• ثبت نام
  • ورود به سامانه
  • English

افق توسعه آموزش علوم پزشکی

  1. صفحه اصلی
  2. مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

شماره جاری

بر اساس شماره‌های نشریه

بر اساس نویسندگان

بر اساس موضوعات

نمایه نویسندگان

نمایه کلیدواژه ها

پرسشنامه مقالات

درباره نشریه

اهداف و چشم انداز

اعضای هیات تحریریه

اصول اخلاقی انتشار مقاله

خط مشی تحریریه

فرایند پذیرش مقالات

سیاست تبلیغاتی

بانک ها و نمایه نامه ها

پرسش‌های متداول

اصلاحات، عقب نشینی ها و مسائل پیش آمده

راهنمای عمومی نویسندگان

راهنمای داوران

راهنمای تنظیم مشارکت نویسندگان

راهنمای تنظیم چکیده صوتی

فرم ها

مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

    نویسندگان

    • آرزو داوری نیا مطلق قوچان 1
    • رویا اکبرزاده 2
    • زهره محمدزاده تبریزی 1
    • الهام ناوی پور 3

    1 کارشناس ارشد پرستاری مراقبت های ویژه، مربی، عضو هیئت علمی گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.

    2 مربی، گروه هوشبری و اتاق عمل، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران .

    3 مربی، عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی ، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.

,

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

10.22038/hmed.2020.48536.1025
  • مشخصات مقاله
  • مراجع
  • دریافت فایل
  • ارجاع به این مقاله
  • آمار
  • هم رسانی

چکیده

مقدمه: تحولات سریع ناشی از کاربرد فناوری در زندگی بشر تغییرات شگرفی به وجود آورده است؛ بنابراین لزوم تجدید نظر در روش های سنتی تدریس و استفاده از روش­های نو و دانشجو محور، از سوی سیستم های آموزشی احساس می شود. این پژوهش با هدف تعیین مقایسة دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که در سال تحصیلی 1397 بر روی63 نفر از دانشجویان هوشبری ترم  5 و7 دانشگاه علوم پزشکی سبزوار انجام شد. در روش سنتی ماشین بیهوشی در اتاق عمل و در روش نرم افزار با مراجعه به سایت معتبرhttps://static.draeger.com قسمت­های مختلف ماشین بیهوشی به دانشجویان آموزش داده شد. پس از اتمام آموزش، هر دو گروه چک لیست مربوط را تکمیل نمودند.
نتایج: نمرة یادگیری دانشجویان قبل از آموزش در دو گروه سنتی و الکترونیک به ترتیب 9.128±19.55و 11.386±15.77 بود که تفاوت آماری معنی­داری بین دو گروه وجود نداشت (088/)P= میانگین و انحراف معیار نمره یادگیری دانشجویان بعد از آموزش در دو گروه سنتی و الکترونیک به ترتیب 7.066±37.61 و 7.088±38.03 بود که تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت (994/0)P=.
نتیجه­ گیری: میانگین نمرات یادگیری دانشجویان در هر دو روش آموزش الکترونیک و سنتی مشابه یکدیگر بوده است. چون دانشجویان هیچگونه محدودیتی از نظر تعداد دفعات استفاده از سایت نداشتند -که این خود ویژگی قابل توجهی در فرآیند یادگیری است- و با توجه به تمایل آنان به استفاده از روش­های جدید آموزشی، می­توان روش الکترونیک را برای آموزش دانشجویان توصیه کرد.

کلیدواژه‌ها

  • آموزش
  • الکترونیک
  • سنتی
  • هوشبری
  • ماشین بیهوشی
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
مراجع
1. KHazaei Jalil S, SHahbazian B, Montazeri AS,
Abbasi A. The impact of educational software
designed on operating room students learning of
practical skills. Research in medical education.
2016;7(4):13-19.
2.Badanara A, Emamy sigaroudy AH,
Kazemnezhad leily E, Pourshaikhian M. Compare
the effect of two electronic and educational
methods on first principles of instruction in nursing
students of guilan university of medical sciences in
2016. Research in medical education. 2018;10(1
#G00155):48-55.
3. Borimnejad L, Nikbakht Nasrabadi A,
Mohammadi Mohammadi H. The Effect of
Cardiopulmonary Resuscitation Workshop on
Nurses’ Sustained Learning. Iranian Journal of
Medical Education. 2008;7(2):209-15.
4. Button D, Harrington A, Belan I. E-learning &
information communication technology (ICT) in
nursing education: A review of the literature. Nurse
education today. 2014;34(10):1311-23.
5. Sinclair PM, Kable A, Levett-Jones T, Booth D.
The effectiveness of Internet-based e-learning on
clinician behaviour and patient outcomes: A
systematic review. International journal of nursing
studies. 2016;57:70-81.
6. najafi M, Mollabashi R, Ghazavi Z, Najafi Mk,
Mousavi A. Comparing the Use of Video Clips and
Traditional Methods for Teaching Schizophrenia:
Perspective of Students. Iranian Journal of Medical
Education. 2017;17(0):400-8.
7. Khoobi M, Mohammadi N, Ahmadi Hedayat M,
Ghiyasvandiyan S, Varaei S. Comparison of the
nursing students' learning in two teaching methods
using CD and training through traditional method.
2 Journal of Nursing Education. 2017;5(6):18-23.
8. Khoobi M, Ahmadi hedayat M, Mohamadi N,
Parvizi S, Haghani H, Izadibidani F. A Comparison
of Nursing Students’ Satisfaction in Compact Disc-
based Education vs. Traditional Education. Iranian
Journal of Medical Education. 2015;15(0):89-97.
9. Safari M, Yazdanpanah B, Ghafarian HR,
Yazdanpanah S. Comparing the Effect of Lecture
and Discussion Methods on Students` Learning and
Satisfaction. Iranian Journal of Medical Education.
2006;6(1):59-64.
10. Namnabati M, Fathi Azar E, Valizadeh S,
Tazakori Z. Lecturing or Problem-based Learning:
Comparing Effects of the Two Teaching Methods
in Academic Achievement and Knowledge
Retention in Pediatrics Course for Nursing
Students. Iranian Journal of Medical Education.
2011;10(4):474-82.
11. Babanazari Z, Mansouri P, Amini M, Zare N,
Raiesi H. Comparison of the effects of
cardiopulmonary resuscitation training through
modified team based learning and traditional
method on knowledge and skills of nursing
students in the College of Nursing and Midwifery,
Shiraz, 2012. 2 Journal of Nursing Education.
2017;6(3):8-16.
12. Sayadi N, Rokhafroz D. Nursing Students’
Perspectives about a Mobile Software on Nursing
Process for Bedside Use. Iranian Journal of
Medical Education. 2013;12(12):975-81.
13. Kohpaye zadeh esfehani J, Mehrabi H, Ranhbar
H, SHoghi M, Zeighami mohammadi S. The effect
of Multi-media educational software on learning
basic principles of cardio-pulmonary resuscitation
(cpr) in nursing students. Iranian journal of critical
care nursing (IJCCN). 2014;7(3):160-167.
14.
https://static.draeger.com/trainer/draeger_fabius_pl
us_en/start.html#id=B1140 [Internet].
15. Khoshnevisasl P, Sadeghzadeh M,
Mazloomzadeh S, Feshareki RH, Ahmadiafshar A.
Comparison of Problem-based Learning With
Lecture-based Learning. Iran Red Crescent Med J.
2014;16(5):e 5186.
16. Jeffries PR, Woolf S, Linde B. Technology-
based vs. traditional instruction. A comparison of
two methods for teaching the skill of performing a
12-lead ECG. Nursing education perspectives.
2003;24(2):70-4.
17. Keulers BJ, Welters CF, Spauwen PH, Houpt P.
Can face-to-face patient education be replaced by
computer-based patient education? A
randomised trial. Patient education and counseling.
2007;67(1-2):176-82
    • تعداد مشاهده مقاله: 8,561
    • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,180
افق توسعه آموزش علوم پزشکی
دوره 11، شماره 2
مهر 1399
صفحه 20-27
فایل ها
  • XML
  • اصل مقاله 1.58 M
هم رسانی
ارجاع به این مقاله
  • RIS
  • EndNote
  • Mendeley
  • BibTeX
  • APA
  • MLA
  • HARVARD
  • CHICAGO
  • VANCOUVER
آمار
  • تعداد مشاهده مقاله: 8,561
  • تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,180

APA

داوری نیا مطلق قوچان, آرزو , اکبرزاده, رویا , محمدزاده تبریزی, زهره و ناوی پور, الهام . (1399). مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), 20-27. doi: 10.22038/hmed.2020.48536.1025

MLA

داوری نیا مطلق قوچان, آرزو , , اکبرزاده, رویا , , محمدزاده تبریزی, زهره , و ناوی پور, الهام . "مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار", افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11, 2, 1399, 20-27. doi: 10.22038/hmed.2020.48536.1025

HARVARD

داوری نیا مطلق قوچان, آرزو, اکبرزاده, رویا, محمدزاده تبریزی, زهره, ناوی پور, الهام. (1399). 'مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار', افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11(2), pp. 20-27. doi: 10.22038/hmed.2020.48536.1025

CHICAGO

آرزو داوری نیا مطلق قوچان , رویا اکبرزاده , زهره محمدزاده تبریزی و الهام ناوی پور, "مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار," افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 11 2 (1399): 20-27, doi: 10.22038/hmed.2020.48536.1025

VANCOUVER

داوری نیا مطلق قوچان, آرزو, اکبرزاده, رویا, محمدزاده تبریزی, زهره, ناوی پور, الهام. مقایسه دو روش آموزش الکترونیک و سنتی بر یادگیری ماشین بیهوشی در دانشجویان هوشبری دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. افق توسعه آموزش علوم پزشکی, 1399; 11(2): 20-27. doi: 10.22038/hmed.2020.48536.1025

  • صفحه اصلی
  • درباره نشریه
  • اعضای هیات تحریریه
  • ارسال مقاله
  • تماس با ما
  • نقشه سایت

اخبار و اعلانات

  • سامانه پیامکی 1403-06-27
  • تغییرات مدیریتی در فصلنامه علمی -پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-08-27
  • جلسه تقدیر از داوران فصلنامه علمی-پژوهشی افق توسعه آموزش ... 1403-01-25
  • فراخوان ویژه نامه هوش مصنوعی 1403-01-18
  • رتبه علمی-پژوهشی 1402-11-04

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

اشتراک خبرنامه

برای دریافت اخبار و اطلاعیه های مهم نشریه در خبرنامه نشریه مشترک شوید.

© سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب