• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی

    نویسندگان

    • حدیثه ارحامی نیا 1
    • زینب مسلمی زاده 1
    • سعید محمد پور 2
    • لادن گشایشی 1
    • علی عمادزاده 1
    • علی خورسند وکیل زاده 3

    1 دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    2 دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    3 گروه طب سوزنی و مکمل، دانشکده طب سنتی و مکمل، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2021.56219.1137
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: درمانگاه سرپایی محلی برای انجام اقدامات تشخیصی، درمانی و مشاوره بیماران بدون نیاز به بستری بوده که موقعیت‌های متنوع آموزشی را در اختیار فراگیران قرار می‌دهد. با توجه به نقش درمانگاه‌های سرپایی در آموزش پزشکی، این مطالعه با هدف ارتقاء آموزش کارآموزان، کارورزان و دستیاران تخصصی و فوق‌تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در درمانگاه بیمارستان امام رضا(ع) در سال۱۳۹۹ انجام شد.
روش کار: مطالعه‌ی کیفی حاضر با رویکرد تحلیل محتوا در درمانگاه بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در سال 1399 انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران بیمارستان امام رضا(ع)، اعضای هیأت علمی و دانشجویان پزشکی بودند که در مجموع 60 نفر از افراد به صورت هدفمند انتخاب شدند. در این مطالعه جهت گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه و بحث گروهی متمرکز استفاده شد. همچنین از روش تحلیل محتوا برای تحلیل داده‌های مطالعه استفاده گردید.
نتایج: بر اساس یافته‌های این مطالعه در ابتدا فرآیند جاری نوبت‌دهی و ویزیت بیمار مشخص شد. بعد از آن مهم‌ترین مشکلات و نواقص اجرایی در فرآیند جاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت. یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که فرایند ویزیت بیمار در درمانگاه آموزشی بیمارستان امام رضا(ع) با مشکلاتی مانند عدم قابلیت فالوآپ بیماران، عدم امکان تعیین زمان دقیق حضور بیمار در درمانگاه، تجمع فراگیران در اتاق‌های ویزیت، عدم معاینه مبتنی بر استاندارهای بالینی، نبود امکانات آموزشی کافی نظیر سیستم‌های کامپیوتری و تجهیزات معاینه و نبود کلینیک‌های خاص فوق‌تخصصی و مرکز ریفرال بیماران خاص آموزشی مواجه است. همچنین مهم‌ترین راهکارها برای رفع موانع اجرایی مشخص شد. پس از بررسی پیشنهادات، با توجه به محدودیت‌های زمانی و مالی؛ اقدامات اصلاحی ذیل انجام گرفت: بهبود امکانات آموزشی، اصلاح فرایند نوبت‌دهی، طراحی سیستم ارجاع داخل بیمارستانی، مدیریت صف برای بیماران و راه‌اندازی کلینیک‌های خاص و ارجاعی فوق‌تخصصی.
نتیجه گیری: در این مقاله سعی شد به ارتقا کیفیت آموزش در یکی از درمانگاههای اصلی آموزشی مشهد پرداخته شود. بازنگری و اصلاح فرایندهای آموزشی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی باید در دستور کار مدیران و برنامه ریزان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های آموزشی قرارگیرد؛ چرا که آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌های آموزشی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • کلمات کلیدی: بیمارستان اموزشی
  • درمانگاه آموزشی سرپایی
  • بهبود کیفیت اموزش
  • XML
  • اصل مقاله 1.48 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Izadi P, Pirasteh A, Shojaienejad A, Omid A.
Patients’ Attitude and Feeling toward the
Presence of Medical Students in Shahid
Mostafa Khomeini Educational Clinics. Iran J
Med Educ. 2014; 14(4): 303–11.
2. Niroumand E, Sepahi V, Khazaei MR, Vaziri S,
Khazaei M. The state of ambulatory education
from the viewpoint of externs and interns
students at Kermanshah University of Medical
Sciences. Educational Development of
Judishapur. 2016; 7(4):286-97.
3. Dormohammadi Toosi T, khalvat A,
Najafizadeh S, Shahbazi F, Khazaeipour Z.
Medical student training and patient satisfaction
in the internal medicine clinics of Imam
Khomeini Hospital. J Med Educ Dev. 2016;
10(4):309–17.
4. Dent J, Ramani S. Learning with patients:
inpatient and outpatient. Dent J, Harden RM,
Hunt D, editors A practical guide for medical
teachers Fifth ed: Elsevier Health Sciences.
2017:58-67.
5. Franco RLO, Machado JLM, Grinbaum RS,
Porfírio GJM. Barriers to outpatient education
for medical students: a narrative review.
International journal of medical education.
2019; 10:180.
6. Rajabi F, Majdzadeh R, Ziaee SAM. Trends in
medical education, an example from a
developing country. 2011.
7. Avizhgan M, Farzanfar E, Najafi M, Shams B,
Ashoorion V. Ambulatory Education Quality in
Al-Zahra Hospital Clinics in Isfahan, Veiw of
Clerkships students and Interns. Iran J Med
Educ [Internet]. 2011; 10(5):896–905.
8. Kuiper A, de Mast J, Mandjes M. The problem
of appointment scheduling in outpatient clinics:
A multiple case study of clinical practice.
Omega. 2019:102122.
9. Saiyad S. Educational environment and its
application in Medical Colleges. Journal of
Research in Medical Education & Ethics. 2020;
10(1):3-9.
10 .Niroumand E, Khazaei MR, Vaziri S, et al,
Quality of ambulatory education from the
viewpoint of the clinical medical students at
Kermanshah University of Medical Sciences in
2013.Educ Res Med Sci. 2014; 3(1): 3-9.
11.Paevandi, A, Nazari, A, Madah, Sh
2000,Reviews of faculty staff and students of
Semnan University of Medical Sciences and
Health Services for ambulatory care Education.
The 11th international congress of geographic
medicine, Shiraz University of Medical
Sciences. Pp.84. [In Persian]
12 .Amini, A, Alizadeh, M, Farzaneh 2002,
Ambulatory medical education in educational
centers of Tabriz school of medicine, Intern’s
point of view.Iranian Journal of Medical
Education.Vol.2, No.0, Pp.13-13. [In Persian]
13.Avizhgan, M, Farzanfar, E, Najafi, M, et al
2011, Ambulatory education quality in AlZahra
Hospital Clinics in Isfahan, view of clerkships
students and interns. IJME. Vol.10, No.5, Pp.
896-905. [In Persian]
14 .Bazzazi, N, Falahinia, G, Yavarikia, A, et al
2007, Medical students’ viewpoints about the
quality of education in outpatient clinics in
Hamedan University of Medical Sciences in
2007. IJME.Vol.11, No.2, Pp. 167-173. [In
Persian]
15 .Borji, A, Qanbari, M, Imani, M, et al 2002,
Attitudes of academic staffs of Zahedan
University of Medical Sciences toward
ambulatory care education. Iranian Journal of
Medical Education.Vol.2, No.0, Pp.20-21.
16 .Sarkin R, Wilkerson L. Arrows in the quiver:
models for teaching in the ambulatory setting.
[Cited 2006 Nov 12]. Available from:
http://www.ambpeds.org/site/education/nutsand
bolts/pdfs/sarkinwilkerson.pdf
17 .Kurth RJ, Irigoyen MM, Schmidt HJ.
Structuring student learning in the primary care
setting: where is the evidence? J Eval Clin Pract
2001 Aug; 7(3): 325-33.
18 .Abbasi N, Fallahzadeh MH, Amini M, Rezaee
S, Goudarzi A, Baseri A. Determining the rate
of achievement of outpatient education
standards in major departments of Shiraz
medical school from interns' viewpoints, based
on ministry's clinical education standards in
2018–2019.J Edu Health Promot 2020;9:259-
259
19 .Maureen D. Francis, Eric Warm; Katherine A.
Julian, determinants of patient Satisfaction in
Internal Medicine Resident Continuity Clinics:
Findings of the Educational Innovations Project
Ambulatory Collaborative; J Grad Med Educ
2014; 6 (3): 470477.
20 .Bowen, Judith L. MD; Irby, David M. PhD
Assessing Quality and Costs of Education in the
Ambulatory Setting: A Review of the
Literature, Academic Medicine: July 2002 -
Volume 77 - Issue 7 - p 621-680
21 .Alshurideh, Dr. Muhammad. (2014). The
Factors Predicting Students' Satisfaction with
Universities' Healthcare Clinics' Services A
Case-Study from the Jordanian Higher
Education Sector. Dirasat: Administrative
Sciences. 41. PP: 451-464..
22 .Adam Croft, David Carruthers & Elizabeth
Justice (2012) Undergraduate teaching in the
outpatient clinic: Can we do better? Medical
Teacher, 34:8, 674-674,
23 .Khorasani G, Mahmoudi M, Vahidshahi K,
Shahbaznejad L, Ghafari M. Evaluation of
Faculty Members’ and Students’ Attitude
Towards Ambulatory Teaching Quality. J
Mazandaran Univ Med Sci. 2007; 17 (58): 87-
100 .
24 .Khoshrang H, Salari A, Dadgaran I, Moaddab
F, Rouh-Balasii L, Pourkazemi I. Quality of
Education Provided at The Clinical Skills Lab
From Medical Students’ viewpoints in Guilan
University of Medical Sciences. RME. 2016; 8
(2): 77-83
25. Sharifi, Bahman & Ghafarian Shirazi, Hamid
Reza & Momeninejad, Mohsen & Saniee,
Fatemeh & Hashemi, Nazir & Jabarnejad,
Abbas & Malekzade, Mohammad. (2012). A
survey of the quality and quantity of clinical
education from the viewpoint of medical
students. Pars of Jahrom University of Medical
Sciences. 10. 57-64
    • تعداد مشاهده مقاله: 3,808
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,777
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 13، شماره 3
آذر 1401
صفحه 53-44
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.48 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 3,808
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,777

APA

ارحامی نیا, حدیثه , مسلمی زاده, زینب , محمد پور, سعید , گشایشی, لادن , عمادزاده, علی و خورسند وکیل زاده, علی . (1401). ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), 53-44. doi: 10.22038/hmed.2021.56219.1137

MLA

ارحامی نیا, حدیثه , , مسلمی زاده, زینب , , محمد پور, سعید , , گشایشی, لادن , , عمادزاده, علی , و خورسند وکیل زاده, علی . "ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13, 3, 1401, 53-44. doi: 10.22038/hmed.2021.56219.1137

HARVARD

ارحامی نیا, حدیثه, مسلمی زاده, زینب, محمد پور, سعید, گشایشی, لادن, عمادزاده, علی, خورسند وکیل زاده, علی. (1401). 'ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13(3), pp. 53-44. doi: 10.22038/hmed.2021.56219.1137

CHICAGO

حدیثه ارحامی نیا , زینب مسلمی زاده , سعید محمد پور , لادن گشایشی , علی عمادزاده و علی خورسند وکیل زاده, "ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 13 3 (1401): 53-44, doi: 10.22038/hmed.2021.56219.1137

VANCOUVER

ارحامی نیا, حدیثه, مسلمی زاده, زینب, محمد پور, سعید, گشایشی, لادن, عمادزاده, علی, خورسند وکیل زاده, علی. ارتقاء فرآیندهای آموزش پزشکی در بستر ارائه ی خدمات سرپایی: شواهدی از یک بیمارستان بزرگ آموزشی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1401; 13(3): 53-44. doi: 10.22038/hmed.2021.56219.1137

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب