نوع مقاله : مقاله مروری
چکیده
پزشکان و دانشجویان رشته پزشکی برای مدیریت یک بیمار ، لازم است ، داده ها و اطلاعات بیمار را از طرق مختلف گردآوری کنند، آن ها را ارزیابی، تفسیر، تحلیل و استدلال بالینی نموده، بعد از تشخیص برای حل مشکل او اقدام نمایند. برای این منظور،لازم است، آنان مراتب شناخت را در سه رده یادآوری(Remembering)، تفسیر (Interpretation) و حل مسئله (Problem solving) طی نمایند.
ما دراین مجال، برآنیم که یک تکنیک مورد محور (Case Based Technique) تمرینی یا امتحانی نوآور را به مخاطبین خود معرفی نماییم. ما این شیوه راTTT یا (Triple Taxonomy Tests / technique) یا MTQ (Mixed Taxonomy Questions) نامگذاری کرده ایم. دراین شیوه، یک Case با تعدادی سوال و تعدادی گزینه و جاهای خالی، مبتنی بر سه طبقه " یادآوری "، " تفسیر " و " حل مسئله " طراحی می شود. این شکل از آزمون یا تکنیک Case based در تمرینات خودآموزی (Self – learning) ، خود ارزیابی (Self – assessment) و یا آزمون های رسمی (Official assessments) کاربرد دارد. این آزمون به ما کمک می کند تا با تمرین موارد واقعی، توانایی استفاده از " فکر " ، تصمیم گیری بالینی و حل مشکلات بیماران را در کیس های واقعی بیماران ارتقا دهیم.
کلیدواژهها