چکیده
مقدمه: برنامه درسی پنهان، قوی ترین راه برای انتقال ارزش های حرفه ی پزشکی است. شناسایی و توجه کافی به آن، باعث درک بهتر و جامع تری در ارتقاء آموزش های مهارت بالینی می گردد. مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب دانشجویان دندانپزشکی از برنامه درسی پنهان انجام شد.
روش کار: در این مطالعه کیفی از روش تحلیل محتوا جهت کشف جنبه های پنهان یادگیری دانشجویان از اساتیدشان استفاده شد. داده ها بوسیله مصاحبه های عمیق ونیمه ساختارمند از 20 نفر از دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد بصورت حضوری و تلفنی جمع آوری شد. مصاحبه ها پس از ضبط به صورت متن برگردانده شد. جملات و بیانات مرتبط با هدف مطالعه از متن مصاحبه ها استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شد. داده ها به روش تحلیل محتوی آنالیز گردید.
نتایج: برنامه درسی پنهان از دیدگاه دانشجویان در چهار مضمون اصلی؛ برخورد اساتید ، برخورد با خطاها و مشکلات، قوانین و مقررات آموزشی، تبعیضات بین فردی و دوازده مضمون فرعی شناسایی شدند. مضامین پدیدآمده بر اهمیت آموزش های عملی و نیز الگوپذیری دانشجویان از اساتیدشان خصوصاً در عرصه بالینی دلالت داشتند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق تاثیر برنامه درسی پنهان را در آموزش و یادگیری دانشجویان نمایان می کند و نتایج این مطالعه می تواند در جهت بهسازیِ توانمندی های مرتبط با نقش آموزشی اساتید دندانپزشکی مفید واقع شود.
کلیدواژهها