• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه

    نویسندگان

    • سهیلا شهشهانی 1
    • حمیرا سجادی 2
    • سمانه حسین زاده 3

    1 مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی، تهران، ایران.

    2 گروه رفاه اجتماعی، دانشکده سلامت اجتماعی دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی، تهران، ایران.

    3 گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران ، تهران، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80223.1379
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از وظایف اصلی تحصیلات تکمیلی دانشگاه­ها، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرداختن به چالش‌های دانشجویان در فرآیند پایان‌نامه‌نویسی است. این پژوهش با هدف طراحی و روانسنجی ابزاری جهت سنجش نقطه‌نظرات دانشجویان تحصیلا‌ت‌تکمیلی دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی در ارتباط با فرآیند واحد پایان‌نامه انجام شده است.
روش کار: مطالعه با رویکرد قیاسی و از نوع توسعه ابزار با رهیافت ترکیبی متوالی– اکتشافی بود. نمونه‌گیری بصورت تمام شماری بود و  160 دانشجوی تحصیلات‌تکمیلی دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی در سال 1402 در آن شرکت کردند. ابتدا با مرور منابع و تهیه استخرگویه‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 68 سوال در سه بخش کلی پایان‌نامه (30 سوال)، خودارزیابی دانشجویان (10 سوال) و انتخاب استاد راهنما و مشاور (28 سوال) تنظیم شد. طیف پاسخ هر یک از سوالات 5 لیکرتی از خیلی‌زیاد (نمره 5) تا خیلی‌کم (نمره 1) بود. برای ارزیابی روایی‌ محتوایی کیفی و صوری به ترتیب از نظرات 10 نفر از اعضای هیات علمی و 10 نفر از دانشجویان تحصیلات ‌تکمیلی و برای روایی سازه در بخش پایان‌نامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی ابزار از طریق بررسی همسانی ‌درونی و همچنین آزمون- بازآزمون بررسی گردید.
نتایج: با نظرسنجی از اعضا هیات‌علمی همه آیتم‌های پیشنهادی مورد قبول واقع و روایی‌محتوایی ابزار تایید شد. روایی‌صوری با بررسی نظرات 10 نفر از دانشجویان در مورد هر آیتم بررسی و اصلاحاتی لازم نشد. در تحلیل عاملی اکتشافی بخش پایان‌نامه، 4 آیتم حذف گردید و سایر گویه‌ها در 6 بعد قرار گرفتند که 51/8 درصد از کل واریانس بین گویه‌ها تبیین گردید. آلفای کرونباخ تمام ابعاد پرسشنامه بین 0/72 تا 0/91 بود و سازگاری درونی ابعاد تایید شد. همچنین مقدار ضریب‌همبستگی درون‌رده‌ای بین 0/82 تا 1 قرار گرفت که نشان می‌دهد پرسشنامه تکرارپذیری مناسبی دارد.
نتیجه گیری: با توجه نتایج بدست آمده این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب برای بررسی نقطه‌نظرات دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی در ارتباط با فرآیند گذراندن واحد پایان‌نامه می‌باشد. 

کلیدواژه‌ها

  • روانسنجی پرسشنامه
  • پایان نامه
  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • XML
  • اصل مقاله 1.65 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1379.pdf
  • چکیده صوتی 1379.m4a
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Hakkak, M., et al., Research Diagnosis in Postgraduate Students of Guilan University of Medical Sciences. J Research in Medical Education, 2018. 10(2): p. 46-57.
2. Zeraati, H., M. Ghasemi, and M. Nikpour, Analysis of the issues of compiling master's theses in the field of Architecture and urban planning. Journal of Knowledge Studies, 2022. 15(56): p. 46-63.
3. Ebrahimi, A., et al., Evaluating the attitude of Mashhad professional medical doctoral students in basic sciences and physiopathology to research in the academic year 1397-1398, Horizon of Medical Education Development, 2012. 12(3): p. 23-34.
4. Zarei, A., M. Javadipour, and K. Salehi, A Phenomenological Approach to Identifying Problems in the Thesis Process Journal of Higher Education Curriculum Studies, 2021. 11(22): p. 249-290.
5. Larsson, K., Managing Thesis Projects in Higher Education-Through Learning Analytics. (Thesis). 2020, Department of Computer and Systems Sciences, Stokcholm University.
6. Behzadi, H. and M. Davarpanah, Factors influencing the research experience of the graduate students at Ferdowsi University of Mashhad [in Persian] J Library Information Science Research, 2009. 10 (2): 227-250.
7. Huang, R., ‘A Challenging but Worthwhile Learning Experience!’Asian International Student Perspectives of Undertaking a Dissertation in the UK. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 2007. 6(1): p. 29-38.
8. Komba, S.C., Challenges of writing theses and dissertations among postgraduate students in Tanzanian higher learning institutions. International Journal of Research Studies in Education, 2016. 5(3): p. 71-80.
9. Munyao, S.M. and T.A. Oduol, Challenges of Writing Theses and Dissertations among Postgraduate Students: A Case Study of a Private University in Kenya. The International Journal of Business and Management, 2021. 9(11). p: 45-49
10. Nisrina, D., the Problems Of Students In Writing Thesis At Muhammadiyah Malang University. (Thesis) 2020, Universitas Muhammadiyah Malang.
11. Naghizadeh Baghi, A., M. Khanbabazadeh Ghadim, and E. Samari, Survey of barriers and research problems from the viewpoint of faculty members of Ardabil University of medical sciences. Journal of Ardabil University of Medical Sciences, 2015. 15(3): p. 255-264.
12. Abdullah, L.A.H., Common Mistakes Committed and Challenges Faced in Research Proposal Writing by University of Aden Postgraduate Students. Journal of Social Studies, 2023. 29(1): p. 18-30.
13. Imani, A., S. Ghanati, and G. Alizadeh, Satisfaction of Graduate students about the factors influencing the research experience in Faculty of Management and Medical Information of Tabriz from in the years 2014. Education strategies in medical sciences, 14(4):p 189-198.
14. Muraraneza, C., N. Mtshali, and T. Bvumbwe, Challenges in postgraduate research supervision in nursing education: Integrative review. Nurse education today, 2020. 89: p. 104375.
15. Neves, J., Postgraduate research experience survey. J AdvanceHE. Available online athttps://www.wlv.ac.uk/media/departments/research/documents/Advance-HE-PRES-2018-results-report-final.pdf, 202018201..
16. Pitkin, M., 2021 Postgraduate Research Experience Survey, (Internet) Advance HE. 2021. available at www.advance-he.ac.uk. https://s3.eu-west-2.amazonaws.com/assets.creode.advancehe-document-manager/documents/advance-he/AdvHE_PRES_2021_1636460694.pdf
17. Salimi, G., et al., Research challenges of postgraduate students before and after the Covid-19 pandemic: A qualitative study. Educational Development of Jundishapur, 2021. 12(2): p. 454-471.
18. Shahshahani, S., et al., Graduate Students’ Satisfaction with Supervisory Performance in Thesis Process in University of Social Welfare and Rehabilitation (USWR) in 2011-2012. Iranian Journal of Medical Education, 2014, 13(12): 1031-1039.
19. Wang, F., et al., The research experience of postgraduate students: a mixed-methods study. Studies in Higher Education, 2023. 48(4): p. 616-629.
20. Yamani duzi sorkhabbi, M. and F. Aminmozafari, The examination of effective factors on research experiences among graduate students at Shahid Beheshti university. Journal of Research in Clinical Psychology and Counseling, 2009. 10(1). p: 83-100.
21. Ghanbari, R., et al., Force Field Analysis of Effective Factors in Accomplishing a Thesis of Graduate Studies of Lorestan University Journal of Agricultural Education Administration Research, 2018. 9(43): p. 42-57.
22. Sharafi, A., et al., Asib-shenasi-e pajooheshhaye daneshjooee-e hozeh-e oloom-e ensani [In Persian]. Information & communication quarterly book review, 2016. 3(9): p. 279-305.
23. Radafshar, G., A.R. Sobhani, and F. Sadegh, Survey the Attitudes towards Thesis Writing Process among Students of Guilan University of Medical Sciences J Journal of Guilan University of Medical Sciences, 2010. 19(74): p. 86-97.
24 . Delaram, M., S. Etemadifar, and S. Shams, The Experiences of the First Master of Nursing Graduates Regarding the Implementation of the Curriculum and Thesis Status at Shahrekord University of Medical Sciences, Iran: A Qualitative Study. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2020. 9(1): p. 624-633.
25. Akbarilakeh, M. and f. sedigh, Survey on Reasons behind Postgraduate Medical Thesis Delay at virtual School of Medical Education and Management of Shahid Beheshti University of Medical Sciences [in Persian] J Journal of Medical Education and Development, 2022. 17(2): p. 148-155.
26. Zabihifard, A., M.S. Fadavi, and N. Saeidian Khorasgani, Challenges of dissertation writing based on the lived experiences of doctoral students at Islamic Azad University. Educational Development of Jundishapur, 2021. 12(1): p. 214-221.
27. Barkess, G., Postgraduate Research Experience Survey 2018, (Internet) Edinburgh Napier University. available at https://www.napier.ac.uk/research-and-innovation/research-degrees/pres-2018
28. Williams, S., Postgraduate research experience survey. (Internet) London: Advance HE, 2019. available at: https://www.advance-he.ac.uk/knowledge-hub/postgraduate-research-experience-survey -2019.
29. Neves, J., and Postgraduate research experience survey 2022: Sector results report. AdvanceHE, UK, available at: https://www.advance-he.ac.uk/knowledge-hub/postgraduate-research-experience-survey, 2022.
30. Birmingham, U.o., User satisfaction scores 2022/23 available at: https://intranet.birmingham.ac.uk/as/libraryservices/library/contact/feedback/user-satisfaction-scores.aspx. 2023.
31. Birmingham, U.o., and Postgraduate Research Experience Survey (PRES) 2021: Library Services response, available at: https://intranet.birmingham.ac.uk/as/libraryservices/library/contact/feedback/postgraduate-research-experience-survey-pres-2021-library-services-response.aspx. 2023.
32. Pourbairamian, G., et al., Assessment of Medical Residents and Postgraduates Students’ Satisfaction of Thesis Supervision in Iran University of Medical Sciences. Journal of Military Caring Sciences, 2019. 6(2): p. 148-158.
33. Sükan, S. and B. Mohammadzadeh, Challenges of writing theses and dissertations in an EFL context: genre and move analysis of abstracts written by Turkish MA and ph. D. Students. Frontiers in Psychology, 2022. 13: p. 925420.
34. Zarei, A., M. Javadipour, and K. Salehi, Representing the problems of the thesis and dissertation process: A qualitative study Journal of Educational Leadership and Management, 2020. 5(17): p. 25-57.
35. Behimehr, S., N. Riahinia, and Y. Mansourian, The problems of dissertation writing process, according to Library and information science student's viewpoint [in Persian] Journal of Academic Librarianship and Information Research, 2014. 48(1): p. 39-59.
36. Rimaz, S., T. Dehdari, and L. DehdarI, PhD students’ expectations from their supervisors: A qualitative content analysis Journal of Medical Education and Development, 2015, 9(4): 56-71.
37. Kazemi-Vardanjani, A., S. Heidari-Soureshjani, and F. Drees, Study of research self-efficacy components among postgraduate students in Shahrekord University of Medical Sciences. Research in Medical Education, 2017. 9(2): p. -57-65
38. Arasteh, H.R. and Y. Saeedi, Factors affecting the selection of supervisors and its consequences for postgraduate students [in Persian] Future study Management, 2015. 25(100): p. 51-64.
39. Eghbali, J., A. Asadi, and M. Roustaee, Influsing factors on choosing supervisors from postgraduates' viewpoints in Agricultural Economic & Development college at Tehran university with Grounded Theory Approach [in Persian] Journal of Agricultural Education Administration Research, 2017. 9(42): p. 59-73.
40. Hoseini, M., Vakavy-e hanjarhaye hakem bar farayande entekhb-e ostad rahnamay-e payan-nameh (tajareb-e zisteh daneshjooyan-e daneshkadeh oloom-e tarbiati VA ravanshenasi-e Ferdoasi Mashhad). (MSc. Thesis), 2015, Ferdoasi Mashhad): Iran, Mashhad.
41. Agu, N. and C.O. Odimegwu, Doctoral dissertation supervision: Identification and evaluation of models. Education Research International, 2014 (1) P: 790750.
42. Dabbagh, R. and P. Azizpoor, Evaluating And Ranking The Criteria Of Choosing A Supervisor With Multi-Criteria Decision-Making Techniques" A Case Study Of Urmia University Of Technology"[in Persian] Majallah-i Amuzih-i Muhandisi-i Iran, 2020. 22(86): p. 3-39.
43. Zeng, L. and B. Webster, Assessing the research experience of postgraduate student at a Hong Kong university. Research Development in Higher Education Series, 2010. 33: p. 645-654.
44. Salimi, G. and N. Hosseini, Reflecting on the life experiences of doctoral students on the responsibilities of supervisors as research mentors Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 2023. 25(4): p. 23-52.
45. Shakuri Moghani, S. and B. Shabani Varaki, empowering doctoral candidates in the dissertation supervision process, The Journal of New Thoughts on Education, 2020. 16(2): p. 249-282.
46. Sardareh, M., M. Gholizdeh, and R. Bahraini, the Characteristics of a Good Professor from the Perspective of Students of the Faculty of Medical Information and Management of Tabriz University at Medical Sciences in 2021 J Horizon of Medical Education Development. 2023. 14(4): p. 31-42
    • تعداد مشاهده مقاله: 276
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 16، شماره 3
مهر 1404
صفحه 30-40
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.65 M
  • فایل‌های تکمیلی/اضافی
  • پرسشنامه1379.pdf
  • چکیده صوتی 1379.m4a
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 276
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38

APA

شهشهانی, سهیلا , سجادی, حمیرا و حسین زاده, سمانه . (1404). طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), 30-40. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

MLA

شهشهانی, سهیلا , , سجادی, حمیرا , و حسین زاده, سمانه . "طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16, 3, 1404, 30-40. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

HARVARD

شهشهانی, سهیلا, سجادی, حمیرا, حسین زاده, سمانه. (1404). 'طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16(3), pp. 30-40. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

CHICAGO

سهیلا شهشهانی , حمیرا سجادی و سمانه حسین زاده, "طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 16 3 (1404): 30-40, doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

VANCOUVER

شهشهانی, سهیلا, سجادی, حمیرا, حسین زاده, سمانه. طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1404; 16(3): 30-40. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب