نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
مقدمه: بدنبال گسترش همهگیری کووید-19 و اهمیت استفاده از استراتژیهای جدید آموزشی در فعالیتهای یادگیری، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش درس پرستاری سلامت روان به روش مجازی و ترکیبی بر فراگیری دانشجویان پرستاری انجام شد.
مواد و روشها: مطالعه تجربی بصورت انجام پسآزمون بر روی دانشجویان ترم چهارم رشته پرستاری در دو گروه آزمودنی (ترکیبی و مجازیآنلاین از طریق پلتفرم آدوبی کانکت) در پایان آموزش واحد درسی سلامت روان با ارزیابی نمره درس مربوطه انجام شد. تصادفی سازی به روش بلوک بندی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و زمینه ایی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS-19 با کورسازی یکسویه (آنالیزور) در دو مرحله آنالیز شد.در کلیه تحلیلها سطح معنی داری کمتر از 05/0 منظور شد.
یافته ها: در مجموع، اختلاف معناداری بین دو گروه مشارکت کنندگان آموزش مجازی و آموزش ترکیبی از نظر متغیرهای زمینه ای و معدل کل مشاهده نشد. میانگین و انحراف معیار نمره فراگیران از درس پرستاری سلامت روان در دو گروه اموزش ترکیبی و مجازی به ترتیب 22/3 ± 03/14 و 54/1 ± 05/14 بوه است. آنالیز تکمتغیره نشان داد نمرات فراگیران از درس پرستاری سلامت روان با معدل کل(در گروه آموزشترکیبی) و میزان رضایت از مدرس (در گروه آموزشآنلاین) ارتباط معنیداری نشان داد و در آنالیز چندمتغیره تنها فاکتور اثرگذار بر نمره فراگیران از این درس، معدل کل دانشجو از ترم های گذشته بوده است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش ترکیبی در حوزه آموزش پرستاری سلامت روان در یادگیری دانشجویان تاثیر یکسان دارد و رویکرد ترکیبی آموزش میتواند به عنوان مکمل آموزش سنتی به عنوان یک ابزار قدرتمند مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها