به کمک چکیده صوتی می توانید مقاله خود را به زبان ساده معرفی نمایید. بدین صورت که خلاصه ای از اهداف، روش کار، یافته ها و نتیجه‌گیری ارائه می شود. شواهد موجود حاکی از آن است که انتشار چکیده صوتی به افزایش مشاهده مقاله کمک شایانی می نمایند. در این شیوه نامه فرایند تولید و ارسال چکیده صوتی توضیح داده می شود.

 

الزامات کلی

چکیده های صوتی بر اهمیت مطالعه تاکید دارند. نویسندگان بایستی خلاصه ای از مطالعه را به صورت صوتی برای ترویج بیشتر در سایت نشریه بارگذاری نمایند.

 

الزامات فنی

  1. نوع فایل: wav یا mp3
    2. مدت زمان: حداکثر 5 دقیقه
    3. میزان بیت صدا: 64 کیلوبیت بر ثانیه یا بالاتر
    4. اندازه فایل: حداکثر 10 مگابایت

 

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

  1. چکیده صوتی می تواند توسط هر کدام از نویسندگان مقاله تهیه شود، هرچند نویسنده اول یا نویسنده مسئول ارجحیت دارد.
  2. چکیده صوتی بایستی با زبان ساده طراحی شود تا برای افراد غیرمتخصص نیز به راحتی قابل درک باشد.
  3. صدا باید واضح بوده و با کیفیت مناسب (بدون نویز یا پارازیت­های محیطی مثل صدای بسته شدن درب اتاق، صدای بوق اتومبیل و سایر موارد مشابه) تهیه شود.
  4. ترتیب و ساختار چکیده صوتی بدین صورت تنظیم شود:

الف- معرفی گوینده ("بنده دکتر ..... ، عضو هیات علمی دانشگاه ......  هستم و این چکیده صوتی را برای مخاطبان فصلنامه افق توسعه آموزش علوم پزشکی ارائه می‌­دهم")

ب-ذکر عنوان کامل مقاله و تیم پژوهش (اسامی تمام نویسندگان به ترتیب درج شده در مقاله)

ج-ذکر خلاصه ای از مقدمه، روش کار،  یافته­ ها و نتیجه گیری

د- قدردانی، ذکر کمک مالی یا حمایت از طرف اشخاص ثالث (به عنوان مثال، "نویسندگان علاقه­مند هستند از ..... قدردانی نمایند").

 

ارسال فایل

لازم است چکیده های صوتی پس از دریافت ایمیل پذیرش مقاله، حداکثر طی 2 هفته به آدرس ایمیل مجله (hmed@mums.ac.ir) و با عنوان "چکیده صوتی مقاله کد xxxx" ارسال شوند.

 

نکات عملی مفید

  • صوت خود را در یک اتاق یا منطقه ساکت ضبط کنید.
  • در صورت امکان از میکروفون بیرونی (بلوتوثی، میکروفون دستی یا یقه ای) برای کاهش صدای محیط استفاده کنید.
  • لازم نیست کل متن را به یک باره ضبط کنید. می‌توانید در دفعات متعدد اقدام به ضبط صدا نموده و در نهایت آن­ها را کنار هم قرار داده و ویرایش کنید.
  • به یاد داشته باشید که چکیده صوتی برای توضیح نکات مهم مقاله به زبان ساده می‌­باشد و نیازی به توضیح تمام جزئیات مطالعه نیست.
  • بعد از ضبط، چکیده صوتی خود را گوش کنید. آیا خواننده با شنیدن این چکیده به خواندن متن کامل مقاله ترغیب خواهد شد؟ آیا چکیده صوتی آن­قدر کامل و جامع بود که «حرف اصلی نویسندگان» را به مخاطب منتقل کند؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است، شما چکیده صوتی مناسبی را برای مخاطبان تهیه کرده ­اید.