Society. Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies; 2005.
  29. Bagheri-Heidari F. A Study on the Effective Factors on The Studetns Lectuers' Communication in Some Iranian Universities. Iranian Journal of Sociology. 2014;15(4):153-72.
  30. Imani S, Yaghobi A, Yousefzadeh MR, Veysikohre S, Mohagheghi H. The relationship between hidden curriculum and students' instructional burnout. Research in Curriculum Planning. 2015;12(18):29-41.
  31. Rider EA, Hinrichs MM, Lown BA. A model for communication skills assessment across the undergraduate curriculum. Medical teacher. 2006;28(5):e127-34.
  32. Onwuegbuzie AJ, Witcher AE, Collins KMT, Filer JDW, Cheryl DW, Chris WM. Students’ Perceptions of Characteristics of Effective College Teachers: A Validity Study of a Teaching Evaluation Form Using a Mixed-Methods Analysis. American Educational Research Journal. 2007;44(1):113-60.
  33. Tang FI, Chou SM, Chiang HH. Students' perceptions of effective and ineffective clinical instructors. The Journal of nursing education. 2005;44(4):187-92.
  34. Pardokhteh F, Kazemour E, Shakibaee Z. The relationship between hidden curriculum and gender inequalities between university students. Research in Curriculum Planning. 2016;12(20):16-27.
  35. Iram Y, Wahrman H, Gross Z. Educating Toward a Culture of Peace. San Bernardino: International Academy Publishing (IAP); 2006.
  36. Willinghamod D. Students remember what they think about, American Education. 2003;27(2):37-41.
  37. Margolis E. Class Pictures: Representations of Race, Gender and Ability in a Century of School Photography. . Education Policy Analysis Archives. 2000;8(31):Retrieved from http://epaa.asu.edu/ojs/article/download/422/545.
  38. Mohammadi-Mehr M, Fathi-Vajargah K. The place of the hidden curriculum in continuing medical education. Scientific-Research Dictionary of Educational Strategies in Medical Sciences. 2008;1(1):48-53.
  39. Tekian A. Must the hidden curriculum be the 'black box' for unspoken truth? Medical education. 2009;43(9):822-3.
    • تعداد مشاهده مقاله: 394
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 1
فروردین 1404
صفحه 55-69
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.75 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • چکیده صوتی ۱۳۴۶.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 394
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129

APA

جمشیدیان قلعه شاهی, ناهید , بابا زاده, صابر , رضوی, سید حسین , خدابخش, محمد و محمودی, سید مصطفی . (1404). تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(1), 55-69. doi: 10.22038/hmed.2024.78573.1346

MLA

جمشیدیان قلعه شاهی, ناهید , , بابا زاده, صابر , , رضوی, سید حسین , , خدابخش, محمد , و محمودی, سید مصطفی . "تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 1, 1404, 55-69. doi: 10.22038/hmed.2024.78573.1346

HARVARD

جمشیدیان قلعه شاهی, ناهید, بابا زاده, صابر, رضوی, سید حسین, خدابخش, محمد, محمودی, سید مصطفی. (1404). 'تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(1), pp. 55-69. doi: 10.22038/hmed.2024.78573.1346

CHICAGO

ناهید جمشیدیان قلعه شاهی , صابر بابا زاده , سید حسین رضوی , محمد خدابخش و سید مصطفی محمودی, "تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 1 (1404): 55-69, doi: 10.22038/hmed.2024.78573.1346

VANCOUVER

جمشیدیان قلعه شاهی, ناهید, بابا زاده, صابر, رضوی, سید حسین, خدابخش, محمد, محمودی, سید مصطفی. تبیین تجارب دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در زمینه برنامه درسی پنهان: مطالعه کیفی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(1): 55-69. doi: 10.22038/hmed.2024.78573.1346

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب