• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395

    نویسندگان

    • سجاد رضانی 1
    • حامد آرامجو 1
    • عباسعلی رمضانی 2
    • رضا حاجی پور 1
    • محسن ناصری 3

    1 کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشجوی کارشناسی علوم آزمایشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    2 گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

    3 گروه علوم آزمایشگاهی، مرکز تحقیقات سلولی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.47030.1018
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه : سلامت روانی یکی از ابعاد مهم سلامت دانشجویان است که شیوع اختلالات و بیماری های مربوط به آن در بین دانشجویان در حال افزایش است. هدف این مطالعه تعیین استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان پیراپزشکی که عهده دار سلامت جامعه در آینده هستند، می باشد.
روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی، 165 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در سال 1395 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استاندارد DASS-21 جهت سنجش استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان و همچنین پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک بود. داده ها توسط نرم افزار 16 SPSS و آزمون های آماری کای اسکوئر، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میانگین نمره استرس، اضطراب و افسردگی افراد مورد مطالعه به ترتیب 25/4 ± 91/13 ، 00/4 ± 15/12 و 93/3 ± 94/11 از مجموع 28 نمره بود. نتایج مطالعه نشان داد 5/11 درصد دانشجویان از استرس، 61 درصد از اضطراب و 3/30 درصد دانشجویان از افسردگی رنج می برند. اختلاف آماری معنی داری بین افسردگی با ترم تحصیلی وجود داشت (P < 0.05).
نتیجه ‏گیری: با توجه به وجود مشکلات روان شناختی در دانشجویان پیراپزشکی برنامه ریزی و توجه ویژه مسئولین به این امر ضروری می باشد. لذا پیشنهاد می گردد مسئولین و دست اندرکاران با شناخت مشکلات دانشجویان و رفع آن ها در جهت ارتقای سلامت روحی و روانی این قشر آینده ساز گام بردارند.

کلیدواژه‌ها

  • استرس
  • اضطراب
  • افسردگی
  • دانشجو
  • پیراپزشکی
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Organization WH. The ICD-10 classification of
mental and behavioural disorders: clinical
descriptions and diagnostic guidelines: Geneva:
World Health Organization; 1992.
2. Haeffel GJ, Grigorenko EL. Cognitive
vulnerability to depression: Exploring risk and
resilience. Child and Adolescent Psychiatric Clinics
of North America. 2007;16(2):435-48.
3. Tariq N, Aslam N, editors. Psychological
disorders and resilience among earthquake affected
Individuals. The 6 th International Postgraduate
Research Colloquium, Bangkok, June 17th-18th;
2009.
4. Kaplan HI, Sadock BJ. Comprehensive textbook
of psychiatry, Vols. 1-2: Williams & Wilkins Co;
1989.
5. Leibenluft E. Issues in the treatment of women
with bipolar illness. The Journal of clinical
psychiatry. 1997;58:5-11.
6. Badran D, Al Ali M, Duaibis R, Amin W.
Burnout among clinical dental students at Jordanian
universities. EMHJ-Eastern Mediterranean Health
Journal, 16 (4), 434-437, 2010. 2010.
7. Shamsaei F, Yaghmaei S, Sadeghian E, Tapak L.
Survey of stress, anxiety and depression in
Undergraduate Nursing Students of Hamadan
University of Medical Sciences. Journal of Nursing
Education. 2018;6(3):26-31.
8. Mohebian M, Dadashi M, Motamed N, Safdarian
E. Evaluation of Depression, Anxiety, Stress levels
and Stressors among Dental Students of Zanjan
University of Medical Sciences in Academic Year
of 2015-2016. Journal of Medical Education
Development. 2017;10(26):60-71.
9. Gammon J, Morgan-Samuel H. A study to
ascertain the effect of structured student tutorial
support on student stress, self-esteem and coping.
Nurse education in Practice. 2005;5(3):161-71.
10. Ryan ME, Twibell RS. Concerns, values, stress,
coping, health and educational outcomes of college
students who studied abroad. International Journal
of Intercultural Relations. 2000;24(4):409-35.
11. Karimi Zarchi A, Tavalaei S, Adibzadeh A,
Hosseinlo S. The study of depression prevalence
and factors affecting on it among medical students.
Kousar's Medical J. 2003;8:231-4.
12. Mohammadbeygi A, Mohammad salehi N,
Ghamari F, Salehi B. Depression symptoms
prevalence, general health status and its risk factors
in dormitory students of Arak universities 2008.
Journal of Arak University of Medical Sciences.
2009;12(3):116-23.
13. Rafati F, Sharif F, Ahmadi J, Zeighami B. A
survey of correlation between general healths,
depression, personal characteristic with academic
achivement student. Journal of teb and tazkeei,
Foyrth years, fall. 2004:25-31.
14. Rahimiyan E, Rostami R. Predictive Role of
Psychological, Socioeconomic, and Lifestyle-
Related Factorsin the Incidence of Migraine
Headaches. Journal of Kerman University of
Medical Sciences.19(1):73-86.
15. Nayeri N, Hajbagheri M. Effects of relaxation
on stress and quality of life in dormitory resident
students. Feyz Journal. 2006;10(2):40-5.
16. Rezaei-Adryani M, Azadi A, Ahmadi F, Azimi
A. Comparison level of stress, Anxiety, Depression
and quality of life in dormitory resident students.
Iranian Journal of Nursing Research. 2007;4(2):31-
8.
17. Baghiani Moghaddam M, Ehrampoush M,
Rahimi B, Aminian A, Aram M. Prevalence of
depression among successful and unsuccessful
students of Public Health and Nursing-Midwifery
schools of Shahid Sadoughi University of Medical
Sciences in 2008. The Journal of Medical
Education and Development. 2012;6(1):17-24.
18. Rezaei Adryani M, Azadi A, Ahmadi F,
Vahedian Azimi A. Comparison of depression,
anxiety, stress and quality of life in dormitories
students of Tarbiat Modares University. Iranian
Journal of Nursing Research. 2007;;2.-(4-5)
19. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of
negative emotional states: Comparison of the
Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the
Beck Depression and Anxiety Inventories.
Behaviour research and therapy. 1995;33(3):335-
43.
20. Crawford JR, Henry JD. The Depression
Anxiety Stress Scales (DASS): Normative data and
latent structure in a large non‐clinical sample.
British journal of clinical psychology.
2003;42(2):111-31.
21. Sahebi A, Asghari MJ, Salari RS. Validation of
depression anxiety and stress scale (DASS-21) for
an Iranian population. Iranian Psychologists.
2005;4(1):299-313.
22. Training ER. Effectiveness of emotion
regulation training on reduction of anxiety, stress
and depression symptoms among University
students. Iranian Journal of Health Education &
Promotion. 2015;3(1):5.
23. NajafiKalyani M, Pourjam E, Jamshidi N,
Karimi S, NajafiKalyani V. Survey of stress,
anxiety, depression and self-concept of students of
Fasa University of medical sciences, 2010. Journal
of Fasa University of Medical Sciences.
2013;3(3):235-40
    • تعداد مشاهده مقاله: 8,262
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,919
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 1
مرداد 1399
صفحه 5-14
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 8,262
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,919

APA

رضانی, سجاد , آرامجو, حامد , رمضانی, عباسعلی , حاجی پور, رضا و ناصری, محسن . (1399). بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), 5-14. doi: 10.22038/hmed.2020.47030.1018

MLA

رضانی, سجاد , , آرامجو, حامد , , رمضانی, عباسعلی , , حاجی پور, رضا , و ناصری, محسن . "بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 1, 1399, 5-14. doi: 10.22038/hmed.2020.47030.1018

HARVARD

رضانی, سجاد, آرامجو, حامد, رمضانی, عباسعلی, حاجی پور, رضا, ناصری, محسن. (1399). 'بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), pp. 5-14. doi: 10.22038/hmed.2020.47030.1018

CHICAGO

سجاد رضانی , حامد آرامجو , عباسعلی رمضانی , رضا حاجی پور و محسن ناصری, "بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 1 (1399): 5-14, doi: 10.22038/hmed.2020.47030.1018

VANCOUVER

رضانی, سجاد, آرامجو, حامد, رمضانی, عباسعلی, حاجی پور, رضا, ناصری, محسن. بررسی استرس، اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1395. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(1): 5-14. doi: 10.22038/hmed.2020.47030.1018

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب