• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه

    نویسندگان

    • سهیلا شهشهانی 1
    • حمیرا سجادی 2
    • سمانه حسین زاده 3

    1 مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی

    2 گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی

    3 گروه آمار حیاتی- دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران

,
مقالات آماده انتشار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2024.80223.1379
  • مشخصات مقاله
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: یکی از وظایف اصلی تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و پرداختن به چالش‌های دانشجویان در فرآیند پایان‌نامهنویسی است. این پژوهش با هدف طراحی و روانسنجی ابزاری جهت سنجش نقطه‌نظرات دانشجویان تحصیلاتتکمیلی دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامتاجتماعی در ارتباط با فرآیند واحد پایان‌نامه انجام شده است.

روش: مطالعه با رویکرد قیاسی و از نوع توسعه ابزار با رهیافت ترکیبی متوالی– اکتشافی بود. نمونه‌گیری بصورت تمام شماری بود و 160 دانشجوی تحصیلاتتکمیلی دانشگاه علوم‌توانبخشی و سلامت‌اجتماعی در سال1402 در آن شرکت کردند. ابتدا با مرور منابع و تهیه استخرگویه‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 68 سوال در سه بخش کلی پایان‌نامه (30 سوال)، خودارزیابی دانشجویان (10 سوال) و انتخاب استاد راهنما و مشاور (28 سوال) تنظیم شد. طیف پاسخ هر یک از سوالات 5 لیکرتی از خیلی‌زیاد (نمره 5) تا خیلی‌کم (نمره 1) بود. برای ارزیابی رواییمحتوایی کیفی و صوری به ترتیب از نظرات 10 نفر از اعضای هیات علمی و 10 نفر از دانشجویان تحصیلاتتکمیلی و برای روایی سازه در بخش پایان‌نامه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی ابزار از طریق بررسی همسانی‌درونی و همچنین آزمون- بازآزمون بررسی گردید.

یافته ها: با نظرسنجی از اعضا هیاتعلمی همه آیتمهای پیشنهادی مورد قبول واقع و روایی‌محتوایی ابزار تایید شد. روایی‌صوری با بررسی نظرات 10 نفر از دانشجویان در مورد هر آیتم بررسی و اصلاحاتی لازم نشد. در تحلیل عاملی اکتشافی بخش پایان‌نامه، 4 آیتم حذف گردید و سایر گویه‌ها در 6 بعد قرار گرفتند که 51.8 درصد از کل واریانس بین گویه‌ها تبیین گردید. آلفای کرونباخ تمام ابعاد پرسشنامه بین 0.72 تا 0.91 بود و سازگاری درونی ابعاد تایید شد. همچنین مقدار ضریب‌همبستگی درون‌رده‌ای بین 0.92 تا 1 قرار گرفت که نشان می‌دهد پرسشنامه تکرارپذیری مناسبی دارد.

نتیجه‌گیری: با توجه نتایج بدست آمده این پرسشنامه دارای روایی و پایایی مناسب برای بررسی نقطه‌نظرات دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی در ارتباط با فرآیند گذراندن واحد پایان‌نامه می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

  • روانسنجی پرسشنامه
  • فرایند پایاننامه
  • دانشجویان تحصیلات تکمیلی
  • نقطه‌نظرات
  • XML
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
    • تعداد مشاهده مقاله: 198
افق توسعه آموزش علوم پزشکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 31 مرداد 1403
فایل ها
  • XML
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 198

APA

شهشهانی, سهیلا , سجادی, حمیرا و حسین زاده, سمانه . (1403). طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), -. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

MLA

شهشهانی, سهیلا , , سجادی, حمیرا , و حسین زاده, سمانه . "طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, , , 1403, -. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

HARVARD

شهشهانی, سهیلا, سجادی, حمیرا, حسین زاده, سمانه. (1403). 'طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (), pp. -. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

CHICAGO

سهیلا شهشهانی , حمیرا سجادی و سمانه حسین زاده, "طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, (1403): -, doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

VANCOUVER

شهشهانی, سهیلا, سجادی, حمیرا, حسین زاده, سمانه. طراحی و روانسنجی ابزار بررسی نظرات دانشجویان تحصیلات تکمیلی از فرآیند واحد پایان نامه. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1403; (): -. doi: 10.22038/hmed.2024.80223.1379

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب