• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی

    نویسندگان

    • فاطمه مؤدب 1
    • عاطفه قنبری 2
    • عزت پاریاد 3
    • مرضیه جهانی 4
    • آسیه صدیقی 3

    1 دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    2 گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    3 مربی، گروه پرستاری، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

    4 دانشجوی دکتری پرستاری، گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.48151.1020
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: در دانشکده­های علوم پزشکی، نیاز مبرم به استفاده از توانایی­های زیاد دانشجویان مقاطع بالاتر به وضوح احساس می­شود. به نظر می­رسد بتوان با استفاده از روش آموزش از طریق همتایان، که یکی از روشهای پرکاربرد سازنده­گرایی است، خلاء کمبود استادان بالینی را تا حدودی برطرف کرد. هدف از این مطالعة تعیین تأثیر به کارگیری شیوة یادگیری به کمک همتایان در آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مقایسه آن با روش متداول است.
روش کار: مطالعه حاضر مطالعه­ای نیمه تجربی بوده که جامعه پژوهش آن شامل دانشجویان ترم 3، به عنوان کارآموز و دانشجویان عرصه پرستاری دانشکده پرستاری-مامایی رشت، به عنوان مربی همتا، بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه­ای مشتمل بر آیتم­های عمومی و اختصاصی بود. پس از جمع­آوری داده ها، برای تجزیه و تحلیل از نرم­افزار SPSS21 و آزمون­های آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل، کای دو، تست دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون) با سطح معنی­داری P≤0.05 استفاده شد.
نتایج: میانگین نمره کلی و نمرة بعد عمومی پرسشنامه در گروه آموزش همتایان بیشتر از گروه سنتی بود(به ترتیب 91/23±47/149 در مقابل 78/24±19/147؛ 23/17±5/91 در مقابل 45/18±66/88)، ولی تفاوت معناداری بین نمرات دو گروه وجود نداشت (P=0.68؛ P=0.48). در بعد اختصاصی پرسشنامه نیز بین نمرات دانشجویان در دو گروه تفاوت معناداری مشاهده نشد (P=0.81) و میانگین نمرات دانشجویان در گروه سنتی کمی بیشتر از گروه آموزش همتایان بود (به ترتیب 55/11±54/58 در مقابل 16/9±97/57).
نتیجه­ گیری: با توجه به اهمیت موضوع و نتایج مطالعه، مبنی بر نمرات بالاتر گروه مداخله در بعد عمومی و کلی و نمرات بالاتر گروه شاهد در بعد اختصاصی، مشاهده می شود که شیوة یادگیری به کمک همتا مؤثر است، به نحوی­که می توان از نیروهای جوان مقاطع بالاتر؛ یعنی کارشناسی ارشد که تجربه و تخصص بیشتری دارند (مشروط به آموزش و سنجش مداوم و برگزاری کارگاه برای ارتقای بیشتر بعد تخصصی آنان) استفاده شود. همچنین پیشنهاد می­شود مطالعاتی نیز برای بررسی میزان یادگیری و اثربخشی این شیوه با در نظر گرفتن موارد ذکر شده صورت گیرد.

کلیدواژه‌ها

  • یادگیری به کمک همتایان
  • آموزش بالینی
  • دانشجویان پرستاری
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. Fathi Azar E. [Teaching methods]. Tabriz:
Tabriz University. 2004.
2. Haghani F, Masoomi R. Overview of learning
theories and its applications in medical education.
Iranian Journal of Medical Education 2010;
10(5):1188-97.
3. Mehrabi S, Sanaee Moghadam Z, Karimzadeh
shirazi K, Rabbani MR, Nikenam H, Roozbehi A.
The Effect of Peer Assisted Learning on Clinical
Reasoning in Students of Medicine in Clerkship
and Internship Phases in Urology Ward of Yasuj
Shahid Beheshti Hospital. Armaghane-danesh,
Yasuj University of Medical Sciences Journal
2011; 16(5):480-88.
4. Alizadeh M, Gharibi F, Asghari Jafarabadi M,
Esmaeilnasab N, Bostani Z, Zarghami F. Attitudes
of medical instructors and students of Tabriz
University of Medical Sciences towards Peer
Assisted Learning (PAL) system. Journal of
Medical Education and Development. 2012; 7(1):
48-57.
5. Field M, Burke JM, McAllister D, Lloyd DM.
Peer Assisted Learning: a novel approach to
clinical skills learning for medical students.
Medical Education 2007;41(4):411-18.
6. Boud D, Cohn R, Sampson J. Peer Learning and
assessment. Assessment and Evaluation in Higher
Education 2006;24(4):413-26.
7. National Center for Educational Achievement
(NCEA, 2009). Core practice in math and science:
An investigation of consistently higher performing
school systems in five states. Austin, TX: Tampa
Bay Technical High School District of
Hillsborough Country, Florida.
8. Mousavi F. Comparison of the effects of peers
private tutoring and cognitive self-learning on
developing, anxiety and attitudes toward
mathematics. Journal of Teaching and Learning
Studies 2012; 4(2):137-56.
9. Robinson Z, Hazelgrove-Planel E, Edwards Z,
Siassakps D. Peer-assisted learning: A planning
and implementation framework. Guide supplement
30.7 – Practical application. Medical Teachers
2010; 32: 366–8.
10. Buckley S, Zamora J. Effects of participation in
a cross year peer tutoring programme in clinical
examination skills on volunteer tutors’ skills and
attitudes towards teachers and teaching. BMC Med
Educ 2007; 7: 20.
11. Weidner TG, Popp JK. Peer-assisted learning
and orthopaedic evaluation psychomotor skills. J
Athletic train 2007; 42: 113–9.
12. Glynn Liam G, MacFarlane Anne, Kelly
Maureen, Cantillon Peter and Murphy Andrew
W.Helping each other to learn – a process
evaluation of peer assisted learning. BMC Medical
Education 2006;6:18.
13. Henning JM, Weidner TG , Jones James. Peer-
Assisted Learning in the Athletic Training Clinical
Setting. Journal of Athletic Training
2006;41(1):102–108.
14. The Impact of Peer-Designed and Led USMLE
step 1 Review Course: Improvement in Preparation
and Scores. Available From: URL:
http://journals.lww.com/academicmedicine/Abstrac
t/2010.
15. Henning JM, Weidner TG, Marty MC. Peer
Assisted Learning in Clinical Education: Literature
Review. Athletic Training Education Journal
2008;3(3):84-90.
16. Rahnavard Z, Ahmadnejad S, Mehran A. Effect
of Clinical Teaching Partner Model (CTP) on
Nursing Students’ Clinical Training Outcomes.
Journal of Faculty of Nursing and Midwifery,
Tehran University of Medical Sciences
2009;15(1):61-70.
17. Jaafar jalal E, Yekta P, Masroor D, Hoseini F,
Babaei-Heydarabadi A, Imanzad M, et al.
Relationship Between Preceptors Educational
Preparedness and Nursing Student’s Satisfaction
With Clinical and Practical Educations. Scientific
Journal of Ilam University of Medical Sciences
2013;21(5):150-9.
18. Abay ES, Turan S, Odabaşı O, Elçin M.Who Is
the Preferred Tutor in Clinical Skills Training:
Physicians, Nurses, or Peers?. Teaching and
Learning in Medicine 2017;29(3):247-54.
19. Hodgson Y, Bearman M, Schneider-Kolsky M.
Lessons Learned in Implementing Peer Assisted
Learning. International Journal of Innovation in
Science and Mathematics Education 2012;
20(3):19-30
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,540
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,154
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 1
مرداد 1399
صفحه 26-42
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.73 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,540
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,154

APA

مؤدب, فاطمه , قنبری, عاطفه , پاریاد, عزت , جهانی, مرضیه و صدیقی, آسیه . (1399). تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), 26-42. doi: 10.22038/hmed.2020.48151.1020

MLA

مؤدب, فاطمه , , قنبری, عاطفه , , پاریاد, عزت , , جهانی, مرضیه , و صدیقی, آسیه . "تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 1, 1399, 26-42. doi: 10.22038/hmed.2020.48151.1020

HARVARD

مؤدب, فاطمه, قنبری, عاطفه, پاریاد, عزت, جهانی, مرضیه, صدیقی, آسیه. (1399). 'تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(1), pp. 26-42. doi: 10.22038/hmed.2020.48151.1020

CHICAGO

فاطمه مؤدب , عاطفه قنبری , عزت پاریاد , مرضیه جهانی و آسیه صدیقی, "تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 1 (1399): 26-42, doi: 10.22038/hmed.2020.48151.1020

VANCOUVER

مؤدب, فاطمه, قنبری, عاطفه, پاریاد, عزت, جهانی, مرضیه, صدیقی, آسیه. تاثیر بکارگیری سیستم یادگیری به کمک همتایان از دیدگاه دانشجویان پرستاری: یک مطالعه نیمه تجربی. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(1): 26-42. doi: 10.22038/hmed.2020.48151.1020

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • جلسه همکاری و بررسی پیشرفت‌های مجله «افق توسعه آموزش علوم ... 1404-02-29
  • معرفی مجله افق توسعه در ResearchGate و LinkedIn 1404-02-21
  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب