چکیده
مقدمه: ارزشها به مثابه عناصر ساختار فرهنگی هر جامعه به حساب میآیند. از این رو پژوهش حاضر جهت بررسی اولویتهای ارزشی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجامپذیرفتهاست.
روشکار: پژوهش حاضر به صورت مقطعی و به روش توصیفی- تحلیلی صورتگرفتهاست. نمونه مطالعه را 120 نفر از دانشجویان ترم اول و ترم آخر دانشکده پیراپزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-92 تشکیل دادند. ابزار جمعآوری داده ها نیز پرسشنامهای بود که روایی آن توسط کارشناسان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 78درصد تاییدشدهاست. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفت.
یافتهها: بررسی اولویتبندی ارزشها توسط دانشجویان نشان داد، ارزشهای جهانگرایی، امنیت و قدرت بیشترین اولویت را در بین ارزشهای دهگانه داشتند. همچنین نتایج نشان داد که بین ارزش سنت با وضعیت تاهل، جنسیت و محل تولد رابطه معنیداری وجود داشت. ارزش خیرخواهی در دانشجویان با سن بالاتر کمتر بودهاست.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر سعی نمود تصویر روشنی از وضعیت نظام ارزشی را در بین دانشجویان مورد مطالعه نشان دهد. سنجش وضعیت نظام ارزشی در بین دانشجویان میتواند به عنوان یک شاخص جهت ارزیابی برنامههای آموزشی و فرهنگی دانشگاه در خصوص تقویت ارزشهای مثبت و تضعیف ارزشهای منفی در بین دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.
واژههای کلیدی: وضعیت نظام ارزشی؛ شوارتز؛ دانشجویان
کلیدواژهها