• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی)

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی)

    نویسندگان

    • فلورا رحیم آقایی 1
    • خدیجه حاتمی پور 2
    • مجید پویا 3
    • ویدا دلفان 4

    1 دانشیار،گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

    2 استادیار، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

    3 استادیار، گروه جراحی، دانشکده پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

    4 مربی، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.48195.1023
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: هدف از این پژوهش تبیین آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش درس روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بود.
روش کار: این مطالعه به شکل کیفی و روش تحلیل محتوا در دو مرحله انجام گرفت. جامعه مطالعه را کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن تشکیل می دادند. معیار ورود به مطالعه، انتخاب درس روش تحقیق در ثبت نام ترمی و عدم شرکت در کارگاه های روش تحقیق قبل از ورود به مطالعه بود. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه های عمیق نیمه ساختار بود که با دانشجویان تا رسیدن به اشباع داده صورت پذیرفت. نمونه گیری به شکل هدفمند بود. شرکت کنندگان پس از دعوت به همکاری از میان داوطلبان انتخاب شدند. تعداد آنها 22 نفر بود و پس از آگاهی کامل از مطالعه و اهداف آن، فرم رضایت نامه را امضاء کردند.
یافته ها: درون مایه ها حاصل حدود 213 کد اولیه مرتبط با موضوع بود. با ادامه ی کار و مقایسه های پی در پی و ادغام این درون مایه ها تجربه و ارزیابی روش مذکور از دید دانشجویان در قالب 6 درون مایه و 24 زیر درون مایه ظهور یافت. درون مایه ها عبارت بودند از: کلاس پرنشاط و زنده، به کارگیری بلافصل یادگرفته ها در عمل، یادگیری حل مسئله به شکل جمعی، یادگیری منحصر به فرد، روحیه پژوهش گری، توان همکاری و ارتباط با دیگران در فرایند یادگیری.
نتیجه گیری: انگیزه، علاقه و مهارت کسب شده با این روش خصوصا به خاطر تمرین های رقابتی باعث افزایش اعتماد به نفس و علاقه به یادگیری فعالانه در فراگیران خواهد شد که علاوه بر ایجاد روحیه جستجوگری، روحیه دانش پژوهی را نیز در آنان ارتقا می دهد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش
  • گروه های کوچک
  • تمرین رقابتی
  • روش تحقیق
  • دانشجویان پرستاری
  • XML
  • اصل مقاله 1.38 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1-Toni N, Yusofi R. Effect of lecture-based versus group
discussion method on achievement of pre-university
students in two cities. J med. 2014; 8 (4):55-63 .
2-Salmi J. The Tertiary Education Imperative:
Knowledge, Skills and Values for Development.
Rotterdam: Sense publisher; 2017 Sep 12.
3-Gale RA. 1 Building collaboration with students into
the teaching process. Enhancing Teaching and Learning
Through Collaborative Structures: New Directions for
Teaching and Learning, Number 148. 2017 Jan
10(148):15.
4-Puzio K, Colby G T. Cooperative Learning and
Literacy: A Meta-Analytic Review. Journal of research
on Educational Effectiveness. 2013, 6(4): 339-60.
5-Garner SL, Killingsworth E, Raj L. Partnering to
establish and study simulation in international
nursing education. Nurse educator. 2017 May 1;
42(3):151-4.
6-Oermann MH. Teaching in nursing and role of
the educator: The complete guide to best practice in
teaching, evaluation, and curriculum development.
Springer Publishing Company; 2017 Aug 28.
7-Rivaz M, Momennasab M, Shokrollahi P. Effect
of collaborative testing on learning and retention of
course content in nursing students. J Adv Med
Educ Prof. 2015 Oct; 3(4):178.
8-Pakravan N, Norouzinia R, Ghazivakili Z,
Pouragha B. Use of Two Step Small Group
Discussion to Enhance Learning of Basic
Immunology. Strides Dev Med Educ. 2015; 12
(2):399-406. [In Persian]
9-WFME office. World Federation for Medical
Education. Basic medical education. WFME global
standards for quality improvement: Denmark:
University of Copenhagen; 2012: 21
10-Lim AG, Geduld H, Checkett K, Sawe HR,
Reynolds TA. Pioneering small-group learning in
Tanzanian emergency medicine: Investigating
acceptability for physician learners. African Journal
of Health Professions Education. 2017; 9(1):24-8.
11-Moore F. Peer-led small groups: Are we on the
right track? Perspectives on medical education.
2017 Oct 1; 6(5):325-30.
12-Romm I, Gordon-Messer S, Kosinski-Collins
M. Educating young educators: A pedagogical
internship for undergraduate teaching assistants.
CBE Life Sci Educ. 2010; 9(2): 80-86.
13-Thwin EP. Practical tips for effective and
efficient anatomy teaching. Medical Science
Educator. 2017 Jun 1; 27(2):363-70.
14-Neville AJ. Problem-based learning and medical
education forty years on. Med Princ Pract.2008;
18(1): 1-9.
15-Soltani N, Naderi N, Zare S. Comparison of two
methods of teaching respiratory physiology lecture
and teach small groups of students in Hormozgan
University of Medical Sciences in . Hormozgan
University of Medical Sciences 2011 Oct-Nov; 16
(4): 315- 24. [In Persian]
16-Asgari F, Khoshnazar T, Sedighi A.
Comparison of efficiency management training
using lecturing and small group teaching on
learning rate of Nursing and Midwifery student’s. J
Holist Nurs Midwifery. 2015; 25 (1):26-34. [In
Persian]
17-Wing yi Cheng R, Lam S, Chung yan Chan J.
When high achievers and low achievers work in the
same group: The roles of group heterogeneity and
processes in project based learning. Br J Educ
Psychol. 2008; 78(2): 205-221.
18-Nobahar Faezeh. Comparison of the Impact of
Two Methods of Teaching Group Discussion and
Problem Solving on Students' Learning and
Remittance. Master's thesis of Allameh University
School of Psychology. 1390. [In Persian]
19-Hassanzadeh Gh, Abolhasani F, Mirzazadeh A,
Alizadeh M. Team-Based Learning; A New
Strategy in Integrated Medical Curriculum: The
experience of School of Medicine, Tehran
University of Medical Sciences. Iranian Journal of
Medical Education 2013: 13(7): 601-610. [In
Persian]
20-Safari M, Ghahari L. Comparing the Effects of
Lecture and Work in Small Groups on Learning of
Head and Neck Osteology in Medical Students.
Iranian Journal of Medical Education. 2011;
11(1):10-16. [In Persian]
21-Parmelee D, Michaelsen LK, Cook S, Hudes
PD. Team-based learning: A practical guide:
AMEE guide. No. 65. Med Teach. 2012; 34(5):
275–287 .
22-Garavan TN, Ocinneide B. Entrepreneurship
education and training programs: A review
and evaluation. Journal of European Industrial
training. 1994; 18 (11):13-21
23-Soltani N, Naderi N, Zare S. Comparison
between traditional teaching and small groups
teaching methods in teaching physiology
respiratory system in medical students: Hormozgan
University of Medical Science. J Hormozgan Univ
Med Sci. 2012, 16(4):317-24. [In Persian]
24-Ghotbi N, Shirazi M, Jalaei Sh, Bagheri H,
Naghdi S, Mousavi Sh. The targeted
implementation of teaching in small group
discussion for second- year students in
physiotherapy: A comparative assessment of
teaching effect on satisfaction and learning level. J
Modern Rehabilitation. 2011; 5(3): 60-5. [In
Persian]
25-Safari M, Ghahari L. comparing the effects of
lecture and work in small groups on learning of
head and neck osteology in medical students. Iran J
Med Educ. 2011; 11(1):10-6. [In Persian]
26-Moein A, Heydari Seraj M. Comparison of
viewpoints of dermatology medical students
involved in teaching-learning process about two
methods of learning: group discussion versus
lecture. Dermatology and Cosmetic. 2014; 5(2): 82-
8. [In Persian]
27-Jafari M. Comparison of lecture and blended
teaching methods on learning and satisfaction of
medical students in biochemistry course. Iran J
Med Educ. 2012; 12(7):488-97. [In Persian]
28-Razavi Sh, Avizhgan M. Comparison of lecture
and group discussion methods on learning
anatomical sciences: A study in PhD students. Iran
J Med Educ. 2012; 11(6): 580-1. [In Persian]
29-Pal R, Kar S, Zaman FA, Jha DK, Pal S.
Assessment of impact of small group teaching
among students in community medicine. Indian J
Community Med. 2012; 37(3):170-3.
30-Ghotbi N, Shirazi M, Jalaei S, Bagheri H,
Naghdi S, Mousavi S. The targeted implementation
of teaching in small group discussion for second-
year students in physiotherapy: A comparative
assessment of teaching effect on satisfaction and
learning level. Journal of New Rehab. 2011; 5(3):
60-66. [In Persian]
31-Touni N. A, Yousefi R. Effect of lecture-based
versus group discussion method on the satisfaction
of pre-university students in two cities. Journal of
Medical Education and Development. 2014; 8(4):
56-64. [In Persian]
32-Malakouti M. Teaching in small groups (Group
discussion). Journal of Training Strategies. 2008; 2(4):
183-7. [In Persian]
33-Aalaa M, Peimani M, Gharib M. Teaching and
Learning in Small Groups. Iranian Journal of Medical
Education. 2013. 13 (1): 72-83. [In Persian]
34-Steinert Y. Student perceptions of effective small
group teaching. Med Educ. 2004; 38(3): 286–93.
35-Feizi A, Moserabadi J, Zavvar T. Meta-analysis of the
effects of group teaching methods on academic returns.
Journal of Learning and Learning. 2014; 6 (2): 1-31. [In
Persian]
36-Decuyper S, Dochy F, Van den Bossche P.
Grasping the dynamic complexity of teamlearning.
An integrative systemic model for effective team
learning. Educational Research Review, 2010; 5
(2): 111–33 .
37-Koc Y, Doymuş K, Karaçop A, Şimşek S. The
Effects of Two Cooperative Learning Strategies on
the Teaching and Learning of the Topics of
Chemical Kinetics. Journal of Turkish Science
Education, 2010; 7(2): 52-6 .
38-Puzio K, & Colby G T. Cooperative Learning
and Literacy: A Meta-Analytic Review. Journal of
Research on Educational Effectiveness. 2013; 6
(4): 339–60 .
39-Cendan JC, Silver M, Ben-David K. Changing
the Student Clerkship from traditional lectures to
small group case-based sessions benefits the
student and the faculty. J Surg Educ. 2011; 68(2):
117-20.
40-Amini Shakib P, Movahhed T, Keshavarz H.
Dental students' satisfaction of applying
acombination of lecture and work in small groups
compared to applying only lecture: a quasi-
experimental study. Journal of Dental Medicine-
Tehran University of Medical Sciences. 2015;
28(3):247-53. [In Persian]
41-Hassanpour Dehkordi A, Kheiri S, Shahrani M.
The effect of teaching using, problem base learning
and lecture on behavior, attitude and learning of
nursing (BSc) students. J Shahrekord Univ Med
Sci. 2006; 8(3):76-82. [In Persian]
42-Farsi, Z, Azarmi S. Effect of Roy’s Adaptation
Model-Guided Education on Coping Strategies of
the Veterans with Lower Extremities Amputation:
A Double-Blind Randomized Controlled Clinical
Trial. IJCBNM. 2016; 4(2): 127-136.
43-Azarmi S, Farsi, Z. Adaptation Model-Guided
Education and Promoting the Adaptation of
Veterans With Lower Extremities Amputation. Iran
Red Crescent Med J. 2015; 17(10): 1-7
    • تعداد مشاهده مقاله: 6,626
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,033
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 7-19
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.38 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 6,626
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,033

APA

رحیم آقایی, فلورا , حاتمی پور, خدیجه , پویا, مجید و دلفان, ویدا . (1399). به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 7-19. doi: 10.22038/hmed.2020.48195.1023

MLA

رحیم آقایی, فلورا , , حاتمی پور, خدیجه , , پویا, مجید , و دلفان, ویدا . "به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی)", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 7-19. doi: 10.22038/hmed.2020.48195.1023

HARVARD

رحیم آقایی, فلورا, حاتمی پور, خدیجه, پویا, مجید, دلفان, ویدا. (1399). 'به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی)', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 7-19. doi: 10.22038/hmed.2020.48195.1023

CHICAGO

فلورا رحیم آقایی , خدیجه حاتمی پور , مجید پویا و ویدا دلفان, "به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی)," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 7-19, doi: 10.22038/hmed.2020.48195.1023

VANCOUVER

رحیم آقایی, فلورا, حاتمی پور, خدیجه, پویا, مجید, دلفان, ویدا. به کارگیری و ارزیابی آموزش در گروه های کوچک همراه با تمرین رقابتی در آموزش روش تحقیق به دانشجویان کارشناسی پرستاری ( پژوهش کیفی). افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 7-19. doi: 10.22038/hmed.2020.48195.1023

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب