نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه:. مراقبتهای پرستاری تخصصی در مبتلایان به سیروز کبدی، از توسعه عوارض جلوگیری می کند. هدف از این مطالعه، مقایسهی تأثیر دو روش آموزشی " یادگیری مبتنی بر بازاندیشی" و " کارگاه " بر دانش و عملکرد پرستاران در مراقبت از مبتلایان به سیروز کبدی می باشد
روش بررسی: در این مطالعه تجربی، 60 نفر از پرستاران بخشهای داخلی به دو گروه کارگاه و بازاندیشی تخصیص یافتند. در گروه کارگاه، محتوای آموزشی مرتبط با مراقبت های پرستاری لازم در بیماران سیروتیک در دو جلسه دو ساعته به فاصله یک هفته ارایه شد. در گروه بازاندیشی ابتدا در یک جلسه دو ساعته بعد از شرح مفهوم بازاندیشی و توضیح نظری و عملی مدل گیبس، پرداخته شد. سپس دفترچههایی در اختیار آنان گذاشته شد تا بر اساس مراحل مدل مذکور، تجارب بالینی خود در ارتباط با مراقبت از بیماران سیروتیک را یادداشت و عملکرد خود را توصیف و تحلیل نمایند. سپس به مدت 4 هفته هر هفته طی یک جلسه 60 دقیقه ای در خصوص نحوه ارایه مراقبت به بیماران مبتلا به سیروز بحث و نتیجه گیری نهایی انجام می شد. از دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون(یک ماه بعد) بعمل آمد. نمرات با استفاده از نرم افزار آماری SPSSبا سطح معنی داری 5%تحلیل شد
یافتهها: آزمون تی زوجی، نشان داد در هر دو گروه بازاندیشی و کارگاه میانگین نمره دانش و عملکرد پرستاران بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود دارد (001/0>P). آزمون تی مستقل بعد از مداخله، بین نمره عملکرد دو گروه ، اختلاف آماری معنی داری نشان نداد (575/0=P).ا اما در میانگین نمره دانش دو گروه اختلاف معنی داری وجود داشت.(001/0>P)
نتیجهگیری: با توجه به نتاج مطالعه ، روش بازاندیشی می تواند به پرستاران کمک نماید تا دانش و عملکرد خود را در مراقبت از بیماران مبتلا به سیروز کبدی ارتقا دهند.
کلیدواژهها