چکیده
مقدمه: یکی از وظایف اصلی تحصیلات تکمیلی دانشگاهها، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرداختن به چالشهای دانشجویان در فرآیند پایاننامهنویسی است. این پژوهش با هدف طراحی و روانسنجی ابزاری جهت سنجش نقطهنظرات دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه علومتوانبخشی و سلامتاجتماعی در ارتباط با فرآیند واحد پایاننامه انجام شده است.
روش: مطالعه با رویکرد قیاسی و از نوع توسعه ابزار با رهیافت ترکیبی متوالی– اکتشافی بود. نمونهگیری بصورت تمام شماری بود و 160 دانشجوی تحصیلاتتکمیلی دانشگاه علومتوانبخشی و سلامتاجتماعی در سال1402 در آن شرکت کردند. ابتدا با مرور منابع و تهیه استخرگویهها، پرسشنامهای شامل 68 سوال در سه بخش کلی پایاننامه (30 سوال)، خودارزیابی دانشجویان (10 سوال) و انتخاب استاد راهنما و مشاور (28 سوال) تنظیم شد. طیف پاسخ هر یک از سوالات 5 لیکرتی از خیلیزیاد (نمره 5) تا خیلیکم (نمره 1) بود. برای ارزیابی رواییمحتوایی کیفی و صوری به ترتیب از نظرات 10 نفر از اعضای هیات علمی و 10 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی و برای روایی سازه در بخش پایاننامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی ابزار از طریق بررسی همسانیدرونی و همچنین آزمون- بازآزمون بررسی گردید.
یافته ها: با نظرسنجی از اعضا هیاتعلمی همه آیتمهای پیشنهادی مورد قبول واقع و رواییمحتوایی ابزار تایید شد. رواییصوری با بررسی نظرات 10 نفر از دانشجویان در مورد هر آیتم بررسی و اصلاحاتی لازم نشد. در تحلیل عاملی اکتشافی بخش پایاننامه، 4 آیتم حذف گردید و سایر گویهها در 6 بعد قرار گرفتند که 51.8 درصد از کل واریانس بین گویهها تبیین گردید. آلفای کرونباخ تمام ابعاد پرسشنامه بین 0.72 تا 0.91 بود و سازگاری درونی ابعاد تایید شد. همچنین مقدار ضریبهمبستگی درونردهای بین 0.92 تا 1 قرار گرفت که نشان میدهد پرسشنامه تکرارپذیری مناسبی دارد.
نتیجهگیری: با توجه نتایج بدست آمده این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب برای بررسی نقطهنظرات دانشجویان تحصیلاتتکمیلی در ارتباط با فرآیند گذراندن واحد پایاننامه میباشد.